Hlavní navigace

Připojení k Internetu

Jak se měří internet pomocí sond

Názory k článku
Historie vývoje počítačových her (9.část - hry pro konzoli Atari 2600 uložené ve 2048 bajtech)

pz
pz (neregistrovaný) ---.252.broadband.iol.cz
5. 1. 2012 9:52 Nový

AB orezavani

celé vlákno

je vylepsenim minimaxu, pochybuji ze jeho implementace bude mene pametove narocna..

jinak si dovolim odkaz pro programatory-sachysty, autor se neomezuje velikosti pouzite pameti ale zdrojovych kodu;)
http://home.hccnet.nl/h.g.muller/max-src2.html

Pavel Tišnovský aura:98
5. 1. 2012 10:22 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

No prave ze v AB orezavani se diky tomu vylepseni algoritmu strom vsech reseni "prorezava", tj. uplne se eliminuji vetve vedouci do slepe ulicky - tudiz se stav techto vetvi nemusi nikde ukladat. Takze s pevnou velikosti pameti se AB dostane (obecne) k lepsimu reseni, kdezto minimax se vetsinou zastavi driv.

Diky moc za odkaz, dost zajimave.

pz
pz (neregistrovaný) ---.252.broadband.iol.cz
5. 1. 2012 10:56 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

Chapu ze mirite k tomu ze se pri AB prohledava priblizne sqrt(tahu), podle toho jak jsou serazeny. Na druhou stranu si musi v kazdem nodu zapamatovat dve hodnoty, alfa i beta na rozdil jedne pri mm. Mozna mate pravdu, ale na cem se shodnem ze to byli machri, stejne tak jako je H.G.Muller.. ;)

Pavel Tišnovský aura:98
5. 1. 2012 11:15 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

Aha s temi hodnotami alfa a beta mate pravdu. Tezko rict, jak to borci zvladli, ale ty sachy to opravdu hraje (zadnej Turek), i kdyz jsem nekde cetl, ze ve vyssich levelech svindluje :-) ale to je spis chyba ve vyhodnocovacim algoritmu.

pz
pz (neregistrovaný) ---.252.broadband.iol.cz
5. 1. 2012 11:32 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

V tak malem prostoru se neco musi obetovat.. Jeste perlicka k tomu micro-Maxu. V roce 2007 se zucastnil "15th World Computer Chess Championship Tournament" a skoncil na krasnem 12. miste ;), pricemz si zaslouzil poklonu za statecnost ;)

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
5. 1. 2012 22:43 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

Doufám že ne dvanáctý z dvanácti, na první letmý pohled ten program vypadá moc pěkně :)

pz
pz (neregistrovaný) 80.188.252.---
5. 1. 2012 23:48 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

Ano, 12/12 ;) Nekdo poznamenal ELO exceeding the number of code characters!
Podle CCRL 40/40 ma 2025 ELO! ;)

Pavel Tišnovský aura:98
6. 1. 2012 13:06 Nový

Re: AB orezavani

celé vlákno

To ma ale dobry hodnoceni! To uz prekrocil expert tridu ze? (priznam se, ze uz hodnoceni ELO dlouho nesleduji, ale 2000 bodu byla hranice ze?

Rado2
Rado2 (neregistrovaný) ---.adsl.slovanet.sk
5. 1. 2012 16:37 Nový

Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Neviete, čo za konzoly sa použivali koncom 80 rokov v pojazdných herniach, čo jazdili s kolotočmi (pouť?)? Hrával som tam nejaké jednoduché auto, pohľad zhora, čierna obrazovka, nejakými bodmi označená cesta, občas olej na ceste. Ovládalo sa to volantom. Prípadne tam bola cesta kde horizontálne jazdili tanky a pod a občas sanitka, strieľalo sa do nich, pričom sa mierilo fyzicky nejakou otočnou protipancierovou päsťou. Zaujímalo by ma, či to boli nejaké sériové počítače ku ktorým vyrobili skrine a tieto špeciálne ovládače na mieru.
Neskôr si pamätám R-type a iné graficky dobré hry, mohlo to byť na Amige 500??

srigi . aura:85

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

OMG, na toto ma zobral brat, ked som mal 8 rokov. V meste bol cirkus a vedel som, ze je tam automat, auto s volantom. Reval som cele dni, nech ma tam vezmu. Ale bol velky zaujem, tak som to hral iba kratko. Ale zazitok som mal na cele leto :D

Ogar
Ogar (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
5. 1. 2012 20:42 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Ruzne :-)

Nejlepsi je se asi podivat na dokumentaci k projektu M.A.M.E. - ten se prave snazi emulovat tyto 'arkady'. A pokud k tomu vlastnite patricne ROM, ci se vam je nekde podari nakoupit a nebo najit na netu, tak si tyto hry muzete znovu zahrat i na svem PC.

A nebo i na fotaku (pokud ma spravny OS) ci mobilu, protoze tim ze je M.A.M.E. napsan v C/C++ a SDL, byl portovan snad na vsechny mozne (i nemozne) platformy ....

A pokud jste i dost manualne zdtany, ci mate alespon manualne zdatne kamose, neni problem si udelat preklizkovou bednu a natrit na cerno. Nejake ty spinace (nejlepe nejake prumyslove, treba k PLC :-) + zarovicky, par repraku, zesilovac a pro fajnsmekry i mincovnik. Ale bacha, stare maji ovladani pouze pres posilani pulzu na jednom z 8 dratech (takze to chce nejaky pomocny Atmel ci PIC), novejsi uz umi i jednoduchy protokol na RS232 a nebo USB. A pokud dovnitr date nejake 'levne' PC (atom, ....) za 7 KKc (dulezita je hlavne HW akcelerace grafiky), tam mate ten automat doma a muzete si na nem zahrat vsechny tyto hry :-)

Kdyz jsem jeste bydlel sam, mel jsem to v umyslu si vyrobit. Bohuzel, setehovani se z manzelkou, psem a pak i detmi me plany zhatily - nas byt neni nafukovaci :-) Nicmene, nakonec z toho napadu byl jednoduchy linuxovy Jukebox pro kamose do hospody:-)

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
5. 1. 2012 21:27 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Nebyl to auto VW Brouk? Otáčel se volantem o 360˚, silnice ubíhala pod ním a když se člověk udržel na dráze dost dlouho, tak se za strašných zvuků invertovaly "barvy" - hra pokračovala černé na bílém. Tohle jsem někdy v devadesátém roce hrál v Praze naproti Kotvě, stával tam takový autobus... Ostatní hry byly barevné, takže o tuhle vykopávku nikdo neměl zájem, tak jsem u něj nikdy nemusel stát frontu :-D Rád bych si to po letech zahrál znovu.
R-Type byl v Máji.

Rado2
Rado2 (neregistrovaný) ---.adsl.slovanet.sk
5. 1. 2012 22:07 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Je to možné, tak dlho som ale nevydržal hrať. Malo to myslím aj plyn a brzdu ako pedále.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
5. 1. 2012 22:40 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Byla tam i řadící páka, ale ta šla hodně ztuha, tak jsem při rozjezdu řadil jen 2-4. Mám pocit že na té skříni byl nápis Beetle, ale nepodařilo se mi o tom nic najít.

Rado2
Rado2 (neregistrovaný) ---.adsl.slovanet.sk
5. 1. 2012 22:58 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Myslím, že sme hrali skoro určite rovnakú hru :) Rád by som si ju zahral, spomienky na mladosť :) Teraz si uvedomujem že to sem zrejme nejako prepašovali kolotočári prestarnuté stroje zo západu a pre nás to bol zázrak techniky.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
5. 1. 2012 23:18 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Velmi přestárlé stroje, a když o tom tak pořád přemýšlím, tak mám pocit že tam měli i ten Gunfight, někde jsem ho hrál a asi to bylo zrovna v tomhle autobuse. Řekl bych že v té době to někde na západě nejspíš posbírali na skládce.
A pašovat to snad ani nemuseli, embargo bylo na výkonné procesory typu 386 a 68000, dávno zastaralých osmibitů se netýkalo. Větší problém by byl asi s našimi celníky, kteří by clo vypočítali podle tabulkové ceny u nás :-D
Jinak moje nejoblíbenější hra byl Phoenix, a co jsem tak zpovídal známé, nebyl jsem v tom zdaleka sám. Když se mi před lety podařilo najít emulátor, tak jsem ho musel nainstalovat hned několika, nedávno po něm zatoužil další kamarád.

Rado2
Rado2 (neregistrovaný) ---.adsl.slovanet.sk
6. 1. 2012 0:01 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Tie nepoznám, ku nám chodili stále tie isté 2-3 herne, skúšal som hľadať na youtube, našiel som jedine night driver
http://www.youtube.com/watch?v=7RgIHCqzCF8
nie je to ono, ale zdá sa mi, že tam mali aj to, ak si to už nenamýšľam po tom, čo som videl z toho niekoľko videí

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
6. 1. 2012 0:21 Nový

Re: Hracie konzoly na kolotococh

celé vlákno

Pěkné, to má vektorový displej jako Asteroids :)
Já už po tom Broukovi pátrám pěkných pár let, ale nenašel jsem vůbec nic, asi to nebylo moc rozšířené.
Phoenix: http://www.youtube.com/watch?v=JIXv32-kQHU

atarist
atarist (neregistrovaný) ---.tmcz.cz
5. 1. 2012 16:42 Nový

Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Ja bych nebyl takovy optimista ohledne soucasnych _mainstreamovych_ programatoru. Kdyby dostali ulohu nacpat nejaky problem do omezene RAM nebo aby to bezelo s nejak definovanou rychlosti (odezvou), tak by vetsina ani nevedela, kde zacit :-|

Asi dan za levny HW...

Michal Kára
Michal Kára (neregistrovaný) 78.102.8.---
5. 1. 2012 18:26 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Logicky když programátoři nemusí řešit úlohu "jak nacpat program do (silně) omezné RAM", tak se ji řešit nenaučí ;)

atarist
atarist (neregistrovaný) ---.tmcz.cz
5. 1. 2012 18:34 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Tak oni pred tou ulohou mnohdy stoji kazdy den, ale vetsinou se to obejde nakupem silnejsiho zeleza. To ovsem (pravdepodobne) uz nebude vzdycky mozny, protoze se cim dal tim vic tlaci na snizovani spotreby a i pres snahu vyrobcu cipu se ta spotreba neda moc stlacit dolu. Nemluvim ani o tom, jakou paseku dela rozsirovani DRAM, ktere jsou strasne pomaly v porovnani s CPU - spatna skalovatelnost cele technologie PC.

Ogar
Ogar (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
5. 1. 2012 20:31 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno
No, mam 2 zajimave priklady:
  • Kamos kdyz jeste delal u Simensu v Brne, tak rikal, ze delali nejaky vyvoj pro UMTS a skoncilo to preposilanim XML. Byl to silene velky a pomaly moloch. A reseni? Rychlejsi PC s vice pameti a rychlejsi LAN :-(
  • A naopak, par roku nazpet sme neco delali na linuxu pro jednoho mobilniho operatora, udelal jsem svoji cast a jelikoz jsem v nitru odchovany 8-bitar, assemblerista a C-ckar, tak se znazim hledat optimalni reseni. No a vysledkem ode mne byl 150 kB dynamicky ELF. Az pak jsem zjistil, ze pro tuto cast reseni se dopredu nakoupilo PC s 2-jadrem a 4GB RAM :-) No nic, muj kod se 'prdnul' na jine PC vedle a toto se pouzilo jinak :-)
Toz tak ...
Budoucnost
Budoucnost (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 1. 2012 10:10 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Ahoj zpátky do roku 2012.
Mám tady 2 zajímavé příklady.
- Měli jsme upravit nějaký kód kolem UMTS. A jelikož to posílalo XML, tak to bylo fakt triviální a nechali jsme to udělat jednoho juniora. Na nejlevnějším HW to běží jako z praku, takže co řešit?

-A naopak jsme měli upravit nějaké maličké ELFko u jednoho mobilního operátora. Bylo vidět, že to dělal někdo, kdo byl fakt dobrý. Problém byl, že jenom se v tom vyznat a upravit to stálo pár desítek hodin hodně zkušeného (a drahého) kolegy. Jestli bude ještě v budoucnu nějaký požadavek na další úpravu (a tenhle kolega už nebude poblíž), tak si budu rvát vlasy, že jsem to raději nenechat napsat někoho jiného úplně znova. Vyšlo by to levněji.

Tož tak.

Někdy mám pocit, že lidi, co v roce 2012 psali specializované aplikace, které měly běžet na jednom nebo několika strojích, nechápali, kolik stojí hodina jejich práce a kolik stojí použít výkonnější HW.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
8. 1. 2012 10:43 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Ahoj z roku 2012.

Tohle znáš? http://catb.org/jargon/html/story-of-mel.html

(Chtěl jsem se podepsat Minulost... :-D)

D.A. Tiger aura:65

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Myslím, že současné programátory trochu podcenujete. Co třeba programátoři mobilních telefonů (a mám na mysli opravdu telefony, ne smartphony)? Nebo poloautomatických linek (např. balících, nebo pájecích strojů) atpd.? Ti všichni si musí vystačit s docela omezenými systémovými prostředky, a nemohou se spolehnout na to, že si je uživatel případně rozšíří, nebo updatuje...

phi
phi (neregistrovaný) ---.systinet.com
6. 1. 2012 9:47 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

taky pravda ....

Biktop
Biktop (neregistrovaný) ---.28.broadband3.iol.cz
6. 1. 2012 10:57 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

No tak ne že by neexistovali. Ale je jich málo. A pokud jde o mobily a podobná zařízení - právě zde bych řekl, že jsou docela velké rezervy v tom, co se píše a v tom, co by napsat šlo. Jako celoživotní embedded vývojář jsem potkal už spoustu kódu pro různá podobná zařízení a musím říci, že ani v této oblasti se už s vývojem nikdo příliš nes...piplá. Zrovna ta malá zařízení jsou obvykle založena na technologiích, které se dají obsáhnout v jedné hlavě, na procesorech, u nichž je "ruční" optimalisace v Assembleru stále vysoko nad schopnostmi překladačů (jednak kvůli tomu, že instrukční sady jsou jednoduché a přímočaré, dále kvůli tomu, že ty překladače rozhodně svými kvalitami v generování kódu nevynikají), takže využít by se dala mnohem lépe. Ale je to jako se vším - pokud není tlak ze strany poptávky, tak to pochopitelně nemá cenu dělat.

me
me (neregistrovaný) 165.72.200.---
6. 1. 2012 12:12 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Pokud se v oblasti embedded systemu jeste optimalizovalo, tak prave probiha revoluce. S nastupem levnych ARM procesoru (treba STM32Fxxx, atd) nebude treba setrit ani v teto oblasti; urcite nebude treba optimalizovat tak brutalne, jako v minulosti, kdy se pouzivali 8-bitove MCU a psalo se prevazne v asembleru. Jedine ceho se tem malym ARM MCU nedostava je SRAM, te je stale relativne male mnozstvi, typicky kolem 4kB, ale jsou dostupne i MCU s 64kB, pripadne i vice...
Lidska prace je draha, HW je levny... ;-)

Biktop
Biktop (neregistrovaný) ---.28.broadband3.iol.cz
6. 1. 2012 15:30 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Nic ve zlém, ale doplnil bych k tomu "...řekl by laik." :-)
Ve skutečnosti to tak jednoduché vůbec není. Levné ARMy tu jsou už dávno a 64 KB SRAMky na čipu není nic neobvyklého. Jenže situace vypadá úplně jinak, máte-li vyvinout zařízení na baterie a počítáte každý ušetřený miliampér, případně nějaký jednoduchý modul, stovky nichž budou viset na nějaké sběrnici, z níž také mají být napájeny.
A v neposlední řadě - komplexnost a složitost těch nadupanějších procesorů nepřidává zrovna na spolehlivosti. Roste počet řídících registrů, jež je třeba správně a ve vhodných okamžicích nastavit, množství kódu, který prostě C&P ze vzorových příkladů výrobce nebo připojíte z jejich knihoven, přičemž o bezchybnosti, resp. robustnosti toho kódu není radno si dělat nějaké přehnané iluze. Kousnutí se nějakého čidla ve výrobní lince pak není jen otázkou tlačítka RESET jako u PC, ale snadno spočitatelných finančních ztrát.
Vývoj embedded aplikací má prostě svá specifika. ;-)

Pavel Tišnovský aura:98
6. 1. 2012 18:01 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

Urcite se pro nektere aplikace, kdy se ma treba vyrobit jen nekolik desitek-stovek kusu, pouzivaji i vykonnejsi MCU nez by bylo striktne nutne. To je skutecne jedno a lidska prace zde ma vetsi cenu resp. dopad na cenu vyrobku.

Ale je spousta aplikaci, u nichz se pocita kazda usetrena koruna (nebo spis juan :-) a kazdy watt prikonu - to je ostatne jeden z duvodu, proc se i dnes setkavame napriklad s jednoduchymi 6ti a 8mi pinovymi PICy s par bajty RAM. Tam kde je zapotrebi jen nejaka komunikace s cidlem a rozhodovani na zaklade tabulky atd. nic slozitejsiho netreba.

phi
phi (neregistrovaný) ---.systinet.com
6. 1. 2012 9:45 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

to neni zas takova pravda, uz roky bezi (ci skomira) minigame compo pro 8 bitove masiny a jsou tam kategorie 1, 2 a 4 KB. krome jednoduchych hricek se ucastnil i klon Civilizace a par dalsich velmi zajimavych kousku.
nemluve o demoscene (a bavime se tu prakticky o vsech platformach od vcs 2600 po moderni PC), kde je docela oblibena kategorie 1KB a 4KB intro a kolikrat je opravdu neuveritelne, co se do pameti vejde.

Pavel Tišnovský aura:98
6. 1. 2012 13:09 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

je to tak, plus jeste kategorie 256B intro byla zajimava (tedy hlavne v dobach, kdy binarky byly skutecny binarky -.com, ktery neobsahovaly "balast" pro loader ;-)

nenymous
nenymous (neregistrovaný) ---.chello.sk
10. 1. 2012 10:09 Nový

Re: Soucasni programatori a setreni prostredky (RAM, disk, CPU)

celé vlákno

priklad 256B demo raycastingu implicitnej plochy na PC (autor studoval FEI STU v Bratislave v dobach Pentii III):
http://pouet.net/prod.php?which=4659

D.A. Tiger aura:65

Re: Historie vývoje počítačových her (9.část - hry pro konzoli Atari 2600 uložené ve 2048 bajtech)

Díky za pěkný článek.

me
me (neregistrovaný) 165.72.200.---
6. 1. 2012 12:25 Nový

Osklibani nad 1GB RAM

celé vlákno

> Ovšem při čtení některých soudobých recenzí, v nichž se autoři ušklíbají nad počítači „s pouhým jedním gigabajtem paměti“

Ale autori recenzi nemohou za to, jake se dnes pisou aplikace. Mam notebook s 1GB ram a je to skutecne tragedie, ani k brouzdani po webu se uz prilis nehodi. Lidska prace je draha, aplikace slozite, HW je levny a bezni uzivatele pozaduji pozlatko (hezky vypadajici apliakce, OS, WWW stranky, atd). Jak rikalal jeden muj nadrizeny, "kdyz system nefunguje, at aspon hezky vypada..."

Pavel Tišnovský aura:98
6. 1. 2012 13:31 Nový

Re: Osklibani nad 1GB RAM

celé vlákno

V pohode, ja to taky nijak nekritizoval (protoze sam mnohdy na kazdy bajt nehledim). Jenom me v teto souvislosti napadlo, ze by ctenare mohlo zajimat, ze i do "pitomych" dvou kilobajtu je mozne nacpat zajimavou hru (nebo i demicko).

uf
uf (neregistrovaný) ---.vslesy.cz
6. 1. 2012 23:18 Nový

seriál a kalkulačky

celé vlákno

Dobrý den, o prázdninách jsem měl čas projít celý seriál. Super!

Mám dotaz: Pamatujete na hry na programovatelných kalkulačkách? Vrcholem bylo TI-59. Já jsem nikdy počítač ani složitější kalkulačku neměl, protože jsme i za socialismu byli chudí. Na vojně jsem měl jednu půjčenou, šly zadat dva programy. Přistával jsem na Měsíci, ale moc jsem to nevypipla.

uf
uf (neregistrovaný) ---.vslesy.cz
6. 1. 2012 23:19 Nový

Re: seriál a kalkulačky

celé vlákno

Zase mám zmatek v hlavě. Dotaz měl být: Budete se těmto hrám také věnovat?

Pavel Tišnovský aura:98
7. 1. 2012 14:13 Nový

Re: seriál a kalkulačky

celé vlákno

Jasne, dostaneme se k nim :-)

hany
hany (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 1. 2012 19:41 Nový

šachy

celé vlákno

A umí to rošádu? :-)

Pavel Tišnovský aura:98
8. 1. 2012 22:13 Nový

Re: šachy

celé vlákno

Original Video Chess umi rosadu i brani mimochodem (tedy pocitac to na me nezkousel, ale ja jako hrac to muzu udelat).

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem