SDL: Hry nejen pro Linux (1)

Michal Turek 22. 2. 2005

V této sérii článků se vám představí knihovna SDL, která slouží pro vývoj her a multimediálních programů a jejíž největší předností je možnost zkompilovat zdrojový kód pro všechny běžně používané operační systémy. Ukázkové programy budou napsány v jazyku C/C++ a zkompilovatelné minimálně pod operačními systémy GNU/Linux a MS Windows.

Základní informace o SDL

Počátky knihovny Simple DirectMedia Layer (SDL) ukazují ke společnosti Loki Entertainment Software, která se zabývá portováním her do operačního systému GNU/Linux, a jejímu hlavnímu programátoru Samu Lantingovi. Byla navržena jako obecné nízkoúrovňové API (aplikační programové rozhraní) pro tvorbu her a obecně multimediálních aplikací. Z velké části zastřešuje funkce operačních systémů, a tím umožňuje téměř stoprocentní přenositelnost zdrojového kódu. Současná nejnovější stabilní verze je 1.2.8.

Logo SDL

SDL obsahuje funkce pro vytvoření okna (včetně fullscreenu) a správu událostí. Dvourozměrná grafika je zahrnuta přímo, 3D grafika je realizována pomocí OpenGL, které má přímou podporu. SDL dále umožňuje práci s audiem, CD-ROM a časovači, pokročilejší programátory jistě potěší podpora vícevláknového programování.

Jak už plyne z názvu (Simple…), je tato knihovna relativně malá. V jádru obsahuje pouze základní funkcionalitu, díky čemuž je přehledná a nezahrnuje programátora žádným gigantickým API. Vše „navíc“ poskytují různé nadstavby, např. SDL_image pro nahrávání obrázků (samotné SDL umí nahrát pouze formát BMP), SDL_sound a SDL_mixer pro zvuky, SDL_ttf pro truetype fonty, SDL_net pro síťování a další. V nejhorším případě musí programátor vše potřebné dotvořit sám, nicméně v naprosté většině případů už to někdo řešil před ním, stačí hledat.

Operační systémy a programovací jazyky

V součanosti je SDL portováno do operačních systémů GNU/Linux, MS Windows, BeOS, MacOS Classic, MacOS X, FreeBSD, OpenBSD, BSD/OS, Solaris, IRIX, a QNX. Dále je ho možno najít na Windows CE, AmigaOS, Dreamcast, Atari, NetBSD, AIX, OSF/Tru64 a SymbianOS, ale tyto systémy zatím nejsou oficiálně podporovány.

SDL je napsáno v jazyce C a samozřejmě funguje i v C++. Může být však používáno i v dalších jazycích. Jsou jimi Ada, C#, Eiffel, Erlang, Euphoria, Guile, Java, Lisp, Lua, ML, Objective C, Pascal, Perl, PHP, Pike, Pliant, Python a Ruby. Všechny příklady v tomto seriálu budou napsány v jazyce C nebo C++. Pokud vás zajímají jiné, odkazy na implementace naleznete na domovské stránce SDL.

Licence

SDL je k dispozici pod licencí GNU Lesser General Public License (GNU LGPL) verze 2 nebo novější. Podrobnosti ohledně licencování naleznete na licenční stránce SDL nebo přímo v textu licence.

Všechny ukázkové programy k těmto článkům budou šířeny, pokud výslovně nebude uvedeno jinak, pod licencí GNU General Public License (GNU GPL) verze 2 nebo novější.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhody už byly popsány výše, jsou jimi především přenositelnost, jednoduchost, rychlost, flexibilita…

Co se týče nevýhod, existuje asi jen jediná. Dokumentace je sice celkem kvalitní, ale začíná být trochu zastaralá (z roku 2001) – neobsahuje popis některých nově přidaných vlastností. Dá se to však kompenzovat pročtením hlavičkových souborů, které jsou hodně a dobře komentované, dostupností zdrojových kódů a spoustou ukázkových programů. U online dokumentace je také spousta příspěvků přidaných uživateli (ve formě diskuse/fóra u každé stránky), které také často pomohou.

Kde lze SDL získat?

Adresa www.libsdl.org je prvním místem, které by měl programátor, hledající cokoliv ohledně SDL, navštívit. Lze zde nalézt naprosto vše včetně dokumentace, tutoriálů, FAQ, souborů pro download, stovek aplikací a knihoven využívajících SDL (většinou včetně zdrojových kódů) a spousty dalších věcí.

Samotné SDL bývá také standardní součástí naprosté většiny linuxových distribucí, u jiných operačních systémů bude nutné stahovat. Pokud plánujete vývoj nebo kompilaci programů, jsou nutné devel balíčky, které obsahují hlavičkové soubory, dynamické knihovny, zdrojové kódy, dokumentaci a několik ukázkových programů. Runtime knihovny jsou pouze pro spouštění již zkompilovaných programů.

Download

Pokračování

V následujícím dílu se podíváme na instalaci SDL a vytváření projektů v gcc, MS Visual C++ a Dev-C++. Na popis kódu se pravděpodobně ještě nedostane.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Český podnikatel a #brexit. Co nastane?

Český podnikatel a #brexit. Co nastane?

Vitalia.cz: 3× o tucích: proč je potřebujeme?

3× o tucích: proč je potřebujeme?

120na80.cz: Cestovní nevolnost. Co pomůže?

Cestovní nevolnost. Co pomůže?

Vitalia.cz: Jelení farma produkuje kvalitní maso

Jelení farma produkuje kvalitní maso

DigiZone.cz: Světlé zítřky gaučových sportovců

Světlé zítřky gaučových sportovců

Vitalia.cz: Epidemie: Klíšťová encefalitida po ovčím sýru

Epidemie: Klíšťová encefalitida po ovčím sýru

DigiZone.cz: Bizár sněmovního jednání

Bizár sněmovního jednání

DigiZone.cz: Dabingové ceny znají letošní nominace

Dabingové ceny znají letošní nominace

120na80.cz: Proč komáři létají hlavně večer?

Proč komáři létají hlavně večer?

Vitalia.cz: Průšvih je tuk, který nevidíte

Průšvih je tuk, který nevidíte

Lupa.cz: U Chomutova vyroste dotované datacentrum

U Chomutova vyroste dotované datacentrum

DigiZone.cz: Mobilní aplikace pro DVTV je tady

Mobilní aplikace pro DVTV je tady

Lupa.cz: Text umírá, na webu zbude jen video

Text umírá, na webu zbude jen video

Lupa.cz: Jaké IoT tarify nabízejí mobilní operátoři?

Jaké IoT tarify nabízejí mobilní operátoři?

Podnikatel.cz: Zůstat na Heurece je čiré bláznovství

Zůstat na Heurece je čiré bláznovství

DigiZone.cz: Soud zakázal šíření TV Markíza v ČR

Soud zakázal šíření TV Markíza v ČR

Lupa.cz: Sdílíte na Facebooku soukromé odkazy?

Sdílíte na Facebooku soukromé odkazy?

Podnikatel.cz: Takhle si Babiš představuje nové daně

Takhle si Babiš představuje nové daně

Měšec.cz: Tipy, než vyrazíte autem na dovolenou

Tipy, než vyrazíte autem na dovolenou

Vitalia.cz: Vědci: Hnojení chemií je zbytečné

Vědci: Hnojení chemií je zbytečné