Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Grafika na osmibitových počítačích firmy Apple

mhi
mhi (neregistrovaný) ---.unhfree.net
30. 7. 2009 1:34 Nový

Ke grafice Apple I

celé vlákno

.. by stalo mozna za to jeste doplnit (a ted mne nekamenujte, nepamatuji se – ale Woz to pise ve sve knize iWoz), ze:

1) DRAMka byla sdilena mezi CPU a videoobvody, a to adresove tak, ze oboji mohlo fungovat najednou.

2) Refresh DRAMky probihal pri zp. behu paprsku (dalsi refresh netrebny).

Asi pred rokem jsem se dival na nejake materialy k APPLE2FPGA a z navrhu je patrne, ze vychytave tam bylo opravdu hodne… zejmena napr. presna synchronizace mezi instrukcemi CPU a dalsimi obvody, atd. Dnes uz nepouzitelne, protoze MCU/CPU core se jemne zmeni v dalsi silicon rev. a ani se o tom nedozvite…

Ray
Ray (neregistrovaný) ---.45.wms.cz
30. 7. 2009 8:10 Nový

Re: Ke grafice Apple I

celé vlákno

K tomu měl 6502 něco jako DMA. Jedním signálem se dal CPU zastavit od přístupu do RAM a druhým potrvdil odpojení od AD. Stejný princip používá C64 (resp. VIC). Musí to být tedy synchonizováno se systémovejma kmitočtama, s konkrétníma fázema f0 a f2.

R.

Pavel Tišnovský aura:98
30. 7. 2009 9:45 Nový

Re: Ke grafice Apple I

celé vlákno

Ano je to tak. Woz vyuzil toho, ze 6502 pristupuje do pameti pouze v kazdem druhem hodinovem cyklu, takze generovani grafiky mohlo probihat v tom druhem nevyuzitem cyklu. Tim se automaticky vyresil i refresh DRAM, protoze se v onech „prazdnych“ cyklech precetly vsechny jeji bloky. Mam dojem, ze u Apple II bylo toto rozdeleni sbernice 6502-grafika zcela presne – sude, liche cykly. Dalsi mikropocitace pouzivaly neco podobneho – Atari, C64, ale tam to rozdeleni nebylo vzdy zcela presne, napriklad VIC-II u C64 nekdy (tusim na zacatku scanliny) musel CPU zastavovat.

Pavel Tišnovský aura:98
30. 7. 2009 9:49 Nový

Re: Ke grafice Apple I

celé vlákno

Hmm, jeste jsem ve clanku nezduraznil jednu dulezitou vec: Apple II mohlo vyuzivat dva bloky pameti pro VRAM, tj. bylo mozne pouzit double buffering (tj. i Basicovy program mohl delat pekne animace). Double buffering (resp. premistitelna VRAM) byla pouzita i u Atarek a C64, ale napriklad u povodniho speccyho uz ne a slavna IBM se k nemu taky dopracovala az po mnoha letech (treba CGA ho neumela).

Ona VRAM byla sice rozdelena dost podivne, ale to opet vyplyva z toho, jak Woz dokazal navrhnout funkcni system s doslova par hradly – vypocet adresy pixelu je sice dost komplikovany (deleni sedmi atd.), ale SW to zvladne levneji nez HW :-)

Substance242
Substance242 (neregistrovaný) ---.91-127-120.t-com.sk
30. 7. 2009 10:07 Nový

na vlastní bulvy

celé vlákno

K tomuto článku asi taká veľká diskusia nebude, keďže u nás v ČSSR Apple vlastne nikto nevidel. :-)

Georgius
Georgius (neregistrovaný) ---.vodafone.cz
30. 7. 2009 11:00 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Jako mozna jediny vlastnik Apple IIe v CR se musim ozvat ;-). Stroj jsem ziskal po te, co lezel par let vyrazeny ve skladu nejmenovane nemocnice, kam byl jeste za socialismu zakoupen pres nemecko. Diky tomu ma naprosto neuveritelnou featuru a to hardwarove prepinani znakove sady. Proste kolebkovy vypinac, na jednu stranu klasicke ASCII s ramecky, na druhou prehlasky, ostra S a podobne. Bohuzel bez cestiny (to by byla haluz^n, ale nemam na to cas). Dve disketove mechaniky, byla k tomu standardni centronicsova tiskarna (tu ale zahy po vyrazeni nekdo cornul). K tomu par disket se softwarem a manualy. Prekladac pascalu, disketa s CP/M (teda vlastne dve), naprosto neuveritelny textovy editor, proti kteremu byla tehdejsi T602 naprosto trapna (editor Apple IIe mel koncem 80. let WYSIWIG !!! Wordperfect se k tomu dopracoval az nekdy ve verzi 6.0 … ). Bohuzel nemam dost casu „na hrani“, navic bych potreboval zazalohovat diskety, ovsem 5.25 palce Dcka/DDcka se uz budou blbe shanet :-(.

Biktop
Biktop (neregistrovaný) ---.28.broadband3.iol.cz
30. 7. 2009 11:20 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

To není nic tak neobvyklého. Commodore 64 měl v druhé půlce 80. let grafický operační systém GEOS a pod ním např. aplikaci geoWrite, což nebylo nic jiného, než WYSIWYG editor, včetně možnosti použít různé (samozřejmě proporcionální) fonty (k tomu dokonce existovala utilitka na jejich tvorbu). Matka na počátku 90. let pracovala ve výpočetním středisku nemocnice jako písařka (4 ks PC AT 286 od JZD AK Slušovice) a když tam koupili tehdy asi za 150 tisíc (tehdejších korun) 386ku a na ni jako supr čupr novinku dali taky Windows, tak jakožto naprostý počítačový analfabet všechny dokonale uzemnila hláškou „hm, a co jako, to znám, to je GEOS, to má syn doma na počítači už spoustu let“.

Cygnus
Cygnus (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
30. 7. 2009 16:52 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Zdar … co takhle srovnat WYSIWYG editory z různých osmibitů? Na ZX Spectrum existuje třeba geniální program Desktop od Universuma … nedávno jsem k němu napsal PCL driver http://cygnus­.speccy.cz/po­pis_printer-deskjet1.php

.
. (neregistrovaný) ---.88.142.82.static.b26.cz
30. 7. 2009 17:23 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Ten skoro dva měsíce nový systém Roota po celou dobu ničí odkazy a nikomu (!!!) nestojí za to to opravit. Hanba hanboucí.

Substance242
Substance242 (neregistrovaný) ---.91-127-116.t-com.sk
30. 7. 2009 19:25 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Jo, Universum mal geniálne softy (Prometheus), kto vie čo robí teraz?

mixal
mixal (neregistrovaný) ---.191.80.186.o2inet.sk
30. 7. 2009 20:49 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

prometeus bol fakt super

Pavel Tišnovský aura:98
30. 7. 2009 13:18 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Gratuluji k peknemu kousku do sbirky :-) Muzu se zeptat, jestli k tomu byl monitor nebo tam nejak zbastlili podporu pro PAL? Vim, ze se delaly nejake pridavne karty pro PAL, ale jak moc to bylo podporovano to netusim (dost zasadni rozdil v casovani snimku, radku atd.).

Georgius
Georgius (neregistrovaný) ---.tone.cz
30. 7. 2009 15:50 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Děkuji :-). Monitor k tomu byl, černobílý (no, teda vlastně černo-zelený). Je k tomu i jakási nedokumentovaná přídavná karta, nejspíše vícekanálový A/D převodník.

P.S.: Díky za bezvadný seriál, hodně mi pomohly hlavně kapitoly kolem MIDI, v kombinaci se začínajícím seriálem o operačních systémech by mohla vzniknout líheň nových architektur a operačních systémů :-).

