Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (47. část - další vybrané hry dostupné pro konzoli SNES)

11. 10. 2012
Doba čtení: 22 minut

Sdílet

Dnes společně navážeme na část předchozí, protože se budeme zabývat popisem dalších her, které vznikly pro herní konzoli SNES (Super Nintendo Entertainment System). Popíšeme si především herní sérii Donkey Kong, Final Fantasy a nezapomeneme ani na hry, v nichž vystupuje slavný instalatér Mario.

Obsah

1. Herní série Donkey Kong od roku 1981 až po současnost

2. Seznam her patřících do herní série Donkey Kong

3. Od Jetpac a Knight Lore (ZX Spectrum) až po herní titul Donkey Kong Country

4. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!

5. Super Mario Kart

6. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

7. Final Fantasy II

8. Final Fantasy: Mystic Quest Legend

9. Odkazy na Internetu

1. Herní série Donkey Kong od roku 1981 po současnost

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky si popíšeme další hry i celé herní série vydané pro herní konzoli SNES (Super Nintendo Entertainment System). Kdyby se měly hry, které pro tuto herní konzoli byly vytvořeny, seřadit podle data vzniku příslušné herní série, musely by se na předních místech tohoto seznamu objevit tituly, v nichž vystupuje jako hlavní hrdina postava Donkey Konga, popř. některý člen jeho „rodiny“ (syn, synovec atd.). Tato herní série totiž vznikla již na počátku osmdesátých let minulého století, tedy v dobách kralování osmibitových domácích počítačů, video automatů a posléze i osmibitových herních konzolí. V této herní sérii se taktéž poprvé objevila postavička Maria (v prvním dílu měla kladnou roli, ve druhém dílu poněkud překvapivě roli zápornou), která se stala maskotem vlastně všech herních konzolí Nintendo, podobně jako se maskotem konkurenčních herních konzolí firmy Sega stal ježek Sonic (později byl Mario a jeho bratr Luigi odměněn vlastní herní sérii trvající dodnes).

Obrázek 1: Screenshot ze hry Donkey Kong získaný v emulátoru konzole NES, tj. na konzoli, která byla osmibitovým předchůdcem SNESu.

Původní hra Donkey Kong vznikla již v roce 1981, a to hned v několika různých variantách určených mnohdy pro velmi odlišný hardware, včetně v té době populárních herních automatů. Varianta naprogramovaná pro herní konzoli NES je velmi podobná verzím určeným pro osmibitové domácí počítače, ovšem hra Donkey Kong byla nabízena například i ve verzi jednoúčelové herní konzole s jedním či dvěma LCD (design těchto konzolí nám vlastně vydržel dodnes, protože je použit například i v Nintendo DS a Nintendo 3DS, což jsou konzole, kterým se ještě v tomto seriálu budeme později věnovat podrobněji). Princip původní hry Donkey Kong byl původně vlastně velmi jednoduchý – jednalo se o (neskrolující) plošinovku (celá scéna se zobrazovala na jediné obrazovce), v níž hráč ovládal postavičku Maria, který ve většině úrovní musel zachránit Paulinu. Jednotlivé na sebe navazující úrovně se od sebe odlišovaly a připomínaly tak již zmíněné kapesní konzole s dvojicí LCD (na každém LCD byla předtištěna část herní scény), ovšem posléze se začal design úrovní opakovat.

Obrázek 2: Další screenshot ze hry Donkey Kong, opět získaný v emulátoru NESu.

Mario v této hře vystupoval v pozici kladného hrdiny, jehož protivníkem byla gorila Donkey Kong, která na Maria házela barely atd. Hlavní zbraní Maria byly samozřejmě skoky, popř. předměty, které v jednotlivých úrovních mohl sebrat, například kladiva, kterými bylo možné barely ničit. Díky komerčnímu úspěchu se hra Donkey Kong dočkala mnoha pokračování a vznikla tak již zmíněná rozsáhlá herní série s téměř neuvěřitelně dlouhou historií – celých 30 let! (1981 až 2010 – viz též tabulka ve druhé kapitole). Z historického hlediska je velmi zajímavý především druhý díl nazvaný Donkey Kong Jr. Zajímavost této hry spočívá především v tom, že hráč zde neovládal samotného Maria, ale gorilu-juniora, která se snažila zachránit svého otce Donkey Konga z klece (junior měl na sobě dokonce plínky, toto téma se objevuje i v dalších částech série – kapitola 4). Do klece byl Donkey Kong zavřený Mariem, který zde dosti netypicky vystupoval v roli záporného hrdiny. Design jednotlivých úrovní opět připomíná herní konzole s LCD a hra se opět stala komerčně úspěšným titulem, a to jak na osmibitových počítačích, tak i na video automatech. V dalších verzích Donkey Konga se role opět prohodily a Mario stojí na straně dobra :-)

Obrázek 3: Hra Donkey Kong ve variantě pro osmibitovou herní konzoli Atari 7800 – úvodní obrazovka.

2. Seznam her patřících do herní série Donkey Kong

V následující tabulce jsou vypsány všechny dodnes vytvořené a komerčně nabízené herní tituly patřící do série Donkey Kong. Ovšem na tomto místě je nutné říci, že ne všechny tituly jsou dostupné i pro herní konzoli SNES – původní tituly sice lze většinou provozovat v režimu kompatibility s konzolí NES, ale nás budou v dalších kapitolách zajímat zejména hry Donkey Kong Country, Donkey Kong Country 2 a Donkey Kong Country 3, které se především svým grafickým zpracováním dosti podstatně odlišovaly do svých předchůdců:

Rok vzniku hry Název hry Kapitola
1981 Donkey Kong  
1982 Donkey Kong Junior  
1983 Donkey Kong 3  
1994 Donkey Kong (Game Boy)  
1994 Donkey Kong Country 3
1995 Donkey Kong Land  
1995 Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest  
1996 Donkey Kong Land 2  
1996 Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! 4
1997 Donkey Kong Land III  
1999 Donkey Kong 64  
2004 Donkey Kong Jungle Beat  
2005 DK King of Swing  
2007 DK Jungle Climber  
2010 Donkey Kong Country Returns  

Obrázek 4: Hra Donkey Kong ve variantě pro osmibitovou herní konzoli Atari 7800 – první level.

Obrázek 5: První úroveň hry Donkey Kong Jr. (konzole NES)

3. Od Jetpac a Knight Lore (ZX Spectrum) až po herní titul Donkey Kong Country

Mezi jednu z nejprodávanějších her pro konzoli SNES patří hra Donkey Kong Country s přibližně devíti miliony prodaných paměťových modulů. Tato hra je zajímavá hned z několika důvodů. Zatímco za vznikem předchozích dílů Donkey Konga stál designér Shigeru Miyamoto, byla naproti tomu hra Donkey Kong Country vyprodukována společností Rare pod vedením producenta Tima Stampera. Toto jméno by mohlo být známé především majitelům osmibitových domácích mikropočítačů ZX Spectrum, protože Tim Stamper společně se svým bratrem Chrisem tvořili pro tento slavný počítač převratné hry, a to pod hlavičkou firmy Ultimate Play The Game. Mezi nejznámější tituly, které tato firma pro ZX Spectrum vytvořila, patří Jetpac, Sabre Wulf, Underwurlde, Knight Lore (pro niž byl vyvinut isometrický 2.5D engine využitý později i v dalších hrách) či Alien 8. Později oba bratři založili společnost Rare a hra Donkey Kong Country vznikla právě pod hlavičkou této společnosti.

Obrázek 6: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Donkey Kong Country se odlišuje od prvních třech verzí Donkey Konga především způsobem svého grafického zpracování, protože se namísto původní koncepce, kdy byl herní svět rozdělen do několika samostatných obrazovek, v Donkey Kong Country objevuje plnohodnotné scrollující pozadí, takže se hra přiblížila ostatním v té době moderním „platformovkám“ (Disney's Alladin, Earthworm Jim, Super Mario Bros, Sonic the Hedgehog…). Již při pohledu na screenshoty je patrné, jakým skoro skokovým vývojem prošly možnosti počítačové grafiky mezi roky 1981 až 1994.

Obrázek 7: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – výběr typu hry (jeden hráč, dva hráči, kooperativní režim).

