Hlavní navigace

Nástroje a utility

Jak vyčistit disk s Linuxem?

GIMP 2.8 je venku a vypadá (skoro) jako Photoshop

Na nové verzi grafického editoru GIMP se pracovalo tři roky a stálo to za to. Přináší opravdu velké množství novinek. Tou nejviditelnější je možnost práce v jednom okně, což jistě ocení nejen profesionálové, ale také amatéři. Co dalšího poslední verze přinesla? A na co si naopak budeme muset počkat?

Bez velkého mučení se přiznám, že ve vydání GIMP 2.8 jsem již téměř nevěřil. Nekončící zprávy o tom, že na jeho vývoji pracuje jeden či dva lidé, problémy s implementací nových funkcí a vzhledu atp. To vše rozhodně nemohlo uživatele naplňovat optimismem. Zvláště v kontextu toho, že Adobe během vývoj dokázal vydat hned několik verzí Adobe Photoshop, takže svému bezplatnému pronásledovateli zdárně utekl.

Ostatně to, že GIMP neumí více než 8 bitů barev na kanál, je stále velkým nedostatkem, který jej v zásadě diskvalifikuje v boji o profesionální nástroj pro grafiky. Jedním dechem je ale možné říci, že webovým designerům a dalším méně náročným uživatelům může díky změnám velice solidně vyhovovat.

Z pohledu vnitřní struktury aplikace je dost možná největší změnou hojné užívání knihovny GEGL, která by měla v dalších verzích umožnit celou řadu novinek, jako je 16 bitová barevná hloubka, lepší práci s pluginy, CMYK (ten je teď řešen přes plugin a ne úplně dobře) nebo vyšší výkon. Právě ten se začíná projevovat také v poslední verzi, kterou je tak možné v tomto kontextu chápat jako určitý mezikrok. Je to právě GEGL, který by měl z GIMPu udělat opět nástroj, který by mohli používat grafici a fotografové. Mělo by být přepsáno asi 90 % kódu, takže v dalších verzích bychom se snad slibovaných novinek dočkat mohli.

Novinky v GUI

Novinkou, o které všichni mluví je jedno oknový režim (Single-window), který aplikaci přiblížil především běžným uživatelům, pro které je klasické GIMPovské GUI hodně nepřehledné a nepraktické. Ostatně pokud během práce s obrázkem potřebujete obsluhovat další aplikace, bylo velice nepohodlné pro každého.

Tento režim byl poprvé představen ve verzi 2.7, která ale nebyla stabilní a určená pro běžné uživatele. Vše zůstalo při starém, včetně velice nepochopitelného nastavení více samostatných oken jako výchozí volby. Pokud uživatel edituje více obrázků současně, jsou nastavené v jedno obrazovkovém režimu jako taby s náhledem, což usnadňuje orientaci.

Anketa

Líbí se vám nové rozhraní Gimpu?

       

Druhou podstatnou novinkou v GUI je možnost pracovat s panely ve více sloupcích, což je velice praktické, pokud máte k dispozici dva monitory. Jednotlivé panely byly také zbaveny dekorativních prvků a jsou celkově menší a kompaktnější. Tedy opět krok kupředu.

Další novinka se týká práce s textem. Pro ten se již nezobrazuje samostatné dialogové okno, ale je možné s ním pracovat přímo na obrázku, tak jako ve všech moderních editorech. Užitečná je také inovace v oblastí vrstev, které je možné řadit do skupin a vytvářet z nich stromovou strukturu. Nechybí zde ani propojení s možností skriptování.

Také všechny nástroje, které pracují s obrazem byly převedeny do knihovny Cairo, která umožňuje čistší, hezčí a kvalitnější „antialiasing“ vzhled nakreslených křivek. Stejná změna potkala velkou část pluginů. Změn se dočkaly také štětce, které jsou lépe konfigurovatelné a celkově kvalitnější. Dalších drobných vylepšení je celá řada.

Za zmínku pak stojí ještě dvě novinky. První se týká hodně přepracovaného systému klávesových zkratek, který jistě bude mít kontroverzní ohlas. Vše je možné samozřejmě nastavit na zpět, ale výchozím změnám se neubrání nikdo. Druhý důležitý bod se týká oddělení ukládání (to je zajišťováno do XCF) a exportu (do dalších formátů). Zde se vývojáři snažili vyjít vstříc běžným uživatelům, aby si zachovali možnost uložení včetně vrstev a dalších prvků a měli po ruce také možnost snadného exportu.

Z dalších užitečných novinek je možné zmínit podpora jednoduché matematiky v dialogových oknech – například zmenšení obrázku na polovinu provedete vynásobením 0,5 atp., což jistě přispěje ke komfortnějšímu užívání. Změny se ale dotkly také práce s PDF, JPEG2000 a řady dalších drobností.

Závěrem

GIMP 2.8 prošel velkým množstvím změn, z nichž velká část je zatím spíše skrytá pod kapotou a týká se GEGL, od kterého si všichni ve verzi 2.10 hodně slibují. I přesto, že nenabízí řadu důležitých pokročilých funkcí učinil důležitý krok směrem kupředu a zaměřil se (zcela logicky) hodně na méně náročné uživatele. Cesta k větší standardizaci prostředí je toho důkazem. Jde o velice zdařilý produkt, který dává naději, že GIMP by se mohl opět posunout někam dále. Zatím mu Adobe stále více utíkal, což by se snad mohlo změnit.

Nová verze nejen že by mohla přivést vývojáře a zvýšit zájem o produkt, ale také může být dobrým stimulem před GSoC, který představuje jeden z nejdůležitějších zdrojů peněz a inovací pro GIMP. Jeho vyhlídky jsou nicméně světlé a pro běžnou práci poloprofesionálního fotografa či webdesignera je nová verze relativně dostačující.

Michal Černý

Michal Černý

Michal Černý studuje učitelství fyziky a informatiky pro střední školy a zabývá se webovými technologiemi, vztahem společnosti a ICT a věcmi souvisejícími se vzděláváním.

Ohodnoťte jako ve škole:
Průměrná známka 1,4

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

       
130 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 10. 2013 10:34

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem