Ušetřete

Hlavní navigace

Aktuální články

Metalua: užitečná rozšíření jazyka Lua

V dnešní části seriálu o programovacím jazyku Lua bude dokončen popis projektu Metalua, který umožňuje metaprogramování, tj. vývojářem řízenou modifikaci programového kódu generovaného překladačem. Popíšeme si především dvojici nástrojů „gg“ (grammar generator) a „mlp“ (Metalua parser) i některá užitečná rozšíření jazyka Lua.

CUDA: více o sdruženém přístupu do globální paměti

Předchozí třetí díl seriálu o technologii CUDA nás naučil, jak pracovat se sdílenou pamětí a jak optimalizovat přístup do pomalé globální paměti. Využili jsme při tom sdruženého přístupu do paměti, o kterém si v dnešním díle povíme více, a dále probereme debuggování CUDA aplikací.

Bezpečnostní střípky: informace z konferencí BlackHat a Defcon

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek tohoto týdne lze upozornit na komentáře k situaci okolo hacknutí na Twitteru, informace k postupům vedoucím k bezpečnějším webovým aplikací a třeba na informaci k implementaci antiviru v podnikové síti.

Komiks: Spock

Všichni trekkies měli nedávno velký svátek, protože do kin dorazil nový Star Trek. I my se svezeme na vlně jeho popularity a přinášíme vám doposud utajovaný a nezveřejněný příběh jednoho všedního dne jedné nevšední posádky. Odvážně se pustili tam, kam se raději obyčejní smrtelníci neodvažují.

Cacti: zobrazování vlastních dat a šablony

V minulé části našeho krátkého seriálku jsme si připravili monitorovaný stroj, teď nám zbývá naučit Cacti z něj sbírat data a dále je prezentovat. To se provádí pomocí šablon a metod. Ukážeme si, jak si vše potřebné vytvořit a přizpůsobit k obrazu svému a potřebám našeho testovacího prostředí.

Neverwinter Nights: dobrodružství Dungeons & Dragons

Neverwinter Nights je jedna z nejúspěšnějších RPG na Linuxu. Přispívá k tomu to, že celá hra je inspirována „stolní“ hrou Dungeons & Dragons. D&D je v Čechách známé spíše svou podobností s Dračím Doupětem, které je u nás již od roku 1990. Pokud DrD znáte, Letohradské noci vás pohltí.

Jsou Windows za peníze a Linux zadarmo?

I když otázka zmíněná v titulku tohoto článku může vypadat jako triviální, odpověď na ni rozhodně jednoduchá není. Obecně zažité „Linux je zadarmo, zatímco Windows za peníze“ totiž nemusí za všech okolností platit. Do kupeckých počtů totiž patří podstatně více čísel, než si myslíme.

Grafika na počítačích firmy Apple - část 2

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů navážeme na část předcházející, ve které jsme si popsali první dva modely osmibitových počítačů firmy Apple: Apple I a Apple II. Dnes se budeme zabývat dalšími počítači této firmy, především typy Apple II Plus, Apple IIe, Apple IIc a Apple II GS.

Sestavte si Ubuntu po svém s Minimal CD

Linuxová distribuce Ubuntu je známá tím, že se snaží pro uživatele vše připravit, nakrájet, ohřát a naservírovat. To pochopitelně mnoha uživatelům vyhovuje, což je také důvod, proč je Ubuntu v současnosti nejpopulárnější distribucí. Co když si ale chcete sestavit vlastní instalaci a udělat si věci po svém?

Softwarová sklizeň (5. 8. 2009)

Pravidelná středeční sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes se podíváme, jak spravovat prázdné adresáře v gitu a jak spravovat mirrory, případně jak poznat, z kterého AS přichází uživatel. Také se podíváme, jak zpívat karaoke na body a jak nám počítač usnadní rozhodování, kam jít do hospody.

Metalua: programovatelné rozšíření sémantiky jazyka Lua

Velmi zajímavé a užitečné rozšíření původního, v podstatě minimalistického, programovacího jazyka Lua představuje projekt nazvaný Metalua, který umožňuje metaprogramování, tj. řízenou změnu programového kódu generovaného překladačem. S využitím metaprogramování lze například do jazyka Lua přidat další operátory.

CUDA: optimalizace přístupu do globální paměti

V minulém díle jsme probrali základy CUDA a napsali minimalistický program “Hello CUDA!”. Dnes zrekapitulujeme základy z předešlých dvou dílů a postoupíme dále. Vysvětlíme, k čemu jsou dobré bloky a gridy a ukážeme si optimalizaci přístupu do globální paměti (tzv. sdruženého přístupu do paměti).

Velký test osmi webových prohlížečů

Od dob Mosaicu se webové prohlížeče vyvinuly v software, který je nepostradatelnou a denně používanou součástí desktopových operačních systémů. Před čtyřmi lety jsme testovali sedm webových prohlížečů. Testy jsme dnes zopakovali s jejich novými verzemi. Pojďme se podívat, jak se mezitím posunuly.

Bezpečnostní střípky: konference Black Hat

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek právě uplynulého týdne lze kromě informací z významné konference Black Hat upozornit například na informaci k úspěšnému prolomení chystaných Windows 7 a třeba na přehled desítky špionážních udělátek.

Komiks: skoro jako rodina

Podívejte se okolo sebe a vzpomeňte si na lidi, kterými se obklopujete. Většina z nás má mnoho známých, ale jen málo opravdových přátel. Ti se poznají podle toho, že dokáží v jakékoliv situaci vyslechnout, poradit nebo přímo pomoci. Takoví lidé jsou velmi vzácní a měli by pro nás být jako naše rodina.

Cacti: ziskávání vlastních dat pomocí SSH

V dnešním článku o Cacti se podíváme na monitorování libovolných dat v systému Linux. Cacti je dobře připravený systém pro získávání dat ze SNMP všech verzí. Snadno se tak vykresluje třeba vytížení CPU, síťové karty a dalších zařízení. Hodně SNMP šablon je připraveno přímo v instalaci nebo se dají stáhnout.

Blobwars: Blob and Conquer - kulička jde do 3D světa

Hráli jste dříve recenzovanou hru Blobwars: Metal blob solid, a chcete pokračování příběhu, který původní hra nakousla? Pokud je vaše odpověď kladná, pak pojďte zachránit rasu Blobů, ale tentokrát ve třech dimenzích. Blob and Conquer je opět velmi svižná, prudce hratelná a hlavně pořádně krvavá.

Rozšíření počtu výstupů portu

Na rozdíl od rozšiřování počtu vstupů je nutné použít nějakou paměť, která si zapamatuje stavy výstupu i v době, kdy jsou na výstupu paralelního portu jiné hodnoty (dochází k nastavování jiných výstupů). K tomu se používají klopné obvody D. Těchto obvodů je (stejně jako u hradel) většinou více v jednom pouzdře.

Grafika na osmibitových počítačích firmy Apple

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů si popíšeme, jakými grafickými schopnostmi disponovaly osmibitové domácí a osobní počítače vyráběné firmou Apple. Tato firma za dobu své existence vytvořila hned několik modelů počítačů, které se nesmazatelně zapsaly do historie.

Softwarová sklizeň (29. 7. 2009)

Pravidelná středeční sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes budeme společně hackovat SQL databáze a zabezpečení WiFi sítě, představíme si nového IRC klienta, ukážeme si jednu netradiční live distribuci zaměřenou na desktop a na závěr nebude chybět ani tolik oblíbená blbinka.

OpenWRT: konfigurace

OpenWRT máme zkompilovaný a nainstalovaný z dřívějších dílů našeho seriálu, proto nastala ta správná chvíle pustit se do jeho konfigurace. Ukážeme si základní nastavení WiFi karet a samotné síťové vrstvy. Také si řekneme, na co si dát pozor a představíme si způsob, jakým se OpenWRT konfiguruje.

Programujeme OS: řídíme textový režim VGA

V minulém díle našeho seriálu o programování operačního systému jsme si ukázali, jak se dá vytvořit základ k jádru operačního systému - dnes si objasníme již nakousnuté VGA pro textový režim a také některé nejasnosti, jež se objevily v diskuzi článku ohledně zavaděče GRUB a linkovacího skriptu.

LuaJ a skriptování podle specifikace JSR-223

V dnešní části seriálu o programovacím jazyku Lua si ukážeme různé způsoby využití interpretru a překladače LuaJ, což je implementace jazyka Lua určená pro "Javovské" platformy J2SE i J2ME. Budeme se též zabývat využitím tohoto interpretru ve formě odpovídající API specifikovaného v JSR-223.

Bezpečnostní střípky: podoby počítačového malware

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek tohoto týdne lze upozornit na návod na bezdrátový keylogger, objevily se nové verze některých nástrojů a byla oznámena jména postupujících kandidátů na SHA-3.

Úvod do technologie CUDA: Hello CUDA!

V minulém díle jsme si vysvětlili co je CUDA, jeho praktické využití a jak nainstalovat CUDA SDK. Zde si i my zkusíme napsat CUDA aplikaci. Než si napíšeme naši “Hello CUDA!” aplikaci, musíme se seznámit s terminologií CUDA. Řekneme si něco k paměťovému modelu a vysvětlíme si pár potřebných API funkcí.

Komiks: faux pas

Odděleni od světa běžného lidu často kývneme i na něco, o čem nevíme zhola nic. O to je větší překvapení, když na dennodenní rutinu po nás chce manželka společenské oblečení i chování. Nakonec vše vyústí v obrovský trapas, o kterém si budou sousedé dlouho povídat a nejhorší je, že jediní špatní v celé situaci budeme my.

Deset největších průšvihů v historii Linuxu (druhá část)

Root.cz je tu s námi už více než deset let. Za tu dobu zaznamenal řadu úspěchů i pádů týkajících se Linuxu a světa bezprostředně okolo něj. Rozhodli jsme se připravit pro vás přehled největších zklamání, která jsme my linuxáci zažili. Pojďte se s námi ponořit do hlubin linuxové historie.

Darkelf – očami začiatočníka i experta

Na svete je veľké množstvo online hier. Od originálnych cez rôzne napodobeniny, od stratégií po RPG či adventúru. Všetko sa môže odohrávať v súčastnosti. V staroveku, v sci-fi budúcnosti či vo fantasy svete plnom elfov či trpaslíkov. Povieme si niečo o originálnej československej hre Darkelf.

Rozšíření počtu vstupů portu

Paralelní port (v základním režimu) má jen 5 vstupů, což nemusí vždy stačit. Rozšiřování počtu vstupů je jednodušší než rozšiřování počtu výstupů, neboť není zapotřebí žádná součástka, která by si pamatovala stav. Stačí si přepnout vstup a přečíst. K tomuto účelu se prodávají hotové multiplexory, nebo lze použít hradla.

Osmibitové počítače Commodore a čip VIC-II - dokončení

V dnešním pokračování seriálu o architekturách počítačů dokončíme popis grafického čipu VIC-II. Řekneme si, jakým způsobem tento čip pracuje se sprity a taktéž si ukážeme některé známé i méně známé triky, které je možné s tímto obvodem provádět (například se jedná o zvýšení počtu barev či současně zobrazených spritů).

Softwarová sklizeň (22. 7. 2009)

Oblíbená středeční sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes se podíváme na nástroj pro snímání obrázků z webové kamery, ukážeme si jedno menší CMSko, jednoduchý zvukový editor a nástroj pro převod dokumentů do rasterizované podoby. Nebude chybět ani tolik oblíbená blbinka.