Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku
Musí uživatel znát Linux, aby ho mohl používat?

100% Lenin
100% Lenin (neregistrovaný) 85.90.127.---
20. 1. 2010 6:21

nemusí

Dnes už ani nemusí vědět jak dělit disk a nakonec ani nemusí nastavovat obnovování.
Pokud si není jistý, nainstaluje vše a pak se začne učit.

Linux = škola života.

eMan
eMan (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
20. 1. 2010 10:56

Re: nemusí

Na tento příspěvek jsem čekal…

Ne každý je schopen a ochoten obětovat čas učení se novému systému, když ten jeho stávající systém mu stačí. A ještě jedna věc. Příkazům v DOSu se šlo naučit hravě za odpoledne, ale mocnější a náročnější Linux potřebuje podstatně více času, který ne každý má.

Na to mohou mít čas studenti, programátoři (pro něž to může být profese) a možná ještě pár dalších.

pet
pet (neregistrovaný) ---.artisys.cz
20. 1. 2010 13:41

Re: nemusí

Ano, souhlasím. Proto se ty Widle odmítám učit.

JardaP . aura:23
20. 1. 2010 13:42

Re: nemusí

DOS ma asi tah 10 prikazu. Naucit se 10 ekvivalentnich prikazu Linuxu snad neni takova tragedie. Krome toho, vetsina lidi se neuci ani to, pouzivaji GUI.

Dalibor
Dalibor (neregistrovaný) 81.0.195.---
20. 1. 2010 14:19

Re: nemusí

Lidé se příkazové řádky bojí. Ale ono stačí, když se člověk naučí několik základních příkazů, zbytek si najde (–help apod.) :-) a naučí se dát užitečné věci do skriptu. Učení na půl hodiny. Takový skript si pak může dát na plochu a spouštět kliknutím myši ..

Littleon
Littleon (neregistrovaný) ---.24.broadband10.iol.cz
20. 1. 2010 16:30

Re: nemusí

Uměl by mi někdo říct, kdy potřebuje BFU v Linuxu příkazovou řádku?

1. BFU systém neinstaluje a nenastavuje. Je pouze uživatelem.
2. pokud BFU něco zlikviduje, okamžitě volá o pomoc, protože to nevyřeší. Kolikrát i „mute“ v mixeru = nejde zvuk.
3. je mu jedno, jestli pouští „internet“ modrým E nebo červeným O či tou modrožlutou ikonou atd…

Pokud nemáte na mysli BFU, ale člověka, který si nainstaluje systém a vlastně si spravuje PC sám, tak ten dokáže nainstalovat i nějakou z uživatelsky přívětivých distribucí. Ani v tomto případě nemusí přijít do kontaktu s příkazy Linuxu. Je to jen ještě živý mýtus. Že je linuxu znalí používají? Ano, je to rychlejší :).

Dalibor
Dalibor (neregistrovaný) 81.0.195.---
20. 1. 2010 16:49

Re: nemusí

Souhlasím, BFU nepotřebuje příkazovou řádku. Ale kdo je to BFU? Menší podnikatel, domácnost s více počítači apod. již BFU nejsou. A takový člověk příkazovou řádku využije. Třeba k připojování počítačů přes sambu nebo nfs, automatické zálohování dat apod. Stačí pár příkazů dát do skriptu a do cronu – a mám zajištěné zálohování na různé úrovni apod. Není to jen rychlejší, ale mnohem praktičtější. A nezatěžuje tolik systém.

Littleon
Littleon (neregistrovaný) ---.24.broadband10.iol.cz
20. 1. 2010 18:39

Re: nemusí

Nemůžeš hodnotit znalosti podle počtu PC doma či ve firmě. Zrovna firmy jsou plné BFU, kde zaměstnanci umí dělat ve svém programu a třeba brouzdat po netu. A domácnosti na tom nejsou moc jinak. Vidím to v praxi, ale rozhodně se to nedá globalizovat. BFU je v mých očích ten, kdo si neumí spravovat počítač sám.

Každopádně ti budu oponovat ve využití konzole. Rozhodně je rychlejší a pro leckoho tady pohodlnější. Ale lidé výše popsaní ji rozhodně využívat nebudou. Každopádně jsem v původním postu psal, že v uživatelsky přívětivých distrech, není potřeba konzoly použít. Vše se dá naklikat. Je to zdlouhavější? Ano, ale pro začátečníky mnohem jednodušší.

Ony se mají věci tak, že spousta lidí se bojí Linuxu kvůli tomu, že ve spojitosti s ním slýchávají slovo konzole tak často, že jsou přesvědčeni o tom, že to bez ní nejde. A to je s prominutím pitomost.

Tom B aura:44
20. 1. 2010 21:20

Re: nemusí

S posledním odstavcem těžce nesouhlasím. Já jsem ten typ BFU a prostě bez učení příkazové řádky to nešlo;

– stáhl jsem si Ubuntu nainstaloval, nejede WiFi, ale jediný způsob, jak se můžu dostat na internet je WiFi. Musel jsem se pracně resetovat mezi Windows (připojit se, přečíst, co mám dělat, stáhnout, co je potřeba) a Linuxem (zkusit to), dokud jsem si nakonec nestáhl balík b43-fwcutter, firmware a přes příkazovou řádku (!!!) nenainstaloval. Pak jsem se ještě resetoval asi tak 20×, protože jsem si potřeboval nainstalovat VPN, tak jsem si stáhl balík (Win), zkusil nainstalovat (Tux) a zpět jsem šel stahovat balíky, na kterých byl závislý a nebyly v systému. No, asi tak půl týdne jsem si připravoval WiFi (kdybych měl kabelové připojení, šlo by to automaticky, ale když nebylo…). Tady mě nejvíc chyběl princip Windows – stáhnu si instalátor (balíček), nainstaluji (v Ubuntu dokonce není potřeba příkazové řádky) a funguje to. Podle mě je to příliš fixované na připojení k internetu.

– Dostal jsem takový šílený nápad, že si rozjedu O2 axcesstel modem. Dám vyhledávat do Googlu – a buch! Samé scripty a příkazy na příkazovou řádku.

– V podstatě kdykoliv mám nějaký problém a jdu hledat na net, nenajdu nic jiného, než hromady příkazů. Dokonce i instalace sw je vždy uvedena na příkazové řádce (i na Wiki Ubuntu, kde je 100%ní, že tam je synaptic).

V podstatě podle mého názoru prostě Linux bez příkazové řádky nejde. Netvrdím, že je to vždy negativum, např. jsem se nedávno učil git a příkazy na příkazové řádce mi docela stačí (gitk používám jen, abych se podíval na strom jako celek).

A kupodivu to, co mě momentálně na Linuxu vadí nejvíce (kromě mých problémů s HW) je pomalost. Ne že by byl pomalý a pomalu řešit úlohy, to spíš naopak – když jsem programoval do školy SW renderer (dělal jsem to ve Windows, Linux port vyšel jen tak mimochodem), v Linuxu měl asi tak 2× větší fps! Ale má strašně pomalé reakce (používám Gnome, zkoušel jsem Debian/XFce a Debian/Gnome) např. při přepínání oken, kliknutí na nabídku, rozbalení sub-nabídky… vše mi jede pomaleji než ve Windows. V obou systémech používám na programování Code::Blocks a prostě ve Windows mi to jde rychleji. A věřte mi, moc rád bych byl, aby to bylo naopak, abych se zbavil M$ a valil si prostě na Linuxu, ale bohužel moje zkušenosti jsou opačné. Na Linux přecházím vlastně hlavně proto, že se mi nechce utrácet 5000,– každých pár let za používání OS. I když uznávám, některé úkony jsou v Linuxu suprové a ve Windows nejde. Např. díky mountování samostatného oddílu /home/ s kombinací instalování programů skrz scripty je instalace nového systému tak rychlá a jednoduchá, jak si o tom Windows může nechat jenom zdát…

freem4n
freem4n (neregistrovaný) 82.99.134.---
23. 1. 2010 19:34

Re: nemusí

Sorry, ale vy nejste BFU. Neříkám, že jste expert, ale nejste BFU. BFU si neumí téměř nic zpravit – jedno na jakém OS. A pojmy jako „google“ a „vyhledávat“ jsou pro něj sprostá slova… Uživatel cml nepotřebuje. Administrátor ano.

Tom B aura:44
23. 1. 2010 20:23

Re: nemusí

Dobře, uznávám – máte pointu, každopádně ta moje byla, že ty úkony, které jsem popsal by tak jako tak BFU chtěl dělat (přinejmenším modem, WiFi a lecjaký HW, co mě nefunguje, jako je např. scanner) a musel by se začít učit příkazovou řádku…

Floyd
Floyd (neregistrovaný) ---.zoner.com
21. 1. 2010 12:03

Re: nemusí

No, nevím, co přesně myslíš zkratkou DOS (něco jako Cola v názvu nápoje?), ale těch příkazů je mnohem víc než 10.
Např.: http://technet.microsoft.com/cs-cz/library/cc778084%28WS.10%29.aspx

JardaP . aura:23
21. 1. 2010 13:36

Re: nemusí

Berte tech 10 obrazne. Srovnejte pocet prikazu DOSu s tim, co najdete na nixech. Uvazte, kolik prikazu dosu je realne pouzitelnych a kolik toho umi, kolik jich tak prumerny uzivatel zna. A uvazte, kolik toho umi prikazy na nixech.

Jarda
Jarda (neregistrovaný) ---.vabo.cz
21. 1. 2010 12:51

Re: nemusí

To by muse byt nejaky velice rany DOS, ale ta verze, od ktere se zacinalo u nas (plusminus 3.0), uz mela prikazu podstatne vice. Kouknete se treba na http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DOS_commands

mppa
mppa (neregistrovaný) ---.95-103-77.t-com.sk
20. 1. 2010 17:43

Re: nemusí

dos ma učil známy, dokázal ma telefonicky nasmerovať k vráteniu omylom zmazanému. win som sa učil z knihy bez pc, xp ma v jednu chvíľu tak dožraly, že som sa dve hodiny obzeral čo a ako sa robí a sťahoval live cd. potom to išlo ráz na ráz. odklepával som, písal si heslá. a nepotrebujem nič administrovať – predsa aktualizácie sa „robia samy“ a čo ešte treba?

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem