Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Linux Mandrake 8.1

moje
moje (neregistrovaný)
23. 11. 2001 0:13 Nový

gcc a mpeg4

celé vlákno

gcc v MDK8.1 je 2.96, ale je tam i moznost nainstalovat 3.0.1 a samozrejme kgcc (egcs-2.91). A samozrejme je mozne mit tyhle tri najednou. Co se prehravani videa tyce tak tam bych videl problem s licencemi a jistejsi podle mne je tam zatim nic nedavat, protoze napr takove avifile potrebuje dll z windows (to by urcite nebylo legalni). A ostatni na tom nejsou o mnoho lepe

mirco
mirco (neregistrovaný)
23. 11. 2001 14:09 Nový

Re: mpeg4

celé vlákno

Mno, pokial mpge4=divx tak MPlayer http://www.mplayerhq.hu podporuje
ffmpeg, opendivx a divx4linux, co by mali byt minimalne
free divx decodery.

mirco
mirco (neregistrovaný)
23. 11. 2001 14:15 Nový

Re: mpeg4

celé vlákno

Mno, pokial mpge4=divx tak MPlayer http://www.mplayerhq.hu podporuje
ffmpeg, opendivx a divx4linux, co by mali byt minimalne
free divx decodery.

Antonin Chadima
Antonin Chadima (neregistrovaný)
26. 11. 2001 8:34 Nový

Re: mpeg4

celé vlákno

mplayer je skutečně nejlepší divx přehrávač
ale jeho license neumožňuje distribuci
binárních souborů

bzli o tom diskuze jak mezi vývojáři
mandraku tak mplayeru

ale řešení v nejbližší době není
prostě si to musíte stáhnout
a zkompilovat protože jen tak
získate vysoce optimalizovaný binární kód
šitý na míru právě pro váš počítač

myslím si že komu se nelíbí tato filosofie
má možnost přejít na windows
kde tuto možnost nemá

ant.chadima

Antonin Chadima
Antonin Chadima (neregistrovaný)
26. 11. 2001 9:14 Nový

Re: mpeg4

celé vlákno

mplayer je skutečně nejlepší divx přehrávač
ale jeho license neumožňuje distribuci
binárních souborů

bzli o tom diskuze jak mezi vývojáři
mandraku tak mplayeru

ale řešení v nejbližší době není
prostě si to musíte stáhnout
a zkompilovat protože jen tak
získate vysoce optimalizovaný binární kód
šitý na míru právě pro váš počítač

myslím si že komu se nelíbí tato filosofie
má možnost přejít na windows
kde tuto možnost nemá

ant.chadima

Vac
Vac (neregistrovaný)
23. 11. 2001 2:12 Nový

par postrehu.

celé vlákno

Tohle srovnani prislo jako na zavolanou (asi pul hodinu po mem prechodu z RH7.1 na MDK8.1 ;)

Par postrehu:

Instalacni program je hezky, ale ten by mel byt videt jen jednou, ze? Zato jeho potize s X-ama... Ale to asi bude mym prehistorickym monitorem.

Prestoze je v instalaci moznost pri tvorbe partition pouzit ReiserFS, jiz existujici oddil se mi nepodarilo namontovat.

Prekvapila me moznost dodat ttf do konfigurace xfs. Nevim odkud je vzal, bojim se ze z win partition.

DRAKCONF:

- umi instalovat samozrejme z vic mist nez z CD, jen je to trochu drbacka, presvedcit ho aby vzal na vedomi ty spravne URL.

- celkem v poradku stahnul predkompilovane cooker jadro 2.4.13, ale nejak uz neupravil linky v /boot a tak jsem mel moznost ocenit celkem dobre udelany rescue system na instalacnich CD ;)

- ma jakousi 'security' jejiz urovne jsou hezky pojmenovane a o to obecneji popsane. V tech nejvyssich urovnich je v podstate pocitac nepouzielny, alespon ja sem byl vydesen, ze se jako user nedostanu do /usr/bin.
Asi uz to v dane (druha nejvyssi) urovni nema byt desktop.

Nejak se mi tu tlucou libpng2 (1.0.12) a libpng3 (1.2.0), nevim co s tim udelat...


Jako takovy vypada MDK8.1 celkem dobre, jako desktop (tedy neco k cemu pry linuch neni ;) pro uzivatele (kteri v tomhle svete neexistuji ;) je pouzitelny. Uvidime kdy me nastve...

Zdenek
Zdenek (neregistrovaný)
23. 11. 2001 8:01 Nový

Re: par postrehu.

celé vlákno

add reiserfs. MDK 8.1 rozlisuje dva ruzne formaty ReiserFS, tusim je oznacuje v1 a v2. v1 je kompatibilni s radou jader 2.2 (tusim je to oficialne verze 3.5) zatimco v2 (verze 3.6 pokud se nemylim) nejde pripojit pod jadrem 2.2, pouze 2.4 neni to tim?
add update jadra: ano, to se stava. dost casti prida do lila dostatecne obskurni jmeno pro nove instalovane jadro, ale vygeneruje spatny initrd soubor (nebo zadny) Opravdu velmi doporucuju rucni kontrolu.
add security urovne: povazuju je za skvelou vec. Je pravda, ze nejvyssi urovne uz jsou velmi paranoidni :-) Doporucuju nastavit si vlastni na miru. Ja vzdycky vychazim z te nejvyssi a pak malicko slevim ;-)
P.S. Drive ci poeji vas nastve kazda distribuce. MDK 8,1 se to v mem pripade porarilo opravdu rychle :-)

Petr Bren
Petr Bren (neregistrovaný)
24. 11. 2001 18:17 Nový

Re: par postrehu.

celé vlákno

Jen malinka poznamka - za nejlepsi prevenci toho, aby si xfs vzal ttf fonty z win partition, povazuji zadnou win partition na svem stroji nemit.

xpista
xpista (neregistrovaný)
23. 11. 2001 4:09 Nový

male chybicky krasy ....

celé vlákno

Sam som nie extra expert na linux, ale odkedy mam MDK8.1 bootujem do win len veeelmi sporadicky. Ale nasiel som par chybyciek krasy:
1) Slovencina - funguje, az na tu klavesnicu v KDE. Nejde napisat makcen (hacek).
2) rpm-drake: to je nastroj na instalaciu rpm z roznych zdrojov. Ako default zdroje instalaky CD, tie som zmazal, lebo som si stahoval nejake veci z cookera. Potom dat naspat tie cd v poriadku nejde. Ono to chce pre jeho zdroje strukturu adresarov presne ..nieco../RPMS a ine CD ako cislo 1 ma ..nieco../RPMS2 (napr. 2 pre CD2). Ale cele je to nejaky wrapper na skript co sa vola urpmi, a ten funguje jedna radost. Daju sa pomocou neho z cookera stahovat balicky, pricom si sa urci dependencie a pod. Velmi mile a uzitocne.

A celkovy dojem? Zobral som ho, lebo sa mi videl jednoduchy. Koli tym "klikacim" utilitkam. Ako tak pomaly studujem konferu a jej archiv + tento server prenikam do "linuxovejsieho" linuxu a pomaly uz skoro ani neklikam. Jednoducho, vychovny prostriedok ako noha! A koli tomu ho mam rad!

Kazdemu kto sa chce naucit robit z linuxom bez akutnych bolesti a utrpenia doporucujem kombinaciu: MDK 8.1 + www.root.cz + cz.comp.linux + sledovat odkazy ktore sa objavuju.

Jan Halasa
Jan Halasa (neregistrovaný)
23. 11. 2001 12:22 Nový

Re: male chybicky krasy ....

celé vlákno

Makcen sa da pisat ked spustite aplikaciu z xtermu s nastavenymi locales. Asi to ide aj nejak priamo, ale moc som sa tym doteraz nezaoberal.

Peter
Peter (neregistrovaný)
23. 11. 2001 14:19 Nový

Re: male chybicky krasy ....

celé vlákno

ad makcene:
v /etc/sysconfig/i18n su premenne LC_* a LANG, ktore treba nastavit na sk_SK alebo slovak aby makcene fungovali

brano
brano (neregistrovaný)
23. 11. 2001 7:42 Nový

mdk 8.1

celé vlákno

distribuciu mandrake pouzivam od verzie 7.1 a som s nou s pokojny. vadi mi iba jedna chybycka krasy: nikdy sa mi nepodarilo prist na to, ako prinutit instalacny program, aby mi nainstaloval vsetky baliky, ktore su v distribucii.

Zdenek
Zdenek (neregistrovaný)
23. 11. 2001 7:55 Nový

Re: mdk 8.1

celé vlákno

Nainstalovat vsechny baliky instalatorem proste nejde. Ja mam opacny problem - rad bych, aby jich nainstaloval min nez minimum. Bohuzel, baliky maji prilis velkoryse dependence a tak to jde pouze rucne a za neustaleho drskovani systemu :-(

Zdenek
Zdenek (neregistrovaný)
23. 11. 2001 8:04 Nový

Instalace a mys

celé vlákno

Drobna pripominka: instalacni program LZE ovladat bez mysi, i kdyz je to docela utrpeni. Nicmene, mam server, ktery mys nema a nemel a bezi na nem slusne nastaveny MDK 8.1. Pokud je nekdo pritel ovladani windows bez mysi (taky to jde!) bude ovsem jako doma.
P.S.Na konci instalacniho procesu jsem mel klavesy Tab, Space a Enter opravdu "ojete" :-))

Martin
Martin (neregistrovaný)
23. 11. 2001 9:48 Nový

Bez titulku

celé vlákno

na SB Live 1024, i na SB Live 5.1 mi hraji jen predni reproduktory, v mixeru chybi polozky pro nastaveni vysek a basu. Udajne je to zpusobeno spatnym umistenim prislusnych balicku na CD. Existuje nekde na webu polopaticky(pro zacatecnika) postup jak doinstalovat chybejici SW ?
A jeste jedna vec. Z Gnome mi to netiskne cesky, v cem je problem ? v KDE je to OK, ale chci pouzivat prave Gnome Diky za radu.

Pepa
Pepa (neregistrovaný)
23. 11. 2001 11:07 Nový

Re:

celé vlákno

K tomu mixeru- nastaveni basu a vysek mi zmizelo po upgrade jadra z 2.2.16 na 2.4.2, ale nejak mi to ani nevadi. Nastavim si to na subwooferu. Podle me je to zpusobeno mudulem jadra, ktery SB Live obhospodaruje a v jadre 2.4.x je mixer pro SB Live proste udelany tak, ze tam to nastaveni neni. Predni a zadni reproduktory vystelovat jdou, ale pokud prehravate audio CD, tak hraje jen predek- s tim asi nic nenadelate.

Ales Vizdal
Ales Vizdal (neregistrovaný)
23. 11. 2001 19:41 Nový

Re: SB

celé vlákno

SB Live! umi vysky i basy i pod MDK 8.1,
mrknete na http://opensource.creative.com/
a stahnete si emu-tools (v doc je popsana
instalace).

kokot
kokot (neregistrovaný)
23. 11. 2001 11:03 Nový

taky jsem nadsen

celé vlákno

Mindraka jsem instaloval jednomu kamosovi, ktery potreboval nejake aplikace pod Linuxem ale dosud s im neprisel do styku. Slo o to, aby si mohl sam aspon trosku konfigurovat system (pozadi a tak:-) a byl win-like ovladatelnej, musim uznat, ze vse tohle Mindrak je a rozhodne z nej neni potreba mit mindraky.:-) Moje pripominka je ke spatne cetsine pro cs v antialiasink fontech (to je nejaka chyba nejake verze KDE) pak se mu nepodarilo zprovoznit paralelni zip pres ktery je pripojena tiskana, Tiskarnu je ovsem ok. Koukal jsem spravne to pridalo parametry do fstabu, a nahralo moduly, ale zips nejede. Floppy se taky s nejaou hlaskou odmita pouzit. Obycejne mount /floppy funguje ovsem mount /zip nebo /zip2 proste na sd4 ne. Nevite nekdo co s tim? Nemam moc casu se v tom hrabat. Taky jsem mel po nestastnem rebootu problemy se swapem, ten je delany (pokud na nej nemate partisnu) pres swapd a bohuzel se me nejak nerozjizdi. Jinak hledani zavislosti mezi balikama je jeste o neco lepsi nez v debianu, protoze u Mindarku to chce CD v poradi zatim co u debianu se vam muze stat, ze tam nekdere musite dat opakovane.
Celkove lze ovsem rict, ze Mindrak je opravdu velmi zdarily a pokud pominem muj oblibeny debian tak Mindrak by byl v mem pomyslnem zebricku jako prvni. RH do kapsy rozhodne strci novy Suse jsem ovsem nevidel.

uživatel si přál zůstat v anonymitě
26. 11. 2001 9:22 Nový

Re: taky jsem nadsen

celé vlákno

mam taky dojem ze paralelny zip bezi cez emulaciu scsi, nainstaloval to ten clovek ? Lebo aj bol zip zapnuty, mdk ho mal detekovat ...

kokot
kokot (neregistrovaný)
26. 11. 2001 13:42 Nový

Re: taky jsem nadsen

celé vlákno

ano zip byl zapnutej a skutecne ho detktnulo jadro (ve vypisech na zacatku je) ale pak se neda namoountovat, ano ja vim (k te dalsi odpovedi) ze je to jednoduchy a rucne to umim taky;-) ale to nechci
porad doufam, ze se to da nejak pomoci tech draku..:-))

zef
zef (neregistrovaný)
26. 11. 2001 10:11 Nový

zipka (was: taky jsem nadsen)

celé vlákno

ZIPku jde nainstalovat lip pod linuxem nez pod nekterymi M$Win. Podle toho, ze jsem to s pomoci man zvladl, soudim ze by to mel zvladnout i prumerne cviceny foxterier. :-)

Lubor K.
Lubor K. (neregistrovaný)
23. 11. 2001 11:12 Nový

Ja mel hodne problemu

celé vlákno

Taky jsem si ho nainstaloval, ale problemu jsem mel nepocitane. Posilal jsem je uz na MDK CZ, nicmene s cim jsem se konkretne setkal (kdo je poweruser a vi jak, tak si urcite dokaze poradit, ale takovehoto "default" chovani po instalaci je dost skoda):
AMD Thunderbird 750@750
Deska ASUS KA7-100 (nepouzivam radic HPT)
jeden 256MB PC133 DIMM
Creative 3DBlaster TNT2 Ultra AGP 2x, 32MB RAM
Soundblaster 16 ISA, nonPNP, IRQ5, ioporty standardni
Tiskarna Apollo P1200
2 CD-ROMky, disk ultra-ata100 (se spravnym kabelem) 40GB, MDK 8.1 instalovan
na druhou partition v extended partition, velikost 6GB, filesystem jsem
zvolil XFS.
Mys Mitsumi Scrollmouse PS/2


1. Pri zadavani uzivatelu neslo do jejich popisu (nikoliv username) zadat
ceske znaky z ISO-Latin-2, pouze napr. dlouhe a apod., ktere jsou v
ISO-Latin-1.
2. Instalator nepoznal mys Mitsumi Scrollmouse (nema kolecko, ale dvousmerny
"joystick"). Ackoliv jsem klavesnici po nevydarene volbe "PS/2 s koleckem"
zadal "standardni PS/2", mys jiz nefungovala a kdyz jsem s ni chvilku
pohyboval, instalator spadl na segfault. Po restartu mys chodila aspon jako
"Standardni PS/2". Exot to asi nebude, protoze jak Windoze ME, tak Windoze
98 s touto mysi naprosto bezchybne pracuji bez nutnosti instalovat nejake
extra drivery.
3. Protoze to spadlo nastesi na predposlednim kroku (Xka), spustil jsem MDK
8.1, prihlasil se jako root a spustil Xdrakres.
4. Xdrakres identifikoval moji AGP Creative 3DBlaster TNT2 Ultra jako "PCI
TNT2 se 4MB RAM" a kazdy test rozliseni skoncil chybou. Kdyz jsem presto
takto "chybnou" konfiguraci (1024x768x16) nechal ulozit, Xka pote
nastartovala.
5. Prihlasil jsem se jako bezny uzivatel a prihlasil se do KDE. V KDE neni
standardne zapnut antialiasing fontu ani ceske prostredi (ackoliv v jednom z
prvnich kroku instalatoru jsem zvolil jazyk "Cestina").
6. Po pouhem zapnuti antialiasingu fontu a nastaveni ceskeho prostredi jsem
restartoval KDE (resp. cela Xka). V beznych systemovych aplikacich (Ovladaci
panel, Konqueror apod. prakticky nefungovala cestina - hlavne misto c~ byla
mezera.
7. Konqueror mel jako defaultni naprosto uchylny a nepouzitelny font - musel
jsem ho rucne menit na neco pouzitelneho.
8. Po prvnim startu KDE to po mne chtelo nastavit si KDE k obrazu svemu.
Skoncil jsem na tom, ze to po mne chtelo vytvorit pripojeni k internetu. Zde
bylo problemu hned nekolik:
8a. Vytvorit pripojeni to po mne chtelo pres to, ze jsem jiz pripojeni
zadaval pri instalaci systemu
8b. Zadal jsem tedy znovu parametry pro pripojeni a potvrdil to. Presto to
na mne po stisku "Dalsi" a volbe "Nepripojit ted" vyhodilo toto okno pro
vytvoreni pripojeni znovu
8c. Ackoliv jsem pred vytvarenim pripojeni zadal rootovo heslo a zaskrtl
"Zapamatovat", nikdy si to nezapamatovalo a chtelo to po mne heslo stale
znovu
8d. Kdyz jsem to zopakoval asi 3x, bylo mi jasne, ze je to nejake prozrane a
okno s perzonalizaci KDE jsem zavrel
9. Pri bootu (SVGA rezim) to vypisuje, co se prave inicializuje apod.
Bohuzel je zmrsena cestina (pouziva to font ISO-Latin-1)
10. Ze pri pouziti systemu XFS musim dat LILO do MBR (protoze nejde dat do
bootu partition s XFS) jsem se dozvedel az pri instalaci LILA. Ocekaval
bych, ze na to budu upozornen pri vyberu partitions, byval bych disk
rozdelil jinak.
11. Prestoze mam aktivni antialiasing, v AbiWordu nefunguje (dam velky
nadpis, napr. pismo 40 bodu a je pekne hranate). To nestaci zvolit v KDE
antialiasing, aby to fungovalo pro vsechny X aplikace?
12. Protoze mi pri prvnim spusteni KDE nastartovalo v anglickem profilu, po
prepnuti do ceskeho jsem mel na plose dva kose. Jeden byl spravne "Kos~",
zatimco druhy byl neco jako URL encoded, "Ko%3F". Ten druhej sel nastesti
smazat.
13. Ackoliv mam v systemu ISA (nePNP) zvukovku SB16, system ji vubec
nenasel. Zkousel jsem HardDrake apod., ale vubec mi tato zvukovka nesla
pridat.
14. Zkusil jsem spustit /mnt/win_c/windows/freecell.exe. Dle ocekavani se
spustilo WINE, ktere vsak spadlo, ze se mu nelibi klavesnice, mam pry
upravit /windows/X11/keyboard.c
Zjistil jsem, ze pod Wine nespustim nic kvuli teto chybe.

Michal Ambroz
Michal Ambroz (neregistrovaný)
23. 11. 2001 17:45 Nový

Re: Ja mel hodne problemu

celé vlákno

Ahoj
9) Konzolovy font nastavite pomoci prikazu setsysfont
napr. /sbin/setsysfont
/lib/kbd/consolefonts/lat2-sun16.psf.gz


Muzete se podivat jestli se to nekde ve startovacich skriptech nenastavuje a tak to upravit.


13) zkus pouzit utilitku pnpdump - tim zjistis parametry te zvukovky a pak je muzes pouzit pri nahrani toho modulu
Viz napr. http://hardware.penguin.cz/hwzaznam.php3?cislo=700

Radek
Radek (neregistrovaný)
25. 11. 2001 17:20 Nový

Re: Ja mel hodne problemu

celé vlákno

No k tomu pripojeni na internet.Mam bohuzel tu samou zkusenost.

Dworkin
Dworkin (neregistrovaný)
23. 11. 2001 11:14 Nový

Mandrake 8.1 a obaly na cd

celé vlákno

Panove, nemate nekdo potuchy kde se daji sehnat obrazky na obaly k cedeckum od MD81.ony obaly vypadaji lepe kdyz se znich sklebi tucnak nez napis kodak.
Dik Dworkin

whiteline
whiteline (neregistrovaný)
24. 11. 2001 11:50 Nový

Re: Mandrake 8.1 a obaly na cd

celé vlákno

http://www.cdcovers.cc/pc_l.php (Linux Mandrake 8.1 custom)

Honza
Honza (neregistrovaný)
23. 11. 2001 12:58 Nový

Zni to pekne, ale...

celé vlákno

Taky prispeji svou troskou. Jiz leta pouzivam RH (od verze 4.2) a jsem spokojen. Vetsinou si to upravim k obrazusvemu, ale to ted neni podstatne. Muj kamarad,
ktery o UNIXu nevdel skoro nic se rozhodl, ze se to nauci a tak si naitaloval MDK. A ted celkem nadava.
Treba: zkofiguroval si apache, ale nefinguje mu. Tak jsem mu poradil, at zkusi celkem snadny test:
$telnet localhost 80
jenze tim se mu spustil nejaky graficky okeni telnet
kombinovany s ssh, rloginem a tak dale.
Kdyz to pusti v konzoli, klasicke cannot open display.
#find / -name telnet
nevyhodi nic, nez jen tenhle graficky telnet.
Jemu samotnemu se nepodarilo najit, kde by klasiky
stary telnet sehnal. To mi opravdu neprijde ok MDK
pekne. Priznam, ze u te jeho masiny jsem nesedel,
ale tohle me odrazuje. Je to opravdu takove, nebo v cem
udelal muj kamarad chybu?

hugo
hugo (neregistrovaný)
23. 11. 2001 14:15 Nový

Re: Zni to pekne, ale...

celé vlákno

ne ze bych chtel rypat, ale co ma na sve masine nainstalovano? co mu napise napr. rpm -qa |grep telnet ... ja nevim, mam tady mdk 7.1, 7.2 a 8.0 a nejak nemuzu ten problem s telnetem spravne nasimulovat - zkuste se ho zeptat, jestli tam ma to, co by tam chtel mit.

Maa01
Maa01 (neregistrovaný)
23. 11. 2001 20:43 Nový

Re: Zni to pekne, ale...

celé vlákno

V celem MDK jsem na zadny takovy telnet nenarazil, normalni telnet je v balicku telnet-krb5-client, nebo tak nejak.

whiteline
whiteline (neregistrovaný)
24. 11. 2001 11:53 Nový

Re: Zni to pekne, ale...

celé vlákno

zrejme nema nainstalovany balik telnet ale iba gnome-telnet (teda skor urcite ako zrejme :)

Michal Strnad
Michal Strnad (neregistrovaný)
23. 11. 2001 13:17 Nový

Linux kvalita - Suse

celé vlákno

Nerad bych aby muj prispevek vyznel jako reklama na Suse Linux, ale dle meho nazoru je to v soucasne dobe nejlepsi linuxova distribuce pro ceskeho cloveka. Proc? Prestoze samotna podstata Linxu je skvela, mam rad, kdyz za necim stoji firma, ktera se projektu intenzivne venuje. Vzhledem k tomu, ze jedina linuxova firma, ktera u nas aktivne vystupuje je Suse, proto jejim produktum vice verim. Vira ale nestaci a tak jsem si nainstaloval Suse Linux 7.2 a musim rict, ze to byla parada a to jsem jeste nevidel jejich novy 7.3! Je sice pravda, ze jsem doposud pouzival starsi RedHat a muj system byl diky mym neustalym dalsim instalacim - uprgradum dle meho nazoru jiz dost poslepovan a musim se priznat, jsem trochu liny a tak me Suse Linux prisel dost komplexni a dobre vyladen. Proste jsem nainstaloval a rovnou pracoval. Dokonce i nektere problemy s hardwarem, ktere i Win98 tezko zdolavaly jsem vubec nepocitil.
Samozrejme, jsou to zatim jen prvni dojmy a urcite jeste prijdu na nektere nedostatky. Zadny Linux neni dokonaly, ale dle meho nazoru se v pripade Suse jedna o nejlepsi pomer cena/vykon a preju Suse hlavne hodne zakazniku, protoze jedine tak na trhu vydrzi a my uzivatele se tak budeme moci radovat, ze nekdo profesionalne mysli na ceskeho cloveka.

hugo
hugo (neregistrovaný)
23. 11. 2001 14:20 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

<flame> Ne, Vas prispevek vskutku nezni jako reklama, on reklamou je. Nas praci prostredek je tisickrat lepsi nez bezny praci prasek. Nas Linux je tisickrat lepsi nez jiny, bezny linux.</flame> Nejak mi tam s prominutim unikl smysl - v cem je lepsi nebo horsi nez MDK?

Michal Strnad
Michal Strnad (neregistrovaný)
23. 11. 2001 15:01 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

Uz jen to ze Suse ma u nas zastoupeni a venuje se vyvoji a hlavne take nabizi technickou podporu. Ja MDK sice nepouzivam, ale slysel jsem, ze je take skvely, to ja nepopiram. Samozrejme se da neustale diskutovat o tom, ktera distribuce je nejlepsi (ale nema to cenu). Ja jsem ale spise myslel nasazeni Linuxu na desktopy ve firmach a dle mych zkusenosti chteji mit firmy profesionalni reseni a technickou podporu, manual a hlavne pocit, ze neinstaluji jen nejaky free produkt, ktery se jim nekdy muze p.... a oni se nebudou moci na nikoho obratit Ano, je to take hodne psychologicka zalezitost, ale tak to chodi. Muzete napr. firme tisickrat vysvetlovat, ze pro jejich potreby staci MySql, ale firma si nakonec vybere nekolikanasobne drazsi reseni treba Oracle jen proto,ze se jedna o silnou a znamou firmu. Kdyz si napr. instalujete Linux u sebe doma,nebo jen na server, tak je to celkem jedno ale kdyz chcete nasadit Linux do cele firmy musite presvedcit vedeni a to chce profi zaruky. Kdyby mel u nas RedHat oficialni zastoupeni nebo opravdoveho distibutora (slysel jsem famy ze snad to nekdo pripravuje), tak by to nebylo take vubec spatne (i MDK). Je to jasne co jsem tim myslel?

hugo
hugo (neregistrovaný)
23. 11. 2001 17:10 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

Jasne, to bylo jen takove rypnuti. Ale, Mandrake je pomerne velka firma, ktera obsadila cast evropskeho a jihoamerickeho trhu (to jsou ovsem jen informace z druhe ruky), ma jiz u nas zastoupeni (sice se to se Suse neda srovnavat, ale na to, ze existuje to zastoupeni par tydnu, to neni spatne). Ovsem pokud umite anglicky , tak jejich technicka podpora je taktez kvalitni (nemuzu soudit oproti suse).
Jinak, napr. ted dela Mandrake prezentaci na "26. Oktober 2001 - MandrakeSoft auf der Linux Expo in Frankfurt/M" - myslim, ze nelze tvrdit, ze MDK je jakesi reseni od party studentiku a treba za rok bude ceske zastoupeni MDK vetsi nez Suse :-))).

cohen
cohen (neregistrovaný)
24. 11. 2001 0:21 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

Bohuzel, jak se to jevi me, je SuSE na muj vkus prilis komercni. Na ftpku ceskeho SuSE nejsou k nalezeni obrazy cdcek jejich distribuce, o balickach uz ani nemluvim. Proste z nich mam pocit, ze Ano, samozrejme, nainstalujte kolikrat chcete, ale snazi se to co nejvice omezit pro maximalizaci prodeje. A proto SuSE pouzivat nebudu.

MIchal Strnad
MIchal Strnad (neregistrovaný)
24. 11. 2001 12:17 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

To je prece Linux, kazdy ma moznost svobodne volby. Ja mel na mysli komercni nasazeni Linuxu ve firmach. Nevim sice kolik presne Suse 7.3 stoji (tusim ze 2500 Kc), ale je to asi 9 CD+manulal+podpora. Vyplati se tohle vypalovat nebo stahovat?

Jindrich
Jindrich (neregistrovaný)
26. 11. 2001 14:00 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

ja myslim, ze na ftp.linux.cz uz zminovane veci od SuSe jsou, ale mam pocit, ze drive tomu tak nebylo

David Smycek
David Smycek (neregistrovaný)
29. 11. 2001 20:24 Nový

Re: Linux kvalita - Suse

celé vlákno

Ano, taky jsem byl nadsen, kupa CD, manual.

No ten manual je uplne k nicemu, podpora ktera se zaplati koupi produktu je dost pomala, a v podstate pokud chcete neco co je u jinych distribuci normalni (situace kapecku zpatky) (soft RAID 1) tak se dozvite ze to neni oficialne podporovane, teda i kdyz uz asi mesic bylo, takze si muzete namalovat.

A pak ty jejich startovaci scripty, mazec.

No a jednou nekoho napadlo aktualizovat baliky z INetu, dopadlo to katastrofalne, a SUSE na to reklo ze to neni doporuceno, a takze to nemeli delat, ovsem nikde takova hlaska nebyla uvedena.

Jindrich
Jindrich (neregistrovaný)
23. 11. 2001 13:24 Nový

Bez titulku

celé vlákno

Mam-li sam za sebe srovnat Red Hat 7.1 s Mandrake, vyjde z tohoto srovnani lepe prvni zminena disribuce. Je pouze na 2 CD, lze ji instalovat i na 486, minimalni instalace asi bude mensi nez u Mandrake. Na clanku mi trochu vadily samozrejmosti ("po inst. je nutny restart") a vubec pohled uzivatele OS napsaneho v Redmondu (NumLock, pisma Times a Arial...). Autor take nezminuje, jak system vypada bez KDE, resp. Gnome (napr. s podle meho nazoru jedinecnym okennim manazerem fvwm2). Pomiji to, ze kdyz v RH neni bluefish (nebo jiny program), neni jaksi problem vlezt na www.rpmfind.net a balicek si sehnat. (Mimochodem, bluefish je pri editaci velkych souboru znacne nestabilni.) Diskutabilni je podle meho soudu i snaha Mandrake podobat se Windows, a to i s jejich nesvary (stabilita, prednastavene veci, ktere clovek tezko muze ovlivnit).

Lada
Lada (neregistrovaný)
26. 11. 2001 10:54 Nový

Re:

celé vlákno

Nerozumim tomu, proc si stezujete. MDK nema snahu byt distribuci urcenou primarne pro servery. Vzhledem k tomu, ze cely clanek byl veden v duchu uzivatelske pritulnosti, nemyslim, ze by v nem melo misto popisovani toho, jak vypada bez Xu. Clovek, ktery se chysta dat dohromady server si stejne nebude vybirat na zaklade kratickeho clanku.
Dale nepovazuji starosti o pisma, numlock atp. za vec ala Windows. Je snad pochopitelne, ze kdyz pouzivam pocitac i k necemu jinemu, nez aby byl zamceny nekne ve sklepe a ja se k nemu jednou tydne pripojil sshackem, tak budu pozadovat, aby programy dobre vypadaly. A automaticke zapinani numlocku si nemuzu vynachvalit. Nevim, proc bych mel po kazdem zapnuti pocitace ten numlock zapinat rucne.
Osobne pouzivam MDK 7.2 a se stabilitou nebo nemoznosti nastavit neco, co by snad bylo spatne prednastavene, jsem nikdy problemy nemel.

Jindrich
Jindrich (neregistrovaný)
26. 11. 2001 13:52 Nový

Re:

celé vlákno

Myslim, ze jste dostatecne pozorne necetl muj diskusni prispevek, protoze pak byste si povsiml, ze nehovorim o Mandraku bez X (to by opravdu nemelo smysl, souhlasim), ale o MDK bez KDE, resp. Gnome (spouste lidi KDE jaksi splyva s X, ale jsou to dve odlisne veci). Slo mi totiz o to, jestli je ono pocesteni systemu na urovni X, anebo jejich nadstavby KDE (to by se projevilo napr. ve fvwm). Ja sam pouzivam Linux na desktopu.

V.K.
V.K. (neregistrovaný)
29. 11. 2001 18:41 Nový

Re:

celé vlákno

Rekl bych, ze "pocesteni" na urovni X spociva tak predevsim v v podpore ceske klavesnice a dostupnosti iso-8859-2 fontu. Zbytek jiz je starost window manageru/desktopu. Osobne pouzivam desktop xfce 3.8.10 (na RH 6.2cz) a nemuzu si stezovat. Cesky umi, jenom se mu musi vysvetlit aby pouzival iso-8859-2 fonty (max minuta hrabani se v konfiguracni utilitce). A navic slape pomerne dost svizne (mam 486 DX4/75 se 40 MB RAM;-). Coz se napr. o KDE rict neda - obcas sedim u Durona 750 + 256 MB DDR RAM a KDE 2.1.1 (default RH 7.1cz) a odezvy rozhodne neodpovidaji vykonu pocitace:-/.

Petr Jakubec
Petr Jakubec (neregistrovaný)
2. 12. 2001 22:51 Nový

Re:

celé vlákno

1) mate pravdu RH i MDK stoji za zminku.
2) uplny zacatecnik (ja) bych s Vami nesouhlasil, na co je mi moznost bezprostredniho rozhodnuti o nejakem nastaveni, kdyz ani netusim k cemu je?! (Urcite bych ale chtel, mit moznost ho pozdeji ovlivnit.)
3) ja FVWM zkousel, je opravdu neuveritelne vykone, ale je take abych pravdu rekl, ponekud chude po strance designu. A ten je pro mne preci take dulezity, ja s tim prostredim (pokud si troch prisadim) vlastne ziji!
4)To ze v distribuci neco neni, povazuji za ztratu. A to jednoznacne. Presel jsem z distribuce SuSE 7.1 Profesional (7+2 CD!). Co je doma to se proste pocita, mam vse az pod nosem, instalace je pohodlna, a hlavne zadna nekompatibilita - ktera v mem pripade znamenala obv. zkazu (ja to neumim zati ani opravit).
5)MDK uz nejakou chvili mam a drzi (W. mi uz 2x padly), co s tim proboha delate, ze se vam chovaji nekorektne.
(priznavam, jednou mi zatuhl cely desktop a dodnes nevim cim to bylo.)
6)Videl jste v posledni dobe W.?!! MDK tak jako jakykoliv jiny Linux, Unix, iMac jsou na hony vzdalene takovemu zverstvu jako je W. (Budte rad ze ze si umite vystacit jen z Linuxem, neni dokonaly ale je pouzitelny.)

me
me (neregistrovaný)
23. 11. 2001 13:45 Nový

tisice souborovych systemu :-|

celé vlákno

Je sice pekne, ze nam instalacni program MDK nabizi skoro tisic ruznych instalacnich souborovych systemu, ale co je to platne, kdyz se prakticky vyrovna jen s ext2, swap, FAT. A pokud vas napadne prekonvertovat ext2 na ext3 a instalace se z nejakeho duvodu nedokonci, mate smulu, instalacni program se k ext3 nebude znat... Nebudete moci ani upgradovat. Nekde maji chybku...:-(

Napad pekny, provedeni slabe, chelo by to vic odladit nez se nova vec pusti mezi lidi. To jsou me instalacni zkusenosti z MDK 8.1 GPL...

Overena zkusenost, ktera funguje: Pokud mozno nic nemenit, vse nechat na doporucenych hodnotach, moc nexperimentovat, a nebudete mit problem!! :-)

brano
brano (neregistrovaný)
24. 11. 2001 2:38 Nový

Re: tisice souborovych systemu :-|

celé vlákno

hmm, ja som mdk 8.1 instaloval na XFS a absolutne som s tym nemal ( a nemam ) problem .. na ostatnych som to neskusal. neber si to osobne, ale podla mna je trochu nezodpovedne vyhlasit, ze nic ( okrem ext2, swap ) nechodi len po jednom nepodarenom pokuse s ext3 :(

polish
polish (neregistrovaný)
26. 11. 2001 11:41 Nový

Re: tisice souborovych systemu :-|

celé vlákno

Cus ! Osobne jsem v MDK8.1 instaloval ext3 i XFS a muzu rici, ze je to bez problemu. Nakonec se o ext3 tvrdi, ze je zpetne kompatibilni s ext2, tak proc tu partitionu neprimountovat jako ext2. to konvertovani ext2 -> ext3 mi nejde do hlavy.

binary runner
binary runner (neregistrovaný)
23. 11. 2001 14:50 Nový

Mandrake 8.1

celé vlákno

Na Mandrake jsem presel ve verzi 8.0
a musim rict, ze me nadchl. Slo o
system, ktery nadetekoval veskery muj
HW a vse fungovalo k veskere me
spokojenosti prakticky hned po istalaci.
Verzi 8.1, kterou pokladam za dosti
experimentalni bych doporucil mirne
zkusenym uzivatelum - mam dost problemy
s nefunkcnim (doufam, ze zatim)
supermountem, na jehoz pohodlne uzivani
jsem si zvykl. Zaznamenal jsem i jakasi
podivna chovani aplikaci (xterm,X),
zrejme v souvislosti s devfs (?),
update baliku me nekterych zbavil,
jine jsem zatim netestoval.

Cili 8.1 ano, ale s rozvahou prubezne
updaovat. :)

Kaul
Kaul (neregistrovaný)
23. 11. 2001 15:17 Nový

W. users users forever

celé vlákno

MDK je krasa. Ja mam Debiana 2.2 potato. To je jeste vice nez krasa. Slepovany je tak, ze se CDcka nedaji pouzit (jsou r1). Po instalaci mi vubec nic. Nechodilo. Do ted mi nechodi to co jsem nikdy nepotreboval. Chodi to furt. Upgraduju pres notebooka. Proste si na notebooka zkopiruju stav nainstalovanych balicku a kouknu se po novych na pevne lince. Prisnesu si ho domu a jsem uptodate. Parada. Proste bezi fur, bezi dobre a je sqely. MDK je taky super, ale ja ho nechci - mam matersky vztah k brambore.

ja
ja (neregistrovaný)
23. 11. 2001 16:04 Nový

debian vs. mandrake

celé vlákno

Ja mam na vsetkych svojich masinach Debian Potato alebo Woody, a presne ako sa v clanku pisalo, nemenil by som ani za svet :). Myslim si, ze kazdy, kto prezije s Debianom aspon mesiac, uz nezmeni. (tak to fungovalo u kazdeho, koho poznam)

Ale musim Mandraku uznat, ze to, co slubuje, splna. Z pohladu USER FRIENDLINESS je bezkonkurencne najlepsi. Nechcem uzivatelov mdk teraz nastvat, ale tu vo Velkej Britanii mu prischlo meno Girly Distro. Pre moje dievca to bola laska na prvy pohlad. Hoci po stranke technickej dokonalosti uroven Debianu nedosahuje, aj tak ho odporucam (a instalujem) vsetkym, co chcu skusit aj nieco ine nez Winshit. Z hladiska package managementu sa RedHat nechyta, mdk sa v tomto blizi k Debianu (a to je dobre ;-) Celkovo mi 8.1 pripada, ze by potrebovala trochu viac testovania pred releasom, ale co sa uz da robit. So novymi SuSE nemam skusenosti, tak s tym to porovnavat nebudem. Ale celkovy dojem z Mdk 8.1 je lepsi nez z RH 7.2.

ja

btw: potesilo ma, ked tu citam, ze niesom sam, kto ma problemy donho(mdk) natrepat slovencinu (resp. cestinu). Vzdy ked sa mi to podarilo, bola to skor suhra nahod.

cervik
cervik (neregistrovaný)
3. 12. 2001 17:09 Nový

Re: debian vs. mandrake

celé vlákno

jojo debian je proste super
rok sem mel potato, pak mi zaclo vadit ze tam sou stary knihovny a novy se moc nedodavaj
tak sem to zkusil upgrejdnout na unstable (sid) a celkem vpohode
akorat vobcas musim prezit ze tam daj spatne fungujici novou verzi nakyho programku
no ale na woody downgrejdovat nebudu
no a mandrejk - pomahal sem kamaradovi s instalaci
grafika vice nez slusna, ale na muj vkus to uz moc napodobuje windows svoji user frendlovosti
a u debiana se mi taky libi ze dyz nainstalim zakladni system tak mam zabrano 40mb na disku a ne jako vostatni distribuce ( rh, mdk, suse ) kde potrebuju min 200 mb a to este stezi

michal
michal (neregistrovaný)
23. 11. 2001 15:39 Nový

Ovladace od nVidie

celé vlákno

Jsou v teto distribuci zabudovane i ovladace pro graf. karty nVidie? Ja mel s jejich instalaci pokazde nejake problemy (hryzani pri prechodu do textoveho rezimu, problemy s pridelenim sdilene pameti pri prehravani videa...)
Odpadla by mi pri instalaci jedna neprijemna zkusenost...

kokot
kokot (neregistrovaný)
23. 11. 2001 19:56 Nový

Re: Ovladace od nVidie

celé vlákno

s tema je to tak, ze na Nvidia home page jsou ovladace pouze pro 8.0 ale protoze jsou ovladace vzane na jadro
neni mozny je pouzit v 8.1 kde je standarni Xfree ovladac (bez akcelerace), pokud to to delalo problemy zrejme by stalo za to si trosku pohrat s parametrama te karty, ovladace jak ty tak ty jsou uz docela vymakane, nemel by byt na kompatibilni karte problem, nevim to jiste, ale pro platici usery maji Mindraci asi skompilovane ovladace primo pro to dane jadro.

brano
brano (neregistrovaný)
24. 11. 2001 20:27 Nový

Re: Ovladace od nVidie

celé vlákno

na stranke nvidie najdes aj zdojove kody ovladacov pre linux, takze ti nic nebrani si to skompilovat aj pre MDK 8.1. ja som si ich kedysi kompiloval pre mdk 8.0 v casoch, ked tam ovladacace boli iba pre 7.2. na 8.1 to este nemam vyskusane (momentalne nemam pristup k svojmu kompu), ale myslim si, ze by to malo chodit.

kokot
kokot (neregistrovaný)
26. 11. 2001 16:21 Nový

Re: Ovladace od nVidie

celé vlákno

Mas pravdu souhlasim. Ja to delam taky tak. Zkompilovat to trochu pronblem je v pripade, ze na tom dotycnem stroji nemas zadne vyvojove prostredi, coz pro vindows uzivatele ani neni potreba. Pak by se hodilo,
to mit v balikach.

brano
brano (neregistrovaný)
27. 11. 2001 0:39 Nový

Re: Ovladace od nVidie

celé vlákno

Ak niekto potrebujete ovladace od nVidie, ozvite sa mi na mail, ja ich prekompilujem pod mdk 8.1 ( napiste aj verziu kernelu, pre aky to chcete ) a poslem.

Ales Vizdal
Ales Vizdal (neregistrovaný)
23. 11. 2001 20:04 Nový

Re: Ovladace od nVidie

celé vlákno

Ovladace pro karty s chipem od nVidie jsou soucasti MDK,
ale maji mnohem pomalejsi akceleraci OpenGL,
proto doporucuju pouzit referencni ovladace od nVidie,
se kterymi nemam potizi.

whiteline
whiteline (neregistrovaný)
24. 11. 2001 11:43 Nový

Re: Ovladace od nVidie

celé vlákno

Proprietary nVidia drivers (unofficial & unsupported) : http://www.mandrakeuser.org/download.php

Martin Gašparovič
Martin Gašparovič (neregistrovaný)
26. 11. 2001 9:59 Nový

Balickovac ...

celé vlákno

Ja som skusal nainstalovat samba 2.2.2, kedze az tam je winbindd, no a rozhasilo to Software Managera tak ze uz nebolo mozne nainstalovat nic ine, a pochopitelne nedokoncil ani samba 2.2.2 instalaciu ...
Fakt neviem preco nedali samba 2.2.2 uz do MDK 8.1

Petr Ježek
Petr Ježek (neregistrovaný)
29. 11. 2001 15:50 Nový

Pozor na ftp instalace!

celé vlákno

Veškeré moje problémy s MDK (kromě již kdesi zmíněného nefunkčního onboard zvuku AC-97 na ECS K7S5A pod 8.1) pocházely z ftp instalací. Instalace samotná je citlivější na podmínky přenosu než FTP, takže doporučuji stáhnout ISO image a vypálit (nebo koupit od vypalovačů).

Petr Ježek
Petr Ježek (neregistrovaný)
29. 11. 2001 15:55 Nový

Mandrake a zvuk na ECS K7S5A (SiS 735)

celé vlákno

Má někdo zkušenost s funčním zvukem na uvedeném MB pod LM 8.1? Mně ho mandrake odmítá jako nepodporovaný... Na kompilace mne neužije... Pardon za multiplicitní vzlyk :-|

ivZ
ivZ (neregistrovaný)
10. 11. 2005 0:05 Nový

Re: Mandrake a zvuk na ECS K7S5A (SiS 735)

celé vlákno
Se zvukem na ECS K7S5A (chipset SiS 735; zvukovka SiS 7012) mam vyborne zkusenosti pod Mandrake 9 nebo 10. Při instalaci z CD si instalační program najde vše sám. Vyzkoušejte.
Nemáte zkušenosti s tímtéž pod Win ME (nechtějí vzít zvukovku na vědomí)?
S pozdravem
Ivana Zezulová
Jose
Jose (neregistrovaný)
19. 12. 2001 1:13 Nový

kde je xyba?

celé vlákno

instaloval som si MDK 8.1 na moju AMD K6-2 450. Spustim Armagettron, xvilku swapuje, presypacie hodinky a potom nic. Jednoducho 0 bodov. Presypacky sa stratia a po okne aplikacie ani xyru, ani slyxu. Neviem, preco, ale toto mi robi aj pri niektoryx dalsix programox. V com je xyba? Vdaka. Jose

Cassper
Cassper (neregistrovaný)
26. 1. 2002 21:39 Nový

Bez titulku

celé vlákno

Nejlepsi OS = Zadni manual :))))

bart
bart (neregistrovaný)
30. 1. 2002 9:24 Nový

Tak jak to vlastne je?

celé vlákno

Precetl jsem si asi polovinu prispevku, vetsina lidi ma mensi ci vetsi problemy, tak jsem se rozhodl pridat nejake informace do kramu.

Mandrake jsem zacal pouzivat, kdyz mi RedHat nechtel detekovat ATA 100 radic, tenkrat to byla verze 7.2. Moc se mi nelibila, cestina v X fungovala velmi spatne atd. Nicmene jsem nejak doufal, ze s novou verzi to bude lepsi. Byl jsem mile prekvapen. Ted pouzivam Mandrake na nekolika servrech, obstaravajici asi 500 clientu s ruznimi OS (Novell, Microsoft Windows - prakticky vsechny, Linux...) a myslim, ze vse bezi OK. A to se rozhodne nemohu zaradit mezi linuxove Guru.

Mandrake Vam nabidne prijemny komfort, ale pritom se drzi vzoru RedHatu (prechod je v podstate bez problemu - temer vsechno se jmenuje stejne a najdete to na znamych mistech).

Obcas (spise dost casto) si spravce potrebuje nejake volby upravit sam. To mne strasne odradilo od SuSE. Ve verzi 6.4 (nove jsem nezkousel, proto pokud je tento problem opraven, necht mi priznivci SuSE prominou) muzete: bud vsechny volby konfigurovat rucne, nebo pouzivat jejich konfiguracni program YaST. Ten sice nabizi komfort, ale nekdy mi prislo ze na ukor jednoduchosti. Co je ale podstatne, ze nemuzete neco upravit rucne a pak neco jineho v tomtez souboru pomoci YaSTu. Obdrzite hlaseni o tom, ze jste neco menili rucne a ponecha soubor beze zmen. To mi prislo dost fatalni.

Mandrake 8.1 ma asi stejne (me prijde ze mene) chyb jako ostatni distribuce, obcas neco nefunguje, nekdy je potreba trocha trpelivosti a manualu, ale pokud jsem mohl precist nektere stiznosti v predchozich clancich, prislo mi, pri vsi ucte, ze vetsina problemu bude nekde mezi zidli a klavesnici. Je pravda, ze zpocatku jsem musel instalaci nekolikrat opakovat ( delal jsem skutecne psi kusy s hodne nestandardnim hardwarem ), ale pokud vytrvate, odmeni se Vam Mandrake bezproblemovym chodem a komfortem jaky by jste skutecne necekali

Hodne zdaru vsem Linuxum a tucnakum, ktery je instaluji a spravuji

bart

Viktor Matys
Viktor Matys (neregistrovaný)
14. 2. 2002 21:09 Nový

Shanite Linux na CD?

celé vlákno

Dovoluji si zde nabidnout sluzbu Linux na CD, ktera na vyse uvedene adrese nabizi zasilani linuxovych distribuci - vcetne Madraku :o) - na CD.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem