Hlavní navigace

Spectraball: vykutálené hádanky

8. 3. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Některé logické hry vám ukáží problém v celé své kráse a dají vám čas na to ho vyřešit. Jiné zas zakomponovávají hádanky do hratelnosti a jejich vyřešení je otázkou dalšího postupu. Spectraball se ale nemůže rozhodnout, zda je logickou hrou či čistokrevnou adrenalinovou akcí. Jaké výhody hybridní žánr nabízí?

Dobrodružná kulička se rozhodla vydat tam, kam se dosud žádná koule nedostala – nebo tak nějak. Vymyslet geniální příběh plný zvratů s kulatým hrdinou, co se životem snaží prokutálet, je asi nemožné. Naštěstí je Spectraball logická hra, tudíž je vám hlavní odměnou pocit z úspěšně vyřešené hádanky a ne odhalení nějakého zvratu. Proto je nutné ke hře právě takto přistupovat. Je to zábava na jedno odpoledne, pokud se chystáte prokutálet jen hlavní kampaní. Spectraball ale přináší i pár zajímavých lákadel, která vás mohou u hry na slušnou dobu zaháčkovat.

Ona vůbec samotná kampaň připravená vývojáři z Shorebound Studios není vytvořena nijak špatně, i když by jí určitě pár úrovní navíc prospělo. Obsahuje taky dost zajímavých designérských nápadů a super hádanek, ale zásadní problém tkví v malých nepatrných chybách, které prostě hratelnost shazují, a to dost dramaticky. Jeden level je často příšerně dlouhý a nepřehledný. Navíc značnou část herní doby trvá, než se vůbec zorientujete, co máte udělat a kam dojet.

Spectraball - obrázky ze hry

Tempo hry je nevyvážené

To strašně sráží tempo hry. Některé pasáže jsou postaveny totiž na tom, že prolítnete polovinu mapy s maximální rychlostí a jen tak tak přeskakujete nastražené překážky. Pak skončíte na nějakém místě a minutu koukáte. Adrenalin vám klesne na nulu a vy se zas pomalu šouráte k další překážce, která je vymyšlená tak, že stačí jen jedno zaváhání a musíte ji absolvovat znova. Když zemřete a objevíte se na posledním záchytném bodě, kamera je otočena na úplně jinou stranu, než máte jet, a to vás, ano, opět zmate. Přitom se jedná o banalitu, ale zásadně kazící herní zážitek.

Spectraball o sobě hlásá, že je logickou hrou, ale nějak se nemůže rozhodnout, zda balancovat na pomezí adrenalinové logické akce či stavět na rozvážných hádankách. Každý level je jednoduše směskou všeho a tempo hraní je tak příšerně nevyvážené. Hra neubíhá stejným tempem, prostě letí maximální rychlostí a pak se zastaví a při rozjezdu zapne omezovač rychlosti, kdyby náhodou chtěl někdo přidat. To je frustrující.

Spectraball - obrázky ze hry

Vývojáři chytře pracují s různým herním prostředím

Vývojáři na druhou stranu hráči naservírují několik herních prostředí a velmi chytře využívají jejich specifik. Ve větrné úrovni jste neseni foukáním větrných vrtulí nahoru. V pouštním světě zase zdoláváte pyramidu a podobných vychytávek naleznete v každém prostředí několik. Dokonce se změní i hudební motiv, takže vám bude hrát na poušti orientální hudba a ve vesmíru chladné tóny. To vše je super. O to větší zlost máte na ty zbytečné chyby.

Vaše koule kromě převalování a skákání může ovládat jednu ze tří speciálních schopností. Ta základní vám umožňuje ihned zastavit a aktivujete ji levým tlačítkem myši. Schopnosti se samozřejmě nějaký čas nabíjí, takže jejich výhod nelze využívat neustále jako na běžícím pásu, ale dokáží vás zachránit v kritických situacích nebo pomohou překonat překážky a tak vám vylepšit čas.

Spectraball - obrázky ze hry

Své výsledky můžete porovnat s ostatními

Ono není totiž nejdůležitější danou úroveň zdolat, ale především být v cíli co nejdříve. Váš čas se zapisuje do tabulky na internetu a máte tak možnost porovnání s ostatními hráči. Když se ale podíváte na nejlepší výsledky, asi rychle ztratíte naději, že se do síně slávy dostanete. Já jsem první úroveň (na první pokus) dělal víc než 1000 sekund. Nějaký borec prošel celým levelem ani ne za minutu. To je opravdu obrovský rozdíl.

V hlavní kampani nemáte moc úrovní. Po dokončení vývojáři připraveného obsahu se můžete pustit do třech miniher, které vás asi na víc než pár desítek minut nezabaví, nebo do tvorby vlastních tratí. Spectraball totiž obsahuje velmi slušný editor. Pokud však neste tvořivý typ, lze si rovnou ve hře stáhnout mapy vytvořené ostatními hráči. Podle ratingu vidíte ty nejpovedenější. Dobrá orientace mezi klenoty a mapovým odpadem je tak zaručena.

Spectraball - obrázky ze hry

Hra se občas nepříjemně zesvětlila a pomohl jen restart.

Spectraball má působivou grafiku

Spectraball působí jako malá hra, grafiku má ale prvotřídní. Například úroveň s vegetací a vodou, která je stylizovaná jako tropický ostrov, vypadá úchvatně. Na mapách se nachází mnoho zdrojů světla, ty osvětlují okolní objekty a nebo se odráží o jejich lesklou plochu. Kouká se na to opravdu moc dobře a běhá to svižně i na podprůměrné grafické kartě. Na mé kartě od Intelu to jelo svižně i s nastavením detailů na max. Jen se mi občas zbělala obrazovka a musel jsem hru restartovat. Problém se navíc pokaždé objevil při pokusu, vyfotit hru za chodu přes službu Steam. Je to velmi nepříjemný bug.

root_podpora

Závěr a konečné hodnocení

Spectraballu hraje hodně do karet cena. Ta je na Steamu nastavena pod čtyři eura, což je za obsah, který dostanete poměrně adekvátní. Hra vás může místy frustrovat, ale některé pasáže jsou prostě úchvatné. Pokud k tomu přidáme komunitní obsah, nejedná se o vůbec špatnou hru, ale nadprůměrná určitě není. Pokud nemáte v současné době co hrát, koupí asi nic nezkazíte. Spectraball se často objevuje ve slevách, tak pokud váháte, na nějakou si počkejte.

P. S.: Hru je možné zakoupit i na digitální distribuci her Steam.

Výhody

  • Editor tratí

  • Některé hádanky

  • Grafika a hudba

  • Online tabulky výkonů

Nevýhody

  • Kolísavé tempo hry

  • Málo map v kampani

  • Chyby v designu

  • Občasné problémy s grafikou

Byl pro vás článek přínosný?