Koupím software do firmy. Zn.: Hlavně levně

Petr Hájek 20. 9. 2010

Je logické pokrýt co největší podíl potřeb podniku řešeními, která splňují daný účel a přitom jsou pokud možno zdarma. Někdy to ale bez komerčního softwaru zkrátka nejde. Jak si však počínat v takovém případě? Jak zajistit, abychom nakoupili kvalitu za velmi slušné finance a nenechali na tom mládí?

V moderní internetové době existuje jen velmi málo velkých firem, které jedou kompletně na svobodných licencích a snaží se tím ušetřit nemalé finance. Dříve či později tím pádem nastane v podobném podniku situace, která odpovědné osoby z vedení (či IT týmu) postaví před nákup a výběr určitého produktu. K těmto jednáním však dotyčné osoby často přistupují trestuhodně neinformovaně, což se dnes pokusíme aspoň trochu napravit.

Časy, kdy nabízenému softwaru často dominovala jediná cenová nabídka, jsou již dávno pryč, dnes tu máme nejen řadu softwarových licencí lišících se jemnými nuancemi, ale také obrovský počet softwarových titulů na trhu. Když to navíc ještě zkombinujeme se stále doznívající krizí, je zřejmé, že zákazník má v rukou silný vyjednávací nástroj, který by neměl zanedbat a v maximální možné míře jej využít.

Jak už to tak bývá, každá mince má dvě strany a nákup softwaru přirozeně nevyjímaje – negativem je do značné míry to, že důkladně prostudovat některé nabídky (a jejich vzájemné kombinace a balíčky) je často na půl roku intenzivní práce. Rozhodující pověřené osoby tedy zřejmě bude čekat více práce za domácí úkol.

Nákupům tradičního firemního „krabicového“ software se překvapivě daří a to i navzdory nedávným ekonomickým dopadům: sféra IT za software v roce 2006 vydala jen 1,92 % IT rozpočtu firmy, nyní v roce 2010, však již běžně celých 2,02 % IT rozpočtu. Chytrý manažer ovšem dostane více za svoje peníze, kteréžto motto doporučujeme okamžitě a střelhbitě přijmout i vám. A to za obou možných situací: tehdy, pokud mezi podobné osoby patříte, i za té konstelace, kdy jen spadají pod vaše vedení.

Řekni mi, jak používáš…

Jestliže máte čas (a prostředky) vyčlenit někoho na sledování typického použití vašeho hardware, můžete ve finále zjistit, že některý z těchto platebních systémů pro vás může být za vaší pracovní situace zdaleka nejvýhodnější:

1. Placení za jedno PC – velmi tradiční cenový model, kdy prodejci sice nabízí slevy za určitý počet stanic, nicméně pokud je toto číslo „nekulatého“ rázu, nemusí to zákonitě platit. Dokonce můžete narazit na cenové modely vysloveně idiotské: třeba 514 kusů již nemusí mít nárok na slevu typu „500 ks“, nebo sice může, ale u zbylých 14 kusů zaplatíte plnou cenu, nemluvě o situaci, že vy budete chtít slevu za 10 000 licencí, ale firma nabízí maximálně za 5 000. Jak postupovat tehdy? Pokusit se zredukovat počet potřebných stanic, zlepšit jejich politiku využití jen s 5 000 licencemi, anebo firmu zkrátka „zlomit“ a přesvědčit o své důležitosti a důležitosti vaší zakázky. Pochopitelně jde i zvolit jiný produkt. Prodejci jsou naštěstí poslední dobou v této oblasti flexibilní, nakonec, proč by neměli, že ano, byli by sami proti sobě.

2. Placení za současně připojené online uživatele – pokud jej objevíte v nabídce nějaké firmy, jedná se o určitě zajímavou alternativu pro velké podniky, u nichž se střídají různí pracovníci v různé směny.

3. Placení za neomezený počet uživatel – dobrým příkladem je IBM Data Center. Pozitivní stránkou podobného přístupu je to, že zákazník se nemusí strachovat o překročení povolených licencí ani letos ani za rok a už vůbec nemusí řešit nějaké audity či obvinění z nelegality. Vše má ale svoji cenu, takže rozhodně nečekejte, že tuto licenci uvidíte s cenou končící na méně než 5–7 nul.

4. Placení za použití – spravedlivý model, jež se může hodit těm, kteří z nějakého softwarového balíku využijí jen část jeho funkčnosti a nechtějí tedy platit za celý (nač si nechat vnutit podvojné účetnictví, když vás zajímají jen faktury, třeba).

Softwarové firmy si dnes jsou velmi dobře vědomy stavu na trhu, takže snesou ze strany zákazníka i větší vyjednávací tlak často ústící do slevy i 50 – 60 %. Zjistěte si proto před nákupem, zda nabízí konkrétní firma ceny koncové či smluvní. Pokud ano, tím lépe, pokud ne, musíte se s tím zkrátka smířit, firmu přesvědčit ke slevě, nebo zkrátka zvolit jiný produkt.

Tipy pro nákup

a) Na známé výprodejové akce softwaru typu „Kupte a ušetřete!“ (klidně i starší verze, pokud vyhoví nárokům) je třeba se dívat s odstupem a nejprve zhodnotit jejich kritičnost pro chod podniku. Když to neuděláte, tak je sice možné, že to pro vás sice bude cenově výhodná nabídka, potom ale u vás může zprvu výhodný nákup skončit jako „shelfware“.

b) Při vyjednávání zabezpečte, ať je přítomna jak osoba, která rozumí IT a funkční stránce věci, tak i obchodník, jež pro změnu exceluje v otázkách businessu a kontraktů. A když už tam jednou budou, přinuťte je i spolu konverzovat.

c) Při vyjednávání o ceně je velmi důležité si zajistit co nejlepší pozici – tedy být co největším potenciálním zákazníkem (a tedy i potenciálním obchodem nynějším a možná i budoucím, o podpoře a dalších věcech nemluvě). Nikdy proto nenakupujte software jako jednotlivé podnikové divize, ale vždy jen a pouze jako celá obří firemní jednotka.

d) Neuškodí promluvit si před nákupem s analyzátory trhu, ekonomy, vašimi známými i jinými firmami, jaká z firem nabízí flexibilnější jednací podmínky. Když firma X zásadně nevyjednává, téměř jistě by ji mohlo motivovat ke slevě to, že firma Y slevu nabízí.

e) Nikdy software nevybírejte jen podle ceny, ale zvažujte i další doprovodné hodnoty – je zřejmé, že opticky o kapku dražší program s neomezenou podporou by mohl být z dlouhodobého hlediska pro podnik výhodnější nežli obdobný špetku levnější, zato s podporou jen na první kvartál.

f) Pozor na nenápadný bundleware – to jsou ty situace, kdy se vám obchodník k jedinému modulu funkcí, který vás zajímá, snaží podstrčit i dvacítku dalších (jako kdybyste si v hospodě dali pivo a vrchní vám k ní nutil kachnu na pomerančích v holandské omáčce).

g) Velký pozor si dejte při výběru softwaru v bundlech – to, že jednou koupíte program v sestavě A, neznamená, že ho po čase v nové verzi tvůrce/prodejce nenabídne v sestavě B, která již některé vámi původně požadované funkce nemusí mít! Je proto moudré nějak (raději smluvně) ošetřit podobné případy týkající se funkcionality dotyčného software poté, co se změní bundlovací politika prodejce. Ideálně by vám firma měla nabídnout bundle sice v nové verzi, ale starém uspořádání.

h) Snižovat počet licencí za každou cenu a ušetřit tak z krátkodobého hlediska se může ukázat chybou – stačí, aby podnik vzrostl o pár set míst, a bude opět nutno přikupovat drahé licence za plnou cenu, za níž jste postaru mohli mít licencí tisíce.

Sleva za každou cenu

I když je rozhodně na místě znát všechny svoje volby, možnosti, detaily nákupu, licenční politiku a podobné věci, v žádném případě nehrajte na prodejce příliš tvrdě, což platí o to více, pokud je to jediný poskytovatel nějakého speciálního software – kancelářských balíků si můžete vybrat miliardu, ale aplikací k nějakému speciálnímu kusu lékařského hardware zřejmě moc neseženete.

widgety

Velmi důležité je také to nenaštvat si dodavatele softwaru kvůli pár stokorunám slevy – budete na něm zřejmě dlouho závislí v updatech, nových verzích a často se budou řešit problémy a podobné věci, takže je zbytečné, aby vás automaticky považoval za nepřítele. Je zkrátka třeba najít takové řešení, abyste si oboustranně prospěli, nakonec, jistě je vaším zájmem při nákupu software, aby se o něj firma i co nejdéle starala, že ano (ne každý má totiž prostředky na vlastní vývoj).

(Zdroj: ComputerWorld)

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Lupa.cz: Cimrman má hry na YouTube i vlastní doodle

Cimrman má hry na YouTube i vlastní doodle

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

120na80.cz: Pálení žáhy: která jídla ne a co nás uzdraví?

Pálení žáhy: která jídla ne a co nás uzdraví?

DigiZone.cz: Numan Two: rozhlasový přijímač s CD

Numan Two: rozhlasový přijímač s CD

Podnikatel.cz: Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Vitalia.cz: Jak Ondra o astma přišel

Jak Ondra o astma přišel

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Digi Slovakia zařazuje stanice SPI

Digi Slovakia zařazuje stanice SPI

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

DigiZone.cz: Světový pohár v přímém přenosu na ČT

Světový pohár v přímém přenosu na ČT

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Wimbledon na Nova Sport až do 2019

Wimbledon na Nova Sport až do 2019

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Vitalia.cz: Pryč se zastaralým stravováním ve školách

Pryč se zastaralým stravováním ve školách