Informatika a učitelé

Jiří Pech 27. 2. 2006

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Zajímavé výsledky výzkumu jsou shrnuty v dnešním článku.

Úvod

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Tento výzkum byl proveden rozesláním e-mailů s prosbou o vyplnění dotazníku umístěného na našem webserveru www.eamos.cz. Výsledky jsme hodlali rovněž využít pro další využití tohoto serveru a serveru wvc.pf.jcu.cz.

Adresy, na které jsme tuto prosbu zaslali, jsme získali z veřejných zdrojů a informačních serverů. Oslovili jsme asi 3000 subjektů. Bohužel se nám mezi tyto e-mailové adresy připletla i zařízení, která s výukou nesouvisí. Pokud si čte tento článek někdo, kdo patří do této skupiny, omlouvám se mu. Část respondentů nás označila za spammery a těm se rovněž omlouvám. Vzhledem ke snaze získat co největší množství odpovědí nás jiná možnost, jak výzkum provést, nenapadla.

Z množství oslovených lidí dotazník otevřelo 1616 respondentů a alespoň na jednu otázku odpovědělo 737 oslovených. Je možné, že někteří si nejprve dotazník prohlédli a vyplňovali jej později. Ne všichni měli trpělivost vyplnit celý dotazník (obsahoval velké množství otázek), na poslední z nich odpovědělo 346 dotázaných. Ani ne polovina z těch, kteří začali vyplňovat, měla chuť a čas projít našimi otázkami až do konce. Zde ještě podotknu, že se nejednalo jen o učitele informatiky.

Při zpracování dat jsme rovněž zjišťovali z údajů prohlížečů informace o operačním systému, prohlížeči, rozlišení obrazovky a barevné hloubce u respondentů. Zejména informace o použitém operačním systému nás natolik překvapily, že jsme se rozhodli je zveřejnit. Mimo tyto informace uvedu ještě několik zajímavých údajů z vyplněných dotazníků.

Automaticky získané informace

Začnu tou asi nejzajímavější – podíl operačních systémů.

Operační systémy

Z 1616 přístupů pouze 7 přístupů Linuxu (a v tom je jeden náš v rámci pokusného vyplnění dotazníku) – to byl pro nás šok. I Mac OS měl lepší výsledek. Plyne z toho jediný možný závěr. Téměř nikdo z učitelů nepoužívá Linux jako svůj hlavní operační systém. (To je systém, ve kterém si čtou poštu a prohlížejí webové stránky.) Pak si možná v rámci přípravy na výuku nebo zábavy na chvíli pustí Linux a odpoví do běžných dotazníků, že používají Linux. Dokud se toto číslo nezmění, nemůžeme očekávat změnu ve využívání Linuxu a jiného svobodného softwaru (a tím snížení nákladů) ve státní sféře. Poměrně velké zastoupení Windows 98 přisuzujeme zastaralému vybavení našich škol.

Následuje zjištěný podíl zastoupení prohlížečů.

Zastoupení prohlížečů

I zde jsme očekávali o něco větší zastoupení Firefoxu (Mozilly). Její procentuální zastoupení mezi učiteli je nižší než jaké se běžně udává (dle článků v tisku a na internetu je to cca. 20 %). Potvrdilo se, že učitelé patří mezi konzervativnější část populace.

Na závěr ještě pro zajímavost uvedu zjištěné rozlišení obrazovky a použitou bitovou hloubku. Tyto informace mohou být užitečné zejména autorům webových stránek se zaměřením na školství.

Rozlišení
Barvy

Informace o dotazovaných

Nyní ještě několik informací z dotazníku, které nám lépe popíší vzorek našich respondentů. Tyto informace nebyly nijak kontrolovány, dotazovaný si mohl vymýšlet. Nejsou zde stejné počty odpovědí – ne každý vyplnil vše. Někteří rovněž ukončili vyplňování po několika otázkách, ale jejich odpovědi byly zaznamenány.

Pohlaví
Věk
Praxe
Druh školy
Škola

Výsledky

Na závěr uvedeme ještě některé odpovědi týkající se používání počítačů a internetu mezi učiteli. Dobře dokumentují zlepšující se přístup k počítačům a k internetu v naší republice.

Přístup k počítači
Přístup na internet
Odkud se připojujete
Druh připojení
Přehrávač videa

Závěr

Nezbývá nám než na závěr ještě jednou uvést, že výsledky nás v mnohém překvapily. Dobře však dokumentují současnou úroveň využívání počítačů mezi učiteli. Velmi rádi si přečteme vaše názory v diskuzi pod článkem.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Udali ho na nelegální software a přišla Policie

Udali ho na nelegální software a přišla Policie

Lupa.cz: Japonská invaze. Proč SoftBank kupuje ARM?

Japonská invaze. Proč SoftBank kupuje ARM?

120na80.cz: Bonbon si schovejte na přistání

Bonbon si schovejte na přistání

Měšec.cz: Se stavebkem k soudu už (většinou) nemusíte

Se stavebkem k soudu už (většinou) nemusíte

DigiZone.cz: Výzkum FTV Prima. HbbTV má úspěch

Výzkum FTV Prima. HbbTV má úspěch

Lupa.cz: IT scéna po brexitu: přijde exodus vývojářů?

IT scéna po brexitu: přijde exodus vývojářů?

Podnikatel.cz: Daň z nemovitosti? Změny budou v říjnu

Daň z nemovitosti? Změny budou v říjnu

Podnikatel.cz: Rozhodnuto! Pracující senior penzi nezdaní

Rozhodnuto! Pracující senior penzi nezdaní

Podnikatel.cz: Český zákazník nakupuje v čínských e-shopech

Český zákazník nakupuje v čínských e-shopech

Podnikatel.cz: Kanceláře jako kóje? Špatný vtip

Kanceláře jako kóje? Špatný vtip

Měšec.cz: Platíme NFC mobilem. Konečně to funguje!

Platíme NFC mobilem. Konečně to funguje!

Vitalia.cz: Za zánět močových cest mohou plavky

Za zánět močových cest mohou plavky

Měšec.cz: Do ostravské MHD bez jízdenky. Stačí vaše karta

Do ostravské MHD bez jízdenky. Stačí vaše karta

Měšec.cz: Nový sazebník mBank radost nedělá

Nový sazebník mBank radost nedělá

Lupa.cz: Největší torrentový web KickassTorrents padl

Největší torrentový web KickassTorrents padl

Měšec.cz: Co s reklamací, když e-shop krachuje?

Co s reklamací, když e-shop krachuje?

DigiZone.cz: Loewe Subwoofer 300 pro televizory

Loewe Subwoofer 300 pro televizory

Lupa.cz: EU začala prověřovat bezpečnost open-source

EU začala prověřovat bezpečnost open-source

Vitalia.cz: Patří maso do dětského jídelníčku?

Patří maso do dětského jídelníčku?

DigiZone.cz: Skylink: výpadek Šlágru byl dočasný

Skylink: výpadek Šlágru byl dočasný