Hlavní navigace

Názor k článku Historie vývoje počítačových her (21.část - herní konzole Sega Master System) od Michales - SMS byla ve sve době (1985) odpověďí na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 4. 2012 10:02

    Michales (neregistrovaný)

    SMS byla ve sve době (1985) odpověďí na 8bitovou herní konzoli největšího konkurenta Segy - NES od Nintenda. Dnes je už možno říci, že to byla odpověď nepříliš úspěšná, SMS se nikdy nepodařilo získat ani popularitu, ani členskou základnu NESu na nejdůležitějším trhu - v USA. Ve své dobe měl NES cca 90% trhu, a o zbylých 10% se SMS jeste dělil s Atari 7200. Důvodem neúspěchu byla zejména agresivní obchodní strategie Nintenda - firmy vyrábějící hry pro NES byly zavázány po 4 roky nekonvertovat hru pro jiný formát - neuvěřitelné vazalství, které se už s jistotou nebude nikdy opakovat... Americký antimonopolní úřad později donutil Nintendo svou politiku změnit, ale v té dobe už bylo o trhu 8mi bitových konzolí rozhodnuto. Dalšími důvody neúspěchu bylo i spoždění zahájení prodeje, nedostatek dobrého softwaru, a mizerný management - v roce 1987 byla výhradní práva v USA prodány hračkářske firmě Tonka Toys, která zcela nevhodným výběrem her pro distribuci (nechtěli prodávat božský Gauntlet, barbaři!) definitivně SMS odrovnala. Kdyz Sega uvedla na trh svou novou 16ti bitovou konzoli Genesis/Megadrive, získala práva na SMS zpět, a začala prodávat největší evropské herní hity, ale v té době už celá Amerika hrála na NESech. V Evropě byl SMS mnohem úspěšnější, velké popularity dosáhl zejména ve Velké Británii. Přece jen, většinu technických parametrů měl SMS lepší než NES...
    V Japonsku se prodával také Gamboy - SMS klon vyráběný v licenci Samsungu.

    Hardware
    Grafika VDP (Video Display Processor) - Texas Instruments TMS9918A
    Barvy 64 z palety 256
    CPU 8mi bitovy Z80 na 3.6MHz
    RAM 64kBits (8 KB)
    BOOT ROM 64 kbit (8 KB) až 2048 kbit (256 KB)
    VideoRAM 128kBits (16 KB)
    Rozlišení 256x192
    Audio mono - Texas Instruments SN76489
    Media cartridge až do 4MBit
    Periferie světelné pero, pistole (Light Phaser), Sports Pad, 3-D bryle (AFAIK na SMS se objevily vůbec poprvé), různé joysticky, Rapid Fire Unit, Infrared Control Pad...
    Kompatibilita: hry, prodávané v Evrope, USA, a Japonsku jsou vzájemně kompatibilní.

    Předchůdci a příbuzné konzole:
    SG-1000
    Vůbec první systém, který Sega vyráběla. Prodával se pouze v Japonsku a v Číně asi od roku 1983 za cca 15000 yenů.

    SC-3000/SC-3000H
    Začal se prodávat na konci roku 1983 v Japonsku, Číně, Austrálii a Evropě. Stál asi 29000 yenů/690000 lir (H verze 33800/790000).
    CPU: NEC 780C (klon Z80A) na 4 MHz
    RAM: 16Kb / 32Kb (SC-3000H)
    Video RAM: 16Kb
    ROM: 18k
    Rozlišení: 256x192 (16 barev)
    Klavesnice měla 64 kláves - takže zjevně ne zas tak úplně herní... ;-) Ostatně se k němu prodávala cartridge s Basicem, po nainstalování zbývalo údajně na samotný program celých 515 bajtů :-))))))
    Dala se k němu připojit tiskárna, kartridge, kazeťák, 2 joysticky. Všechny prodávané hry byly vytvořeny firmou Sega. Systém zanikl s příchodem hitu sve doby - MSX.

    Sega Mark III
    Prodávala se od roku 1984 pouze v Japonsku, v podstate šlo o první verzi SMS s odlišným designem.

    Sega Master System II
    Druhá generace SMS (SMS II) se začala prodávat v roce 1990 - měla vylepšený design, tlačítko pause, a několik dalších nepodstatných vylepšení, ale v té době již svět ovládaly mnohem lepší 16ti bitové konzole...
    V podstatě šlo o pokus přece jen uloupnout Nintendu kousek amerického trhu poté, co Sega získala zpět práva na SMS od Tonka Corporation. Prodávalo se za 49.99$.

    Sega Master System III
    Prodával a prodává se dodnes (!) pouze v Brazílii. Technicky totéž co SMS, pouze opět jiný design. Za existenci vděčí především zvláštním brazilským zákonům zakazujícím import informačních technologií...

    Master System Super Compact
    Prodával se opět pouze v Brazílii, opět kompatibilni se SMS, růžový :), s dálkovým ovládáním (!!!). V balení bylo 5 her.

    Hry pro SMS si lze zahrát (krom originální konzole nebo emulátoru) také na Genesisu - zařízení, které je k tomu třeba, se prodávalo pod názvem Power Base Converter, a na Game Gearu - tady je třeba mít zařízení zvané Master Gear, což je ale vzhledem k velké podobnosti GG a SMS v podstatě pouze propojovací kabel... Hardwarová podobnost SMS a GG je ostatně i příčinou toho, že níže uvedené emulátory podporují jak SMS, tak GG.
    Game Gear je vlastně handheld verze SMS, největším rozdílem je vylepšená paleta barev (nutnost, některé hry by na LCD ve svých originálních barvách byly nehratelné). Byl to velmi chytrý tah Segy, kdy uvedla na trh handheld s přístupem k velkému množství her na SMS. Ačkoliv GG nikdy nedosáhl obliby Atari Lynx/Nintendo GameBoy, svůj malý podíl na trhu si získal...