Pokud mate po ripencodnuti pocit, ze zvuk vs. obraz kapku ujizdi, dejte pri encodovani parametr -mc 0. Bez tohoto nektere DVD vubec nejdou spravne encodnout. MMCh timto take odpadne hlaska 'Skipping frame' na zacatku encodovani nekterych videi. Nez jsem na to prisel, trvalo mi to dost dlouho, takze doufam, ze to nekomu pomuze ;-)
Osobne pouzivam gui program dvd::rip (http://www.exit1.org/dvdrip/) - rozhrani pro transcode. Umoznuje velmi pohodlne vizualni orezavani videa (idealni pro cerne okraje filmu), vsechno je velmi intuitivni a hlavne ma cluster mode, ve kterem lze video encodovat na vice strojich bezicich v siti.
Je to velmi prijemne kdyz mi doma desktop a notebook encoduji spolecne na 80fps :)
No..ja pouzivam GUI Acidrip, coz je primo nadstavba nad MEncoder a jsem hodne spokojenej.
Oficialni stranka je ted sice nedostupna http://acidrip.sf.net ale da se stahnout treba tady http://www.icewalkers.com/Linux/Software/518370/AcidRip.html nebo treba na http://www.linuxsoft.cz. Je to napsany v perlu nad GTK.
Jasně, program potřebuje gocr na převod obrázku na text a transcode na vysekání příslušného streamu z VOBu, na tom nevidím nic divného. Čeština je v pořádku, výstup gocr je v UTF-8.
Kvalita převodu je problém, když to nechám udělat automaticky je s výslednými titulky ještě docela dost práce. Lepší je nechat se dotazovat na "co to je za písmenko" (skvělý, že se dá napsat i víc znaků najednou, např. u "fi" apod.), program se učí a výsledek je pak téměř perfektní.
Dobry clanek o software pro cesky jazyk vysel jiz pred casem zde:
http://www.mandrake.cz/index.php?aid=1&subid=1&menuid=1000&artid=1051
Jsou tam i odkazy na starsi clanky a na webu je take nekolik dalsich velmi podrobnych clankum o tom, jak mencoderem grabovat z DVD nbo z televize.
Jen bych chtěl upozornit na to, že autor na začátku zmiňuje DIVX5 kodek z www.divx.com, nicméně ve všech příkladech používá -ovc lavc, což je kodek z projektu FFMPEG (mimochodem lepší a rychlejší než ten z www.divx.com). Pokud chcete opravdu použít kodek z www.divx.com, je třeba použít -ovc divx4 (použije se divx4 nebo divx5 podle toho co je nainstalováno) a místo -lavcopts použít -divx4opts (trochu se liší). Osobně nevidím jediný důvod, proč to dělat, ale kdyby někdo opravdu moc chtěl... :)
Presne tak, vidim, ze si toho vsiml uz nekdo driv. :-)
Autor napred napise:
"Používám lavc s parametry lavcopts"
A o dva radky dal napise:
"enkódujeme s DivX 4/5"
Coz se vzajemne vylucuje. Bud pouziva lavc a pak nepouziva kodek DivX a nebo pouziva kodek DivX, ale pak nepouziva lavc. Mozna ho plete, ze je oboji MPEG4. :-)
Nechápu, proč by se měl zvuk enkodovat do nějakého mp3 ? Každý DVD disk obsahuje zvukovou stopu v AC3 formátu a to jak v 5.1 (pokud tedy film není jenom stereo nebo dokonce mono), tak ve stereo downmixu (192kbps). Tu stopu stačí jenom demultiplexovat z DVD a pak zase přimultiplexovat k výslednému AVI. Tím odpadají problémy s A/V desynchronizací a nedochází k žádné degradaci zvuku ani prostorové inforamace při použití DPL dekodéru. Pokud někomu přijde i 192kbps moc, třeba pro účel nějakých ukázek na web, tak jednoznačně použít ogg vorbis ! Pak se sice musí použít OGM nebo matroska namísto AVI, ale výsledek za to rozhodně stojí. Stejnětak namísto DivX bych použil radši Xvid, ale tam není ten rozdíl tak zásadní jako mezi mp3 a AC3/OGG.
