Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Jak na LaTeX: zvýrazňování textu

Pavel
Pavel (neregistrovaný)
3. 8. 2001 7:50 Nový

proc vybirat ukazky s chybou?

celé vlákno

Mam dojem, ze spravne mam byt Ceske drahy uverejnily

Mirek
Mirek (neregistrovaný)
3. 8. 2001 8:15 Nový

Souhlas s Pavlem

celé vlákno

Taky si myslim, ze pravopisne chyby dost kazi i typograficky dokonale dilo. Jinak tech chyb je tam vic - "je potřeba se držet několika radami", "přehnané množství různého vyznačení v textu není vhodný" atd.

Vaclav Honetschlager
Vaclav Honetschlager (neregistrovaný)
3. 8. 2001 9:19 Nový

Taktez souhlas

celé vlákno

Osobne davam prednost pravopisne spravnosti pred typografickou. V ukazce o Ceskech drahach napriklad chybi i dve carky a o zbytku clanku radeji ani nemluvim. Celkove je cestina, kterou je clanek psan, pomerne pochybna. Skoda, byl jsem zvykly, ze clanky o typografii jsou kvalitni i z jazykoveho hlediska...

Gilhad
Gilhad (neregistrovaný)
3. 8. 2001 14:08 Nový

Chyby - 8. rozdil

celé vlákno

Co se chyb tyce, vice mi vadi, kdyz v ukazce o vlivu formatovani se predvedeny text neshoduje s predlohou:
[[městy je 4:48~hodin.]] se jednou zobrazi jako [[městy je 4:48 hodin.]] a podruhe jako [[městy je 4 hodiny.]]

Petr Pinkas
Petr Pinkas (neregistrovaný)
3. 8. 2001 16:45 Nový

Gramaticke chyby

celé vlákno

No tak lidi. Vycitat autorovi verejne gramaticke chyby mi prijde pomerne neslusne. Je znamou pravdou, ze kazde cteni snizuje pocet chyb na polovinu a autor sam neni schopen odhalit 30 procent chyb, neda-li si pri kontrole textu alespon tyden pauzu. A takove zdrzeni byste snad nechteli.

Samozrejme, gramaticke chyby by nemely byt. Ale jsou a budou. Chcete-li na ne autora upozornit, poslete mail primo jemu, ostatni by si jich treba vubec nevsimli.

Actimel
Actimel (neregistrovaný)
4. 5. 2008 20:41 Nový

Re: Gramaticke chyby

celé vlákno
Tohoto by si musel všimnout i slepý. Článek je, s prominutím, napsán příšerně.
micval
micval (neregistrovaný)
6. 8. 2001 11:21 Nový

chyby

celé vlákno

tim spis, ze by si jich nekdo nemusel ani vsimnout, je dobre, kdyz na ne nekdo upozorni verejne..

Libor Chocholaty
Libor Chocholaty (neregistrovaný)
13. 8. 2001 15:54 Nový

Zuzena mezera

celé vlákno

Myslim, ze tvrdou mezeru vetsina lidi zna. Je dobre se o ni zminit, ale me by vice zajimala problematika mezery zuzene. Pise se mezi cislici a jednotkou. Jak velika takova mezera ma byt? Tretina ctverciku? Ctvrtina ctverciku? Jak se takove mezery v LaTeXu sazi?

S pozdravem, Libor Chocholaty

Vlada Nemec
Vlada Nemec (neregistrovaný)
25. 8. 2001 23:45 Nový

Re: Zuzena mezera

celé vlákno

Mezi hodnotou a jednotkou se (stejne jako pri rozdelovani velkych cisel do tricifernych skupin) pouziva ctvrt-ctvercikova mezera - sazi se \,

Vlada Nemec
Vlada Nemec (neregistrovaný)
25. 8. 2001 23:49 Nový

Re: Zuzena mezera

celé vlákno

Mezi hodnotou a jednotkou se (stejne jako pri rozdelovani velkych cisel do tricifernych skupin) pouziva ctvrt-ctvercikova mezera - sazi se \,

Michal Svamberg
Michal Svamberg (neregistrovaný)
16. 8. 2001 11:40 Nový

Reakce autora

celé vlákno

Dobry den,
Velmi se omlouvam za gramaticke chyby, ktere se bjevily. Souhlasim s tim, ze tyto chyby vysledne dilo velmi degraduji. Vytvoreni toho clanku mi trva cely den. Kdyz vidim porad ten samy text, tak si ty chyby ani neuvedomuji (nektere odstavce znam skoro nazpamet). Tim se nechci vymlouvat, ze za chyby nemohu. Mate pravdu, nezvladl jsem to, omlouvam se. Zkusim si dat vetsi pozor. Carky ve vetach jsou moji nocni murou. Neexistuje na to nejake jednoduche pravidlo?

Ohledne "pochybne" cestiny: nevim jestli mate na mysli gramaticke chyby nebo celkovy styl clanku. Pokud se jedna o styl, tak s tim uz asi nic nenadelam. Pise se mi timto zpusobem dobre. Kdybych mel premyslet nad kazdym slovem a jestli to zapada do spravneho stylu, pak bych se nemohl dostatecne venovat technicke strance clanku. Proste vsechno nezvladam, mozna casem, az psanim ziskam vetsi praxi.

Problemek s ruznosti predlohy a vysledku u prikladu se to ma tak, ze jsem mel rozpracovano nekolik verzi, bohuzel se mi nejak pomichaly a nevsiml jsem si toho. Velmi se omlouvam, dam si na to priste pozor.

K vytce ohledne tvrde mezery: divil by jste se kolik lidi vubec nechape na co takovou "blbost" (vlastni zkusenost pri vyuce). Mezeram se hodlam venovat v nekterem z dalsich clanku, zatim si vystacime s touto mezerou.

Dekuji za zachovani prizne i pres zjevne nedostatky a tesim se na dalsi reakce.

Nashledanou.

Matej Cepl
Matej Cepl (neregistrovaný)
17. 8. 2001 23:40 Nový

Re: Reakce autora

celé vlákno

Omlouvám se, že tohle bude trošičku flame-bait (jak se to řekně česky), ale berte to v pohodě (samozřejmě, že je dobře, že se někdo do něčeho podobného pustil, a my všichni, kdo máme spoustu připomínek bychom měli raději napsat něco sami).

Nemám až tak problémy s gramatikou (i když by mi nevadilo, kdyby autor chyby, na které byl upozorněn, opravil alespoň následně), ale daleko více mi vadí přístup ke konstrukci celé série článků. Připadá mi to, že se autor poněkud snaží přesvědčit neznalého čtenáře, že LaTeX je k témuž jako M$ Word akorát, že se to ovládá poněkud těžkopádněji. Nejprve naučí čtenáře jak napsat jednoduchý dokument, pak ho naučí psát kurzívou a v příští kapitole je slíbeno, že se autor bude věnovat fontům, což je podle mého něco, co do LaTeXu patří jenom velice okrajově (pročpak to má ten "Not So Short Introduction" až úplně na konci?).

Přitom, neznalého čtenáře autor vůbec neupozorní na to, PROČ že Leslie Lamport ten LaTeX vůbec vytvořil, a jaký je rozdíl mezi LaTeXem a plainem. Myslím, že někomu, koho chci přesvědčit, aby opustil svůj WYSIAWYG editor, bych měl nejprve vysvětlit, co že to je structured authoring, proč je mnohem lepší psát o tom CO chci napsat a ne JAK to má vypadat, a proč, že je v {La}TeXu tak těžké psát podtrženým písmem.

Ale jak jsem řekl, mám spoustu poznámek a nic lepšího jsem nenapsal. Hodně štěstí!

Matěj

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem