Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Rosegarden: audio a MIDI sequencer

Culibrk
Culibrk (neregistrovaný)
7. 12. 2006 9:30 Nový

Tip na MIDI prevodnik

celé vlákno
Nedavno jsem shanel USB MIDI prevodnik, ktery by chodil pod Linuchem. Celkem naslepo jsem koupil UM-1EX (Edirol) a pod Linuchem (posledni Ubuntu kernel) funguje bez nutnosti jakekehokoliv rozchazeni. Pro Widle ma udajne specialni driver, ktery ma jeste nizsi latency nez bez driveru, ale to jsem nezkousel. S Rosegarden a Roland GW-7 funguje bez problemu. Jen Rosegarden4 na 800MHz Celeru je sebevrazda...
zeppelin
zeppelin (neregistrovaný)
7. 12. 2006 10:58 Nový

Percussion matrix editor

celé vlákno
Jak je to teda s editorem bubnů? Když jsem kdysi Rosegarden zkoušel, žádný tam nebyl. A na screenshotech ani v popisu na stránkách projektu pořád žádný nevidím. V článku je o něm jen poznámka, že je podobný, jako matrix editor, nic víc.

Zajímalo by mě, jestli už tam teda v nových verzích doprogramovali, protože jinak je to dost velká nevýhoda u programu tohoto typu. Ať už je nebo není, čekal bych, že to autor článků vypíchne, jako důležitou informaci.
Martin
Martin (neregistrovaný)
7. 12. 2006 13:24 Nový

Re: Percussion matrix editor

celé vlákno
Ve verzi 1.4.0, kterou teď mám, je. Od které verze je k dispozici, nevím.
Spouští se ikonkou vedle vpravo od matrix editoru.
zeppelin
zeppelin (neregistrovaný)
7. 12. 2006 22:24 Nový

Re: Percussion matrix editor

celé vlákno
Jo, je to tam - stáhnul jsem to a vyzkoušel. Dík. :-)
habi
habi (neregistrovaný)
7. 12. 2006 11:01 Nový

Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Oni na stránkách píší přímo "the closest native equivalent to Cubase® for Linux (Sound on Sound)" - s tím bohužel nemůžu souhlasit. Škoda, že autor nemohl Rosegarden porovnat byť i s nějakou oklešťenou verzí Cubase, které se běžně dodávají k poloprofesionálním zvukovým kartám. V ovládání MIDI jsou si možná trochu podobné, ale například absence podpory VST instrumentů (je nějaký Linuxový ekvivalent?) sráží využitelnost Rosengarden opravdu pouze na amatérské využití.

Ještě by mě zajímalo, jak autor dospěl k tvrzení v perexu "Jedná se o profesionální audio a MIDI sequencer". V článku se o zpracování audia vůbec nepíše; z vlastní zkušenosti musím říct, že je Rosegarden ke zpracování audia naprosto nepoužitelný (navíc dost nestabilní). Aha, ono se to slůvko "profesionální" vyskytuje přímo na webu programu. Škoda, že se autoři nezmiňují o nikom, kdo to profesionálně používá (u Ardouru alespoň pořád vypichují jedno studio, kde na tom jedou).

Navíc jsem moc nepochopil:

To nám přináší výhody, potřebujeme-li nějaký nástroj nastavit na stejnou hodnotu jako jiný, abychom si stále nemuseli pamatovat nastavenou hodnotu.

Mixážní pult je podle mě prostě pult na míchání. Tady bych prosil o dovysvětlení.


Obecně mám z článků o zpracování audia na Linuxu trochu rozporuplné pocity. Mohl bych z nich nabýt pocitu, že je to jednoduché, stabilní a přívětivé - je to spíš taková silně optimistická recenze. Sám jsem jiného názoru, ale rád se nechám přesvědčit o opaku. Proto, prosím, pokud někdo audio software pod Linuxem používá, ať už profesionálně (divil bych se; promiňte za rýpnutí), nebo pro prachobyčejný home recording, ať se podělí o své výplody. Nejde mi o srovnání "tohle jsem udělal v Cubase na Win" a "tohle jsem udělal v Rosegarden na Linuxu", ale spíš jako důkaz, že je to použitelné a dává uspokojivé výsledky. Jinak se budeme pod každým článkem topit v abstraktních flamewars.