Na uložení streamu se používá přepínač -dumpaudio. Nic se pochopitelně nedownsampluje, asi si pletete pojmy. Vtip je právě v tom, že ta zvuková stopa zůstane naprosto identická s DVD originálem.
Takže mi vznikne nějakej soubor zvukova_stopa.ac3. Ten se pak slepí s finálním AVI třeba pomocí avidemux.
pokud se Vám do sedmnáctipalcového monitoru vejde šestapůl patnáctipalcových, pak ano :-)
pokud předchozí věta vypadá nelogicky, buď
a) čtenář je moc střízlivý :-)
b) neuvědomuje si, že na 4,7 GB médium lze uložit obsah z cca 6,5 700 MB médií, tudíž cena 700 MB bude vždy nanejvýše cena 4,7 GB děleno cca 6,5; ježto 6,5 je číslo větší než 1, bude cena 700 MB vždy ostře menší než cena 4,7 GB :-)
Az se mi na jednu placku vejde tolik filmu, kolik mam MP3 na CD, tak se s DivX zabyvat nebudu. Ted si prekopavam filmy z DVD do DivX a to pak zalohuji na DVD uz jen kvuli mistu, ktere mi ty placky zabiraji mista.
Kdysi mi prislo silene, kolik se vejde MP3 na jedno CD a ted me otravuji doma desitky CD s MP3.
Alespon je jasne, na co se pouzivaji penize danovych poplatniku ve skolstvi. A jeste se pan idiot nevaha tim vsim chlubit. Oooo, jaky jsi velky borec, s takovou linkou, kterou vetsina z nas plati z vlastni kapsy.
PS: reakce typu - "To jsou akademicke filmy na DVD" - "Zavidis!" atd. - neberu.
že má někdo štěstí a má připojení, o kterém si drtivá většina uživatelů může jenom nechat zdát, ještě neřeší původní problém ... i při 10 MB/s je 70 s pořád významně méně nežli 481 s ... seber si kyblíček a lopatičku a jdi se chlubit na jiné pískoviště, tady takovéhle poznámky asi nikdo neocení ;-)
Ja mam tu sitovku 100 MB/s a naky opticky draty nebo co ve vedlejsi kancelari (ta silna cara na mape). Problem je s uploadem ne s downloadem.
Ma to vyhodu, ze v tomhle pripade je fakt jedno, jestli mam distribuci linuxu u sebe na disku nebo na sunsite.mff.cuni.cz...
Záleží na tom, co máte za priority. Pro někoho je cílem nahromadit co nejvíc filmů, muziky, případně warezu v co nejkratším čase (tedy určitá forma kleptománie) a někdo prostě chce jenom to, co se mu opravdu líbí v nejlepší možné kvalitě a rád si na stažení jednoho titulu nějakou tu chvíli počká.
Také patřím mezi ty, co upřednostňují kvalitu před kvantitou. Nicméně je třeba brát v potaz dva faktory:
1. Omezení lidských smyslů. Je zbytečné zvyšovat kvalitu mimo hranice vnímání.
2. Ekonomický - viz výše. Ne každý sedí na PasNetu, pro většinu lidí v ČR zatím stále náklady na stažení jednoho DVD převyšují cenu filmů prodávaných v obchodě. A ta je pro spoustu lidí neúnosně vysoká, i kdyby si měli dopřát třeba jen jedno DVD měsíčně nebo i méně :-( Přitom spoustu věcí ani zakoupit nelze, takže spokojit se s downloadem méně kvalitní verze musí občas i fajnšmekři; ono totiž nejde jen o vlastní download, ale také distributor musí mít k disposici dostatečně silnou linku ...
Ad 1) Zrovna u DVD se o nějakém rozšiřování mimo hranice vnímání nemůže být řeč. I na tom nejlevnějším monitoru jsou v mnohých scénách jasně vidět artefakty způsobené kompresí, na trošku lepších pak i jednotlivé pixely a čtverečky makrobloků. Rezervy jsou i ve snímkové frekvenci, která je do nějakých 24 nebo 29 fps. Co třeba 100fps ? Jasně, můžete namítat, že je to pitomost, ale zeptejte se gamesníků rychlých akčních her, jaký je brutální rozdíl mezi 25fps a třeba 90fps ! A u filmů to nebude o moc jiné.
Ad2) Že u nás je to s rozumným připojením k internetu na štíru je fakt. Jenže ono je to tak, že na dialupu nestáhnete ani ten DVD rip, možná tak pár mp3. A když už máte jednou pevnou, třeba i 256kbps, tak už stáhnete 1GB za odpoledne a to už není málo, pokud tedy nemáte potřebu stahovat 20 filmů a 1000 komprimovaných audio CD tejdně.
1) Jake artefakty jsou u DVD videt zalezi na filmu - predevsim na delce a akcnosti. Jenze to je predevsim dane zastaralym formatem MPEG2. Ve formatu MPEG4 muzete dosahnout stejne kvality s vyrazne mensi velikosti.
Pokud je film fyzicky natocen na 24-30fps, tak uz to nevylepsis. Snahou natahnout to na vic muzes jenom ublizit (interlace).
2) Problem neni s downloadem, ale uploadem. Plna DVD proste nesezenete, protoze lide kteri sdili filmy radeji sdili ripy, aby usetrili svuj upload ...
Jenom "kleptomani" (podle meho se spis jedna o stejnou poruchu, ktera nuti nektere babicky plnit pudy "vecmi co se muzou jeste hodit") stahuji kazdy tyden 20 filmu. Ale muze se snadno stat, ze nejaky konkretni tyden budete potrebovat stahnou 20 filmu, i kdyz tyden predtim nenajdete nic a dva tydny potom jen jeden film ...
1) S tím ztatracováním mpeg2 bych to tak nepřeháněl. Je to dobře navržený codec, který odvádí skvěle tu práci na kterou byl určen. To znamená dobrou kvalitu obrazu a "on the fly" zpracování tam, kde není potřeba dosahovat extrémně nízkých datových toků.
Naprotitomu mpeg4 byl primárně navržen tak, aby navíc pracoval s několika vrstvami a výsledný obraz se skládal až v samotném dekodéru, nicméně i při ekódování klasického materiálu se oproti mpeg2 ušetří nějaká redundantní data navíc ve statických scénách a taky se vkládají klíčové snímky (ty zaberou nejvíc) mnohem dál od sebe v závislosti na detekci změny scény (ale to už dneska používají i mpeg2 encodery). Pro využití těchto možností je nutné víceprůchodové kódování.
Popravdě, když bych udělal master DVD v mpeg4 namísto mpeg2 při zachování rozlišení, všech zvukových mutací, bonusů a při +- obdobné výstupní kvalitě, tak výslede zase o tolik menší nebude.
2) není pravda, že plná DVD na síti neseženete. Seženete. Na mnohých bittorrent sajtách jsou i kompletní DVD image a existují i specializované DC a edonkey HUBy jenom na tyhle věci.
1) Že se DVD autorují v mizerné kvalitě je trošku jiný problém ... ale diskusi na téma MPEG 1, 2 vs. 4, procesorový čas na snímek atp., tady opravdu rozpoutávat nehodlám ;-)
Co se týče fps, pro NTSC je to 29,97 a pro PAL 25 fps. 24 je film - víte, to je takový ten pás s obrázky, co se zpracovává chemicky a mechanicky, nikoliv digitálně - učili Vás o tom ve škole v dějepisu? To se používalo skoro celé 20. století, tedy alespoň archeologové jsou o tom přesvědčeni :-)
A teď vážně - Kdy jste byl naposledy v kině na klasickém filmu? Zdálo se Vám, že byste viděl nějaké nedostatky v plynulosti pohybu? Doufám, že ne, protože průměrně nadanému člověku by mělo stačit 15 fps, aby vnímal pohyb jako plynulý. 100 fps je opravdu blbost, resp. dobrý námět do diskuse o kvalitě monitorů a televizorů, potažmo celého reprodukčního řetězce. Co se týče té gamesnické zkušenosti ... to je asi tak, jakože na dobrém monitoru je refresh 75 Hz až moc, zatímco na průměrném šmejdu z míň než 85 Hz bolí oči; dalšími detailíčky jsou pak výstupní obvody grafických karet, (ne)synchronisace překreslování obrazu s refreshem monitoru a asi tak milion a jeden dalších faktorů včetně špatné nálady Velkého Zeleného Křečopažouta ...
2) Co se myslí "pevnou"? Takové to "neomezené" připojení od Telecomu, kde člověku po 5 GB zatnou tipec? Nebo 256 kbps na WiFině, o kterou se dělí 10 firem a 3 další provideři neustále ruší spojení, takže 256 kbps to běží když si člověk zkusí pár stránek, ale dá-li download něčeho většího, zjistí, že 1 GB netrvá 9 hodin, ale jedenapůl dne?
Bohužel, Internet v ČR nejsou jenom optické kabely v Praze a Brně, svět se nedělí jenom na "kvalitní připojení" a "opovrhovaný dialup" :-(
... no nic, to nebyl námět do diskuse, to byl jen povzdech.
Prosím, nedělejte ze mě vola. To, že se s aktuálně natočeným celuloidovým pásem dá těžko kouzlit co se fps týče, je snad jasné. Jenže řeč byla o rozšiřování technických parametrů záznamu obrazu za hranice vnímání člověka. A DVD ani film rozhodně zdaleka nejsou žádnou kvalitativní konečnou, jak tu někdo naznačoval.
Těch 24fps v kině je tak akorát rozumné minimum na to, aby člověk na první pohled neviděl, jak to bliká. V některých světových zábavních parcích existují atrakce, kde před připoutané diváky pormítají film s dvakrát (ne-li ještě víc) vyšší framerate s průletem virtuální krajinou a každý, kdo to viděl, mluví o neuvěřitelně realistickém zážitku. Díval jste se někdy zblízka na TV ? Pokud ano, tak jste viděl nejspíš jenom blikající různobarevné fleky. Na předváděčce HDTV před lety měli údajně akvária s rybičkama a záznam akvárií s rybičkama pouštěný na HDTV, přičemž lidi měli hádat, co je skutečnost a co je TV. Nevím, co je na tom pravdy, ale až bude video technika na takové úrovni, že nepoznám, že se koukám na bednu, tak můžeme teprve mluvit o tom, že dál už bychom zacházeli za možnosti lidského vnímání.
Co se týče fps u her, mám dojem, že jste to nepochopil. Zkuste si schválně vzít nějakou hru (třeba quake nebo tak něco) a nastavit si v ní nějaký limiter framerate nejdřív na těch Vašich 15fps (to se Vám asi moc dobře hrát nebude ;), pak na 24 a pak to pusťte na plnej knedlik, takže se s dostaetče výkonnou kartou dostanete na úroveň obnovovací frekvence (dneska má snad každý soudný člověk alespoň 85Hz). Pak sdělte svoje dojmy z dynamiky pohybu.
> Prosím, nedělejte ze mě vola.
ale no tak, s tím filmem to byl jen špatný pokus o vtip ...
> Jenže řeč byla o rozšiřování technických
> parametrů záznamu obrazu za hranice vnímání
> člověka. A DVD ani film rozhodně zdaleka nejsou
> žádnou kvalitativní konečnou, jak tu někdo
> naznačoval.
to nepopírám - jen se zřejmě neshodneme v tom, kde je zakopaný pes ...
já tvrdím, že 24 fps je bohatě postačující, že jde pouze o kvalitu zobrazení - snímky musí navazovat plynule, nesmí kolísat jas ...
> Na předváděčce HDTV před lety měli údajně
> akvária s rybičkama a záznam akvárií s rybičkama
> pouštěný na HDTV, přičemž lidi měli hádat, co je
> skutečnost a co je TV.
mezi námi, HDTV také není nic moc :-)
ale připomíná mi to jinou předváděčku, a to AudioCD vs. DVD-Audio ... opravdu skvělý efekt, až na ten detailíček, že sestava pro DVD byla asi tak pětkrát dražší, nežli na které se předvádělo CD, takže si tipuju, že 99,5% rozdílu dělala kvalita reprodukčního řetězce a 0,5% ponechávám na dynamický rozsah DVD a nepřízeň počasí :)
(nehledě na to, že pro značnou část zúčastněných to byl pouze placebo efekt, než že by si opravdu všimli rozdílů)
ono s tím dynamickým rozsahem ... k čemu jsou teoretické možnosti formátu, když v praxi mám jediné (!) CD, které jej alespoň trochu využívá (Carmina Burana v nahrávce Ricarda Muti), ale většina lidí jej stejně nemůže poslouchat, neb když si nastaví hlasitost aby slyšeli tiché pasáže, tak při fff je bolí uši (pokud jim rovnou jejich laciné repráčky hrůzou nevyskočí z bedýnek :o)
> ale až bude video technika na takové úrovni,
> že nepoznám, že se koukám na bednu,
jako zásadní reálný problém vidím nekvalitu komerčně dostupných řešení, jako zásadní teoretický problém vidím to, že je to furt placatý ...
