Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Je Linux pro normální lidi nebo ne?

Petr Srsen
Petr Srsen (neregistrovaný)
21. 7. 2000 0:45 Nový

Co se tyce browseru, mam slaby...

celé vlákno

Co se tyce browseru, mam slaby komp (166, 32 MB RAM) a Netscape, to je utrpeni (zlate Windoze a MSIE ;). Myslim, ze by mohl byt slusny Arache, az to M.Polak dodela do nejake pouzitelne podoby ...
Otazkou je, jak dlouho to bude trvat ...
Ale to jen tak mimochodem.

Pavel Arnost
Pavel Arnost (neregistrovaný)
21. 7. 2000 1:06 Nový

Re: Co se tyce browseru, mam slaby...

celé vlákno

Linux neni pomalej, jenom na strojich s mensi pameti nema cenu provozovat nejaky slozitejsi desktopy jako KDE nebo GNOME...na takovychto pocitacich je jedinym resenim pouzivat jenom window manager, napr. muj oblibeny englightenment nebo WindowMaker...anebo konzoli, hodne lidi si na konzoli zvyklo...
Taky linux by se mel srovnavat s WinNT, a ruku na srdce Petre, co je u tebe rychlejsi Win2000 nebo GNOME? :))

PeS
PeS (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:14 Nový

Re: Co se tyce browseru, mam slaby...

celé vlákno

No obavam se ze zrovna Enlightenment neni to prave orechove pro slabsi stroje.
Ja jsem sveho casu behal na sve staricke 486 s 16MB ram a tam se mi osvedcil fvwm. Kdyz
si clovek chcilku vyhraje s konfiguraci, slape to pak jak hodinky.
BTW i pres to ze mam 192MB ram tak jedu cisty enlightenment a jede dobre :-))

PeS
PeS (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:20 Nový

Re: Co se tyce browseru, mam slaby...

celé vlákno

Omlovam se za dvoji prispevek, nejak me zmatla mozilla a ze pry to neposlala. Tohle uz radsi pisu ve w3m :-)

Tomas Knaifl
Tomas Knaifl (neregistrovaný)
21. 7. 2000 11:22 Nový

Re: Co se tyce browseru, mam slaby...

celé vlákno

Tak nevím... ale na P166 s 32MB provozovat windoze s ie a rikat o tom, ze je to 'zlate'? dyt i na mnohem silnejsim stroji je to utrpeni... (hlavne v 9x rade windozu)... :(((

Pavel Arnost
Pavel Arnost (neregistrovaný)
21. 7. 2000 1:13 Nový

No, pokud se o Mozillu, tak je...

celé vlákno

No, pokud se o Mozillu, tak jestli je tohle budoucnost browseru pro linux, neni se na co tesit. Mozilla je oproti NN 4.7 na mem stroji pomala a chybova. No, uz aby byla stable release Arachne.

Martin
Martin (neregistrovaný)
21. 7. 2000 8:16 Nový

K dokumentaci - člověk, který ...

celé vlákno

K dokumentaci - člověk, který neumí anglicky má dost problém. Většina dokumentace je v angličtině. V češtině najdu doc jak nainstalovat základní systém, ale co když chci ZIP drive? IceWM? TrueType fonty? Kompilovat jádro? ...
I když na druhou stranu pokud chci specialitky do Windows, také mě angličtina nemine. Ale je toho v češtině víc.

Filip
Filip (neregistrovaný)
21. 7. 2000 8:30 Nový

Asi jsem divny a ziju sto let ...

celé vlákno

Asi jsem divny a ziju sto let za opicema, ale moje rozliseni monitoru je 800x600 (mam 15' a mam rad sve oci ). Zkouseli jste pouzivat Gnome ci KDE v tomto rozliseni? Nez si poridim lepsi monitor, tak nevidim budoucnost Linuxu na svem PC moc ruzove.

Pavel Riha
Pavel Riha (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:09 Nový

Re: Asi jsem divny a ziju sto let ...

celé vlákno

Ano, tak ejsem nedavno byl odkazan na 15' monitor a blbou kartu, takze vysledek byl 800x600 tusim v 256barvach a pouzival jsem KDE

no v mezich moznosti to bylo docela v pohode, samo ze jsem povypinal ty panely a takovy veci co v KDE prekazej na obrazovce a nejsem na ne zvyklej (zlatej FVWM2)

Tomas Knaifl
Tomas Knaifl (neregistrovaný)
21. 7. 2000 11:23 Nový

Re: Asi jsem divny a ziju sto let ...

celé vlákno

No nevim.. ale doma uz druhy rok pracuji na 15' v rozliseni 1024*768 a v mensim uz bych nemohl... mit tam 800x600 tak bych se zblaznil, ze mam pismenka moooc velka.....a to nemam uplne idealni zrak...

Stepan Kasal
Stepan Kasal (neregistrovaný)
21. 7. 2000 14:56 Nový

Re: Asi jsem divny a ziju sto let ...

celé vlákno

Doma mam cernobily 14' monitor, ktery zvladne 800x600 jen s velkym blikanim, pri 640x480 je
spokojenejsi. Navic se jedna o 486 DX4/100, pretaktovana na 120. Monitor jsem obdrzel darem,
za pocitac jsem (krome HD) dal mene nez 1000 Kc. Pocitac perfektne funguje, pokud si jako
window manager (spravce oken) nainstaluji wm2. Ja to delam tak, ze vypnu grafickou logovaci
obrazovku a spustim 'startx wm2'.

wm2 je malinky window manager, zabira tusim jen 100KB operacni pameti. Nadpisy oken nejsou nad
okny, ale nasvislo vedle leveho okraje, coz se lidem s malou prac. plochou hodi. Chcete-li okno
presunout, muzete ho chytit i za levy okraj, nejen za pravy, takze ho muzete snadno posunout i nad
horni okraj obrazovky, nejen pod dolni ci za pravy okraj.

Chapu, ze tohle bezny uzivatel nevi. Ale jakmile mi nekdo znaly poradi 'pouzij wm2', pripadne jeste doda,
jak to udelat, odkryje se potencial, kter

Stepan Kasal
Stepan Kasal (neregistrovaný)
21. 7. 2000 14:58 Nový

Re: Asi jsem divny a ziju sto let ...

celé vlákno

..., ktery je v MS svete nemyslitelny. Kolik window manageru ma na vyber uzivatel Windows 2001 ?

Solvina
Solvina (neregistrovaný)
21. 7. 2000 15:11 Nový

Re: Asi jsem divny a ziju sto let ...

celé vlákno

No windows maji dva window managery) Klasicky explorer a LiteStep, kluci si s tim tedka hraji a vypada to skvele. Skoro jako muj window maker ;).
U windows se mi libi ta user friendly prace s drag&drop (teda aspon sem pod blinuchem nenasel zadneho window mangeru). Pokud mate nejaky window manager, kery mi umozni chytit obrazek v netscapovi do mysi pouhym ukazanim na uzivatele v licq mu tento obrazek poslu, budu vam vdecny ;)

marek_zet
marek_zet (neregistrovaný)
21. 7. 2000 8:59 Nový

Dalo by se s tim souhlasit az ...

celé vlákno

Dalo by se s tim souhlasit az na dve wjeci:
1) Uz vidim, jak bezneho uzivatele ucim nejaky jiny OS (napr. Linux), kdyz ma problemy s pochopenim MS Windowz.
2) Windowz instaluji i polodebilove (myslim, ze ten vyraz je az moc slusny). Jenze kdyz ma problem, tak zavola nekam do firmy, a stejne to musi nekdo preinstalovat.

eM.

Tuttle
Tuttle (neregistrovaný)
21. 7. 2000 11:09 Nový

Re: Dalo by se s tim souhlasit az ...

celé vlákno

IMHO ucit nekoho Linux je v jistem ohledu jednodussi, nez ucit ho Windows.
Jiste vsichni vime, jak nelogickymi a nesmyslnymi hlaskami dokazou Windows krmit sveho klikare.
V Unixu je vsechno krasne logicke, kazda chyba a kazdy uspech ma sve priciny, ktere lze dohledat.
Myslim, ze uz v dnesni dobe lze bez problemu Linux nasadit ve firmach, pokud tam bude spravce, ktery bude mit cit pro uzivatele a maximalne jim to zjednodussi. To hlavne proto, ze uzivatele pred tim maji neodduvodneny strach - prichazeji k necemu, o cem nikdy nikdo neslysel, prichazeji k veci, kterou pouzivaji guru, ke kterym maji uctu...

Martin
Martin (neregistrovaný)
1. 8. 2000 19:51 Nový

Re: Dalo by se s tim souhlasit az ...

celé vlákno

Souhlasim, Dle mne je jediny PROBLEM LINUXu a to konpatibilita s nějakým tím hardwarem.......

To se vyřeší.....

...Martin...

Krysa
Krysa (neregistrovaný)
21. 7. 2000 9:59 Nový

MZ - ad polodebilove (myslim, ...

celé vlákno

MZ - ad polodebilove (myslim, ze ten vyraz je dost neslusny, vzhledem k tomu, ze je OS-dependent) - to je presne ten problem,
kdyz si Franta z Horni Dolni rekne, ze na svuj stroj
hodi Linux, tak kolem sebe nema nikoho, kdo by mu
v pripade problemu poradil. Kdyz jsem zmenil firmu,
kde mi byly windows spravovany spravcem, za firmu,
kde jsem si musel windows spravovat sam, tak jsem
nebyl schopen nainstalovat ani novy driver graficke karty (a vezte, ze znalosti konfigurace X-window mi byly tak na ...), ale stacilo se zeptat nejblizsiho cloveka a problem byl vyresen...

Ad 15' monitor - X-window nejsou omezeny VESA standarty na rozliseni a nemusi pouzivat jenom 800x600 a pak az na 1024x768. Mam taky 15' monitor a zcela mi vyhovuje kompromis 888x666.

marek_zet
marek_zet (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:56 Nový

Re: MZ - ad polodebilove (myslim, ...

celé vlákno

No de wo to, ze pokud mas moznost se zeptat tak je to v pohode. Jenze delam ve firme, kde se pocitace prodavaj beznejm uzivatel. Tzn. lidi, ktery si na tom pustej ty svoje ms officy, sem tam nakou ukradenou gamesu. A najde se dost lidi, kteri si myslej, ze tomu rozumej. A videl jsem jsem uz tak desne zdewastovany windows az mi jich bylo lito (a to je nemam moc v lasce).
Je to v tom, ze kdyz nekdo prechazi z linuxu na windows (xca nexca), myslim, ze urcite ma vytvorene jakesi mysleni resit problemy s pocitaci. Newim jak opravdu bezny uzivatel by dokazal resit problemy s Linuxem, kdyz ma problemy s wokanam.
eM.

Tomas Kapler
Tomas Kapler (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:00 Nový

Ja osobne jsem windowsak, ale ...

celé vlákno

Ja osobne jsem windowsak, ale k linuxu tihnu, delam totiz do siti a pocitacu a linux ma pro nektera vyuziti ohromne vyhody. Zkusil jsem jej uz 4 krat instalovat, ale vzdy jsem narazil na problem cislo 4 - ovladace & plug&play. A patrim k tem, kteri jsou schopni neco udelat sami, ale nechce se jim pro to ztracet cas.
Ale postupne se to zlepsuje. Pred dvema roky jsem to rozbehl s problemama tak akorat v textovem rezimu, video, zvuk, modem ... nic nefungovalo.
Ted uz mam problemy jen s modemem (je to winmodem, takze to asi jeste chvilku potrva), a hlavne s grafikou, ktera mi jede jen na 70 Hz a 800x600 (a ja mam rad sve oci).
Verim ale, ze az budu linux instalovat tak za pul roku, bude jiz vse v pohode.
S tema knihama si dovolim nesouhlasit. Vsechny knihy o Linuxu (vcetne ceskych) jsou totiz k dispozici zdarma na webu. Hlavni nevyhodu bych videl spise v tom, ze cesky jich je jen asi 6 a z toho 4 jsou instalacni prirucky o par stranach. Me to n

Krysa
Krysa (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:02 Nový

Hmm, omlouvam se za dvoji kopi...

celé vlákno

Hmm, omlouvam se za dvoji kopii, lynx ve spolupraci se mnou to nejak nezvlad...

Linuxar
Linuxar (neregistrovaný)
21. 7. 2000 10:11 Nový

K problemu nedostupnosti liter...

celé vlákno

K problemu nedostupnosti literatury, respektive toho, ze vetsina literatury
je v anglictine.

Existuje PDF verze knihy Linux Dokumentační projekt, která má
700 stran a kde jsou zmíněny opravdu všechny oblasti, ve kterých lze
Linux provozovat. Ale pozor, nenaleznete zde návod, jak si 'naklikat'
konfiguraci k programu, jsou zde vysvětleny principy toho, jak věcí fungují, což
je daleko cennější. Ještě se sluší přidat URL:
http://www.cpress.cz/knihy/linux/

Jan Stanicek
Jan Stanicek (neregistrovaný)
21. 7. 2000 12:04 Nový

Zdravim. Uz nekolik let se ...

celé vlákno

Zdravim.
Uz nekolik let se snazim si na svou workstationu v praci nainstalovat Linux.Nejdrive mi to znemoznovala neexistence aplikaci, ktere jsem potreboval ke sve praci (Lotus Notes,MS exchange klient). Nyni jsem se konecne dostal do stavu, ze jsem schopen jakz takz Linux pouzivat.Ve chvili, kdy dojde ke zmene nejakeho nastaveni v NT networku, to ovsem znamena, ze musim ztratit nekolik dni, aby se mi povedlo rozchodit vsechny sluzby, ktere potrebuji.

V teto souvislosti se dovolim zminit jeste o problemu zakladnich aplikaci.Napriklad jsem jeste nenarazil na mailoveho klienta, ktery by mi umoznil vsechny veci, ktere umi napriklad Outlook.

Sam jsem velikum priznivcem unixovych systemu.

Zatim mam pocit, ze Linux jeste neni pripraven na to, aby se mohl stat plnehodnotnou workstationou, zvlaste v prostredi vetsiho podniku. (uzivatelske rozhrani nedotazene do detailu, problemy s integraci do 'corporate' prostredi)

Kokot
Kokot (neregistrovaný)
21. 7. 2000 13:08 Nový

existuji 2 veci, kvuli kterym ...

celé vlákno

existuji 2 veci, kvuli kterym si bracha nechce naistalovat Linux: nefunguji nektere specializovane programy, ovladani CCD kamery, satelity a nejdou na tom hrat windowsoidni hry

Nowhereman
Nowhereman (neregistrovaný)
21. 7. 2000 15:32 Nový

Re: existuji 2 veci, kvuli kterym ...

celé vlákno

Na linuxu jdou hrat hry, ktere po preportovani od Loki vypadaji i funguji naprosto stejne. Nebo slo o hry typu Solitaire a Hladani min ;-) ty tam jsou take...

chachar
chachar (neregistrovaný)
21. 7. 2000 15:16 Nový

Souhlasim s panem Stanickem, t...

celé vlákno

Souhlasim s panem Stanickem, taky se mi nepodarilo
nainstalovat modem, i kdyz je pravda, ze jsem se o to snazil jenom tyden. (Podotykam, ze s Linuxem nemam vlastne zadne zkusenosti, ale velise se mi libi)

A ted z trochu jineho soudku - vazeny pan autor at
se na mne nezlobi, ale napsat 'Netscape není ideální, ale i tady se snad blízká na lepší časy v podobě Mozilly a Opery.' - blízká namísto blýská - to je na muj vkus trochu moc silne kafe.
- Kdyz uz neco publikuji na Internetu, tak si aspon prectu vyjmenovana slova - která mu asi
nejsou moc blízká.

Stepan Kasal
Stepan Kasal (neregistrovaný)
21. 7. 2000 15:24 Nový

Ad: vhodna kniha. U nasi fir...

celé vlákno

Ad: vhodna kniha. U nasi firmy (SuSE CR) a snad i u distributoru lze za 100 Kc koupit cesky manual,
260 stran.
Novy manual k verzi SuSE Linux 7.0 bude mit pres 400 stran, cenu odhadujeme na 120 Kc.

Pokud si (podobne jako v pripade Red Hatu) nainstalujete SuSE Linux pres ftp z ftp.gwdg.de (mate-li
pristup k rychle lince), nebo si zkopirujete sadu 6 CD od nekoho, kdo si koupil krabici (coz je zcela
legalni), ziskate spolu s timto manualem slusnou alternativu k moznosti uvedene na konci clanku.
(SuSE Linux podporuje cestinu, nemusite se shanet po nejake 'pocestene verzi'.)

Doufam, ze mne nebudete kamenovat za 'spamming', snazil jsem se vecne informovat o dalsi knize.
Pokud ji nekdo z ctenaru zna, jiste doplni seznam jejich nedostatku :-)

sharp
sharp (neregistrovaný)
21. 7. 2000 17:52 Nový

ad Instalace - nevím jak se na...

celé vlákno

ad Instalace - nevím jak se nazývá ten kdo istalluje OS. Nevím jakou k tomu musí mít inteligenci, ale rozhodně vím, že to není sám uživatel. Buď mu software nainstaluje jeho správce, nebo firma, kde počítač kupuje. Sám mám osobní zkušenost s člověkem, jež u mě zvonil dvakrát týdně, když chtěl nainstalovat novou hru.
ad Uživatelská přívětivost - ukázal jsem KDE mamince a připadalo jí to, jako velmi intuitivní prostředí. Mimo to nevím, jak si běžný uživatel poradí s takovou lahůdkou jako je 'modrá smrt', nebo 'program provedl neplatnou operaci' stále dokola.
ad SW - je pravda, že není takový výběr jako na systému W95/98 a sw není tolik propracovaný, ale běžný uživatel nevyužije z outlooku nic než stažení a odeslíní pošty a u wordu tučnější nadpis. Takže to zas tolik nevadí.
ad Literatura - nevím sám má ve

Izak
Izak (neregistrovaný)
21. 7. 2000 19:05 Nový

?????????? Mi osobne se Lin...

celé vlákno

??????????
Mi osobne se Linux instaluje mnohem lip nez win XX
(NT to je des). Vsechno funguje hned, nemusim nekam litat pro
ovladace ....
No ja uz linux pouzivam pres 3 roky (spravuju linuxovske stroje)
a tak 2 roky uz travim 90

mobidick
mobidick (neregistrovaný)
21. 7. 2000 19:44 Nový

Rad bych se vyjadril k literat...

celé vlákno

Rad bych se vyjadril k literature.
Kniha Linux Dokumentační projekt ma sice cca 900
stranek textu, nicmene je velice zmatene organizovana a prelozena dosti spatne (slatanina ruznych Howto).
V podstate ten, kdo je mene znaly problematiky ten se v ni topi.

Paja
Paja (neregistrovaný)
22. 7. 2000 0:06 Nový

Ja Linuxu celkem fandim, ale d...

celé vlákno

Ja Linuxu celkem fandim, ale dokud mi neprinese neco lepsiho, jak Windoze, tak na nej neprejdu. Navic jsem pri mem poslednim pokusu o instalaci Linuxu totalne vytuhl, kdyz mi Red Hat 6.2 neustale hlasil, ze ma malo mista na disku pro instalaci, i kdyz jsem mu dal k dispozici 3 GB. Kdyz mi to pak jednou sezral, tak mi zase nenajelo LILO a musel jsem vzit svuj druhej disk s win a v Partition Magicu rucne maznout linuxovy partisny.

Petr
Petr (neregistrovaný)
22. 7. 2000 1:12 Nový

Myslim si, ze Linux je pripr...

celé vlákno

Myslim si, ze Linux je pripraven i pro bezne
uzivatele. Ten, kdo je schopen nainstalovat
Windoze, popr. vyresit konflikt nejakych zarizeni,
zvladne pravdepodobne s trochou snahy i instalaci
Linuxu. Kdo ne, bude stejne vzdy odkazan na nekoho
zkusenejsiho. Graficke rozhrani sice mozna neni
dotazene do vsech detailu, nemuzete z nej pohodlne
konfigurovat HW apod., ale pokud jednou Linux
nainstalutejete a nakonfigurujete, tak to bude
fungovat porad. Navic zminovany Corel Linux
uz je opravdu komfortni. Uzivatel, ktery neni
schopny si ve Win nainstalovat zvukovku a
v Linuxu nikdy neopusti X-Windows, zadny podstatny
rozdil, ktery by mu branil v brouzdani na internetu
nebov psani dokumentu, nenajde(snad krome ceny a
stability).
Naproti tomu clovek, ktery se zabyva pocitaci,
velice rychle objevi prednosti a silu
Linuxu/UNIXu a taky jeho prikazove radky.
Postupen casu zacne myslet v

Petr
Petr (neregistrovaný)
22. 7. 2000 1:25 Nový

Re: Myslim si, ze Linux je pripr...

celé vlákno

---pokracovani - asi sem to s tou dylkou prehnal
Postupen casu zacne myslet v Binarnim/Hexadecimalnim
kodu. V tomto stadiu uz mu vsak Windoze nebudou
moc rikat a ani mu nebudou moci mnoho nabidnout.
Pravdepodobne je ani nebude povazovat za plnohodnotny
OS a mozna se z jeho HD dokonce vytrati. Nebo
je bude udrzovat pri zivote jenom proto, aby si
mohl cas od casu zaparit nejakou tu hru, ale i to
v soucasnosti prestava byt nutne.

-- Tim chci rict, ze maniakum linux nabizi mnohem
vice nez Windoze

PS: 4Paja - pri trose snahy se RedHat 6.2 vmnestna
na 300-600MB i s grafikou. Zkus to jeste jednou.

Petr
Petr (neregistrovaný)
22. 7. 2000 1:31 Nový

---pokracovani - asi sem to s ...

celé vlákno

---pokracovani - asi sem to s tou dylkou prehnal
Postupen casu zacne myslet v Binarnim/Hexadecimalnim
kodu. V tomto stadiu uz mu vsak Windoze nebudou
moc rikat a ani mu nebudou moci mnoho nabidnout.
Pravdepodobne je ani nebude povazovat za plnohodnotny
OS a mozna se z jeho HD dokonce vytrati. Nebo
je bude udrzovat pri zivote jenom proto, aby si
mohl cas od casu zaparit nejakou tu hru, ale i to
v soucasnosti prestava byt nutne.

-- Tim chci rict, ze maniakum linux nabizi mnohem
vice nez Windoze

PS: 4Paja - pri trose snahy se RedHat 6.2
vmnestna na 300-600MB i s grafikou.
Zkus to jeste jednou.

Peo
Peo (neregistrovaný)
22. 7. 2000 3:01 Nový

'Maniakum nabizi linux mnohem...

celé vlákno

'Maniakum nabizi linux mnohem vic nez Windoze' - no clovece, skoro bych sa hadal. Vo win spravim z hladiska programatora VSETKO. Su dokonca funkcie na vypnutie swapovania na disk (!) a v podstate mam _cely_ comp pre seba, kompletnu vypoctovu silu. Toto mi Lin nikdy neda, da mi cast sys zdrojov, co ale autorom hier nepomoze. Preto hry pre Lin v takej podobe v akej je teraz _nikdy_ nepobezia rychlejsie ako vo win. Druha vec: kopec autorov tychto prispevkov hovori: 'no ano, sice som nad tym sedel tyzden a aj tak som musel partition magicom maznut linuxne particie, no ale ja linuxu fandim...' takze tak. Linuxu fandi kazdy, lebo je to moda a alternativa a odlisnost - nazvite si ako chcete. Okrem toho, ak mate zle nakonfigurovany lin, nepobezi Ok. To iste s win - ak ho konfigurnete spravne, pofachci jedna radost. Tak si nalejme cisteho vina - linux je hracka pre hackerov a binarnych fanatikov. BTW, v com je msdos prompt tak razantne menej vykonny ako lin prompt ??

Martin Douda
Martin Douda (neregistrovaný)
23. 7. 2000 14:22 Nový

Re: 'Maniakum nabizi linux mnohem...

celé vlákno

Nektere z vyhod linuxoveho shellu (v mem pripade bash) jsou:

Interaktivni vlastnosti:
1) Historie prikazu (vcetne zachovani po vypnuti a zapnuti shellu)
2) Doplnovani (kouzelna klavesa TAB)
3) aliasy prikazu

Skriptovani:
1) pouzitelne cykly
2) pouzitelny if
3) funkce
4) aritmetika

Spolecne pro skripty i interaktivni praci:
1) vystup jednoho programu jde pouzit jako parametr druheho (``)
2) spec. znaky jako *,? interpretuje shell =) fungujou vsude.
3) (a nejvetsi) - existuji desitky programu, ktere jsou v kombinaci s temito vlastnostmi efektivne pouzitelne.

PeS
PeS (neregistrovaný)
24. 7. 2000 11:26 Nový

Re: 'Maniakum nabizi linux mnohem...

celé vlákno

A jak vam je, kdyz vite, ze cast vaseho spojeni se svetem
ala inet zprostredkovavaji prave takoveto hracky?
Jinak jeste k tomu promtu: DOS nemel napriklad roury,
nebylo tam tolik utilit jake je zde, a ten od ms neumel vice aplikaci zaraz.
(vynechejme rezidentaky)
Win pofachci jedna radost: hmmms...krasny sen mnoha spravcu :-)

Mila
Mila (neregistrovaný)
24. 7. 2000 12:22 Nový

Re: 'Maniakum nabizi linux mnohem...

celé vlákno

Ano, ano, windows jsou zkratka jednicka. mozna se muze zdat ze mluvi fanatik do alternativnich OS (to je pravda) a fanaticky odpurce microsoftu (a to je taky pravda), avsak k memu fanatismu me zahnala _QALITA_ os firmy microsoft. dos ) to este slo, vod toho nikdo nic necekal, vsechno sis tam delal sam a slo to. windows (do ery 9x a nt) ) to zacinalo houstnout, vod zacatku spatny. nt ) navrh vytvoren profesionaly, na papire skvela vec, potom se do toho vlozili hravi hosi od m$ a bylo to. win 9x ) ano ano, jsme tady nebudeme se bavit o tom ze je to opet jen nadstavba (bezi to na osperkovanem klasickem dosu), ale ta kvalita ... (ps: bill se onehdy vyjadril ze opravdova verze budou teprve windoze 2000, takze by me zajimalo, proc za ty demoverze chtel takovy prachy). v podstate mas pro sebe velky kulovy, nebo se snaz windows obejit, a to to potom muzes psat v DOSu. ja vim, jak ti win nechaji cely pocitac pro tebe neinstaluj je, to uz si raci por

Mila
Mila (neregistrovaný)
24. 7. 2000 12:22 Nový

Re: 'Maniakum nabizi linux mnohem...

celé vlákno

to uz si raci porid : BeOS : multimedialni single user OS, takze to samy co win v mnohem lepsim provedeni !!! Nebo coz takhle QNX RTP -) za chvili to bude vydano pro nekomercni uziti zadara (stejne jako beos 5). Linux (ale tim ty prece opovrhujes, promin !!!). Pro nekoho, kdo chce docela dobry unix a slusnou technickou podporu je tu SUN Solaris, delsi dobu pro SPARC i Intel zdarma.

Ghaan
Ghaan (neregistrovaný)
11. 2. 2005 17:42 Nový

Re: 'Maniakum nabizi linux mnohem...

celé vlákno
Nechapem na co porovnavat Linux a Wydle...

Linux je dobry na pracu (a sem-tam i na niektore hry) a ako server.
Wydle su dobre akurat na tie hry :D
Frk
Frk (neregistrovaný)
22. 7. 2000 11:55 Nový

hoj, pouzivam linux jiz nej...

celé vlákno

hoj,
pouzivam linux jiz nejaky ten patek a taktez
s windozema mam sve zkusenosti. Nicmene to co mi ve windozech hodne chybi je obdoba linuxoveho su nebo sudo -- totiz kdyz potrebuju restartovat nejaky servisy ve woknech potrebuju adminsky prava, tedy se odlogovat, coz znamena ukoncit rozdelanou praci atd. Umel by se nekdo v tomto ohledu zastat windozu?

Martin Douda
Martin Douda (neregistrovaný)
23. 7. 2000 14:37 Nový

Re: hoj, pouzivam linux jiz nej...

celé vlákno

To je hlavni duvod, proc jsou NT pro me nepouzitelny system. Jedine o cem vim, je ze existoval exploit, ktery dal lokalnimu uzivateli prava admina, takze pokud vam nejde o bezpecnost, da se to pouzit jako su.

TK
TK (neregistrovaný)
24. 7. 2000 12:10 Nový

Re: hoj, pouzivam linux jiz nej...

celé vlákno

Vo windowsoch existuje programcek 'runas', ktory sa snazi fungovat ako su. Kedysi som sa s tym pokusal nieco urobit, ale nakoniec som rezignoval (nepodarilo sa mi nikdy spustit ziadnu gui aplikaciu ako admin) a priradil som sa do grupy administrator.
(Ano, viem ze je to ako keby som bol stale rootom pod *nixom, ale inac sa pod win neda normalne pracovat).

Petr
Petr (neregistrovaný)
22. 7. 2000 12:18 Nový

Linux pouzivam jiz delsi dobu,...

celé vlákno

Linux pouzivam jiz delsi dobu, rozhodne ne ale
proto, ze to je moda. Take si nemyslim, ze by
byl hrackou pro hackery(i kdyz je bezpochyby
nastrojem mnoha hackeru), jde o plnohodnotny
UNIX, ktery mnohe sve konkurenty(UNIXove)
v mnohem prekonava
Co se tyce her a programovani, pokud bezi v
Linuxu proces s pravy roota, muze si v systemu
vynutit dosti vysokou prioritu. Videl jste nekdy
nejakou hru v Linuxu? Treba takovy Quake bezi
naprosto stejne jako v DOS/Windows. Jediny
problem je zatim jen s mizernym vykonem OpenGL
a HW akcelerovane grafiky, to se vsak snad
zmeni s nastupem XFree 4.0 a 2.4 rady jader.
Navic mate v Linnuxu naprosto zdarma k dispozici
jeden z nejlepsich prekladacu C/C++ vubec.

PS: Asi bych se docela bal provozovat WEB server
na Windows.

Paja
Paja (neregistrovaný)
22. 7. 2000 16:05 Nový

To PETR: Tenkrat jsem to zkous...

celé vlákno

To PETR: Tenkrat jsem to zkousel cca 10x. Stravil jsem nad tim celej vikend, ale nepodarilo se. V instalaci by si mel vzit Linux priklad z BeOS. Proste se nakopiruje do adresare a pak se spusti klidne i z Windoze. Kdyby mel BeOS podporu stejne jako Win ci Lin, tak by byl super. Jediny, co mi v tom vadi je, ze nemuzu poradne zasahovat do systemu, ale to je asi omezeni te Personal Edition verze. Kazdopadne na disku taky nevydrzel dlouho. Nastesti staci smazat ten adresar. Ja vim, ze u Corel Linuxu se taky da instalovat do adresare, ale Corel Linux neni pouzitelny, zvlaste co se podpory cestiny tyce.

Petr
Petr (neregistrovaný)
22. 7. 2000 18:49 Nový

Pro Paju: BeOS se mi taky libi...

celé vlákno

Pro Paju: BeOS se mi taky libil, ale myslim, ze je zamerenej na trochu jinou skupinu uzivatelu. Mimoto bezi na jadre Linuxu(i kdyz to na nem skoro neni znat).
Ted ale k veci: RedHat jde preci taky nainstalovat do souboru. Trochu sem se mrknul do dokumentace atd. a zkusil sem ho nainstalovat na Win partition. Zvolil jsem textovej instalator potom Custom system, Disk druid a u Win partition se nastavi Mount-Point na '/' - root. Potom se te uz instalator jenom zepta jak velkej prostor chces obetovat a vytvori na disku Loopback s nazvem redhat.img o velikosti, kterou jsis zvolil.
Po instalaci se ale musi zavadet z diskety, ktera se behem ni vytvori, nebo z DOSu/Windows pomoci LoadLin(ten je v distribuci).

Avenger
Avenger (neregistrovaný)
23. 7. 2000 11:31 Nový

Heh, to je prispevku, nekteri ...

celé vlákno

Heh, to je prispevku, nekteri si z toho dokonce udelali bord :-). Mno mu nazor je takovy, ze rozhodne neprinutite BFU jit na linux, protoze je to lama, a lamou zustane. Podivejte se na to z hlediska toho juzra, kdyz uvidi konzolu: 'Heh, co to je? To vypada jako kdyz sem jednou nahodou spustil prikazovou radku...'. Ja jsem celkem mlady clovjek (dneska je mi 16, mam narozky :-) a do pocitacu delam od 7 let(ale tehdy to byl spis Retal apod.), a tak mam jiz dost zkusenosti jak od softwaru, tak od hardwaru, pze sem zacinal na dosu a hrabal se, a hrabal se, az sem mel dost informacnich znalosti ohledne toho fseho kolem compluuu (programovani v cecku, assembleru, funkce biosu dosu... :-) , kdybych zacinal na windowsach, tak bych zkoncil jako winlama. (b)A tak zkonci IMHO kazdy, kdo zacina na winech, a zvykne si na ne(/b), tak IMHO nema sanci prejit na linux, protoze ten system toho open source, kde si radeji zkompiluju zdrojak(

Venaa
Venaa (neregistrovaný)
23. 7. 2000 14:38 Nový

Jsem asi nejspokojenejsi uziva...

celé vlákno

Jsem asi nejspokojenejsi uzivatel OS. NT server mi bezi na linuxu a k nemu pouzivam NT workstation s XServerem (plnohodnotne KDE). Dokumenty pisu ve Wordu, programuju v XEmacsu, administratoruju pres konzoli, browsuju v IE5.5., kalendar mam ve StarOfficu. Muzu pri tom hrat i Unreal pod Windows, ale Apache a MySQL zustavaji na Linuxu. Vsem ostatnim, kteri se chteji vyhnout rozhodnuti Linux/Windows doporucuji totez.

Petr
Petr (neregistrovaný)
23. 7. 2000 16:54 Nový

Bohuzel musim dat Avengerovi z...

celé vlákno

Bohuzel musim dat Avengerovi za pravdu. Podle mych zkusenosti jsou lidi(resp. spoluzaci) k Linuxu mnohem otevrenejsi, pokud zacinali s pocitacema jeste pred masovym nastupem Windows. Znam pripady lidi, kteri zmatlaji cosi o tom, ze Linux je jen nepovedena napodobenina Win, aniz by ho kdy jen trochu zkusili, aby zjistili, ze mluvi naprosto zcesty.
Na druhe strane znam i jednoho 'Winlamu', ktery se rozhodl jednoho krasneho dne, ze to tedy zkusi a docela ho to chytlo - nakonec musel uznat, ze nemel pravdu.

PS: 4Avenger : Vsechno nejlepsi!

win2000
win2000 (neregistrovaný)
24. 7. 2000 0:07 Nový

rozdil mezi linuxem a windows ...

celé vlákno

rozdil mezi linuxem a windows je podobny
jako rozdil mezi skodovkou 120 a oplem astrou

kdo ma skodovku tak rika - moje krasna skodovecka ! ja si vsechno udelam sam -
a neni zas tak na hovno jak kazdy rika

kdo ma opla nerika nic - normalni auto

Linux je na hovno !

PS: nejvic me rozesmala veta ze jako ve firme
zalezi na cene SW - hahahahahahahahahhaahhaaha

si to hodime stejne do nakladu

zacnete konecne pracovat a prestante se drbat s posranym Linuxem



MSK
MSK (neregistrovaný)
18. 1. 2001 16:47 Nový

Re: rozdil mezi linuxem a windows ...

celé vlákno

Hehe,tak toto je maximalna sila. Rozdiel medzi windoze a linuxom je ako rozdiel medzi astrou a astrou,jedina vec co sa lisi je ta,ze windoze astra ma komplet zaliaty motor,takze si nemozes vymenit olej,na kolesach ma ochranne matice,na ktore nezozenies kluc,startuje sa sama a ked sa to poserie musis zaplatit odtahovku do servisu.V linux astre si sam mozes menit olej,vymienat kolesa,robit rozne zasahy (pokial to vies,ak nie tak aj tak zavolas servis). A este tolko,ze linux astru mozes preformovat na vectru,calibru,moskvic,octaviu a tak. Ja len tolko... Dufam,ze si to este niekto precita,aj ked je to uz 'par' mesiacov stare. Inac ja pouzivam wokna len ako mp3 player,ked lezim v posteli a pocuvam muziku.

P.H.
P.H. (neregistrovaný)
7. 5. 2001 21:40 Nový

Re: rozdil mezi linuxem a windows ...

celé vlákno

To je presny...

Petr
Petr (neregistrovaný)
24. 7. 2000 1:19 Nový

Kdo to byl? Chapu to, jako ...

celé vlákno

Kdo to byl?
Chapu to, jako pokus o oziveni debaty.

Presto bych wokna prirovnal spise nez k oplu k nejakemu vezeni, ve kterem po mesici vycerpate jakekoli moznosti pohybu, ktere vam pripravili jejich autori.

Milan
Milan (neregistrovaný)
24. 7. 2000 10:28 Nový

Autor clanku tvrdi, ze pod Lin...

celé vlákno

Autor clanku tvrdi, ze pod Linuxem lze vyuzivat Star Office s funkcnim importem z MS Wordu. Bohuzel, mne se nepodarilo naimportovat ANI JEDINY cesky dokument, zatimco anglicke jdou dobre (stejne se chova Star Office 5.1 pro Win i Linux). Mate nekdo potuchy co s tim? Dokud totiz nebude prevod dat temer 100%, pak je i SW zadarmo vzhledem k nakladum na prechod (mame cca 100 000 souboru) prilis drahy...

Diky za info, odkaz, URL apod.

PeS
PeS (neregistrovaný)
24. 7. 2000 11:34 Nový

Re: Autor clanku tvrdi, ze pod Lin...

celé vlákno

Hmmms, to je divne, pred tydnem jsem se o tom bavil
se spolubydlicim a ten rikal ze to funguje dokonce i
s cestinou. Jen pri exportu do MS to blbne, nenastavi to spravnou
kodovou stranku a tak se to musi nastavit az pak ve wordu. Ale jinak
mu to pry vse fungovalo. (so 5.2) Tak nevim kde je chyba...

marwin
marwin (neregistrovaný)
27. 7. 2000 11:49 Nový

Re: Autor clanku tvrdi, ze pod Lin...

celé vlákno

StarOffice 5.1 neumel prevest spravne veci z Wordu97 (sformatem Wordu95 pracoval v pohode
delaly mu potize ceske znaky... na prevadeni word -) normalni formaty
pouzivam ted StarOffice 5.2 a vse funguje...

A.B
A.B (neregistrovaný)
24. 7. 2000 15:53 Nový

Moje pritelkyne a jeji sestra ...

celé vlákno

Moje pritelkyne a jeji sestra maji doma pocitac,
aby mohly pracovat s Office. Ted jsem na ten
pocitac pridal Linux s prostredim GNOME.
Takze ma pritelkyne, diky tomu, ze si hraje pod
GNOME nejake jednoduche hry a zkousi GIMP atd.,
pomalou a nenasilnou cestou poznava Linux.
A uz se Linuxu prestava bat a nemusi se starat
o zadne nastavovani.

A.B
A.B (neregistrovaný)
24. 7. 2000 16:04 Nový

Jeste jednou ja. Kdybych mel s...

celé vlákno

Jeste jednou ja. Kdybych mel svuj pocitac doma,
tak na nem neni nic jineho nez Linux.
Protoze, ale mame pocitace v praci tak musim
kombinovat praci s Linuxem a WinNT.
Bylo mi dovoleno nainstalovat si v praci
vedle NT i Linux a kdyz muzu tak sedim u Linuxu.

kamil
kamil (neregistrovaný)
24. 7. 2000 17:09 Nový

pro Milana: stahni verzi 5.2. ...

celé vlákno

pro Milana: stahni verzi 5.2. Ta chodi bez potizi.
Nebo pockej jeste tyden ... vysla koncem cervna,
takze typuju ze bude ve vsech PC casacich
Joo a aby ti linux psal czesky musis met nastaveny
locaces

Stary Pazzur
Stary Pazzur (neregistrovaný)
24. 7. 2000 18:57 Nový

Fajn diskuze akoratze se porad...

celé vlákno

Fajn diskuze akoratze se porad srovnavaji 'hrusky a jabka' (nebo spis operacni system a operacni, pardon, bordel) a to vetsinou nikam nevede.

Kdyz se vrhnu do rozboru tematu tak na mne vykoukne nasledujici otazka:

/*************************\
* kdo je normalni clovek? *
\*************************/

0) ten co do dneska nikdy nevidel pocitac?
- tak ten stejne vetsinou neumi psat na klavesnici ani nema cit pri praci s mysi a sebelepsi GUI mu nepomuze.

1) ten kdo denne pouziva vedome jen windows (aniz by tusil kolik kompu co pouziva pres sit beha napr. na linuxu) ?
- pokud neni od prirody stoural tak co by ho to zajimalo, chodi do prace, nekdy i pracuje, bere si tam svuj plat a tyhle otazky ho nevzrusujou, i kdyz mu to treba pada nekolikrat denne. 'No tak se to resetne, no. A kdyz to lehne zavolam 0609 oni to opravi'.

2) bezny pocitacovy udrzbar woknosamouk, ktery chodi okolo linu

Stary Pazzur
Stary Pazzur (neregistrovaný)
24. 7. 2000 19:02 Nový

Re: Fajn diskuze akoratze se porad...

celé vlákno

no este sem tam posilal dalsich 8 typu co mne napadli jak widno neni mi prano napsat tam vsecko. tak se na to vyprdnu a zopakuju jen otazku co sem tam psal na zaver:

normalni clovek, to je jako ten co to ma v hlave v poradku? anebo ten co se nejvic blizi k celostatnimu prumeru??

ondon
ondon (neregistrovaný)
24. 7. 2000 23:07 Nový

nekdo tady nadava na modem, al...

celé vlákno

nekdo tady nadava na modem, ale mozna zapomina na to, ze winmodem na linux nainstalovat nepujde podle mne nikdy. uz jen z tooho nazvu. tyto modemy obsahuji vsechno softwarove, na bazi hardwaru jsou jednoduche. kdyz chci linux, koupim si normalni modem a ne 'softwarovy'

jaroslav brummer
jaroslav brummer (neregistrovaný)
25. 7. 2000 16:05 Nový

Re: nekdo tady nadava na modem, al...

celé vlákno

Winmodemy na Linux pujdou, dokonce nektere jiz jdou ted ,napr. interni modemy u notebooku Toshiba.

tygrrr
tygrrr (neregistrovaný)
29. 7. 2000 14:20 Nový

Uzivatelska ne/pritulnost linu...

celé vlákno

Uzivatelska ne/pritulnost linuxu nespociva ani tak v jeho instalaci jako v jeho nasledne udrzbe. Frantu z Horni Dolni asi nepotesi ze vzdy ,kdyz si bude chtit svuj system nejak prispusobit, si bude muset precist tunu howto dokumentu. Ve Windowsech to ma Franta vsecko naservirovane pod nosem,jsou tu Control panels atd. V linuxu je adresar /etc a v nem tooooolik souboru pro Frantu podivnych a nesrozumitelnych.

Martin
Martin (neregistrovaný)
1. 8. 2000 19:41 Nový

Ahojte všichni..... Ja ...

celé vlákno

Ahojte všichni.....

Ja nebudu dlouho zdržovat, jen pár poznámeček...
A to: Náš Franta si nebude dávat Linux na svůj Comp, protože by byl pěkně v háji a nikdo by mu s tim v Horní-Dolní asi nepomohl (jen můj nazor, nic proti Frantovi). Já osobně mám na Compu několikatery Win. a Linux RedHat 6.2 a bohužel stale jsem převážně uživatelem ve W98, ale čím dál tím raději se vracím k LINUXu - bohužel jediný problém - nemám ovladače pro svuj modem ESS ES56CV-PI, a nevím co s tím.... a štve mě to, takže jestli o tom někdo něco ví, PROSIM ozvěte se mi. Jinak u mě vyhrálo prostředí FWVM a to jen díky tomu, že si vše můžu udělat sám a nikdo mi nic nevnucuje ... viz. Win, KDE, GNOME. Takže vám všempřeju uspěšné zvládnutí Linuxu, ať se vám v něm líbí a hlavně DAŘÍ!!!!!
Martin

Pavel Smolík
Pavel Smolík (neregistrovaný)
10. 8. 2000 22:43 Nový

Zastávám názor, že hanět se má...

celé vlákno

Zastávám názor, že hanět se má mezi čtyřma očima, chválit veřejně. Tedy: Článek se mi líbí. Děkuji autorovi.
Pavel Smolík

Jan Luftner
8. 2. 2007 20:44 Nový

LInux vs Wokna

celé vlákno
Moje první zkušenost s linuxem byl RedHat po nainstalování to nechodilo tak šel pryč. Ale před asi devíti měsíci jsem objevil Ubuntu. Tak jsem si řekl proč to nezkusit znova. Dnes se snažím všechno překopat do woken, protože na Linuxu nechodí některé speciální aplikace, které potřebuji k práci. A taky mě nebavyl věčný boj s větrnými mlíny. Na vysvětlenou tiskárna která má podporu pro ubuntu od výrobce stejně netiskla, přechody mezi prácí a domovem. Neustálé "kynutí" linuxu nekontrolovatelným způsobem (původní instalace cca 5GB, teď má po odstranění dokumentů a podobných nesmyslů 24GB!!!) takhle nekynou ani wokna nebo se dají aspoň trochu usměrňovat.
Abych nepůsobyl jako zastánce Mrvosoftu tak windowsy nemám rád už jenom z principu, ale společnost mě nutí k tomu abych nenávyděný soft používal i nadále.
Pokud budu "uživatel" který neinstaluje žádné aplikace ,používá tak akorát MSOffice a sedí u jednoho stroje tak nevydím důvod proč by nemohl používat Linux.
Linux pokud ho budu chtít používat na vyšší úrovni než "uživatle" tak je to spousta "hraní" si s nastavením a hledáním na netu.
Shrnutí: Linux bych bral všema 10 pokud nebudu muset neustále něco ladit.
Martináč
Martináč (neregistrovaný)
11. 1. 2009 17:08 Nový

Po osmi letech stále stejné problémy.

celé vlákno
Hardwarová nekompatibilita - sestra si nainstalovala na notebook Ubuntu, poslední verzi - už nevím, jaká to je. Výsledek byl, že nefungoval zvuk. V databázi podporovaných zvukových karet tohoto výrobce, Analog devices, tento typ chybí. Žádné filmy, žádné mp3, smůla.

DVD vypálená v K3b v podle ISO normy nečitelná na jiných počítačích - atd. Vista i XP jedou bez problémů. Na mém stolním PC také nefungoval zvuk.

Že je to chyba výrobců je sice z části možné, ale kdo by dělal ovladače pro OS, který používá 1% lidí?

O kompatibilitě formátů mezi MS Office a OO (pomalý moloch) pomlčím.

Podobně nutnost doinstalovat "uzavřené formáty" a podobné nesmysly.

Obávám se, že Linux není pro normální uživatele.
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem