Vy snad musíte být tak maximálně dvacetiletí. Snad každý, kdo zažil tu dobu a hrál hry, se tehdy bavil i jinak než jen samotným "pařením". Řada lidí znala alespoň základy programování, často však měla hluboké znalosti o hw počítačů a nebála se ani experimentů s nejrůznějšími programovacími jazyky včetně assembleru. To, že vám osobně podobná činnost jako hraní nepřipadá, neznamená, že pro spoustu lidí jistou formou zábavy či hraní si nebyla.
A když už jsme u toho, nejrůznější herní cracky, cheaty atd. nebylo možné vůbec realizovat bez znalosti programování.
Naopak chci autorovi za články poděkovat, jsou vynikající. Jen tak dál a větší houšť :-)
Chybny predpoklad, vyrustal jsem uz na didaktiku, programoval jsem v te dobe a programuji dodnes i kdyz me to nezivi.
Presto jsem presvedcen, ze tyto veci do historie her nepatri. Jak tady bylo uvedeno, patri do serialu o historii pocitacu k dilum, ktefe se venovaly amigam. On uz jenom samotny skok z konzoli na amigu je nesystematicky a kazi jinak pekne a ucelene vyéraveni.
Kdybych prijal tezi, ze do historie her patri i historicke vyvojove prostredky (jakoze ani do teto kategorie zminene jazyky nepatri), proc nejsou uvadeny systematicky vsude, u vsech konzoli, o kterych byla dosud rec? A dozvime se o vyvojovych prostredcich,vcetne ruznych nepraktickych a obskurnich jazycich i u dalsich konzoli, jako je ps1,2,3, xboxy, wii, psp,ps vita, jednotlive ds a dalsi a dalsi? Obavam se ze nikoli.
Posledni kapitoly tohoto serialu se nedrzi ani ramcove tema, jsou nesytematicke a nepatri sem. A proto mi vadi.
Podle mne i psaní kódu v těchto "jazycích" bylo pro ty, kteří tak činili, totéž, co pro většinu pařanů jejich počínání s joystickem - tedy hrou. Je to možná "hraniční" forma hraní (si), ale je. Každopádně mi Vaše úvodní reakce připadá přehnaná. Není to sice přímo o klasických hrách, ale dokresluje to situaci. Já sám třeba zase mám hodně chladný poměr k Amigám jako takovým a raději, než mnoho dílů věnovaných těmto strojům, bych si přečetl o dalších platformách. Ale jsem moc rád i za tyto články o Amigách - rozšířím si obzory a věci mi líp zapadnou do kontextu. Rozhodně by mne nenapadlo spílat autorovi, za uvedení i okrajovějších informací a stýskat si nad tím, že jsem jejich čtením "ztratil svůj drahocenný čas".
Nemuzu si pomoci, ale v perexu (a ostatne i v nadpisu) je presne jasne receno, ceho se ten clanek bude tykat, takze ztrata casu mohla byt tak v radu desitky sekund pro precteni perexu :)
Jako atarista muzu potvrdit, ze se treba ruzne Basicy dost casto pouzivaly jak na tvorbu her (v kombinaci s ASM - ale jen nekdy), ale hlavne pro tvorbu ruznych editoru, takze souvislost tam je.
Píšu to níž, já si myslím že k hrám programovací jazyky rozhodně patří... a tady jsou hry co jsem dělal na Amigu právě díky "vývojivým nástrojům": http://www.volny.cz/fortsoft/software.htm
No je pravda, ze ty tri dily o nehernim software pro Amigu se od tematu serialu odchyluji, ale skutecne jsem si nemohl pomoci - Amiga je tak vsestrana kombinace dobre navrzeneho HW a SW (coz rikam jako atarista!), ze si ty dily zaslouzila.
Na druhou stranu musite uznat, ze jsem v perexu nelhal = probiralo se skutecne to tema, ktere bylo v perexu nahozene, takze prosim vyckejte do dalsiho dilu, ten uz bude prakticky ciste jen o amigackych hrach - jen minimum informaci o HW (budu jen zminovat, pro ktery cipset ta hra byla urcena a jake vyuziva graficke rezimy atd.).
Ano, na ten jazyk se pamatuju, melo to i sve vyvojove prostredi a ruzne knihovny pro tvorbu her. Bohuzel pro me ucely (chtel jsem udelat nejaky raytracer) tam chybela podpora FPU a jestli si dobre pamatuju, tak podporovan byl pouze procesor 286 (resp. jeho instrukce) a teprve pozdeji i 386, ale v real rezimu. Jinak jako mezistupen mezi cistym assemblerem a plnohodnotnym ceckem to byl podle me velmi dobry pocin!
nahodou zajimavej clanek.
BTW na Atari ST jsme meli STOS basic. Mel hromadu doplnku napr. 3D, sound,...
Nedavno jsem zjistil, ze na Amigu byl podobny AMOS basic. Pouzivali ste to nekdo?
Verze pro obe platformy jsou tady:
http://www.atari-forum.com/stos/old/index.html
já jsem v Amos basicu na programoval dvě hry: BIG TETRIS a ANONYMOUS :) http://www.volny.cz/fortsoft/software.htm
Taky jsem si toho vsimnul.
http://www.iamcal.com/misc/bf_debug/
wiki "Hello World!\n"
++++++++++[>+++++++>++++++++++>+++>+<<<<-]>++.>+.+++++++..+++.>++.<<+++++++++++++++.>.+++.------.--------.>+.>.
A je to naprogramovany hodne kratce. V Prvni smycce se snazi co nejbliz dostat k "Hel\n" a pak jen vyuzivat ty nejblizsi pismena. wiki "Hello World!\n"
+++++++++++++++ se da nahradit za stejne dlouhy <+++[>+++++<-]>. Nejvetsi opruz je syntaxe ze nejde udelat +15... ma. +++++++++++++++15 s komentarem.
Tak jde napsat i kratsi varianta nez uvadi na wiki.
++++++[>++++++>>->>++>->++<<<<<<<-]>[>++>+++>+++>++>+<<<<<-]>.>-.>..+++.>>++.<+++.<.+++.------.<-.>>>+.>--.
aneb
Hello World!\n
++++++[>++++++ sum dalsi smycky > H >- e(d) > l(loorl) >++ W >- mezera >++ \n <<<<<<<-]>[>++ H >+++ e(d) >+++ l(loorl) >++ W >+ mezera <<<<<-]>.H>-.e>.l.l+++ .o> preskocime W>++.mezera<+++.W<.o+++.r------.l<-.d>>>+.!>--.\n
HelW_\n ..l ..o>_ ...W ..o ..r ..l .d ..>>!\n