Ušetřete

Hlavní navigace

glTron, Armagetron

V dnešním dílu se podíváme na dvě hry najednou. Jsou si totiž námětem velmi podobné, protože autoři obou se inspirovali u stejného filmu.


glTron


Film Tron vznikl v ateliérech Walta Disneye už v roce 1982. Zajímavé je na něm to, že jako první film v historii kinematografie obsahoval počítačové animace. Pokud jste jej ještě neviděli, rychle to napravte. Jedná se opravdu o povedený snímek.

Ale zpět ke hrám. Ve zmíněném filmu (hlavní roli v něm hraje Jeff Bridges) hraje důležitou roli počítačová hra „Světelné motorky“. Ta se autorům našich dvou her tak zalíbila, že se ji rozhodli naprogramovat.


glTron


Ve hře ovládáte svou futuristickou motorku, která se obrovskou rychlostí řítí virtuální arénou. Motorka za sebou staví jakousi zeď. Jakýkoliv náraz do zdi ohraničující arénu, případně do některé ze soupeřových zdí, vás vyřadí pro toto kolo ze hry. Vyhrává samozřejmě ten, kdo zůstane v aréně nejdéle. Vašim úkolem je tedy různými kličkami zlikvidovat své soupeře. Předem vám můžu říct, že to není nic jednoduchého a chce to trénink.

Obě hry je možno hrát ve více hráčích na jednom počítači, obrazovka se rozdělí na dvě až čtyři části. Tím podobnost obou her končí.


glTron


glTron je z obou sourozenců rychlejší a dynamičtější. Je možno v něm nastavit rychlost motorek (od bored – nudná až po crazy – šílená), velikost arény, inteligenci nepřátel a v neposlední řadě i to, zda má po vyřazení hráče jeho zeď zmizet, nebo ne (hra se pak stává mnohem těžší, protože zdí na ploše přibývá). Ovládání je jednoduché a každý hráč potřebuje jenom dvě klávesy pro zatáčení vlevo a vpravo. Myší pak lze volit úhel pohledu kamery (pro všechny hráče najednou). Zajímavou možností je volba grafické podoby hry (skinu), které se ve hře říká artpack. Ke stažení je jich celá halda, třeba tady. Stačí je rozbalit do adresáře GLtron/art a v menu si vybrat. glTron je opravdu zajímavý a rychlý a díky tomu, že jsou v aréně jen čtyři jezdci, je také mnohem rychlejší. Vlevo dole na obrazovce se všem hráčům počítají body. Jeden bod přibude vždy za každého vyřazeného protivníka, ale pouze v případě, že je daný hráč sám ještě ve hře. Takže ten, kdo odpadne první, nedostane nic a při jeho nárazu se všem, kteří jsou ještě ve hře, připíše bod. Když chcete opravdu hardcore hru, vypněte mizení zdí, vyberte crazy rychlost a nastavte nejmenší herní plochu. Kolega mi po takové hře řekl: „Člověče, tam jedeš a všude jsou jenom samý zdi.“


Armagetron


Naproti tomu Armagetron je pomalejší, ale umí zase jiné věci. Asi nejvýraznějším rozdílem je možnost většího množství hráčů (až 20). Zajímavým prvkem, který do hry autoři vložili, je možnost různě měnit rychlost. Ale není to tak jednoduché jako zmáčknout plyn. Rychlost každé motorky se začne zvyšovat, pokud jede blízko zdi. Platí, že čím blíž, tím jede rychleji. Tím do hry vstupuje jistá možnost využití taktiky. Můžete vlastně kohokoliv dojet jen tím, že se budete držet blízko jeho zdí. Dokážete tak zrychlit opravdu slušně. K dispozici ale také máte (na rozdíl od glTrona) klávesu pro brzdu.

V Armagetronu je k dispozici také hra po síti, kdy můžete propojit až 17 počítačů a hrát proti živým soupeřům.


Armagetron


Bodování v Armagetronu je mnohem složitější. Dostáváte body za to, že se přímo přičiníte o něčí vyřazení a body jsou vám odebírány například za hloupost. Po určeném počtu kol vyhrává ten, kdo má více bodů.

Jak jste si už určitě všimli ze screenshootů, obě hry jsou plně 3D. Vyžadují openGL a rychlou grafickou kartu. S RivouTNT2 běží v 800×600 obě docela plynule. glTron je ale méně náročný (neobsahuje odlesky v podlaze a podobné fičurinky, které se naštěstí i u Armagetronu dají vypnout).


Armagetron


Obě hry jsou hodně zábavné a jednoduché (myslím pokud se jedná o princip) a můžete si tak zahrát i s někým, kdo v životě neviděl jinou hru. Určitě se budete bavit.

Petr Krčmář

Petr Krčmář

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval elektroniku a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí jak nejlépe umí.

Ohodnoťte jako ve škole:
Průměrná známka 2,48

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Kolaborativní workshop metodou Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

       
24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 4. 2009 22:45

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem