Ušetřete

Hlavní navigace

Aktuální články

Stalo se v týdnu od 28. 6. do 4. 7. 2003

Pro ty, kteří čtou ROOTa jen o víkendu, přinášíme souhrn krátkých zpráv, které jsme v uplynulém týdnu publikovali: Operační systém v Mozille - Java2 v1.4.2 - Kauza SCO vs.IBM - PHP 5.0.0 Beta 1 - Vodafone dal košem Microsoftu - Gimp 1.3.16 - Linux na Xboxu i bez mod chipu - Univerzální USB ovladač pro DOS - Mozilla 1.4 a Netscape 7.1 - Linux se stává filmovou hvězdou - Aštar Šeran hacknut a další.

Šablony stránek pro Zope: nákupní košík (2)

Nákupní košík v tomto dílu dostává reálnou podobu. Kupodivu představíme vysypávání košíku ještě před jeho plněním a naťukneme i podmíněné vykonávání zdrojového kódu šablon ZPT.

Hybridná inteligencia

Nedávno sme sa na stránkach ROOTa zoznámili s neurónovými sieťami (ktoré sa dokážu učiť, ale údaje uložené v nich nie je možné abstrahovať) a s fuzzy systémami (ktoré sú určené na prácu s neurčitosťou, znalosti v nich uložené sú čitateľné pre človeka, ale nedokážu sa učiť a ich návrh je často problematický). Nakoľko sa ale ich dobré vlastnosti celkom vhodne dopĺňajú, dali vzniknúť hybridným technológiám, ktoré ich kombinujú.

OpenOffice a'la Ximian

Před nedávnem konečně vyšel toužebně očekávaný Ximian Desktop 2. Na anglicky mluvících serverech bylo hodně recenzí, ale žádná se detailně nezabývala tím, jak moc Ximian posunul OpenOffice blíže k uživatelům na linuxové platformě. Tak jsem se rozhodl se s vámi o tyto rozhodně zajímavé novinky podělit.

Tuneluji, tuneluješ, tunelujeme: přesměrování portů

V následující sérii článků probereme různé metody přesměrovávání toku dat v sítích. Začneme jednoduchým přesměrováním portů a skončíme až u vytváření VPN pomocí šifrovaných tunelů.

Grafická knihovna OpenGL (1)

V této sérii článků popíšeme programovou grafickou knihovnu OpenGL, která dnes na většině platforem představuje standard pro tvorbu 2D a zejména 3D grafických aplikací. Každá vlastnost knihovny OpenGL bude popsána a předvenena na jednoduchém demonstračním programu. Pro tvorbu demonstračních příkladů byl zvolen programovací jazyk C, nicméně zde popsané vlastnosti a příkazy knihovny OpenGL lze použít v téměř jakémkoliv programovacím jazyce. Příklady byly odzkoušeny na platformách Linux/i386, SGI Irix a Windows XP, přičemž byl vždy použit překladač gcc.

Něco málo o sedu: stream editor

Má cenu se ve světě, zaplňovaném Enterprise technologiemi a jánevímčímještě, zabývat provařeným prográmkem starým jako Metuzalém? Já se domnívám, že ano, máte-li opačný názor, berte prosím tento článek jako předčasný příspěvek k okurkové sezóně.

Balíčkovací systém distribuce Debian GNU/Linux: apt

Dnes se podíváme na software, který se bezesporu stal jedním ze symbolů Debianu. Teprve jeho možnosti dávají balíčkovacímu systému této distribuce tu pravou sílu. Bez jeho pomoci si nedokáže práci se systémem představit snad žádný z administrátorů Debianu. Samozřejmě se jedná o mocný "apt".

Sokety a C/C++: Struktura IP a UDP

Dnes si ukážeme strukturu IP paketu a UDP datagramu. Tím získáme teoretický základ pro takzvané raw sokety. Informace z tohoto článku využijeme v příštím dílu, kdy pomocí raw soketu odešleme UDP datagram. Tento článek je čistě teoretický. Nenaleznete v něm žádný ukázkový zdrojový text.

Stalo se v týdnu od 21. 6. do 27. 6. 2003

Pro ty, kteří čtou ROOTa jen o víkendu, přinášíme souhrn krátkých zpráv, které jsme v uplynulém týdnu publikovali: Trojský kůň 55808 - LindowsOS 4.0 - Hack icculus.org - OpenOffice pro Macintoshe - Soud uznal Microsoft vinným ze softwarového pirátství - Mozilla 1.4 Release Candidate 3 - Linux se probojoval i do vzduchu - MS brazilskou vládu nepřesvědčil - PC s Linuxem za 199 $ - Nové tutoriály a další.

Ve sporu SCO vs IBM je zatím vítězem Microsoft

Můj oblíbenec Robert X. Cringely přináší další úvahu na téma SCO, IBM a vůbec aktuální dění v IT. Ač se článků s touto tematikou objevuje celá řada, ty jeho opravdu stojí za přečtení.

Šablony stránek pro Zope: nákupní košík

Základní kámen e-commerce - Nákupní košík bude dnes představen po prezentační stránce. Z předchozího dílu použijeme nové znalosti o jazyce METAL, které nám programování Košíku zpestří. Košík by se dal sice napsat i bez jazyka METAL, ale takto dostanete dvě lekce za cenu jedné. A to není všechno! Zavolejte ihned a přidáme vám tento supervýkonný mixér MišMaš Turbo a zástěru s včelkou Májou!

Jak na LaTeX: rejstřík balíkem index

Do rozsáhlejších technických dokumentací je vhodné připravit rejstřík. V dnešním dílu si ukážeme, jak takový rejstřík začít vytvářet.

PEAR - framework pro PHP

Máte rádi hrušky, hruškovici nebo používáte PHP? Určitě musíte zkusit tenhle skvělý framework :) Článek se pokusí zlehka představit PEAR. Na několika příkládcích také ukáže jeho jednoduchost a použitelnost.

Chytrému napověz - práce s obrázky a zvukem

Vítám vás u dalšího velice nepravidelného pokračování seriálu o užitečných nástrojích a skriptech pro Linux. Od posledního dílu uteklo už mnoho dní (ba měsíců), a tak jsem se jednoho dne rozhodl, že zjistím, co nového přibylo v mém ~/bin.

Softwarová sklizeň (25. 6. 2003)

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes tu máme něco pro vývojáře, kteří by chtěli proniknout do světa extenzí pro OpenOffice.org, administrátory potěší utilitka pro kontrolu správnosti nastavení DNS, pro příznivce šifrované komunikace je tu doplněk rozšiřující možnosti Mozilla Maileru o podporu PGP a na závěr si pak můžete přečíst o jednom velmi netradičním file manageru.

GLUT (9): vykreslování trojrozměrných těles

Knihovna GLUT podporuje přímé vykreslování základních trojrozměrných těles. Použití mají tato tělesa zejména při testování nastavení kamery, osvětlení nebo materiálů. Lze je však použít v téměř libovolné 3D aplikaci. Další informace o vykreslování jsou uvedeny v textu, který popisuje osmnáctý ukázkový příklad.

SCO vs. Linux - analýza budoucího vývoje

Pro začátek trocha rekapitulace. Hospodářský výsledek SCO byl až donedávna ve ztrátě, a to po dlouhou dobu. Představenstvo SCO mělo v podstatě dvě možnosti, jak situaci řešit, buď společnost rovnou zavřít, nebo se pokusit o nějaký zoufalý krok. Evidentně zvolilo druhou možnost, z ekonomického hlediska jedině správnou.

Když se tři perou, tučňák se směje

Linuxový svět sleduje se zatajeným dechem, případně se zaťatými pěstmi, spor SCO proti IBM a linuxovému světu. Softwarový průmysl však má mnoho oblastí, a tu, která se zabývá vývojem a prodejem obchodních aplikací pro korporace (ERP business), nyní vzrušuje dění kolem firem PeopleSoft, Oracle a J. D. Edwards. Tento případ sice zdánlivě nemá na Open source svět přímou vazbu, nicméně ukazuje, jaká džungle v dnešním closed source softwarovém businessu panuje a ačkoli to nevypadá, Linux na situaci může vydělat.

Sokety a C/C++: volby soketů

Dnes si ukážeme volby (options) soketů, které definují hodnoty různých parametrů soketu. K nastavování a čtení parametrů soketu slouží dvojice funkcí setsockopt a getsockopt. V "klasickém" soketovém API a ve WinSock API se s nimi pracuje v podstatě stejně, jen se nepatrně liší typem parametrů.

Mandrake 9.1 GPL set

Cílem dnešní recenze není ani tak zkoumání vlastností Mandrake Linuxu 9.1, o nichž jsme psali již dříve, jako spíše bližší pohled na distribuční sadu, kterou je Mandrake 9.1 GPL set.

Stalo se v týdnu od 14. 6. do 20. 6. 2003

Pro ty, kteří čtou ROOTa jen o víkendu, přinášíme souhrn krátkých zpráv, které jsme v uplynulém týdnu publikovali: Nové jádro 2.4.21 - 802.11g oficiálně standardem - Dle analýzy IDC Linux nic nezastaví - Steve Ballmer o hrozbě ze strany Linuxu - RAV antivir končí - Linus skončil u Transmety - Psi 0.9 - Mozilla 1.4 Release Candidate 2 - MSIE pro Mac nebude - Red Hat v černých číslech - Kauza SCO a další.

Šablony stránek pro Zope: metajazyk METAL

Dnes si představíme další jazyk Zope. Slibuji, že je poslední. Metajazyk METAL nám poslouží k oživení příkladu ilustrujícího udržování stavových informací - a toto udržování je nepostradatelný doplněk pro rozumně fungující webové aplikace.

Proč budovat komunitní sítě?

Komunitní sítě, dnes tolik skloňované slovo. Ale co vlastně znamená? Proč takovou síť budovat, k čemy je to vlastně dobré a jaké si kladou jejich autoři cíle? Na to se pokusím odpovědět v dnešním článku.

SCO vlastní váš počítač

Na serveru BYTE.com vyšel další rozhovor s Chrisem Sontagem (víceprezident SCO) a myšlenky jím přednesené jsou velmi nečekané. Osobně doporučuji celý článek přečíst, stojí to za to. Pro ty línější :) či zaneprázdněnější přinášíme to podstatné v češtině.

Vývojář kernelu hrozí žalobou SCO

Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. SCO obdrželo 15. června 2003 e-mail od jednoho z vývojářů linuxového jádra, poukazující na možné porušení copyrightu ze strany SCO. Vývojář v něm požaduje zastavení distribuce jeho částí kódu a chce firmu žalovat. Od žaloby ustoupí pouze výměnou za zrušení žaloby SCO pro porušení copyrightu. Překlad e-mailu vám přinášíme.

Linux+ Extra: Mandrake 9.1

Před časem se na stáncích objevily první čísla několika zajímavých časopisů. Vydává je u nás společnost Software Media a my se v tomto článku zaměříme na časopis Linux+ Extra: Mandrake 9.1, který by měl vycházet 4x ročně a obsahovat distribuci Linux Mandrake.

Připojení k Internetu pomocí bluetooth, affixu a kppp krok za krokem

Článků o tom, jak instalovat bluetooth pod Linuxem, už pár vyšlo, ale žádný nebyl zaměřen na úplné začátečníky, ke kterým se stále řadím i já. Podívejme se tedy dnes na takový návod pro USB MSI Bluetooth adapter MS 6967 a SonyEricsson t68i s distribucí Mandrake 9.1.

Spam: co nás čeká a nemine?

Nevyžádané pošty přibývá a přibývá a objevují se dokonce nové formy této obtížné nekomunikace. Spam proniká i do přenosných zařízení a zákonodárci se zatím nedokázali rozhoupat k razantnímu činu. Lze říci, že spamu je v poslední době tolik, že jej uživatelé IT řadí mezi největší technologické hrozby dneška. A řešení je stále v nedohlednu.

Jabber - přehled klientů

Druhý díl seriálu o jabberu bude věnován přehledu několika desktopových jabberských klientů. Na řadu přišli Gabber, Gaim, Psi, Tkabber a Kopete. Pokud jsem se netrefil do vašeho oblíbeného -- diskuse je vám k dispozici.

GLUT (8): rozhraní pro vykreslování znaků

Jak již bylo napsáno v prvních dílech tohoto seriálu, v knihovně OpenGL neexistuje přímá možnost, jak vykreslovat znaky, protože jde o systémově závislou funkci. Na různých platformách a operačních systémech se používají rozdílné způsoby reprezentace a vykreslování znaků ve znakových sadách (bitmapové, vektorové, splajnové, úsekové apod.), různá kódování (EBCDIC, ASCII, Unicode) a způsoby výběru znakové sady. Knihovna GLUT poskytuje velmi jednoduché (jak z hlediska funkčnosti, tak z hlediska použití) funkční rozhraní pro vykreslování znaků.

reklama