Informatika a učitelé

Jiří Pech 27. 2. 2006

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Zajímavé výsledky výzkumu jsou shrnuty v dnešním článku.

Úvod

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Tento výzkum byl proveden rozesláním e-mailů s prosbou o vyplnění dotazníku umístěného na našem webserveru www.eamos.cz. Výsledky jsme hodlali rovněž využít pro další využití tohoto serveru a serveru wvc.pf.jcu.cz.

Adresy, na které jsme tuto prosbu zaslali, jsme získali z veřejných zdrojů a informačních serverů. Oslovili jsme asi 3000 subjektů. Bohužel se nám mezi tyto e-mailové adresy připletla i zařízení, která s výukou nesouvisí. Pokud si čte tento článek někdo, kdo patří do této skupiny, omlouvám se mu. Část respondentů nás označila za spammery a těm se rovněž omlouvám. Vzhledem ke snaze získat co největší množství odpovědí nás jiná možnost, jak výzkum provést, nenapadla.

Z množství oslovených lidí dotazník otevřelo 1616 respondentů a alespoň na jednu otázku odpovědělo 737 oslovených. Je možné, že někteří si nejprve dotazník prohlédli a vyplňovali jej později. Ne všichni měli trpělivost vyplnit celý dotazník (obsahoval velké množství otázek), na poslední z nich odpovědělo 346 dotázaných. Ani ne polovina z těch, kteří začali vyplňovat, měla chuť a čas projít našimi otázkami až do konce. Zde ještě podotknu, že se nejednalo jen o učitele informatiky.

Při zpracování dat jsme rovněž zjišťovali z údajů prohlížečů informace o operačním systému, prohlížeči, rozlišení obrazovky a barevné hloubce u respondentů. Zejména informace o použitém operačním systému nás natolik překvapily, že jsme se rozhodli je zveřejnit. Mimo tyto informace uvedu ještě několik zajímavých údajů z vyplněných dotazníků.

Automaticky získané informace

Začnu tou asi nejzajímavější – podíl operačních systémů.

Operační systémy

Z 1616 přístupů pouze 7 přístupů Linuxu (a v tom je jeden náš v rámci pokusného vyplnění dotazníku) – to byl pro nás šok. I Mac OS měl lepší výsledek. Plyne z toho jediný možný závěr. Téměř nikdo z učitelů nepoužívá Linux jako svůj hlavní operační systém. (To je systém, ve kterém si čtou poštu a prohlížejí webové stránky.) Pak si možná v rámci přípravy na výuku nebo zábavy na chvíli pustí Linux a odpoví do běžných dotazníků, že používají Linux. Dokud se toto číslo nezmění, nemůžeme očekávat změnu ve využívání Linuxu a jiného svobodného softwaru (a tím snížení nákladů) ve státní sféře. Poměrně velké zastoupení Windows 98 přisuzujeme zastaralému vybavení našich škol.

Následuje zjištěný podíl zastoupení prohlížečů.

Zastoupení prohlížečů

I zde jsme očekávali o něco větší zastoupení Firefoxu (Mozilly). Její procentuální zastoupení mezi učiteli je nižší než jaké se běžně udává (dle článků v tisku a na internetu je to cca. 20 %). Potvrdilo se, že učitelé patří mezi konzervativnější část populace.

Na závěr ještě pro zajímavost uvedu zjištěné rozlišení obrazovky a použitou bitovou hloubku. Tyto informace mohou být užitečné zejména autorům webových stránek se zaměřením na školství.

Rozlišení
Barvy

Informace o dotazovaných

Nyní ještě několik informací z dotazníku, které nám lépe popíší vzorek našich respondentů. Tyto informace nebyly nijak kontrolovány, dotazovaný si mohl vymýšlet. Nejsou zde stejné počty odpovědí – ne každý vyplnil vše. Někteří rovněž ukončili vyplňování po několika otázkách, ale jejich odpovědi byly zaznamenány.

Pohlaví
Věk
Praxe
Druh školy
Škola

Výsledky

Na závěr uvedeme ještě některé odpovědi týkající se používání počítačů a internetu mezi učiteli. Dobře dokumentují zlepšující se přístup k počítačům a k internetu v naší republice.

Přístup k počítači
Přístup na internet
Odkud se připojujete
Druh připojení
Přehrávač videa

Závěr

Nezbývá nám než na závěr ještě jednou uvést, že výsledky nás v mnohém překvapily. Dobře však dokumentují současnou úroveň využívání počítačů mezi učiteli. Velmi rádi si přečteme vaše názory v diskuzi pod článkem.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Skylink zapojil nový transpondér

Skylink zapojil nový transpondér

DigiZone.cz: ČT veze bronz z klání televizní grafiky

ČT veze bronz z klání televizní grafiky

Měšec.cz: Cestujte bez starostí, získejte výhodné pojištění

Cestujte bez starostí, získejte výhodné pojištění

120na80.cz: Fotografie z misí Lékařů bez hranic

Fotografie z misí Lékařů bez hranic

Měšec.cz: 100% hypotékám zvoní umíráček

100% hypotékám zvoní umíráček

Měšec.cz: Inspirujte se: kam investují čeští dolaroví milionáři?

Inspirujte se: kam investují čeští dolaroví milionáři?

Vitalia.cz: Margit Slimáková nesnáší rajskou, Petr Fořt pizzu

Margit Slimáková nesnáší rajskou, Petr Fořt pizzu

Měšec.cz: Vyplatí se spořit přes DPS?

Vyplatí se spořit přes DPS?

Vitalia.cz: Máte chutě? Nejezděte do světa, ale do Dobřichovic

Máte chutě? Nejezděte do světa, ale do Dobřichovic

120na80.cz: Krémy, nebo spreje na opalování?

Krémy, nebo spreje na opalování?

Podnikatel.cz: Zůstat na Heurece je čiré bláznovství

Zůstat na Heurece je čiré bláznovství

Vitalia.cz: Tohle kafe má být hit léta

Tohle kafe má být hit léta

Měšec.cz: Udali ho na nelegální software a přišla Policie

Udali ho na nelegální software a přišla Policie

Lupa.cz: U Chomutova vyroste dotované datacentrum

U Chomutova vyroste dotované datacentrum

DigiZone.cz: Náhrada za nevrácená zařízení?

Náhrada za nevrácená zařízení?

Lupa.cz: Vzali věc, která fungovala, a přidali internet

Vzali věc, která fungovala, a přidali internet

Vitalia.cz: 5 porcí ovoce a zeleniny: no ale jak na to?

5 porcí ovoce a zeleniny: no ale jak na to?

DigiZone.cz: Noxon iRadio 1 W bude za pár měsíců

Noxon iRadio 1 W bude za pár měsíců

Lupa.cz: Jaké IoT tarify nabízejí mobilní operátoři?

Jaké IoT tarify nabízejí mobilní operátoři?

Lupa.cz: Vydavatelé jsou v háji, ale neumí si to připustit

Vydavatelé jsou v háji, ale neumí si to připustit