Tímto heslem byla skutečně zakódovaná celá hra. Nejednalo se jenom o vstupní heslo. Algoritmus kódování a dekódování byl přímo ve hře, takže autoři čistou verzi hry natáhli do počítače, zavolali kódovací funkci, ta po nich chtěla heslo a tím heslem se zakódovala celá hra. Pak nahráli obsah paměti na kazetu a bylo hotovo. Ale unikla jim jedna důležitá věc. Heslo zůstalo v nezakódované podobě v bufferu v paměti a sejvlo se současně se hrou.
Já, v okamžiku, kdy jsem dostal kazetu (pro Sharp), jsem ji samozřejmě hned dumpnul, Sharp měl na rozdíl od ZX přímo v biosu monitor, takže to šlo lehce. Místo smysluplného programu tato hra obsahovala pouze šrot. Žádné texty, žádné Z80 smysluplné sekvence. A mezi tím vším někde uprostřed kralovalo slovo KONVALINKA. Nezbylo než ho zkusit a opravdu to fungovalo.
Zdálo by se (aspoň v té době), že projet očima 64k dumpu je nemožné, ale skutečně se podařilo.
Pak jsem jenom tak ze zájmu studoval ten slavný kódovací program a z něj jsem pochopil to, co jsem napsal nahoře.
Díky za doplnění. Jinak 64k dump (ve skutečnosti míň, minimálně na ZX se 48kB - video RAM) se skutečně dal procházet dobře a docela rychle. My tak luštili na Atárku anglické textovky a mezi tím balastem (různé ATASCII znaky) se normální text krásně vyjímal a byl viditelný, pokud tedy nebyla použita nějaká forma komprimace, což u lepších textovek (Level 9) byla.
Ještě by se hodilo poznamenat, že Město robotů je ve skutečnosti port jedné staré hry, která vyšla už v roce 1981 pro TRS-80.
http://gamingafter40.blogspot.cz/2011/11/adventure-of-week-forbidden-planet-part.html
Jo, 'konvalinka' byla trestuhodná.
Crack - pamatuju si, že jsme ho provedli na VŠ koleji na ZX Spectru - nám trval asi tak 15 minut. Ach to mládí, hned bych se tam v čase vrátil :-))
Nezávisle na nás heslo ihned našla řada dalších...
Dodnes nechápu, jak mohl být tenkrát autor "zabezpečení" tak naivní nebo spíš takový lempl.
Toho bych rád poznal. Mohl by se tady dobrovolně přihlásit. To je na rozhovor...
Dnes sem to heslo "hacknul" jedinym stlacenim F3 :-) ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games/m/MestoRobotu.tap.zip
To je nefér :-) Jak dlouho se ta binárka načítala do mašiny (má to celých 29kB)? :)
00009d0: e2 63 68 20 6e ef 70 61 64 e3 21 0a 20 20 20 20 .ch n.pad.!. 00009e0: 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 6b 6f 6c kol 00009f0: 65 6b 74 69 76 5f 61 75 74 6f 72 e3 0a 00 4b 4f ektiv_autor...KO 0000a00: 4e 56 41 4c 49 4e 4b 41 00 00 00 00 00 00 00 00 NVALINKA........ 0000a10: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 c3 ae 6a ...............j
To byl poměrně obecný jev. V hodinách češtiny se to zmiňovalo jen velmi okrajově a tak to řada lidí psala jak je napadlo. S těmi mezerami jsem měl taky problém a dodnes mně to občas ulítne.
Dnes ale borci často neznají ani vyjmenovaná slova a shoda podmětu s přísudkem je pro ně hi-tech. Je to často vidět v těchto diskusích.
Vzhledem k tomu, že je to IMHO port původní hry, tak mi to přijde docela k věci. No nic, já jsem to nedávno objevil, měl jsem z toho radost a přišlo mi divné, že se sem dávají odkazy na všemožné emulátory, které je třeba stahovat a nastavovat (a lecky ještě shánět romky apod.), zatímco tady stačí obyčejný telefon či tablet a jede to nativně. A navíc je to zadarmo se skoro původní hudbou.
Font v Belegostu na ZX Spectru je nejen hezký, ale hlavně porporcionální (což tehdy nebývalo zvykem ani v textových editorech na PC).
Mám za to, že právě Fídlerovou rutinou se inspiroval Universum jakožto tvůrce Desktopu (a ovlivnil díky publikaci rutiny v knize Assembler a ZX Spectrum i mnohé další tvůrce textovek - proporční font se potom objevuje i v textovkách Beerland, Heroes, a ve spoustě dalších z doby "po Belegostu").
Předtím hry ve valné většině využívaly rutiny systému pro tisk znaků, případně i systémový font, případně zabudovaný textový režim, vše samozřejmě neproporční (jak jinak).
Hudba v Belegostu byla samozřejmě úplně jiná na beeperu a jiná na AY (osobně se mi ta beeperová líbí víc - pro AY ji perfektně přepsal Factor6 kdysi na DoxyConu).
Na Sharpu mz800 jsem svého času hrál textovku, která měla poněkud neobvyklé ovládání. Některá slova v textu popisujícím lokace byly aktivní linky, jako v hypertextu, ale (záměrně) nebyly zvýrazněné, takže hráč musel zkoušet co udělá, když klikne například na "dveře". Bohužel si už nepamatuju, jak se hra jmenovala, jen vím, že postava byla nějaký novinář a vybavuju si zprávu z novin, kde "v okolí Černobylu se prohánějí stáda šestinohých jelenů".
A co české textovky inspirované českou chlapeckou literaturou?
Viz: http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=rychlesipy.txt
A jen mimochodem jsem spoluautor druhého dílu ;-) A moc díky za ty nostalgické vzpomínky, super seriál, moc rád ho čtu :-)
Tomáš
Neví někdo něco víc o pokračování Města robotů? Kromě těchto tří stránek z časopisu: odkaz na pdf
A jen tak pro zajímavost - již přes 20 let používám u počítačových her přezdívku "Konvalinka" ;-) tedy hlavně u multiplayeru...