Prvni textovka, kterou jsem hraval byla:
http://www.agrobar.cz/pomsta-sileneho-ataristy/
Na tu nejde zapomenout :-D
Asi jsem o generaci pozadu, ciste textovky me nejak minuly. Na stredni skole jsem se dostal az k MUDum, ktere chapu jako jejich nastupce obohacene o hru vice hracu soucasne. Travili jsme u nich kazdou volnou chvilku a nekdy i vic ;)
Skoda ze tenhle smer upadl v zapomneni, protoze zrejme neni komercne atraktivni. Poptavka je po instantnich resenich ktere vyzaduji minimalni naroky na imaginaci a obecne znalosti. Cest vyjimkam. Pritom s textovkama to je jako s knihou - zadny film nebo graficky sebedokonalejsi hra nemuze prebit vasi predstavivost.
MUDy stále existují a hrají se. Bohužel oproti dnešním MMORPG prohrávají i ve dvou důležitých věcech:
1. MUDy jsou triviální v nabízených akcích. Kill peackeepear. Cast magic missile cat. Proti tomu stojí grafické hry, kde se sice kliká, ale jde i o načasování, pohyb. Existence věcí jako je interrupt, cc, stun, taunt apod. dělá z moderních grafických her mnohem aktivnější a atraktivnější medium.
2. MUDy mají velmi malou míru "replayability". Jakmile víte co udělat, tak to uděláte vždy. Pamatuji to napětí, když jsem zkoumal nové části světa a zkoušel najít skryté mechanismy. Jenže jakmile člověk odhalil kde použít "climb tree" a "enter bushes", tak příště už to byla docela nuda a napotřetí už to člověk ani nečetl. Oproti tomu v "moderních akčňárnách" jde často o postřeh a načasování a jednotlivé hádanky tak kladou odpor i poté, co jste je už několikrát zvládli.
Osobně mám MUDy rád, vyrostl jsem na nich a i jsem se několik let na vývoji jednoho podílel. MMORPG jsem hrál jen tři - Runescape (což je dost podobné mudu v grafice) a pak až SWTOR a Wildstar. A musím přiznat, že zvláště SWTOR je něco, co MUD nabídnout nemůže. Co ubírá v nárocích na imaginaci, to přidává v nárocích na pozornost, postřeh a plánování a v možnostech, které máte. Nejde o tu grafiku, ale o míru interaktivity, kterou kniha ani film nabídnout nemohou.
Ze "současných MMORPG" mne asi nejvíc zaujal Dungeon & Dragons Online (www.ddo.com). A to především proto, že to není klasický MMORPG, protože to co jsem hrál předtím, to zpravidla nestálo ani za námahu.
I tak mi na takových hrách s postřehem nejvíc vadí zergování. Všichni speed, všichni haste, všichni doublestrike, a quest se řeší stylem start cíl. Trošku pomalejší hrač už jen běhá vymlácenými oblastmi, a vyřešenými hádankami. A když to doběhne nakonec, tak než vybere truhlu, polovina party má už první třetinu navazujícho questu zasebou.
Žánr interactive fiction aktivní je, ale nikoli komerčně. Doporučuju navštívit stránky http://ifwiki.org a http://ifdb.tads.org/. Doporučuji např. tituly Photopie, Spider and Web, Anchorhead nebo Curses!. Ale je toho spoustu. České textové adventury stojí s prominutím za starou belu (čest výjimce, na kterou jsem zatím nenarazil). Nejlepší od Infocomu je asi Trinity.
Konečně jsem v tomto seriálu našel stopu něčeho, po čem prátrám málem 30 let... Nejdřív jsem si všiml ovládání sever-jih-východ západ a pak mě trklo souosloví nothing happens.
Neznáte někdo ČESKOU hru, kde se právě objevovalo ovládání podle světových stran, pravděpodobně tam byla i hláška "nic se nestalo" a hlavně 2 hlášky, které si dodnes pamatuju: "Příšerka se tě lekla a utekla. Hrdino!" a "padáš do bezedné propasti.."
Hrál jsem to kdysi u známých cca 1986-87, pamatuju si černobílý TV Merkur a v té hře se jednalo o sbírání jakýchsi krystalů...
Pomůže nějaký pamětník?
Díky
Textovky (Interactive Fiction) jsou věčné a stále vznikají nové. Dokonce existuje i každoroční mezinárodní soutěž pořádaná už od roku 1995. Vše co si srdce textovkáře přeje najdete na http://www.ifarchive.org/
Pokud hledáte jen hry, hledejte na
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXgames.html
Tak tak, dokonce si dovolím říct, že i kdyby nevznikaly nové textovky, tak s těmi starými si člověk v pořádném emulátoru dokáže vyhrát a má to na několik (desítek?) let...
Jinak moderní směr některých textovek - kde jde o vyprávění příběhu a méně již o řešení hádanek - se mi dost líbí, může to být podobné četbě před spaním :-)
Mimochodem, svůj komentovaný (cweb, jak je u něj zvykem) přepis/překlad Adventure má i Knuth, s pár historickými poznámkami - http://www.literateprogramming.com/adventure.pdf