Hlavní navigace

Hlasování o omezení e-mailových reklam: Senát hlasoval 97 ku 0

5. 11. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Překlad článku o novém americkém spamovacím zákonu, který vyšel 23. října ve Washington Post.

Zákon může vést k zavedení antispamového registru

Jonathan Krim, redaktor Washington Post

Čtvrtek 23. října 2003

Americký federální Senát schválil 22. října první návrh federálního anti-spamového zákona. Je kompromisem a zároveň otvírá dveře antispamovému registru, který má být obdobou seznamu „zakázaných“ telefonních čísel, na něž nemají telefonní obchodníci volat.

Tento návrh, který pochází od senátorů Conrada Burnse (republikán, Montana) a Rona Wydena (demokrat, Oregon), byl schválen v poměru 97 ku 0. Zaměřuje se na nejneslušnější autory nevyžádaných komerčních e-mailových zpráv a zakazuje zprávy, které se týkají finančních podvodů, falešných výrobků na zatraktivnění těla a pronografie.

V zákoně jsou též zahrnuty návrhy senátorů Patricka J. Leahyho (demokrat, Vermont) a Orrina G. Hatche (republikán, Utah), které mají trestat použití technik, jež spammeři používají, aby zabránili odhalení – skrytá identita, falešné informace o umístění počítačů použitých k posílání nechtěných zpráv a automatizace spamových útoků.

Tento čin přichází právě s tím, jak roste otravnost spamů v e-mailové komunikaci. Podle odhadů nyní tvoří spam až 60 procent všech e-mailových zpráv a ročně stojí obchodníky i zákazníky přibližně 10 miliard dolarů.

V průzkumu, který včera zveřejnila agentura Pew Internet & American Life Project, uvedlo 25 procent respondentů, že spam je nutí omezit používání e-mailu.

Tento Burnsův-Wydenův zákon má podporu podniků zabývajících se marketingem a maloobchodem a firem poskytujících přístup k internetu, které tvrdí, že federální zákon by měl být vytvořen pečlivě, aby nezakazoval legitimním pracovníkům v marketingu posílat zákazníkům e-maily, které inzerují zboží, o které může mít zákazník zájem.

Ale mnoho antispamových a spotřebitelských skupin tvrdí, že zákon má příliš mnoho mezer, které mohou takzvaným legitimním marketingovým pracovníkům umožnit bombardovat zákazníky nechtěnými zprávami.

Zákon bude nadřazen všem státním antispamovým zákonům, které jsou někde i tvrdší než tento Burnsův-Wydenův zákon. Také zabrání soukromým žalobám proti spammerům a umožní žaloby pouze od poskytovatelů e-mailových kont, jako je Yahoo Inc., Microsoft Corp., EarthLink Inc. a America Online Inc., z nichž všechny také prodávají zboží vlastním členům.

Po dlouhých jednáních zákon nyní obsahuje i opatření, které podporují někteří odpůrci spamu a které nařizuje Federálnímu obchodnímu úřadu (FTC), aby přišel s plánem na založení antispamového registru.

Tento registr, který navrhuje senátor Charles E. Schumer (demokrat, New York) a který má podporu mnoha skupin (mezi jinými Americká křesťanská koalice a Koalice proti nevyžádanému komerčnímu e-mailu), by byl obdobou seznamu „zakázaných“ telefonních čísel, který vede FTC a který zakazuje telefonním obchodníkům volat na čísla, jež do tohoto seznamu zákazníci vložili.

Firmy zabývající se přímým prodejem vyhrály předběžný soudní proces proti tomuto seznamu, ale FTC si vynutil odklad případu. Mezitím začal tento seznam být samovolně populární a zaznamenal přes 50 milionů čísel.

Předseda FTC Timothy J. Muris však dodnes protestuje proti antispamovému registru a tvrdí, že nebude vymahatelný, protože spammeři jej budou ignorovat a bude těžké tento seznam e-mailových adres zabezpečit.

Zastánci registru tvrdí, že bude alespoň dohlížet na mnoho okázalých legitimních marketingových pracovníků, kteří neberou v úvahu žádosti zákazníků, aby jim nevyžádané zprávy neposílali.

Schumerův plán také umožňuje, aby byly zapsány do seznamu celé e-mailové domény, což zabrání marketingovým pracovníkům posílat nechtěný komerční e-mail uživatelům celé domény, např. e-mail.cz.

Návrh zákona se už nezabývá právními aspekty registru a místo toho nařizuje, aby FTC registr vytvořil do šesti měsíců a případné technické problémy doložil.

Jeden z představitelů FTC uvedl, že postoj jeho úřadu k registru se nezměnil a že i když vznikne fungující systém, neposkytuje zákon prostor pro další podstatné prostředky, které bude nutné do něj implementovat.

Potom uvedl, že aby byly adresy na seznamu uchráněny, museli by marketingoví pracovníci poskytnout úřadu své databáze, ten z nich vyjme adresy uvedené v registru a pak je vrátí.

„Kdybychom si stáli na tom, že to nebude fungovat, musel by Kongres ten zákon změnit,“ aby přinutil FTC registr institucializovat, řekl tento představitel.

Schumer ale řekl, že tomu věří: je velká naděje, že se registr do roka objeví.

Bílý dům vydal včera prohlášení, v němž podporuje úryvky z Burnsova-Wydenova zákona, ale k otázce registru se nevyjádřil.

Yahoo a Microsoft, dva z největších poskytovatelů internetových služeb, včera taktéž návrh schválili, ačkoli nesouhlasí s poznámkou o registru. Koalice proti nevyžádanému komerčnímu e-mailu, která zákon kritizuje, že je příliš slabý, k němu také dala předběžný souhlas.

Podobný zákon v Parlamentu – i když bez návrhu registru – má u sebe stále komise pro energii a obchod, kde se mnoho zákonodárců snaží jeho znění přitvrdit.

Předseda komise W.J. „Billy“ Tauzin (republikán, Lousiana) a předseda soudní komise F. James Sensenbrenner mladší (republikán, Wisconsin), kteří jsou tvůrci tohoto parlamentního zákona, byli v létě při odhalení, že jejich podřízení při jednáních o původní verzi zákona úzce spolupracovali s marketingovými a obchodními firmami, v rozpacích.

Některá opatření byla změněna, ale ne tak, aby překonala překážky, uvedl jeden člen komise. Rozdíly mezi parlamentní a senátní verzí zákona se budou muset srovnat při setkání komisí.

Mnoho byznysmenů se nemůže dočkat federálního zákona, který nahradí existující státní zákony, které oni považují za drakonické.

V poznámkách, které byly ve čtvrtek rozeslány firmám, uvádí Obchodní komora USA, že nový kalifornský zákon, který má vejít v platnost 1. ledna, poškodí „téměř všechny typy byznysu v celé zemi“

Tento zákon, jehož autorem je kalifornský státní senátor Kevin Murray (demokrat, Los Angeles), zakazuje veškerou nevyžádanou komerční poštu, pokud k ní zákazníci nedali předem svolení. Tento systém je znám pod názvem „opt-in“ a podporují ho zákaznické skupiny.

Zákony Kongresu jsou „opt-out“, což znamená, že společnosti mohou posílat e-maily, ale musí brát v úvahu žádosti zákazníků, aby jim v budoucnu tyto e-maily posílány nebyly.

Joseph Rubin, výkonný ředitel Obchodní komory přes technologie a obchod, uvedl, že mnoho členů komory se bojí, že jejich seznamy zákazníků by se podle kalifornského zákona nedaly považovat za „opt-in“.

Mnoho marketingových pracovníků také tvrdí, že vymáhat jeden federální zákon bude snadnější než vymáhat mnoho novel státních zákonů.

„Jen se handrkují,“ odpověděl Murray, který řekl, že proti jeho zákonu nestojí žádná velká firma. „Mají samozřejmě zájem na jednotnosti zákonů, ale proč by to neměl být ten, který je nejsilnější?“

root_podpora

Zdroj: Washington Post

Š 2003 The Washington Post Company

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku