Hlavní navigace

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

4. 2. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Kdesi za sedmero horami, sedmero řekami a nejméně padesáti firewally leží kouzly a tajemstvím obestřená země Erathia, domov hrůzyplných draků, sličných elfů a mocných titánů. Země krás i hrůz. Země hrdinů. Země ságy Might and Magic.

Všechno začalo v roce 1994 s vydáním první hry nesoucí titul Might and Magic. Jmenovala se The Secret of the Inner Sanctum a byla to pecka. Pro velký úspěch následoval další díl a po něm další. Brzy se od hlavní linie, která nedávno dosáhla desátého pokračování, oddělily další větve a dnes můžete na pultech obchodů najít tituly jako Crusaders of Might and Magic, Chronicles of Might and Magic nebo Heroes of Might and Magic. Právě poslední jmenovaná hra dosáhla obrovského úspěchu, který dokonce zastínil původní sérii a rovněž se dočkal mnoha pokračování, z nichž alespoň to třetí, dle mého názoru nejlepší, má i linuxovou verzi.

Heroes

Jednoduše řečeno jsou Heroes of Might and Magic (dále jen HMM) tahovou strategií skloubenou s RPGhrou; vaši hrdinové vedou armády složené z fantastických tvorů, bojují s nestvůrami nebo s jinými hrdiny, dobývají města a všeobecně pomáhají budovat vaše království. Hrdinu můžete kromě armády vybavit ještě magickými předměty, které se dají nejsnáze sehnat od (mrtvých) nepřátel nebo příležitostně získat plněním úkolů či prostě koupit za peníze. Ty zase získáváte ze svých měst, dolů a pochopitelně opět od mrtvol vašich nepřátel. Správný hrdina umí samozřejmě i pár užitečných kouzel, od těch základních jako Magic Arrow až po magii typu Armagedon, který způsobí absolutní jatka na obou stranách. Svou říši vidíte na mapě, můžete spravovat jednotlivá města a armády a prostě dělat všechny ty úžasné věci, co obvykle dělají hrdinové fantasy románů. A věřte, že možností je skutečně hodně a nové věci budete objevovat ještě týdny od chvíle, kdy začnete hrát.

Heroes

A pokud si chcete hru skutečně užít, budete ji hrát týdny, protože kromě základnich šesti kampaní nabízí ještě několik desítek propracovaných map pro jednoho hráče, a to nemluvím o možnosti hrát až v osmi lidech na jednom počítači. A až mapy dojdou, z Internetu si můžete stáhnout doslova tisíce dalších.

Bohužel linuxový port má i své chyby. Loki Games především neportovala editor map, což je docela vážný nedostatek. Existuje sice nedokončená beta verze editoru, ale ta je bohužel dost nepoužitelná. Naštěstí je hra kompatibilní s mapami z Windows verze. Druhým podstatným nedostatkem je omezený rozsah hry. Zatímco verze pro Windows a Mac se dočkaly dvou skvělých datadisků, Loki Games si klidně zkrachovala a datadisky už tedy asi nevydá.

Heroes

Hudební doprovod je naopak zvládnutý skvěle. Mocná orchestrální témata střídají jednoduché melodie, ambientní hudební pozadí na hlavní mapě nebo sada svižných pochodových skladeb doprovázejících boje. Hudbě skutečně nelze po technické stránce nic vytkout, ale pravda je, že kvalit soundtracku druhého dílu nedosahuje.

root_podpora

Heroes

Krásná, ručně kreslená grafika je to první, co vás na této hře chytne a nepustí. Nejenže byla vytvořena se smyslem pro detail a s až neuvěřitelným perfekcionismem, ale především má svůj vlastní osobitý styl, který se žádnému z pokračování už nepodařilo napodobit. O kvalitě svědčí i to, že hra stále vypadá k světu i po sedmi letech od svého vydání, čímž se může pochlubit málokterý titul. 2D engine je navíc velmi rychlý a nenáročný a hýbe se velmi obstojně i na slabších strojích.

Heroes

Přestože má linuxová verze této hry své nedostatky, dokáže je plně vyvážit nádhernou grafikou, skvělým hudebním doprovodem a stoprocentní hratelností, která chytne a nepustí. Obdobím závislosti na HMM si prošel každý, kdo se s nimi kdy setkal, teď je řada na vás. A pokud vás hra skutečně baví a litujete, že pro Linux nemáme editor map, vězte, že Windows verze tohoto programu funguje bez problémů pod WINE (což se bohužel netýká hry samotné, která je pod WINE nehratelná).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku