And Yet It Moves: rozpohybovaná koláž

Jakub Zelenka 16. 9. 2011

To jednou dala parta studentů hlavy dohromady a vytvořila nezávislou 2D hopsačku okořeněnou o několik hádanek. Že je takových her tuna? Ale kdepak! And Yet It Moves vás určitě zaujme na první pohled. Podobné grafické zpracování se totiž jen tak nevidí, a koneckonců, i některé herní prvky jsou velmi originální.

Hra And Yet It Moves mělo do katalogů digitální distribucí pořádně dlouhou a trnitou cestu. Vše začalo na Vídeňské univerzitě technologií, na které se několik studentů rozhodlo vytvořit netradiční mix 2D plošinovky a puzzlů. Hra širší veřejnost poprvé zaujala v roce 2007 na festivalu nezávislých her IGF (Independent Games Festival), na němž se tvůrci umístili na první příčce v kategorii Studentské kategorie. Porotu zaujala především netradiční výtvarná stránka celého projektu navozující pocit, že hráč ovládá rozpohybovanou papírovou koláž. Úspěch a zájem veřejnosti vnukl vývojářům myšlenku, že by se celý projekt mohl dopracovat a ve finální verzi vydat jako komerční herní titul. K tomu nakonec došlo v roce 2009 a hra byla vydána pro tři nejpoužívanější operační systémy. Jedním z nich je samozřejmě i nás oblíbený Linux.

Utíkej, skákej a otoč svět vzhůru nohama

Heslem celého projektu je: „Utíkej, skákej a otoč svět vzhůru nohama.“ Už v samotném tutoriálu je vám jasné, že lepší moto tvůrci zvolit nemohli. Tato kraťounká věta totiž do puntíku popisuje filozofii a princi pravidel hry.

V roli papírového kluka procházíte světem, jež tvořený výstřižky fotografií a obrázků. Nějaký filuta ale cestu nesprávně sestavil a hrdinu kolikrát dělí od cíle ohromná propast. Jak se přes nepřekonatelnou překážku dostat, když vás gravitace pevně táhne k zemi a vy sotva vyskočíte pár metrů? Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá. Vezměte koláž a natočte ji libovolným směrem. Propast pak můžete přejít po stropě nebo přeletět, když je k vaší postavě natočena vertikálně.

Poslepované úrovně

Jelikož se svět skládá z výstřižků, nedrží pevně pohromadě. Při vstupu na nakřaplou větev nebo uvolněný kámen se může strhnout lavina. Vámi ovládaný herní hrdina je velmi křehký – aby ne, když je vystřihaný z papíru. Stačí i lehká rána šutrem po hlavě a je roztrhaný na kousky. To samé platí i o pádu z vysoké výšky.

Možná vás napadlo, že před dopadem jednoduše stačí svět otočit a pád se zbrzdí. Hrdina si ale nabranou rychlost neustále udržuje. Otáčí se pouze svět kolem něj, směr pohybu je stejný.

Nevyužitý potenciál

Vývojáři v popisu svého díla uvádějí, že se nejedná pouze o skákačku, ale i logickou hru, a vskutku, někdy budete muset pro další postup levelem zapnout mozek. Nejedná se ale bohužel o žádné extrémně složité hádanky. Na svých cestách občas potkáte zvířata. Ta jsou šikovně vystřižená z fotky a tak nenásilně zapadají do herního světa. Bohužel se k vám až na drobné výjimky chovají velmi nepřátelsky. Opice po vás například hází kokosové ořechy a nechce se hnout ze svého stanoviště. Musíte jí tedy obelstít. Poblíž se nachází banánovník, z něhož sem tam vypadne pro opici lákavý banán. Vaším úkolem je ho za pomoci nahýbání světa dostat k hladovému zvířeti a na tu krátkou dobu, kterou potřebujete na průchod, ho tak zaměstnat. Podobnou hádanku naleznete téměř v každé úrovni. Řešení jsou však víceméně pořád stejná, což zamrzí.

Atmosféricky mi hry moc nesedla. Po několika minutách, které jsem v ní strávil, mě přepadl nepříjemný pocit a lehce depresivní nálada. Může za to především temná hudba. Ta připomíná směs zvuků z okolí a má opravdu depresivní nádech. Grafická stránka pracuje převážně s tmavými barvami. Na relaxační hraní bych tedy And Yet it Moves určitě nedoporučil.

Kromě hlavní kampaně, čítající něco málo přes dvacet úrovní, můžete své síly změřit i s ostatními hráči. Po dokončení levelu se vás čas zapíše do tabulek. Ty jsou celkem přehledně zpracované a po opětovném hraní se tak můžete podívat, jaké zlepšení se při opakovaném průchodu hrou dostavilo. Statistiky jsou i globální a jsou v nich zaneseny časy všech hráčů, jež se kdy od vydání hry vyskytovali online a odsouhlasili zveřejnění svých výsledků.

Závěr

And Yet It Moves je netradiční skákačka okořeněna o pár hádanek. Ty ale nepotrápí mozkové závity tak, aby se dalo mluvit i o solidní logické hře. Hra má spád a postup kampaní velmi rychle utíká. Zamrzí snad jen jakákoliv absence příběhu a poměrně krátká herní doba. Pokud jste ale soutěživý typ, můžete jí poměrně solidně nafouknout snahou o vylepšení svého časového rekordu. Konkurence v tomto ohledu je více než hojná.

Výhody:

Herní principy

Grafické zpracování

Pro někoho atmosféra

Počet úrovní

Nevýhody:

widgety

Nízká obtížnost

Snadné hádanky

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Lupa.cz: Cimrman má hry na YouTube i vlastní doodle

Cimrman má hry na YouTube i vlastní doodle

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

120na80.cz: Pálení žáhy: která jídla ne a co nás uzdraví?

Pálení žáhy: která jídla ne a co nás uzdraví?

Vitalia.cz: Jak Ondra o astma přišel

Jak Ondra o astma přišel

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: Technisat připravuje trojici DAB

Technisat připravuje trojici DAB

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

DigiZone.cz: Ginx TV: pořad o počítačových hráčích

Ginx TV: pořad o počítačových hráčích

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?