Grafické schopnosti SNESu již byly tak dobré, že si bratři Stamperovi mohli při vývoji Donkey Kong Country dovolit vyrendrovat většinu postav i herního pozadí na počítači SGI a nakonec použít vyrendrované modely jako sprity na SNESu, takže Donkey Kong Country sice stále je běžnou 2D platformovkou, která ale z hlediska hráče navozuje docela dobrý pocit „hloubky“. Tato hra byla taktéž rozšířena o možnost ovládání dvěma hráči, kteří spolu buď mohli kooperovat nebo naopak hrát proti sobě (podobně jako tomu bylo u konkurenční herní série Sonic the Hedgehog na konkurenční platformě :-). Ovládat bylo možné buď samotného Donkey Konga, popř. dalšího člena jeho rodiny – synovce Diddyho.

Obrázek 8: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – výběr levelu.

Obrázek 9: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – začátek prvního levelu.

Obrázek 10: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – v tomto barelu (klasickém předmětu pro tuto herní sérii) se schovává synovec Donkey Konga.

4. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!

Vzhledem k velkému komerčnímu úspěchu hry Donkey Kong Country (viz zmíněných 9 milionů prodaných paměťových modulů) bylo jen otázkou času, kdy vzniknou její další pokračování. V roce 1995 tak firma Rare vydala hru s názvem Donkey Kong Country: 2 Diddy's Kong Quest a o rok později pak již třetí pokračování s názvem Donkey Kong Country: Dixie Kong's Double Trouble!, která v sobě kombinuje klasickou platformovku s velmi zjednodušeně pojatou adventurou a řešením různých hádanek. Opět se jedná o hru, kde jsou použity sprity a herní pozadí vygenerované na grafických stanicích SGI, které byly následně ručně upraveny.

Obrázek 11: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – po herním světě lze mj. cestovat i lodí.

Obrázek 12: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – půjčovna lodí.

Obrázek 13: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – klasická platformovka s parallel scrollingem.

Obrázek 14: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – šplh a další kousky na laně se objevily už v Donkey Kong Jr.

Obrázek 15: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět je poměrně rozmanitý.

5. Super Mario Kart

V roce 1992 byla pro konzoli SNES vydána hra s názvem Super Mario Kart, která byla posléze následována dalšími hrami s podobným tématem. Jedná se o zástupce takzvaných go-kart her. S touto skupinou her jsme se v tomto seriálu již seznámili v případě hry BC Racers (Sega Mega Drive/Genesis, PC atd.), v níž byl dokonce použit i podobný styl grafického ztvárnění. Ve hře Super Mario Kart si hráč či dvojice hráčů nejprve vybral postavičku, s níž pak závodil na motokárových závodech. Všechny postavy v této hře se již předtím objevily i v jiných hrách společnosti Nintendo: kromě Maria zde tedy můžeme najít i jeho bratra Luigiho, Yoshi, Bowsera, Donkey Konga mladšího atd. K dispozici bylo pět režimů hry – dva režimy v případě, že Super Mario Kart hrál pouze jeden hráč (což se po chvíli stává poměrně nudnou záležitostí), tři další režimy v případě dvou hráčů.

Obrázek 16: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Hra Super Mario Kart se záhy po svém vydání stala velmi populární, k čemuž značnou měrou přispělo i využití grafického režimu číslo 7, v němž bylo možné zobrazovat plochy pokryté texturami (ve skutečnosti se jednalo o jednoduchou lineární i nelineární transformaci rastrových obrázků). V tomto grafickém režimu se zobrazovalo jak herní pozadí (scrollující 2D bitmapa – to je podobné prakticky všem dobovým závodním hrám, počínaje slavným Pole Position a konče nejméně slavnými Stunts), tak i otexturovaná zem. Hráči i protihráči byli zobrazováni s využitím spritů, přičemž každá závodící postavička byla reprezentována šestnácti sprity, kde každý sprite zobrazoval postavu z jiného úhlu. Tímto – po programátorské stránce relativně jednoduchým způsobem – bylo dosaženo zdání plynulé rotace postaviček v zatáčkách atd.

Obrázek 17: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – výběr hráče (všechny zde zobrazené postavy se objevují v některých hrách Nintenda).

Obrázek 18: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – pohled na herní scénu, který ukazuje možnosti grafického režimu 7.

Obrázek 19: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – zhodnocení po dokončení závodu.

Obrázek 20: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – tabulka s celkovým pořadím.

Obrázek 21: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – každý závodní okruh používá jiné téma.

6. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

Instalatér Mario je jak ve společnosti Nintendo, tak i mezi hráči oblíbenou herní postavou, takže není divu, že se kromě platformovek začal postupně objevovat i v dalších typech her. Již v předchozí kapitole jsme si řekli, že závodil na motokárách, v další hře hrál golf a dokonce se stal i protagonistou skutečné (a to relativně rozsáhlé) RPG hry s dlouhým názvem Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, která byla vydána v roce 1996 a za jejímž vývojem nestál nikdo jiný než společnost Square, o níž se zmiňuji v další kapitole v souvislosti s herní sérií Final Fantasy. Příběh, který je na začátku této poměrně úspěšné hry (prodáno bylo přibližně 1,5 milionu kopií) odvyprávěn, není tak rozsáhlý a podrobný, jako je tomu v herní sérii Final Fantasy, o to zajímavější je však ztvárnění celé hry. Jak při průchodu herním světem, tak i při bojích je totiž použito isometrické zobrazení, které je pro tento typ her pravděpodobně nejvhodnější (herní svět samozřejmě scrolluje, na rozdíl od prvních her, které isometrické zobrazení používaly a kde se pouze přeskakovalo mezi jednotlivými lokacemi).

Obrázek 22: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – příběh na začátku hry.

V předchozím odstavci jsem se zmínil o systému bojů. Ty byly, jak je ostatně v mnoha RPG hrách zvykem, řešeny kolově a uzpůsobeny možnostem ovladače herní konzole SNES (zobrazovalo se on screen menu s nabídkou možných typů útoku či obrany, včetně možnosti skoku, jak se u Maria předpokládá). Na začátku hry je možné ovládat pouze Maria, ale posléze lze do party přibrat i další čtyři členy. Ovšem při začátku kolového boje se ovládají pouze tři postavy, z nichž jedna je vždy Mario. Celkově je možné říci, že se jedná o poměrně zajímavou hru, v níž není žánr RPG brán tak vážně, jako v jiných podobně zaměřených hrách (což je dobře, i když mnozí hráči preferují spíše vážně laděné RPG, v němž jde mnohdy o záchranu celého světa nebo o podobně důležitý úkol :-).

Obrázek 23: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Obrázek 24: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět se zobrazuje v isometrickém pohledu.

Obrázek 25: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – boje jsou taktéž zobrazovány v isometrickém pohledu a jsou tahové.

Obrázek 26: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – část příběhu je naskriptovaná.

Obrázek 27: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – poněkud krkolomný překlad původně japonského textu.

Obrázek 28: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět.

7. Final Fantasy II

Další herní série, o níž se v dnešním článku zmíníme, nese jméno Final Fantasy, které je svými fanoušky zkracované na pouhé FF (ti si určitě tuto zkratku nepletou s Firefoxem :-). Chronologicky se sice jedná o poněkud mladší herní sérii než je tomu u Donkey Konga, ale přesto se herní série Final Fantasy může chlubit velkým množstvím vydaných dílů a navíc i kontinuální historií. Série Final Fantasy vznikla ve společnosti Square, která vytvářela komerční videohry již od roku 1983. Z její rané produkce je možné jmenovat například hry The Death Trap a Will: The Death Trap II. Ovšem tyto hry nebyly po komerční stránce příliš úspěšné, takže společnost Square stála v roce 1987 prakticky před krachem.

Obrázek 35: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Posledním vydaným herním titulem měla být hra Final Fantasy (prosinec 1987), avšak díky velkému úspěchu této hry (prodalo se více než 400 000 kopií) se namísto krachu společnost Square stala velmi úspěšnou a později si mohla dovolit i přechod ke konkurenci: na platformu PlayStation (příběhy jednotlivých her ze série FF však není nutné znát dopodrobna, začít lze prakticky s jakýmkoli dílem, protože příběh je poněkud rozvláčným způsobem před hráče předestřen v každé části). Jednotlivé díly Final Fantasy jsou známé především poutavým a rozsáhlým příběhem s pro Evropana dosti zvláštní mytologií (o to je však zajímavější). Dále hra zaujala ve své době revolučním systémem soubojů, které byly rozděleny na tahy s tím, že jednotlivé postavy bylo možné „naprogramovat“. Od některých dalších RPG her se FF odlišovala i systémem kouzel (není založený na maně, ale na úrovních kouzelníka).

Obrázek 36: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – pro tuto hru je typický tento způsob zobrazení ve stylu 2,5D grafiky (postavy, předměty i budovy jsou zobrazeny z nadhledu a nepoužívá se perspektiva).

Společně se sérií Legend of Zelda se i herní série Final Fantasy zasloužila o to, že lidé začali vnímat herní konzole (původně ty osmibitové) z poněkud jiného úhlu – již se nejednalo o „krabičky“ s několika prostoduchými střílečkami a platformovkami, ale o zařízení, na nichž je možné hrát hry, jejichž vyřešení může trvat i několik měsíců a vyprávěný příběh může být stejně kvalitní jako příběh v leckteré knížce (i když si osobně myslím, že mnohem kvalitnější příběhy lze najít v mnohých textovkách :-).

Obrázek 37: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – systém bojů (zde je použit jiný způsob zobrazení, než při procházení herním světem).

V následující tabulce je uveden seznam všech her v hlavní řadě série Final Fantasy:

Rok Název
1987 Final Fantasy
1988 Final Fantasy II
1989  
1990 Final Fantasy III
1991 Final Fantasy IV
1992 Final Fantasy V
1993  
1994 Final Fantasy VI
1995  
1996  
1997 Final Fantasy VII
1998  
1999 Final Fantasy VIII
2000 Final Fantasy IX
2001 Final Fantasy X
2002 Final Fantasy XI
2003  
2004  
2005  
2006 Final Fantasy XII
2007  
2008  
2009 Final Fantasy XIII
2010 Final Fantasy XIV

Obrázek 38: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – další ukázka systému bojů.

Obrázek 39: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět je skutečně rozsáhlý (zde se stále jedná o úvodní příběh).

Obrázek 40: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – hlavní hrdina je právě pomlouván u krále.

Obrázek 41: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – informace o vlastnostech hlavního hrdiny.

8. Final Fantasy: Mystic Quest Legend

Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend byla taktéž vytvořena společností Square, a to v roce 1992. Jedná se sice o tradiční RPG hru, která je ovšem v některých aspektech jednodušší, než další hry ze série FF. Je tomu tak z prostého důvodu: Final Fantasy: Mystic Quest Legend byla určena pro trh v USA, na němž nebyly RPG hry oblíbené a především známé do takové míry, jako tomu bylo v asijských zemích, takže tato hra měla sloužit jako určité lákadlo pro nové hráče. Současně se jedná o první hru ze série FF vydanou v evropských zemích. Způsob zobrazení je prakticky stejný jako ve třetím dílu FF – používá se pohled z mírného nadhledu a v případě bojů pak čelní pohled (v jiných částech série je to pohled boční). Ovládání při průchodu herním světem i při bojích je samozřejmě přizpůsobeno možnostem ovladače konzole SNES, stejně jako systém dialogů, systém zkoumání vlastností postav atd.

Obrázek 29: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Obrázek 30: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – kolový systém bojů.

Obrázek 31: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – procházení herním světem.

Obrázek 32: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – brnění a další obranné prostředky.

root_podpora

Obrázek 33: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – útočné zbraně (zatím je to slabé).

Obrázek 34: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – dialogy v japonské verzi hry.

9. Odkazy na Internetu

  1. The Final Fantasy
    http://www.thefinalfantasy.com/
  2. Final Fantasy: Mystic Quest
    http://www.gamefaqs.com/snes/532476-final-fantasy-mystic-quest
  3. Book:Final Fantasy series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Book:Final_Fantasy_seri­es
  4. The World of Final Fantasy
    http://www.mobygames.com/fe­atured_article/feature,18/sec­tion,114/
  5. Final Fantasy Style
    http://www.mobygames.com/fe­atured_article/feature,18/sec­tion,116/
  6. List of Final Fantasy video games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_Final_Fantasy_vi­deo_games
  7. SQUARE ENIX CO.
    http://www.square-enix.com/
  8. Square Enix : Corporate history
    http://www.square-enix.com/jp/company/e/history/
  9. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton01­.shtml
  10. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  11. Dungeon Master – Return To Chaos
    Window port of DM
  12. Dungeon Master (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_Master_(video_ga­me)
  13. Dungeon Master Encyclopaedia
    http://dmweb.free.fr/
  14. Dungeon Master Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/247
  15. Chaos Strikes Back Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/249
  16. Dungeon Master II Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/250
  17. Dungeon Master – Return To Chaos
    http://www.ragingmole.com/RTC/
  18. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Ho5E05Bi3bU
  19. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Fpht4dWOnGE
  20. Dungeon Master CZ
    http://dm.zpc.cz/
  21. Dungeon Master
    http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/
  22. Return to Chaos (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo
  23. Dungeon Master – kouzla (CZ)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla
  24. Dungeon Master Java (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo
  25. Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmja­vadownload
  26. Best of Old Games: Dungeon Master
    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php
  27. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
    http://www.doupe.cz/defau­lt.aspx?article=124596
  28. Návody – Dungeon Master 1
    http://www.abcgames.cz/?p=na­vody_zobraz&id=1307
  29. Super NES Programming/Initialization Tutorial
    http://en.wikibooks.org/wi­ki/Super_NES_Programming/I­nitialization_Tutorial
  30. SNES Development sites
    http://www.snescentral.com/de­velopment.php
  31. Super NES Programming
    http://en.wikibooks.org/wi­ki/Super_NES_Programming
  32. Super Nintendo Development Wiki
    http://wiki.superfamicom.or­g/snes/show/HomePage
  33. 6502.org
    http://www.6502.org/
  34. The 6502/65C02/65C816 Instruction Set Decoded
    http://www.llx.com/~nparker/a2/op­codes.html
  35. 6502 Addressing Modes
    http://www.obelisk.demon.co­.uk/6502/addressing.html
  36. HuC6280 CPU
    http://shu.emuunlim.com/dow­nload/pcedocs/pce_cpu.html
  37. Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hudson_Soft_HuC6280
  38. William D. Mensch jr.
    http://www.computerhallof­fame.org/index.php?option=com_con­tent&view=article&id=31&I­temid=4
  39. Bill Mensch
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bill_Mensch
  40. SPC 700 Documentation
    http://emureview.ztnet.com/de­veloperscorner/SoundCPU/spc­.htm
  41. Super NES Programming/SPC700 reference
    http://en.wikibooks.org/wi­ki/Super_NES_Programming/SPC700_re­ference
  42. Mega Lo Mania
    http://www.mobygames.com/game/mega-lo-mania
  43. Mega Lo Mania
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Mega_Lo_Mania
  44. Cannon Fodder
    http://www.allgame.com/ga­me.php?id=739
  45. Cannon Fodder [European]
    http://www.allgame.com/ga­me.php?id=15717
  46. Retrospective: Cannon Fodder
    http://www.rockpapershotgun­.com/2007/11/11/retrospec­tive-cannon-fodder/
  47. Cannon Fodder
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Cannon_Fodder_(video_ga­me)
  48. BC Racers
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/BC_Racers
  49. Desert Strike Advance
    http://www.ign.com/articles/2002/06/03/de­sert-strike-advance
  50. Three Strikes And You're Out
    http://www.eurogamer.net/ar­ticles/three-strikes-and-youre-out-article
  51. Head 2 Head: Desert Strike – SNES vs MegaDrive
    http://www.retrogamescollec­tor.com/head-2-head-desert-strike-snes-vs-megadrive/
  52. Desert Strike: Return to the Gulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Desert_Strike:_Return_to_the_Gulf
  53. The Chaos Engine (Soldiers of Fortune USA)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine.htm
  54. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  55. The Chaos Engine
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Chaos_Engine
  56. The Chaos Engine 2
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine2.htm
  57. The Chaos Engine series
    http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series
  58. Moby Games: Speedball series
    http://www.mobygames.com/game-group/speedball-series
  59. Bitmap Brothers: Speedball (original)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball.htm
  60. Bitmap Brothers: Speedball 2: Brutal Deluxe
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball2.htm
  61. Wikipedia: Speedball (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Speedball_(video_game)
  62. Golden Axe
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe
  63. Golden Axe (series)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Golden_Axe_(series)
  64. Golden Axe II
    http://www.gamespot.com/golden-axe-ii/platform/genesis/
  65. Golden Axe II
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_II
  66. Golden Axe III
    http://strategywiki.org/wi­ki/Golden_Axe_III
  67. Game Freaks 365: Sonic the Hedgehog 2
    http://gamefreaks365.com/re­view.php?artid=1631
  68. Sonic The Hedgehog 2 (GENESIS)
    http://web.archive.org/web/20070831062914/htt­p://sonic.neoseeker.com/so­nic_the_hedgehog2/GENESIS/pa­ges/release_dates_backgrou­nd3/
  69. Neoseeker: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://www.neoseeker.com/Ga­mes/Products/GENESIS/sonic_the_hed­gehog2/
  70. Wikipedia: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sonic_the_Hedgehog2_(16-bit)
  71. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  72. Moby Games: Disney's Aladdin
    http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin
  73. Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
    http://www.imdb.com/title/tt0204798/
  74. Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Disney's_Aladdin_(vide­o_game)
  75. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  76. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  77. SN76489 sound chip details
    http://web.inter.nl.net/u­sers/J.Kortink/home/articles/sn76489/
  78. SN76464 datasheet
    http://www.ic-on-line.cn/view_online.php?id=1106623&fi­le=0054%5Csn76494_409323.pdf
  79. Texas Instruments SN76489 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Texas_Instruments_SN76489
  80. SN76489
    http://www.smspower.org/De­velopment/SN76489?sid=ae16503f2fb18070f3f40f2af­56807f1
  81. YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
    http://www.smspower.org/ma­xim/Documents/YM2413Appli­cationManual?sid=28c370e1fcac51d57­74319979bf96f4c
  82. Programming the Sega MegaDrive
    http://darkdust.net/writin­gs/megadrive
  83. MegaDrive / SegaGenesis docs
    http://www.genny4ever.net/in­dex.php?page=docs
  84. IGN: Top 25 Consoles
    http://www.ign.com/top-25-consoles/13.html
  85. Sega Mega Drive
    http://sega.jp/archive/segahard/md/
  86. Sega Archives
    http://sega.jp/archive/segahard/
  87. Sega Genesis
    http://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Console_Platfor­ms/Sega/Genesis/
  88. The Retro Gen Plays Genesis Games
    http://uk.gamespy.com/arti­cles/998/998637p1.html
  89. The Sega Mega Drive/Genesis
    http://www.captainwilliam­s.co.uk/sega/megadrive/me­gadrive.php
  90. Sega Game Gear 101: A Beginner's Guide
    http://www.racketboy.com/re­tro/sega/gamegear/sega-game-gear-101-a-beginners-guide
  91. SEGA GameGear | Marc's Realm
    http://darkdust.net/retro­gaming/gamegear
  92. Sega Master System Hardware
    http://www.smspower.org/De­velopment/Documents
  93. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  94. Sega Master System Museum
    http://alexkidd.com/
  95. Jadeite's Sega Master System Museum
    http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html
  96. Sega Master System (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Master_System
  97. Sega Card (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Card
  98. Sega Master System VDP documentation
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  99. bee – The Multi-Console Emulator
    http://www.thebeehive.ws/
  100. TurboGrafx-16 TurboExpress
    http://www.allgame.com/plat­form.php?id=17673
  101. HuC6280 CPU
    http://shu.emuunlim.com/dow­nload/pcedocs/pce_cpu.html
  102. Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hudson_Soft_HuC6280
  103. TurboGrafx-16 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/TurboGrafx-16
  104. MagicEngine – TurboGrafx-16 emulator
    http://www.magicengine.com/
  105. Motorola 68000 CPU
    http://en.wikipedia.org/wiki/68000

Byl pro vás článek přínosný?