Hlavní navigace

Proč všichni touží po vlastním App Store?

27. 1. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nejrůznější obchody s aplikacemi se staly fenoménem, po kterém touží každý – má je Apple, Google, ale najdeme jej také v Ubuntu či u Amazonu. Stále častěji se s ním můžeme setkat na různých platformách. Co je na prodeji aplikací formou elektronického obchodu zajímavé pro prodejce a co pro vývojáře?

Jestli se nějaký obchodní model stal v posledních letech, měsících či dnech módní, pak je to rozhodně prodej aplikací či tiskovin, které je možné si pořídit pomocí jednoduchého rozhraní uvnitř nějaké systému – nejčastěji operačního. Jedná se tedy o distribuční model prodeje, ze kterého mají radost téměř všichni – vývojáři, uživatelé i distributoři. Proč přišel boom této formy prodeje až nyní a co je na něm tak atraktivního? I na to se pokusíme odpovědět v následujících řádcích.

App store kam se podíváš

To že prodej aplikací je něčím, v čem se otáčí velké peníze, ví asi dnes každý. Přehled nejznámější prodejců či distributorů tohoto typu ale přesto nebude na škodu. Jako s téměř vším, co je moderní, přišel jako první v masivním měřítku Apple, který začal prostřednictvím svého iTunes prodávat hudbu a další obsah do svých zařízení. Pravý boom ale nastal až s příchodem iPhone, pro který bylo možné stahovat řadu aplikací, a to velmi rychle a pohodlně. V poslední době se objevila také novinka integrovaná do Mac OS X, která umožní provozovat App Store také v něm.

Dalším v pořadí druhým významným hráčem byl Google, u kterého se na chvíli zastavíme. Ten představil svůj androidí obchod a ukázal tak, jakým způsobem lze poměrně jednoduše financovat vývoj něčeho tak složitého a komplexního jako je operační systém. Když se Android objevil, většina komentátorů to hodnotila jako především strategickou investici Google do trhu, který mu může přinést sekundární zisky díky propojení s jeho online aktivitami – od kanceláře až po YouTube či vyhledávání. Reálně totiž hrozilo, že by se nemusel na mobilním trhu vůbec objevit a tento stále rostoucí segment by mu začal působit problémy.

Android to měl zachránit a být tak branou pro využívání dalších služeb, což nepochybně je a také se začíná ukazovat, že se jedná (či v brzké budoucnosti bude jednat) o aktivitu ziskovou samu o sobě. Ač je to open-source aplikace a uživatelé tak za něj nic neplatí, jejich nákupy programů od třetích stran prostřednictvím Android Marketu, ze kterého si Google bere podíl a z něj financuje celý projekt. Jedná se o pěknou ukázku toho, jak by se mohlo daleko více podobných projektů v budoucnu živit. Google stejný systém bude používat (a již částečně používá) i u svého prohlížeče a webového operačního systému Chrome OS.

Z dalších známých projektů je možné uvést Ovi Store, který provozuje Nokia. V neposlední řadě je možné zmínit také první pokusy Canonical udělat s Centrum software v Ubuntu nákupní zónu. První aplikace se již objevili a budou přibývat jistě další. Otázkou je, zdali tento nesmělý a mediálně ne příliš prezentovaný počin bude mít dostatečně velkou finanční odezvu.

Jako poslední se svou špetkou do mlýna snaží přispět také Amazon, který se rozhodl že bude prodávat aplikace pro Android, a to včetně DRM ochran. Ač není jasné, jak se mu na trhu bude vést, je potřeba říci, že jeho riziko je poměrně malé – náklady na provoz nebudou nijak astronomické, vysoká návštěvnost je zaručena a firma bude udržovat strategický obchod pro případný další rozvoj.

V podobném výčtu bychom jistě mohli pokračovat dále a zmínit nejen prodejce software, ale také různé trafiky či obchody s hudbou, eknihami a dalšími nehmotnými komoditami. Je zřejmé, že se jedná o druh zboží, o který je na trhu veliký zájem a téměř nikdo si jej nebude chtít nechat ujít.

Výhodné pro všechny?

Tento druh distribuce software se zdá být výhodný téměř pro každého. Uživatel nemusí platit za aplikace, o které nestojí a nezajímají ho, a které by dříve byly součástí operačních systémů, což je ale spíše hudba budoucnosti. To co je pro něj zajímavé již nyní, je přehled aplikací na jednom místě, které může během několika vteřin zakoupit, stáhnout a nainstalovat. Uživatelé Linuxu řeknou, že něco takového pro zdarma dostupné programy umí Ubuntu, Fedora a další již řadu let.

Vývojáři dostávají do rukou možnost, jak snadno dostat svůj produkt k uživatelům a většinu marketingové a obchodní kampaně za ně může udělat někdo jiný. Díky tomuto přístupu může mít řada jinak navěky zapomenutých aplikací šanci na úspěch. Cenná je také rychlá zpětná vazba směrem k potřebám koncového uživatele.

Výhody pro prodejce jsou také jasné – prodávat něco, co není třeba dopravovat, skladovat ani reklamovat, je snem téměř každého. Náklady na prodej jsou tedy poměrně malé a provize (nejčastěji kolem 30 %) je více než dostatečná. Navíc mít ve svém portfóliu podobný obchod je něčím, co se stále více „nosí“.

App store představuje zajímavou cestu jak zajistit financování řady komplexních aplikací, které si na sebe nevydělají běžnou cestou (například proto, že jsou zdarma) a jejich obliba bude stále více růst. Od malých obchůdků, které budou těžit z minimálních nákladů, až po velké ambiciózní projekty.

Závěrem

Zajímavé bude, jakým způsobem k prodeji drobných součástí či zásuvných modulů do programů přistoupí vývojáři náročnějších a větších zařízení. Pěkným příkladem toho, že se pak open-source aplikace může stát v přímých nákladech podstatně dražší než komerční řešení, mohou být různé online obchodní systémy, které jsou distribuované zdarma, ale musíte si k nim zakoupit skoro vše. Zda se bude jednat o převažující tendenci, je ale obtížné odhadnout.

To co bude klíčové pro úspěch různých App Store v linuxových distribucích, bude především nabídka programů, které budou k dispozici. Pokud bude možné takto nakupovat jen malou část, časová i další úspora je v zásadě minimální a podobné projekty nemají šanci na úspěch. Tahákem v Linuxu by mohly být především hry a produkty Adobe. Současná nabídka asi tří her sporné úrovně a pár multimediálních aplikací, které nabízí Ubuntu, je sice dobrým krokem, ale nepřinášejí zatím žádný hmatatelný benefit. Zdá se, že se ale jedná o technologický krok, který by mohl mít budoucnost a zaznamenat své následovníky také v dalších rozšířených distribucích. Konkrétní náplň se ale v tuto chvíli ještě chystá.

root_podpora

Zatím rezervovaný postoj Microsoftu, který ve Windows zatím nic podobného nespustil, nemusí trvat dlouho – podobné aktivity jsou in, přinášejí peníze a zájem uživatelů. A to je to, co bude tato společnost potřebovat stále více, zvláště s přihlédnutím na vývoj trhu, který směřuje stále více k tabletům, smartphonům a dalším zařízením, kde se jí zatím příliš nedaří.

Je zjevné, že se zde objevil nový obchodní model, který může řadě projektů přinést peníze na rozvoj i zbohatnutí majitelů. Přesto ale bude velký zástup těch, kteří nabídky nevyužijí. Ostatně jako při každé nové obchodní módní vlně. Tato bude ale asi trvat poměrně dlouho.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.