> Co se týče fps u her, mám dojem, že jste to
> nepochopil.
nápodobně - já neříkám, že při vyšší fps se nepaří lépe a radostněji :-) - říkám pouze, že ta příčina není v tom, že by se pohyb jako takový nejevil plynulý ... abych to nějak ilustroval: na LCDčku starší generace k dokonalému gamesnickému zážitku nedopomůže ani super nabušená karta, která dá 200 fps - rozumíte, že je třeba striktně rozlišovat mezi zdrojem obrazu a kvalitou zobrazení?
ad video:
V diskusi padlo, ze 'lavc' z FFMPEG je lepsi nez 'divx'. Je take lepsi nez 'xvid'? Muzu si pak prehrat soubor zakodovany kodekem 'lavc' v prehravaci KISS apod? (divx a xvid umi).
ad audio:
Kdyz pouziji mp3, tak prijdu o prostorovy zvuk 5.1. Ale to u nekolikrat zmineneho 'vorbis' kodeku taky, ne? Takze mi prijde rozumne extrahovat audio v ac3. Lze nejakym zpusobem zmenit bitrate u stopy v ac3?
Rad bych podekoval autorovi za clanek. Diky :c)
Mozna ano, mozna ne, ale nejspis je to film od filmu jinak (a zalezi na parametrech). Stream, ktery dostanes z ffmpegu pri zadani parametru vcodec=mpeg4 je kompatibilni s DivX5. Mimochodem, osobne ho proto tak oznacuji (-ffourcc DX50). Jestli to KISS umi nevim.
MPlayer zatim nedisponuje zadnym codecem s vice nez 2mi kanaly. Krome toho si myslim ze ac3 kodek je patentovany. Ale jinak teoreticky to pochopitelne jde.
Vorbis umí i multikanál. Ale rekomprese z AC3 do čehokoliv je každopádně zhovadilost, stejně jako snižování její bitrate. U multikanálu totální, u sterea se to dá někdy omluvit, ale obecně ušetřením pár desítek kbps člověk nezíská naprosto nic.
Viděl jsem ale už i opačné extrémy jako DVD rip s 320 kbps mp3 (podotýkám, že originální DVD stopa byla stereo AC3 192kbps a 48kHz) v joint stereo (čili zmršená informace pro DPL dekodér) a přesamplováno na 44.1kHz. Blésmrt :(
me zase zkonci na "No audio encoder (-oac) selected,
pricemz davam -oac copy,presne podle clanku;
mencoder -oac help vraci:
copy - frame copy, (useful for AC3)
pcm - uncompresse PCM audio
mp3lame - MP3 using libmp3lame
mam MEncoder 1.0pre2-3.2.2 je uz zastaraly,
je to bug, ze si tak protireci?
Moznost samozrejme je, bud uz zminovany lxdvdrip, ale jeho zavislosti jsou alespon pro me dost hruza. Jinak se da vystacit s balikem dvdauthor http://dvdauthor.sourceforge.net/ (obsahuje dvdunauthor a i kdyz to zatim neni ono, je to pouzitelne) a v pripadne potreby snizit kvalitu obrazu jeste tcrequant z transcode. Nastroje na DVD menu viz. homepage dvdauthoru. Prevod pres avi bych nedoporucoval, ztrata kvality by byla opravdu viditelna.
pardon, ale kolega Medvjed chtěl AVI použít jako mezikrok - chtěl jsem pouze upozornit, že kódováním do AVI nemusí dojít ke ztrátě informace, jak se možná někteří mylně domnívají; nikde netvrdím, že ke ztrátě nedojde v _celém_ procesu konverze na menší formát!
lidi, lidi, naučte se číst ...
bývalo to 2 GB a byl to limit FAT a nikoliv AVI, pokud si to dobře pamatuju ...
každopádně nedávno se mi povedlo vcelku bez problémů vyrobit cca 3,5 GB AVI :-)
- jestli je tato velikost legální i podle M$ nebo jestli je to jenom nějaký q&d trik, případně že nějaký formát přehraje jenom určitý soft, je myslím v tomto případě irelevantní, když jde pouze o mezistupeň při zpracování, takže mi připadalo zbytečné to zmiňovat ... ale děkuji za doplnění :-)
Tak, tak...
Ten 2GB limit je jen na FAT, FAT32 a udajne i ranych verzich NTFS.
Naprosto bezne pri grabovani TV vytvarim mnohem vetsi AVI soubory, nejdelsi mel asi 7 hodin a hodne pres 10GB. To vse za pouziti MJPEG pro video a 44,1MHz PCM pro audio.
Pak to cele mencoderem prozenu pres lavc a mp3, abych to zmensil. Kvalita neutrpi, protoze uz tak stoji za ...
Kdyby mel nekdo zajem, muzu napsat vlastni clanek, abyste si to mohli zkusit, protoze uprimne receno mi tenhle clanek prijde jako vycuc toho nejdulezitejsiho z 'man mencoder'.
Ale nic ve zlym...
Uz se enkodovanim v MPlayeru zabyvam docela dlouho, ale dost me stve jedna vec: protoze si DVD dekryptuju na HD kompletne cele a to jeste na FAT32 oddil (kvuli titulkum a DVDshrinku), z takhle vytvorene image *iso, *bup a *vob souboru neumi mplayer uz dal enkodovat, protoze kdyz pouziju volbu dvd://$titul tak mi za kazdou cenu cte z /dev/cdrom ikdyz mu zadam --dvd-device /data/dvd/blablabla
nevite, co s tim
Jde o to, že na obvyklém (= dvojvrstvém) DVD je kromě vlastního filmu ještě spousta shitu ala dokument o natáčení filmu, vystříhané záběry, mongolská zvuková stopa atd. A samotný film se vejde do těch 4.37 tak jak je. Jde jen o to ho z toho vytáhnout a zase vypálit - což jde holýma rukama těžko.
Velice mne mrzí, že autor článku stále podléhá rozšířenému bludu o kodeku DivX, mate tím čtenáře nesmyslnými informacemi, vyžaduje zbytečné stahování a poškozuje/ignoruje open-source projekty, které vydává za něco jiného.
Nejdřív v úvodu článku vyžaduje instalaci DivX, přestože k ničemu není (vůbec DivX nepoužívá, aniž by o tom věděl). Potom používá MPEG-4 kodek z libavcodecu, a zcela zmateně jej nazývá DivX4/5, "podle toho co máte nainstalováno". To je totální blábol, MPEG-4 kodek z libavcodecu je MPEG-4 kodek z libavcodecu, stejně tak, jako Linux je Linux a ne "Windows 95 nebo 98, podle toho co máte nainstalováno."
DivX je komerční MPEG-4 kodek firmy DivXNetworks (není to tedy formát, jak se řada lidí mylně domnívá) a v Linuxu je celkem k ničemu (mnohem horší a zastaralejší než Windows verze, celkem nepoužitelný), přestože jej v MEncoderu volitelně taky můžete použít.
Linuxové programy jako MEncoder a MPlayer ovšem používají na MPEG-4 video právě MPEG-4 z FFmpegu (respektive jeho knihovny libavcodec), případně další MPEG-4 kodek XviD, což jsou open-source projekty, a zejména v Linuxu jsou daleko lepší než DivX. To co autor článku skutečně používá (a vydává to za DivX) je právě FFmpeg MPEG-4.
Prosím, přestaňte už konečně poškozovat kvalitnější open-source projekty tím, že je budete označovat jmény irelevantních komerčních produktů, u kterých ještě dáváte odkaz jejich "nezbytné" (ve skutečnosti však zcela zbytečné) stažení.
Protože tyhle bláboly o DivXu se tu na root.cz objevují častěji, moc snaživě prosím redakci, aby si už na to konečně příště dala pozor, neignorovala snahy o nápravu a případné příští blábly o DivXu posílala do /dev/null. Díky moc.