Biktop
Biktop (neregistrovaný) ---.28.broadband3.iol.cz
30. 7. 2009 18:54 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Jestli v kombinaci se současným seriálem o operačních systémech, to bych si dovolil vážně pochybovat, ale v kombinaci se seriálem, který tu cca před 5 lety psal BLEK., tam už by se o něčem hovořit dalo. ;-)

ch
ch (neregistrovaný) ---.213-160-172.telecom.sk
30. 7. 2009 18:52 Nový

Zaloha originalnych floppy

celé vlákno

Mozes si pre istotu porobit aspon binarne image tych diskiet. V pripade potreby (alebo aj preventivne) ich potom mozes nahrat naspet na rovnake diskety, pokial sa poskodi len zaznam a nie povrch. 5.25" mechanika v starsom PC by mala DD-cka v pohode precitat. V pripade nudze by ale zrejme nebol problem tie image zohnat cez zberatelske stranky/fora.

ernie
ernie (neregistrovaný) 88.83.174.---
30. 7. 2009 20:14 Nový

Re: na vlastni bulvy

celé vlákno

Ty diskety mám, Verbatim a pak Filmové laboratoře 5.25 DS/DD, kdyžtak pošlu , sou na tom věci pro SPECTRUM a D40

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
30. 7. 2009 11:18 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Moc lidí v Čechách asi ne, ale o to větší legenda ho provází :-D Po Evropě měly větší šanci se rozšířit spíš asijské kopie, prodávané třeba v Německu. Každopádně to byl první mikropočítač s barevnou grafikou, disketovými mechanikami a cenou přístupnou normálnímu člověku, to mu nikdo nevezme.
Do historie se Apple II zapsal mnoha způsoby, například na tomhle počítači ve vlastnoručně napsaném programu v BASICu navrhoval Burt Rutan letoun Voyager, který v roce 1986 oblétl „na jednu nádrž“ Zeměkouli.

pe25tr
pe25tr (neregistrovaný) 195.39.114.---
30. 7. 2009 13:06 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

„… cenou přístupnou normálnímu člověku…“ No to asi ne. Normalni clovek dostaval v te dobe okolo 2000 Kcs.

Pavel Tišnovský aura:98
30. 7. 2009 13:13 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

On asi predrecnik „normalnim clovekem“ myslel nekoho z USA nebo Zapadni Evropy. Bavime se totiz o roce 1977, takze oba Stevove asi nedoufali, ze udelaji nekaje extra obchody za zeleznou oponou (dnes taky snad krome dotovaneho OLPC a spol. nikdo nepocita s tim ze by vyrabel a uspesne prodaval pocitace pro nekoho se mzdou 1$/den).

Ostatne mam pocit (kdyztak me opravte, tak stary zase nejsem :-), ze pocitace s vice RAM a vetsim vykonem byly povazovany za „strategicka zarizeni“ a ani se k nam nemohly legalne dovazet.

Jinak Apple II byval na videni na Invexu, firma Apple tam mela historicky stroj na kterem pry psaval Arthur S. Clarke. Jestli to byla opravdu skutecne jeho masina tezko rict.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
30. 7. 2009 13:41 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Asi tak nějak, pro „normálního českého člověka“ byla v té době snem Škoda 110 R, zvaná kupátko nebo české Porsche, a pokud o počítačích vůbec něco věděl, tak maximálně to že jsou strašně velké a existují ;-) Co se embarga týče tak jeden šestnáctibitový:

Q: „Kdy se do Československa dostane Motorola?“
A: „Až přiletí v Pershingu!“

Neměl podobný problém i Playstation 2? Mám pocit že se tenkrát také nějaký čas nemohl do některých zemí vyvážet, protože měl takový výkon že spadal pod „obranné“ technologie. (Marně přemýším co je na neviditelných bombardérech obranného :-D)

vtech
vtech (neregistrovaný) ---.skoda-auto.cz
30. 7. 2009 14:57 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Neznas pravidlo, ze „nejlepsi obrana je utok“? :)

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
30. 7. 2009 22:40 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Právě že znám, a také znám 1984 :-/
VÁLKA JE MÍR
SVOBODA JE OTROCTVÍ
NEVĚDOMOST JE SÍLA

To se sem trochu nehodí, tak to radši napravím – jeden z klonů Apple II, Laser 128, vyráběl VTech ;-)

vtech
vtech (neregistrovaný) ---.214.broadband10.iol.cz
31. 7. 2009 0:24 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Zlodeji nicku! Sebrali mi ho driv, nez jsem umel mluvit a tak jsem se nemohl branit :)

Majkl
Majkl (neregistrovaný) ---.simelon.net
31. 7. 2009 14:49 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Řešilose to tak, že se oficiálně dodal počítač bez CPU a pak náhodou se objevil nějaký turista, který přinesl kufřík s CPU a pokoutně předal na letišti. :-)

mm
mm (neregistrovaný) ---.anonymouse.org
30. 7. 2009 19:07 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

Ano. Na výkonnější mikropočítače(jak se tomu u nás tehdy říkalo) – především 32 bitové – bylo svého času embargo, které zasahovalo až do 90.let. Ještě v roce 1991 (a možná částečně i počátkem 1992) byl problém sem oficiálně dostat základní desku s CPU 80486. Pamatuju si, jak jsme s úžasem hleděli na desku s Intel 80486, víceméně propašovanou, kterou jsme pár týdnů před tím hladově obdivovali na CeBitu. Mašina s I80486 byl pro nás tehdy superstroj, ideální pro provozování nějakého derivátu Unixu o který jsme se snažili seč síly stačily. O nějakém Linuxu tehdy věděl snad pouze Torvalds :-). A nutno uznat, že procesor I80486 nebyl vůbec špatný. Fanatici mezi námi sice neustále pokřikovali o Motorolách, ale tehdy již začínalo být jasné, že přes ně perspektivní cesta nepovede… Stejně tak ona deska – byla udělána poctivě, žádný masový šmejd jak je dnes zvykem. A sériový terminál ze ZX Spectra s IF1 než byly pořádné Wysy… budu muset asi zatlačit slzu.

Biktop
Biktop (neregistrovaný) ---.28.broadband3.iol.cz
30. 7. 2009 19:51 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

No… Zas taková fantasmagorie by to nemusela být. Např. firma CBM Jacka Tramiela v USA prorazila prodejem psacích strojů, jež pro ni nevyráběl nikdo jiný, než Zbrojovka Brno. Tramiel byl s dodávkami tak spokojen, že navrhoval založení společného podniku, v němž by se na vývoji a výrobě počítačů podíleli odborníci z USA i z ČSSR, vývojové centrum mělo být v Pennsylvánii, továrna na jejich výrobu v ČSSR. Naše vláda to tehdy odmítla – škoda, Commodory se mohly vyrábět v Brně. I když – zní to tak neuvěřitelně, že kdo ví, jak by to bývalo dopadlo, kdybychom na to byli i nakrásně kývli. Moc si nedovedu představit, jak by se do fabriky za železnou oponu dovážely tisíce amerických DRAMek a 6510ek, nebo dokonce jak se tu někde v Rožnově vyrábějí v areálu Tesly a odtud putují do ZB. :-)

Nadutec
Nadutec (neregistrovaný) 213.210.163.---
3. 8. 2009 13:44 Nový

Re: na vlastní bulvy

celé vlákno

To asi ne. Doma sme pouzivali Apple IIc, ale to uz asi nebylo CSSR …

Bobs
Bobs (neregistrovaný) ---.92.broadband2.iol.cz
31. 7. 2009 16:32 Nový

Díky za výborný seriál.

celé vlákno

Apple II (ten původní, starší) mám už řadu let doma na půdě (dostal jsem to počátkem devadesátých let zadarmo od známého z Francie). Kromě monitoru a myši je k tomu 5.25" a 3.5" floppy. Ta třiapůlka má zasouvání a vysouvání diskety dokonce na servo – podobně jako to dnes mají mechaniky CD/DVD. Je v tom i hromada různých rozšiřovacích karet (seriové, paralellní i/o porty), ram disk až 1MB!!(zasouvají se do toho šváby DRAM 64–256Kbit, na téhle kartě je datum 1985), rozšíření operační paměti na 128KB (pomocí 8× DRAM 64Kbit) a nějaká speciální grafika (bohužel, na standardním monitoru to nefunguje). Třeba jednou, až budu starým pánem, tak za dlouhého zimního večera to sestavím, zapnu a uroním slzu nostalgie nad strojem s tepajícím nepřekonatelným MOS Technology 6502! :o))

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem