Informatika a učitelé

Jiří Pech 27. 2. 2006

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Zajímavé výsledky výzkumu jsou shrnuty v dnešním článku.

Úvod

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Tento výzkum byl proveden rozesláním e-mailů s prosbou o vyplnění dotazníku umístěného na našem webserveru www.eamos.cz. Výsledky jsme hodlali rovněž využít pro další využití tohoto serveru a serveru wvc.pf.jcu.cz.

Adresy, na které jsme tuto prosbu zaslali, jsme získali z veřejných zdrojů a informačních serverů. Oslovili jsme asi 3000 subjektů. Bohužel se nám mezi tyto e-mailové adresy připletla i zařízení, která s výukou nesouvisí. Pokud si čte tento článek někdo, kdo patří do této skupiny, omlouvám se mu. Část respondentů nás označila za spammery a těm se rovněž omlouvám. Vzhledem ke snaze získat co největší množství odpovědí nás jiná možnost, jak výzkum provést, nenapadla.

Z množství oslovených lidí dotazník otevřelo 1616 respondentů a alespoň na jednu otázku odpovědělo 737 oslovených. Je možné, že někteří si nejprve dotazník prohlédli a vyplňovali jej později. Ne všichni měli trpělivost vyplnit celý dotazník (obsahoval velké množství otázek), na poslední z nich odpovědělo 346 dotázaných. Ani ne polovina z těch, kteří začali vyplňovat, měla chuť a čas projít našimi otázkami až do konce. Zde ještě podotknu, že se nejednalo jen o učitele informatiky.

Při zpracování dat jsme rovněž zjišťovali z údajů prohlížečů informace o operačním systému, prohlížeči, rozlišení obrazovky a barevné hloubce u respondentů. Zejména informace o použitém operačním systému nás natolik překvapily, že jsme se rozhodli je zveřejnit. Mimo tyto informace uvedu ještě několik zajímavých údajů z vyplněných dotazníků.

Automaticky získané informace

Začnu tou asi nejzajímavější – podíl operačních systémů.

Operační systémy

Z 1616 přístupů pouze 7 přístupů Linuxu (a v tom je jeden náš v rámci pokusného vyplnění dotazníku) – to byl pro nás šok. I Mac OS měl lepší výsledek. Plyne z toho jediný možný závěr. Téměř nikdo z učitelů nepoužívá Linux jako svůj hlavní operační systém. (To je systém, ve kterém si čtou poštu a prohlížejí webové stránky.) Pak si možná v rámci přípravy na výuku nebo zábavy na chvíli pustí Linux a odpoví do běžných dotazníků, že používají Linux. Dokud se toto číslo nezmění, nemůžeme očekávat změnu ve využívání Linuxu a jiného svobodného softwaru (a tím snížení nákladů) ve státní sféře. Poměrně velké zastoupení Windows 98 přisuzujeme zastaralému vybavení našich škol.

Následuje zjištěný podíl zastoupení prohlížečů.

Zastoupení prohlížečů

I zde jsme očekávali o něco větší zastoupení Firefoxu (Mozilly). Její procentuální zastoupení mezi učiteli je nižší než jaké se běžně udává (dle článků v tisku a na internetu je to cca. 20 %). Potvrdilo se, že učitelé patří mezi konzervativnější část populace.

Na závěr ještě pro zajímavost uvedu zjištěné rozlišení obrazovky a použitou bitovou hloubku. Tyto informace mohou být užitečné zejména autorům webových stránek se zaměřením na školství.

Rozlišení
Barvy

Informace o dotazovaných

Nyní ještě několik informací z dotazníku, které nám lépe popíší vzorek našich respondentů. Tyto informace nebyly nijak kontrolovány, dotazovaný si mohl vymýšlet. Nejsou zde stejné počty odpovědí – ne každý vyplnil vše. Někteří rovněž ukončili vyplňování po několika otázkách, ale jejich odpovědi byly zaznamenány.

widgety

Pohlaví
Věk
Praxe
Druh školy
Škola

Výsledky

Na závěr uvedeme ještě některé odpovědi týkající se používání počítačů a internetu mezi učiteli. Dobře dokumentují zlepšující se přístup k počítačům a k internetu v naší republice.

Přístup k počítači
Přístup na internet
Odkud se připojujete
Druh připojení
Přehrávač videa

Závěr

Nezbývá nám než na závěr ještě jednou uvést, že výsledky nás v mnohém překvapily. Dobře však dokumentují současnou úroveň využívání počítačů mezi učiteli. Velmi rádi si přečteme vaše názory v diskuzi pod článkem.

Ohodnoťte jako ve škole:

Průměrná známka 2,84

Našli jste v článku chybu?
Zasílat nově přidané názory e-mailem
Vitalia.cz: Co s chřestem v kuchyni?

Co s chřestem v kuchyni?

Lupa.cz: V Brně vyvinuli rychlý internet do letadel

V Brně vyvinuli rychlý internet do letadel

120na80.cz: 10 nejžádanějších bylinných čajů

10 nejžádanějších bylinných čajů

Vitalia.cz: Byla Nestlé kaše opravdu nebezpečná?

Byla Nestlé kaše opravdu nebezpečná?

Podnikatel.cz: Prodá jen 15 obědů denně. Co dělá špatně?

Prodá jen 15 obědů denně. Co dělá špatně?

Podnikatel.cz: Statisíce plátců DPH podávají první hlášení

Statisíce plátců DPH podávají první hlášení

120na80.cz: Akce na podporu lidí s hemofilií

Akce na podporu lidí s hemofilií

Vitalia.cz: Kontrola: Med bez potíží. Konečně!

Kontrola: Med bez potíží. Konečně!

DigiZone.cz: Jak by měla vypadat sportovní reality show?

Jak by měla vypadat sportovní reality show?

Podnikatel.cz: Radši se k podnikání nechají zaměstnat

Radši se k podnikání nechají zaměstnat

Vitalia.cz: Celníci našli 50 000 pašovaných tablet

Celníci našli 50 000 pašovaných tablet

120na80.cz: Chtějí být jako Ken a Barbie. Končí jako trosky

Chtějí být jako Ken a Barbie. Končí jako trosky

Lupa.cz: Jaký je Průvodce světem Arduina?

Jaký je Průvodce světem Arduina?

Vitalia.cz: Nové značení masa. Chytáky zůstanou

Nové značení masa. Chytáky zůstanou

Podnikatel.cz: Máte poslední dny na odevzdání přehledů

Máte poslední dny na odevzdání přehledů

120na80.cz: Co potřebujete k vyndání klíštěte?

Co potřebujete k vyndání klíštěte?

Podnikatel.cz: Kašlali na předpisy, byznys jim zavřeli

Kašlali na předpisy, byznys jim zavřeli

Lupa.cz: Roaming se mění. Co byste o něm měli vědět?

Roaming se mění. Co byste o něm měli vědět?

Vitalia.cz: Benzínka: I tady prodávali potraviny

Benzínka: I tady prodávali potraviny

Vitalia.cz: Jak obléct dítě tak akorát

Jak obléct dítě tak akorát

Ušetřete