je vylepsenim minimaxu, pochybuji ze jeho implementace bude mene pametove narocna..
jinak si dovolim odkaz pro programatory-sachysty, autor se neomezuje velikosti pouzite pameti ale zdrojovych kodu;)
http://home.hccnet.nl/h.g.muller/max-src2.html
No prave ze v AB orezavani se diky tomu vylepseni algoritmu strom vsech reseni "prorezava", tj. uplne se eliminuji vetve vedouci do slepe ulicky - tudiz se stav techto vetvi nemusi nikde ukladat. Takze s pevnou velikosti pameti se AB dostane (obecne) k lepsimu reseni, kdezto minimax se vetsinou zastavi driv.
Diky moc za odkaz, dost zajimave.
Chapu ze mirite k tomu ze se pri AB prohledava priblizne sqrt(tahu), podle toho jak jsou serazeny. Na druhou stranu si musi v kazdem nodu zapamatovat dve hodnoty, alfa i beta na rozdil jedne pri mm. Mozna mate pravdu, ale na cem se shodnem ze to byli machri, stejne tak jako je H.G.Muller.. ;)
Neviete, čo za konzoly sa použivali koncom 80 rokov v pojazdných herniach, čo jazdili s kolotočmi (pouť?)? Hrával som tam nejaké jednoduché auto, pohľad zhora, čierna obrazovka, nejakými bodmi označená cesta, občas olej na ceste. Ovládalo sa to volantom. Prípadne tam bola cesta kde horizontálne jazdili tanky a pod a občas sanitka, strieľalo sa do nich, pričom sa mierilo fyzicky nejakou otočnou protipancierovou päsťou. Zaujímalo by ma, či to boli nejaké sériové počítače ku ktorým vyrobili skrine a tieto špeciálne ovládače na mieru.
Neskôr si pamätám R-type a iné graficky dobré hry, mohlo to byť na Amige 500??
Ruzne :-)
Nejlepsi je se asi podivat na dokumentaci k projektu M.A.M.E. - ten se prave snazi emulovat tyto 'arkady'. A pokud k tomu vlastnite patricne ROM, ci se vam je nekde podari nakoupit a nebo najit na netu, tak si tyto hry muzete znovu zahrat i na svem PC.
A nebo i na fotaku (pokud ma spravny OS) ci mobilu, protoze tim ze je M.A.M.E. napsan v C/C++ a SDL, byl portovan snad na vsechny mozne (i nemozne) platformy ....
A pokud jste i dost manualne zdtany, ci mate alespon manualne zdatne kamose, neni problem si udelat preklizkovou bednu a natrit na cerno. Nejake ty spinace (nejlepe nejake prumyslove, treba k PLC :-) + zarovicky, par repraku, zesilovac a pro fajnsmekry i mincovnik. Ale bacha, stare maji ovladani pouze pres posilani pulzu na jednom z 8 dratech (takze to chce nejaky pomocny Atmel ci PIC), novejsi uz umi i jednoduchy protokol na RS232 a nebo USB. A pokud dovnitr date nejake 'levne' PC (atom, ....) za 7 KKc (dulezita je hlavne HW akcelerace grafiky), tam mate ten automat doma a muzete si na nem zahrat vsechny tyto hry :-)
Kdyz jsem jeste bydlel sam, mel jsem to v umyslu si vyrobit. Bohuzel, setehovani se z manzelkou, psem a pak i detmi me plany zhatily - nas byt neni nafukovaci :-) Nicmene, nakonec z toho napadu byl jednoduchy linuxovy Jukebox pro kamose do hospody:-)
Nebyl to auto VW Brouk? Otáčel se volantem o 360˚, silnice ubíhala pod ním a když se člověk udržel na dráze dost dlouho, tak se za strašných zvuků invertovaly "barvy" - hra pokračovala černé na bílém. Tohle jsem někdy v devadesátém roce hrál v Praze naproti Kotvě, stával tam takový autobus... Ostatní hry byly barevné, takže o tuhle vykopávku nikdo neměl zájem, tak jsem u něj nikdy nemusel stát frontu :-D Rád bych si to po letech zahrál znovu.
R-Type byl v Máji.
Velmi přestárlé stroje, a když o tom tak pořád přemýšlím, tak mám pocit že tam měli i ten Gunfight, někde jsem ho hrál a asi to bylo zrovna v tomhle autobuse. Řekl bych že v té době to někde na západě nejspíš posbírali na skládce.
A pašovat to snad ani nemuseli, embargo bylo na výkonné procesory typu 386 a 68000, dávno zastaralých osmibitů se netýkalo. Větší problém by byl asi s našimi celníky, kteří by clo vypočítali podle tabulkové ceny u nás :-D
Jinak moje nejoblíbenější hra byl Phoenix, a co jsem tak zpovídal známé, nebyl jsem v tom zdaleka sám. Když se mi před lety podařilo najít emulátor, tak jsem ho musel nainstalovat hned několika, nedávno po něm zatoužil další kamarád.
Tie nepoznám, ku nám chodili stále tie isté 2-3 herne, skúšal som hľadať na youtube, našiel som jedine night driver
http://www.youtube.com/watch?v=7RgIHCqzCF8
nie je to ono, ale zdá sa mi, že tam mali aj to, ak si to už nenamýšľam po tom, čo som videl z toho niekoľko videí
Pěkné, to má vektorový displej jako Asteroids :)
Já už po tom Broukovi pátrám pěkných pár let, ale nenašel jsem vůbec nic, asi to nebylo moc rozšířené.
Phoenix: http://www.youtube.com/watch?v=JIXv32-kQHU
Tak oni pred tou ulohou mnohdy stoji kazdy den, ale vetsinou se to obejde nakupem silnejsiho zeleza. To ovsem (pravdepodobne) uz nebude vzdycky mozny, protoze se cim dal tim vic tlaci na snizovani spotreby a i pres snahu vyrobcu cipu se ta spotreba neda moc stlacit dolu. Nemluvim ani o tom, jakou paseku dela rozsirovani DRAM, ktere jsou strasne pomaly v porovnani s CPU - spatna skalovatelnost cele technologie PC.
Ahoj zpátky do roku 2012.
Mám tady 2 zajímavé příklady.
- Měli jsme upravit nějaký kód kolem UMTS. A jelikož to posílalo XML, tak to bylo fakt triviální a nechali jsme to udělat jednoho juniora. Na nejlevnějším HW to běží jako z praku, takže co řešit?
-A naopak jsme měli upravit nějaké maličké ELFko u jednoho mobilního operátora. Bylo vidět, že to dělal někdo, kdo byl fakt dobrý. Problém byl, že jenom se v tom vyznat a upravit to stálo pár desítek hodin hodně zkušeného (a drahého) kolegy. Jestli bude ještě v budoucnu nějaký požadavek na další úpravu (a tenhle kolega už nebude poblíž), tak si budu rvát vlasy, že jsem to raději nenechat napsat někoho jiného úplně znova. Vyšlo by to levněji.
Tož tak.
Někdy mám pocit, že lidi, co v roce 2012 psali specializované aplikace, které měly běžet na jednom nebo několika strojích, nechápali, kolik stojí hodina jejich práce a kolik stojí použít výkonnější HW.
Ahoj z roku 2012.
Tohle znáš? http://catb.org/jargon/html/story-of-mel.html
(Chtěl jsem se podepsat Minulost... :-D)
Myslím, že současné programátory trochu podcenujete. Co třeba programátoři mobilních telefonů (a mám na mysli opravdu telefony, ne smartphony)? Nebo poloautomatických linek (např. balících, nebo pájecích strojů) atpd.? Ti všichni si musí vystačit s docela omezenými systémovými prostředky, a nemohou se spolehnout na to, že si je uživatel případně rozšíří, nebo updatuje...
No tak ne že by neexistovali. Ale je jich málo. A pokud jde o mobily a podobná zařízení - právě zde bych řekl, že jsou docela velké rezervy v tom, co se píše a v tom, co by napsat šlo. Jako celoživotní embedded vývojář jsem potkal už spoustu kódu pro různá podobná zařízení a musím říci, že ani v této oblasti se už s vývojem nikdo příliš nes...piplá. Zrovna ta malá zařízení jsou obvykle založena na technologiích, které se dají obsáhnout v jedné hlavě, na procesorech, u nichž je "ruční" optimalisace v Assembleru stále vysoko nad schopnostmi překladačů (jednak kvůli tomu, že instrukční sady jsou jednoduché a přímočaré, dále kvůli tomu, že ty překladače rozhodně svými kvalitami v generování kódu nevynikají), takže využít by se dala mnohem lépe. Ale je to jako se vším - pokud není tlak ze strany poptávky, tak to pochopitelně nemá cenu dělat.
Pokud se v oblasti embedded systemu jeste optimalizovalo, tak prave probiha revoluce. S nastupem levnych ARM procesoru (treba STM32Fxxx, atd) nebude treba setrit ani v teto oblasti; urcite nebude treba optimalizovat tak brutalne, jako v minulosti, kdy se pouzivali 8-bitove MCU a psalo se prevazne v asembleru. Jedine ceho se tem malym ARM MCU nedostava je SRAM, te je stale relativne male mnozstvi, typicky kolem 4kB, ale jsou dostupne i MCU s 64kB, pripadne i vice...
Lidska prace je draha, HW je levny... ;-)
Nic ve zlém, ale doplnil bych k tomu "...řekl by laik." :-)
Ve skutečnosti to tak jednoduché vůbec není. Levné ARMy tu jsou už dávno a 64 KB SRAMky na čipu není nic neobvyklého. Jenže situace vypadá úplně jinak, máte-li vyvinout zařízení na baterie a počítáte každý ušetřený miliampér, případně nějaký jednoduchý modul, stovky nichž budou viset na nějaké sběrnici, z níž také mají být napájeny.
A v neposlední řadě - komplexnost a složitost těch nadupanějších procesorů nepřidává zrovna na spolehlivosti. Roste počet řídících registrů, jež je třeba správně a ve vhodných okamžicích nastavit, množství kódu, který prostě C&P ze vzorových příkladů výrobce nebo připojíte z jejich knihoven, přičemž o bezchybnosti, resp. robustnosti toho kódu není radno si dělat nějaké přehnané iluze. Kousnutí se nějakého čidla ve výrobní lince pak není jen otázkou tlačítka RESET jako u PC, ale snadno spočitatelných finančních ztrát.
Vývoj embedded aplikací má prostě svá specifika. ;-)
Urcite se pro nektere aplikace, kdy se ma treba vyrobit jen nekolik desitek-stovek kusu, pouzivaji i vykonnejsi MCU nez by bylo striktne nutne. To je skutecne jedno a lidska prace zde ma vetsi cenu resp. dopad na cenu vyrobku.
Ale je spousta aplikaci, u nichz se pocita kazda usetrena koruna (nebo spis juan :-) a kazdy watt prikonu - to je ostatne jeden z duvodu, proc se i dnes setkavame napriklad s jednoduchymi 6ti a 8mi pinovymi PICy s par bajty RAM. Tam kde je zapotrebi jen nejaka komunikace s cidlem a rozhodovani na zaklade tabulky atd. nic slozitejsiho netreba.
to neni zas takova pravda, uz roky bezi (ci skomira) minigame compo pro 8 bitove masiny a jsou tam kategorie 1, 2 a 4 KB. krome jednoduchych hricek se ucastnil i klon Civilizace a par dalsich velmi zajimavych kousku.
nemluve o demoscene (a bavime se tu prakticky o vsech platformach od vcs 2600 po moderni PC), kde je docela oblibena kategorie 1KB a 4KB intro a kolikrat je opravdu neuveritelne, co se do pameti vejde.
priklad 256B demo raycastingu implicitnej plochy na PC (autor studoval FEI STU v Bratislave v dobach Pentii III):
http://pouet.net/prod.php?which=4659
> Ovšem při čtení některých soudobých recenzí, v nichž se autoři ušklíbají nad počítači „s pouhým jedním gigabajtem paměti“
Ale autori recenzi nemohou za to, jake se dnes pisou aplikace. Mam notebook s 1GB ram a je to skutecne tragedie, ani k brouzdani po webu se uz prilis nehodi. Lidska prace je draha, aplikace slozite, HW je levny a bezni uzivatele pozaduji pozlatko (hezky vypadajici apliakce, OS, WWW stranky, atd). Jak rikalal jeden muj nadrizeny, "kdyz system nefunguje, at aspon hezky vypada..."
Dobrý den, o prázdninách jsem měl čas projít celý seriál. Super!
Mám dotaz: Pamatujete na hry na programovatelných kalkulačkách? Vrcholem bylo TI-59. Já jsem nikdy počítač ani složitější kalkulačku neměl, protože jsme i za socialismu byli chudí. Na vojně jsem měl jednu půjčenou, šly zadat dva programy. Přistával jsem na Měsíci, ale moc jsem to nevypipla.