Ušetřete

Hlavní navigace

Google vs Apple: spojenectví přerušeno, tasí se kolty

Co se stane, když nepřítel vašeho nepřítele už není nadále vašim přítelem? Přesně to se stalo mezi firmami Google a Apple, které se dříve spojovaly proti Microsoftu. Později se ale staly konkurenty, takže nastal čas dřívější přátelství přerušit a spolupráci ukončit. Proč k něčemu takovému došlo?

reklama

Společný nepřítel

Eric Schmidt je výkonným ředitelem Google a do nedávna byl také součástí dozorčí rady Apple. Na první pohled to vypadá jako docela běžné postavení jednoho manažera ve dvou různých firmách.

Eric Schmidt nastoupil do vedení Apple téměř přesně před třemi lety. Cílem bylo především silnější personální propojení obou firem, které se chtěly společně postavit Microsoftu. Podle hesla „nepřítel mého nepřítele je můj přítel“ se tehdy z Google a Apple stali partneři.

Nahrálo tomu i to, že byznys obou firem se v podstatě nepřekrýval. Každá měla svou vlastní strategii, svou část trhu a do pomyslného zelí si nelezly. Na některých projektech dokonce poměrně úzce spolupracovaly, příkladem budiž Gmail nebo Google Maps. Obě obrovské korporace tak v klidu žily vedle sebe a působily stejným směrem proti Microsoftu.

Pozvolná konkurence

Během posledních tří let se však situace pomalu měnila s tím, jak přicházely konkurenční projekty. Obě firmy jsou totiž velmi ambiciózní a snaží se expandovat na nové trhy a podmanit si nové technologie a odvětví. Tak Google postupně vydal prohlížeč Chrome, operační systém Android a nově také systém Chrome OS.

Tím dal jasně najevo, že se hodlá rychle zakousnout do koláče, který původně patřil zatím jen Apple. Ten vyvíjí konkurenční technologie jako prohlížeč Safari, operační systém Mac OS X a mobilní telefon iPhone. Obě firmy tedy začaly být postupně konkurenty, což společně s vysoce postaveným manažerem v obou firmách vytvořilo nebezpečnou směs.

Střet zájmů

Překryvu obou společností si všimla americká Federální obchodní komise (FCC), která poukázala na to, že obě firmy zřejmě porušují pravidla volné hospodářské soutěže tím, že zaměstnávají společného ředitele, přestože by měly být konkurencí.

Ani přímý vztah obou firem není na ideální úrovni. Apple například před časem zamítl aplikaci Google Voice a vyřadil ji z iPhone App Store. Velmi podobně se Apple zachoval u aplikace Google Latitude, kterou také zamítl a vyřadil. Na přelomu července a srpna už FCC oznámila, že započne vyšetřování tohoto postupu.

Úředníci už dříve oznámili, že se zaměří na internetové podnikání a prověří souvislosti mezi podobně propojenými společnostmi. To byl také důvod, proč Google v loňském roce upustil od plánů ke spolupráci se společností Yahoo, se kterou měl společně podnikat v internetové reklamě. Když se o této spolupráci začalo hovořit, pozorovatelé začali velmi rychle upozorňovat na to, že se to FCC nebude líbit. Podle všeho byla hrozba sankcí jedním z rozhodujících faktorů, které způsobily rozpad dohody obou firem.

Jakou roli hraje FCC?

Je jasné, že aktuální spojenectví už nemá smysl, neboť konkurenční vztah obou firem už je silnější než nepřátelství vůči Microsoftu. Google není nepřítelem Microsoftu takového, jako spíš nepřítelem starého modelu, ve kterém hlavní roli hraje počítač. Tento model reprezentuje Microsoft i Apple, napsal o sporu Washington Post.

Podle jeho článku je velmi těžké nevidět přímou souvislost mezi zprávou FCC a odchodem Schmidta. Ačkoliv v tiskové zprávě oznamující jeho odchod nezaznělo o tlaku komise ani slovo, je souvislost obou událostí zjevná. Oficiálním důvodem byl ale vstup Google na trh mobilních operačních systémů a desktopových systémů. To byl prý také důvod, proč se prý ředitelé obou firem dohodli, že nastal čas na Schmidtův odchod.

Bohužel, jak Google začal vstupovat stále více do hlavního obchodu Apple s Androidem a nyní s Chrome, byla Ericova činnost ve vedení Apple výrazně omezena, protože jeho účast na mnoha zasedání musela být vynechána pro potenciální konflikt zájmů. Proto jsme se vzájemně dohodli, že je pravý čas pro Ericovu rezignaci ve vedení Apple, zní oficiální vyjádření Steva Jobse, ředitele Apple.

Podle všeho bylo oznámení o vyšetřování FCC poslední kapkou, která dokázala, že Google je oficiálně konkurentem Apple a že jejich partnerství už tedy nemá smysl, naopak by mohlo oběma firmám výrazně uškodit. Na povrch tak vyplynul i zjevný rozpor ve strategii obou firem: zatímco Google přistupuje k mobilnímu webu (a nejen k němu) jako ke zcela otevřenému světu, Apple jde zcela jinou cestou. Všechny aplikace na App Store procházejí přísnou kontrolou a zdaleka ne všem je povoleno proniknout mezi uživatele iPhone.

To pravděpodobně způsobilo další tlak na Erica Schmidta, který se musel rozhodnout, kterou z těchto cest se dát. Zcela logicky musel zvolit otevřenou cestu Google a Apple tak definitivně opustit. V opačném případě by konflikt dále narůstal a pravděpodobně by vyústil v nepříjemný zásah FCC.

Více než firemní konflikt

Eric Schmidt musel odejít z představenstva Apple, a tím hlavním důvodem byl rozpor mezi svobodou a nesvobodou. Google nesejde na koncových zařízeních a chce své služby nabídnout všem uživatelům bez rozdílu hardware. Jeho cílem je nahrazení operačního systému otevřeným webovým rozhraním. Dokázal to především nejnovějším přírůstkem do své rodiny – Google Chrome OS.

Apple proti tomu prosazuje plnou kontrolu nad software i hardware uživatelů a jeho byznys je založen na prodeji konkrétních zařízení. Pokud by Google uspěl, trh s počítači a mobilními telefony by se zásadně změnil a konkrétní značky hardware by přestaly být pro uživatele podstatné.

To je pro Apple velmi nepříjemná představa a podle všeho je teď Google pro Apple stejně velkou hrozbou, jakou pro něj představuje Microsoft. Definitivně tedy padají hranice a objevuje se nový znepřátelený trojúhelník, jehož vrcholy tvoří Microsoft, Apple a Google.

Petr Krčmář

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval elektroniku a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.

Ohodnoťte jako ve škole:
Průměrná známka 2,88

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

       
75 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 5. 2010 10:39

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem