glTron, Armagetron

Petr Krčmář 29. 9. 2003

V dnešním dílu se podíváme na dvě hry najednou. Jsou si totiž námětem velmi podobné, protože autoři obou se inspirovali u stejného filmu.


glTron


Film Tron vznikl v ateliérech Walta Disneye už v roce 1982. Zajímavé je na něm to, že jako první film v historii kinematografie obsahoval počítačové animace. Pokud jste jej ještě neviděli, rychle to napravte. Jedná se opravdu o povedený snímek.

Ale zpět ke hrám. Ve zmíněném filmu (hlavní roli v něm hraje Jeff Bridges) hraje důležitou roli počítačová hra „Světelné motorky“. Ta se autorům našich dvou her tak zalíbila, že se ji rozhodli naprogramovat.


glTron


Ve hře ovládáte svou futuristickou motorku, která se obrovskou rychlostí řítí virtuální arénou. Motorka za sebou staví jakousi zeď. Jakýkoliv náraz do zdi ohraničující arénu, případně do některé ze soupeřových zdí, vás vyřadí pro toto kolo ze hry. Vyhrává samozřejmě ten, kdo zůstane v aréně nejdéle. Vašim úkolem je tedy různými kličkami zlikvidovat své soupeře. Předem vám můžu říct, že to není nic jednoduchého a chce to trénink.

Obě hry je možno hrát ve více hráčích na jednom počítači, obrazovka se rozdělí na dvě až čtyři části. Tím podobnost obou her končí.


glTron


glTron je z obou sourozenců rychlejší a dynamičtější. Je možno v něm nastavit rychlost motorek (od bored – nudná až po crazy – šílená), velikost arény, inteligenci nepřátel a v neposlední řadě i to, zda má po vyřazení hráče jeho zeď zmizet, nebo ne (hra se pak stává mnohem těžší, protože zdí na ploše přibývá). Ovládání je jednoduché a každý hráč potřebuje jenom dvě klávesy pro zatáčení vlevo a vpravo. Myší pak lze volit úhel pohledu kamery (pro všechny hráče najednou). Zajímavou možností je volba grafické podoby hry (skinu), které se ve hře říká artpack. Ke stažení je jich celá halda, třeba tady. Stačí je rozbalit do adresáře GLtron/art a v menu si vybrat. glTron je opravdu zajímavý a rychlý a díky tomu, že jsou v aréně jen čtyři jezdci, je také mnohem rychlejší. Vlevo dole na obrazovce se všem hráčům počítají body. Jeden bod přibude vždy za každého vyřazeného protivníka, ale pouze v případě, že je daný hráč sám ještě ve hře. Takže ten, kdo odpadne první, nedostane nic a při jeho nárazu se všem, kteří jsou ještě ve hře, připíše bod. Když chcete opravdu hardcore hru, vypněte mizení zdí, vyberte crazy rychlost a nastavte nejmenší herní plochu. Kolega mi po takové hře řekl: „Člověče, tam jedeš a všude jsou jenom samý zdi.“


Armagetron


Naproti tomu Armagetron je pomalejší, ale umí zase jiné věci. Asi nejvýraznějším rozdílem je možnost většího množství hráčů (až 20). Zajímavým prvkem, který do hry autoři vložili, je možnost různě měnit rychlost. Ale není to tak jednoduché jako zmáčknout plyn. Rychlost každé motorky se začne zvyšovat, pokud jede blízko zdi. Platí, že čím blíž, tím jede rychleji. Tím do hry vstupuje jistá možnost využití taktiky. Můžete vlastně kohokoliv dojet jen tím, že se budete držet blízko jeho zdí. Dokážete tak zrychlit opravdu slušně. K dispozici ale také máte (na rozdíl od glTrona) klávesu pro brzdu.

V Armagetronu je k dispozici také hra po síti, kdy můžete propojit až 17 počítačů a hrát proti živým soupeřům.


Armagetron


Bodování v Armagetronu je mnohem složitější. Dostáváte body za to, že se přímo přičiníte o něčí vyřazení a body jsou vám odebírány například za hloupost. Po určeném počtu kol vyhrává ten, kdo má více bodů.

Jak jste si už určitě všimli ze screenshootů, obě hry jsou plně 3D. Vyžadují openGL a rychlou grafickou kartu. S RivouTNT2 běží v 800×600 obě docela plynule. glTron je ale méně náročný (neobsahuje odlesky v podlaze a podobné fičurinky, které se naštěstí i u Armagetronu dají vypnout).


Armagetron


Obě hry jsou hodně zábavné a jednoduché (myslím pokud se jedná o princip) a můžete si tak zahrát i s někým, kdo v životě neviděl jinou hru. Určitě se budete bavit.

Našli jste v článku chybu?
120na80.cz: Jaké plavecké pomůcky vaše dítě ochrání?

Jaké plavecké pomůcky vaše dítě ochrání?

120na80.cz: I tuto vodu můžete pít

I tuto vodu můžete pít

Měšec.cz: Se stavebkem k soudu už (většinou) nemusíte

Se stavebkem k soudu už (většinou) nemusíte

Vitalia.cz: Cvičení tabata: na hubnutí i posilování?

Cvičení tabata: na hubnutí i posilování?

Podnikatel.cz: AČTO: Výjimka u EET pro farmáře? Nepřijatelné

AČTO: Výjimka u EET pro farmáře? Nepřijatelné

Měšec.cz: Kurzy platebních karet: vyplatí se platit? (TEST)

Kurzy platebních karet: vyplatí se platit? (TEST)

Lupa.cz: eIDAS: Nepřehnali jsme to s výjimkami?

eIDAS: Nepřehnali jsme to s výjimkami?

Podnikatel.cz: Prodej na Alibabě? Malí hráči utřou nos

Prodej na Alibabě? Malí hráči utřou nos

Vitalia.cz: Klíšťata letos řádí, skvrna se udělá jen někomu

Klíšťata letos řádí, skvrna se udělá jen někomu

Měšec.cz: Investice do drahých kovů - znáte základní chyby?

Investice do drahých kovů - znáte základní chyby?

Lupa.cz: Změňte si výchozí heslo u routeru od UPC

Změňte si výchozí heslo u routeru od UPC

Podnikatel.cz: Polská vejce na českém pultu Albertu

Polská vejce na českém pultu Albertu

Vitalia.cz: Největší chyby při podávání vína?

Největší chyby při podávání vína?

Lupa.cz: Největší pitominy s logem “nyní smart a připojené”

Největší pitominy s logem “nyní smart a připojené”

DigiZone.cz: Samsung uvolnil nástroj pro Tizen

Samsung uvolnil nástroj pro Tizen

Podnikatel.cz: Italské těstoviny nebyly k mání, tak je začal vyrábět

Italské těstoviny nebyly k mání, tak je začal vyrábět

Podnikatel.cz: Selhala pokladna k EET. Kdo zaplatí pokutu?

Selhala pokladna k EET. Kdo zaplatí pokutu?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Měšec.cz: Do ostravské MHD bez jízdenky. Stačí vaše karta

Do ostravské MHD bez jízdenky. Stačí vaše karta

DigiZone.cz: Android TV: s jakým pracuje rozlišením?

Android TV: s jakým pracuje rozlišením?