Habi
Hraesvelgr Odin
Hraesvelgr Odin (neregistrovaný)
7. 12. 2006 15:43 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Diky za doplneni pro srovnani

>Ještě by mě zajímalo, jak autor dospěl k tvrzení v perexu "Jedná se o profesionální audio a MIDI sequencer"

taky jsem pozdeji doplnil, dle meho nazoru, ze je vhodny pouze pro amaterske editace

Dovysvetleni trosku nestastne formulace: Myslel jsem to tak, ze v instrument editoru nalevo si treba Piano nastavim na urcity stupen hlasitosti, kdyz si v nem prepnu na treba organ tak nevidim na kolik jsem to piano nastavil, na klasickem mixaku vidim vse najednou, nci vic v tom neni :)

Jak jsem uvedl, maximalne poloprofesionalni, ci pro home recording. Pro me potreby mi vzdy stacil, prevazne muziku poskladavam ze stop nahranych (ardour) a bicich (hydrogen), tedy MIDI nepouzivam na hard-core profi urovni, samozjrejme ze vidim radu nedostatku a chyb, ktere snad budou opraveny a program bude lepsi a lepsi (jako vsechno :)). Pokud si odmyslim instalacne konfiguracni orgie, tak je program vcelku stabilni, vykreslovaci problem jsem take uvedl (pomale vykresleni), u vsech qt programu mi to nedela, a je mi divne ze by pomala libcairo zrovna zde brzdila se svym vykreslenim fontu...

tak to je asi vse
Martin Podhola
7. 12. 2006 15:46 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Odpovidal jsem samozrejme ja, ale z kolegova notebooku, ma tam cookie na neregistrovany nick, prehledl jsem :-)
pislner
pislner (neregistrovaný)
8. 12. 2006 9:42 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Vážení a milí "mistři zvuku", rád bych vás upozornil, že amatára nebo profesionála nedělají nástroje, které používá...

Rosegarden je momentálně nejlepší audiosekvencer pro Linux. A pustíte si na něm jak LADSPA efekty a instrumenty (ekvivalent VST -- například Hexter je výborná emulace FM7), tak i některé VST efekty z Windows z emulátoru a díky modularitě zvukového systému v Linuxu skýtá neutušené možnosti.

Abstraktní flamewar rozpoutává leda tady pan kolega (příspěvek výš), který zřejmě audiu na Linuxu nerozumí, když mu to nechodí. Já znám člověka, který ma na Linuxu postavené celé studio - jistě, má tam i pár krabiček, Maca a Windows stanici, ale to hlavní (Ardour a spol) se odehrává v Linuxu.
mys elf
mys elf (neregistrovaný)
8. 12. 2006 9:59 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
A nechtěli byste prosím Ty a ten Tvůj známý po ukončení tohoto seriálu napsat článek typu "takhle to dělám já"?
Habi
Habi (neregistrovaný)
8. 12. 2006 10:53 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
> Já znám člověka, který ma na Linuxu postavené celé studio

Konečně. Hrozně rád bych na Vašeho známého dostal nějaký kontakt. Moje příspěvky berte, prosím, tak že bych byl hrozně rád někým přesvědčen o tom, že to na Linuxu může fungovat v profi/poloprofi praxi.
Alfred
Alfred (neregistrovaný)
8. 12. 2006 21:05 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Ja bych se pridal - take by me tohle zajimalo. Pokud je to komercni nahravaci studio, tak by me zajimalo kdo tam treba neco tocil.
Habi
Habi (neregistrovaný)
12. 12. 2006 22:14 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Škoda, že jsme se odpovědi nedočkali. Nebo že by žádný známý nebyl?
noone
noone (neregistrovaný)
13. 12. 2006 10:41 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Vzhladom k tomu, ze v takom (aj poloprofi) studiu je polozka za software nie az tak velky cinitel oproti ostatnym investiciam, tak sa naozaj necudujem, ze sa tieto free alternativy nepouzivaju.. Ardour/Rosegarden su mozno na slusnej urovni, ale stale maju daleko ku komercnym a supportovanym rieseniam (a slusnou podporou hardware vsetkeho druhu).. okrem stale omielaneho odkazu na jeden clanok v SoS a zmienke, ze Ardour (upravena verzia) bezi v nejakom hw mixe stale nic..
Jakub Hegenbart aura:86
21. 12. 2006 14:54 Nový

Re: Ekvivalent ke Cubase

celé vlákno
Není ten člověk náhodou harfeník? :-)
mys elf
mys elf (neregistrovaný)
8. 12. 2006 8:30 Nový

A co se Ti nezdá?

celé vlákno
Pokud nesouhlasíš s označením "the closest native equivalent to Cubase® for Linux", měl bys taky napsat, který program je "closer", jinak jsi to tvrzení nijak nevyvrátil.
Habi
Habi (neregistrovaný)
8. 12. 2006 9:08 Nový

Re: A co se Ti nezdá?

celé vlákno
Jasně, nechtěl jsem popírat, že to není nejbližší ekvivalent Cubase pro Linux. Ale tohle tvrzení ve mě vyvolává dojem, že se ty dva programy můžou jaksi srovnávat. Napadá mě přirovnání "MC is closest native equivalent to Total Cmd for Linux" (myšleno velmi s nadsázkou!!). A nad tím jsem se chtěl právě pozastavit.
mys elf
mys elf (neregistrovaný)
8. 12. 2006 9:38 Nový

Re: A co se Ti nezdá?

celé vlákno
OK, beru. Možná by nebylo špatné pro čtenáře napsat, co všechno Ti na RoseGardenu chybí (kromě těch VST pluginů). Já třeba přistupuju k tvorbě hudby (resp. hraní si s ní) pragmaticky. Nainstaloval jsem si deMudi a přijde mi, že to, co tato distribuce nabízí, je pro mě zatím dostatečné. Zvuky na svoje experimenty (pokud se nechci omezit na těch pár syntezátorů, které jsou na Linuxu k dispozici) si vytahám z mojí Yamahy PSR E303 (amatérské samohrajky, no jo), časem snad pořídím něco lepšího. Ale určitě se rád dozvím, co mi vlastně chybí, abych se rozhodnul, kudy dál.
zeppelin
zeppelin (neregistrovaný)
7. 12. 2006 11:29 Nový

Percussion matrix editor - dodatek

celé vlákno
Na obrázku http://i.iinfo.cz/urs/main_window-116539855391604.jpg v horní liště vidím ikonu, která by mohla spouštět editor perkusí. Pane autore článku, nešlo by dodatečně přidat screenshot tohoto editačního okna? Stačí odkaz v komentářích. Případně informaci, od které verze to už program umí?
msk
msk (neregistrovaný)
7. 12. 2006 13:50 Nový

co s nim

celé vlákno
Zasadny problem rosegarden je ten, ze s nim ide velmi tazko nieco spravit. Prameni to z absencie akehokolvek pouzitelneho ekvivalentu VSTi. Ked uz niekto ma hw synth za stovky tisic, nebude ako sekvencer pouzivat rosegarden. Vitrualnych nastrojov pre linux je len par, spominany zynaddsubfx je sice ako generator zvuku dobry, ale svojim neintuitivnym zastaralym gui a absenciou interface pre komunikaciu s okolim sa stava nepouzitelnym. Par rokov dozadu nastal rozruch okolo DSSI, co sa zdala byt adekvatna alternativa k VST(i), ale zial nevidim ziaden vyvoj, DSSI API je vo velkom odmietane vyvojarmi aplikacii pre jeho bugovitost a pre nedostatok nastrojov. Sam som rosegarden+dssi skusal a vyplodit z tohoto spojenia nieco zmysluplne znamenalo velke psychicke vycerpanie. Hold, bohuzial musim konstatovat, ze linux na produkciu nie je a podla mna este mnoho rokov nebude pouzitelny.
Alfred
Alfred (neregistrovaný)
8. 12. 2006 8:16 Nový

Jak na MIDI?

celé vlákno
Za prvé bychom měli zkontrolovat, máme-li zavedený kernel modul pro podporu MIDI
Nedala by se prosim tahle informace trochu rozvest? Jaky modul mam hledat? Jak snadno otestovat jestli MIDI jede? Nemam s MIDI prakticky zadnou zkusenost. Zkusil jsem Rosegarden jednou a protoze nemam na zvukovce hardwarovou syntezu (nebo nevim jak ji pouzit) - mam Audiophile 24/96, zkusil jsem Rosegraden se ZynAddSubFX a asi po hodine docela zoufaleho hledani se mi povedlo vyloudit prvni pipavy zvuk a po dalsi pul hodine se mi povedlo jednotlive nastroje trochu zmenit - na jiny piskavy zvuk. Ze by ty zvuky nejak silne pripominaly kytaru, basu tak na to clovek potrebuje docela fantazii. Daji se nekde najit nejake pekne zvuky (tusim ze se tomu rika sound fond??)? Jestli mate nejaky dobry zdroj tak by se jiste hodil link.
Jinak behem toho zkouseni program minimalne jednou spadl a to mi prijde docela spatne. Ale neda se z toho posuzovat cely program - mozna jsem mel jen smulu. Dale bych rekl, ze je to pekelne pomale - vsechno trva neskutecne dlouho a softwarova synteza vytezuje CPU skoro na 100% (Duron 700MHz, 450MB RAM).
Jinak na zaver bych chtel jeste napsat, ze podle me clanek je (stejne jako cely serial) ladeny mozna dost optimisticky. Se zvukem na linuxu to neni tak ruzove a dost uzivatelu muze byt po vyzkouseni docela zklamano a nebo je uskali mohou odradit. Uz jen pouziti JACK je dost nezvykle a zpocatku velmi slozite a pritom vsechny programy ho pouzivaji a pokud chci pouzit dohromady treba Hydrogen, ardour tak si to bez nej nedovedu vubec predstavit. Jako nedostatek vidim ze v clanku nejsou uvedeny prakticky zadne linky. Dale by podle me bylo vhodne pridat ukazku nejakych povedenych zvukovych souboru - v clanku o zvukovem programu je screenshot trochu malo. Ale abych jen nekritizoval - velice ocenuji autora za psani tohohle serialu - podobnych clanku je nedostatek a kazdy se hodi.
Keny
Keny (neregistrovaný)
8. 12. 2006 13:23 Nový

Re: Jak na MIDI?

celé vlákno
Tak zkontrolovat zda máš midi zavedeno můžeš příkazem "lsmod | grep midi" Pokud nemáš, tak si je snadno zavedeš přes "modprobe ".


Pokud vlastně nevíš co máš zavést tak "modprobe -l | grep midi" (samozřejmě spuštěno pod rootem, nebo přes sudo) ti vypíše moduly tvého jádra, které mají něco společného s midi a které lze zavést.


A do třetice - protože jsem s tím také dříve zápolil - když si spustíš na konzoli v jiném okně, nebo napozadí následující příkaz "timidity -iA -B2,8 -Os" tak už ti to hrát bude. Ještě si pak přečti manuál přes "man timidity" abys věděl co jednotlivé položky znamenají. V tomto případě tě toho však ušetřím. -iA (použij timidity jako sekvencer pro alsu) -B2,8 (počet fragmentů a jejich velikost pro průběžné ukládání do zásobníku) -Os (a výsledek pak posílej na alsu)

Když pak spustíš Rosegarden, tak pojede úplně v pohodě i bez jack serveru.
Alfred
Alfred (neregistrovaný)
8. 12. 2006 20:58 Nový

Re: Jak na MIDI?

celé vlákno
Dekuji,
z tech modulu - ktere jsou dulezite? Mam zavedene:
snd_seq_midi, snd_seq, snd_rawmidi, snd_seq_midi_event

coz jsou vsechny co v jadre mam, krome snd-virmidi. Jadro jsem si kompiloval sam, a o MIDI jsem v te dobe vubec neuvazoval - predpokladam ze bych se mohl podivat do defaultniho jadra z distribuce, ale to vubec nemam nainstalovane. Otazka tedy nestoji co mohu zavest, ale spis co potrebuji nastavit v jadre :-). Ted mi to nejak hraje, ale kdyz jsem si s Rosegarden zacal hrat tak mi trvalo dost dlouho, nez se mi povedlo vyloudit nejaky zvuk a celou tu dobu jsem netusil kde je chyba - jestli v Rosegarden, nebo v systemu.
A pokud uz vsechno mam v jadre a vsechny moduly nahrane v pameti tak jak nejjednoduseji otestovat funkci MIDI - nejlepe necim jednodussim nez Rosegarden.

A jeste se vratim se jeste k jednomu z mych dotazu - nemate nejaky dobry typ kde sehnat dalsi zvuky k MIDI syntezatoru (treba k v clanku zminovanemu ZynAddSubFX).
mys elf
mys elf (neregistrovaný)
8. 12. 2006 21:23 Nový

Re: Jak na MIDI?

celé vlákno
zvukové patche: http://alleg.sourceforge.net/digmid.html

Pokud nemáš externí MIDI zařízení (třeba klávesy/samohrajky, MIDI kontroler nebo syntezátor), tak ty moduly vůbec nezkoumej a pusť si jenom to Timidity jako démona. A, jak jsem psal už u některého jiného článku z téhle série, nainstaluj si pokud možno specializovanou distribuci (mám deMudi) a měl bys získat podstatně lepší výkon i stabilitu s minimem úsilí.
Alfred
Alfred (neregistrovaný)
9. 12. 2006 8:03 Nový

Re: Jak na MIDI?

celé vlákno
A jeste uplne zacatecnicky dotaz - da se nejak poznat jestli karta hardwarove podporuje MIDI a so vsechno? Mam na mysli treba neco jako lspci mi vypise co vsechno je nejak k dispozici tykajici se pci a nebo
cat /proc/neco_co_mi_rekne_vsechno_o_MIDI_co_je_k_dispozici
mys elf
mys elf (neregistrovaný)
12. 12. 2006 22:31 Nový

Re: Jak na MIDI?

celé vlákno
Obávám se, že tohle je tak specifická oblast, že bude podle mě lepší zeptat se Google než čekat nějaké obecné info v /proc apod. Jestli nějaký takový nástroj existuje, já o něm nevím.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
28. 9. 2007 20:09 Nový

jackdriver

celé vlákno
chtel sjem se zeptat jak spustim jackdriver
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem