Ano, mel jsem jeden – 520 STM (pouze modulator, externi mechanika) + cb monitor + hardisk (asci, 60MB), pak jsem upgradoval na 1040STFM, nechal rozsirit na 4MB pameti TOS na 2.06 cesky, pak to byla 1040STE a pak uz to nemelo cenu, nemel jsem na nej cas, ale nektere hry se daly hrat porad dookola (populous, populous 2, a spousta dalsich), hold pak prisla doba pc (porad jsem se tomu branil), tak jsem skoncil aspon u emulatoru (hatari, steem a ted aranym), chtel jsem jeste zkusit falcona resp milan nebo nejaky jeho klon, ale nejak se clovek k tomu nemuze dostat a mit na to ten cas. Nevim cim to je ale ty motorola procesory se mi zdaly ze jsou jaksi lepsi v te dobe nez jejich konkurence
Jó The Bitmap Brothers ti uměli. Od nich se mi líbilo vše http://www.bitmap-brothers.co.uk/…es/index.htm
Dik za pekny clanek. Mozna by bylo dobre pripomenout, ze na ST byly pekne emulatory Macintoshe. Tim, ze pocitace mely stejny procesor byl emulator uzasne rychly a navic emulovany Mac mel vetsi rozliseni nez original :)
Nezapomente v dalsim dile na Atari Falcon030, ktery byl z grafickeho hlediska velkym vylepsenim 16/32 rady Atari a to jak chipem VIDEL tak i pouzitim DSP, ktere se dalo vyuzit pro pocitani 3D.
Když už se píše, že MC68k byla interně 32bitová a vyvedená adresní sběrnice byla 24 bitová, stálo by za to zmínit, že nejnižší bit není vyveden. Procesor umí adresovat pouze sudé adresy a vždy čte celé dva bajty. Pokud tedy vykonáte čtení jednoho byte, procesor načte i ten sousední a prostě ho zahodí. Pokud ale chcete zapsat jen jeden byte, musí nejprve načíst původní data, sestavit nové dva bajty a teprve ty zapíše. Projevuje se to tím, že operace s pamětí pro operandy typu byte jsou pomalejší než pro jiné typy. Navíc při pokusu číst cokoliv většího než byte z liché adresy způsobí výjimku.
Odtud pramení poměrně častá posedlost 16 bitovými datovými typy, postihující lidi programující v assembleru MC68k.
Na tyto procesory nedám dopustit. Ještě teď mám v knihovničce knihu od Grady Motorola MC 68030. Je škoda, že tak kvalitní procesory byly doslova vytlačeny masověji vyráběnými a méně kvalitními procesory x86.
A jako obvykle bych chtěl poděkovat autorovi za nádherně psaný článek, který jsem opět (jak je zvykem u pana Tišnovského) přečetl jedním dechem. Děkuji.
Ja myslim ze to byla spis otazka penez. Motorola prohrala s Intelem, tak si nemohla tolik dovolit investovat do technologie. Samozrejme ze pro vyssi clock se musi udelat delsi pipeline a vyvstanou tam necekane problemy, ale nevidim duvod proc by nebylo mozny je vyresit jinak nez zmenou instrukcni sady.
S dnesni technologii se napriklad vyrabi FreeScale ColdFire 68060 na 300 MHz. A to bude urcite nejmin o generaci (nebo spis 2) horsi technologie nez se kterou Intel vyrabi x86.
No ja tem novejm motorolam moc nerozumim, ale zil jsem v domeni ze user-mode je MC architektura navrzenej tak aby byla kompatibilni se svymi budoucimi verzemi. A tady pisou
(http://elbox.com/…4_12_17.html) ze je na tom mozny spoustet vetsinu SW pro Amigu 1200. Takze snad ty odchylky nejsou tak vazne a mozna v user modu temer zadne.
Tady (http://www.elbox.com/faq_dragon.html) jeste pisou ze ‚The main ColdFire processor instruction set is a subset of the 68060 instruction set. It has been common practise in case of each new processor from the 68k family: some instructions are reduced in the new processor in order to gain better performance.‘
Tim nevim co mysli ale jestli z neceho udelali illegal instruction protoze se to malo pouziva, tak by nemel byt problem tu exception chytit a instrukci emulovat.
Nesmysl. Rozšiřovat 680×0 bylo jednodušší než x86. Architektura 680×0 byla prostě nahrazena novější PowerPC architekturou. Intel se taky pokoušel nahradit zastaralou x86 architekturu několikrát (iAPX 432, i860, IA-64), ale vlak s x86 už byl příliš rozjetej a nedokázal ho zastavit ani Intel. Motorola to měla jednodušší.
Ale dalo, o 8 radku, takze se muselo obetovat 8×32KB (velikost VRAM) a v kazdem frame-u prepnout cyklicky na jeden z osmi bufferu. A jelikoz se to takhle porad sunulo jednym smerem na konci vlastne musel byt i devaty. Az se to dostalo pres celou obrazovku dolu, preplo se zase na zacatek prvniho a jelo se znovu, zadna data se presunovat nemusela. Takze na HW scroll odeslo 290KB, co je dost, ale nekdy to nevadilo, zvlaste u dem.
Pokud by měl nějaký sběratel zájem, válí se mi tu jeden monochromatický monitor SM124 k ST-čku. Už jsem ho asi 15 let nezapnul, ale měl by být funkční.
Přenechám zdarma do dobrých rukou :)
Pouze osobní odběr v Benešově, na poštu se s tím vláčet nebudu…
mr.lilek(at)seznam(dot)cz
Chlapi, neprehanejte to s tou velkorysosti ;-). Taky mam doma kompletni 1040STFM, vcetne SM124 monitoru, a rozhodne si jej chci schovat i nadale. Protoze: a/ vzdycky, kdyz se na nej podivam, slza nostalgie mi ukapne, b/ jednou budou mit na co vejrat vnoucata, c/ casem se z toho myslim stane muzealni kousek nemale hodnoty.
Jinak vrele diky za clanek, take jsem jej cetl radostne a jednim dechem. Zavzpominal jsem na AtariTT, o nemz jsem tehdy diky svym stredoskolskym financnim moznostem tak leda snival, zavzpominal jsem na assembler pro MC680×0, ktery jsem se tehdy cely (diky prirucce ze Svazarm602) nadrtil za tyden (jo, v patnacti, to se to uci :-) ), a zavzpominal jsem i na to, jak jsme se posmivali neandrtalnosti PCckaru a jejich drevenych x86 instrukci. No, a stejne nas to casem semlelo … jeste, ze se aspon objevil Linux, aby to nase motorolacke zoufalstvi ze zaostalosti Intelu (kdo videl obe instrukcni sady, vi, o cem hovorim) trochu vykompenzoval.
(ST – Stack Pointer) – malo byt asi SP :)
inak tie 130/260 ST – ja by som povedal, ze to bolo presne opacne, cize najprv vznikli 130/260 ST. 130ST bol urcite len prototyp, 260ST bol predvadzany na vystavach, kratko sa v europe predaval (s 512 KB RAM) – jeden som volakedy kupil na ebayi. inak ta klavesnica je samozrejme hobby doplnok, na 100% to takto nebolo v obchode. 520ST bol prvy realne predavany model, cize urcite nevznikol PRED 130/260.