Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Superpočítače Cray (třetí část)

faha
faha (neregistrovaný) ---.cust.sloane.cz
30. 9. 2010 8:53 Nový

Helmer3

celé vlákno

Hodne mi ten Cray co se !prostoroveho! usporadani pripomina tenhle navrh http://helmer3.sfe.se/ , diky za serial, jen si neodpustim jednu malickost, jsem vzdy zmaten "zmenou" zamereni dilu, asi proto, ze nevidim kam vlastne celym serialem Unixove vykopavky smerujete ( cray, 8bit v SSSR, URAL, GIMP, scheme, LISP, IBM, COBOL...).

Presto vyborna prace, dobre se to cte, v komentarich vetsinout hodnoty a ne balast. F

dfvdsgdsf
dfvdsgdsf (neregistrovaný) 193.179.215.---
30. 9. 2010 9:37 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

autor chce zmapovat vse, co ma aspon nejakou souvislost s uni*em :-)

Pavel Tišnovský aura:98
30. 9. 2010 9:46 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Ten navrh petaFLOPoveho pocitace je zajimavy, akorat bych rekl, ze to mel Cray s primym chlazenim lepe vymyslene nez prezentovane medene desky :-) Docela by me zajimalo, jaky pocitac by dokazal zkonstruovat z dnesnich cipu, asi by se to PCcku moc nepodobalo.

Je pravda, ze ten serial je vedeny dost "volne", ale premyslim o tom, ze bych nekde na konci uvedl neco na zpusob stromu vyvoje jak hardwaru, tak i operacnich systemu a jazyku. Zrovna jazyky jsou dobre zmapovane, hardware uz min (ne kazdy ma tu vyhodu byt z CR, kde se stykaly zapadni a vychodni technologie :-)

rda
rda (neregistrovaný) ---.liwest.at
30. 9. 2010 11:47 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Ja si myslim ze dnes by to bylo hodne podobne tomuto Cray-2, desky s FPGA/RAM a signaly vedeny jen ve vnitrnich vrstvach desek, samozrejme 4D propojeni, nebo neco vic.. a tech fpga by tam byli tisice + by mel vlastni soft, jez dokaze optimalne pracovat s polem FPGA (zatim zadny vyrobce toto primo nenabizi, mozna neco maji v Intelu k simulacim procesoru..)

atarist
atarist (neregistrovaný) ---.redhat.com
30. 9. 2010 13:38 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Dovolim si nesouhlasit s temi FPGA. Ono to na jednu stranu vypada jako nadherny universalni cip (universalnejsi nez mikroprocesor), ale ve skutecnosti za tuto variabilitu krvave platite poctem tranzistoru a take plochou cipu obetovanou na "naprogramovani" funkcionality. Takze FGPAcka se pouzivaji v maloseriovych vyrobcich, popr. tam, kde je navrh od zacatku zmrseny a je jasne, ze se budou muset provadet updaty firmwaru :)

Mnohem lepsi je IMHO navrh vlastniho specializovaneho cipu, coz je samozrejme drazsi, ale na cenu se Cray nikdy moc neohlizel, protoze celkem logicky dospel k tomu, ze existuji instituce, ktere si jeho nejrychlejsi superpocitac budou moci dovolit :-)

Mard
Mard (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
1. 10. 2010 13:25 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Ano, mám pocit že váš názor je bližší realitě. Sice všechna "Co kdyby" jsou dost pofidérní, ale IMHO FPGA není cesta k realizaci superpočítače. Já bych to hádal na obdobu nějakých procesorových řezů, tj. paralelně řaditelné třeba 512 bitové jádro, volně rozšiřovatelné. Dnešní svět jde spíše aplikací mnohočetných CPU strojů, ale věřím že pan Cray by šel jinou cestou. Násobení počtu jader má mnoho problémů, zejména proto že přírůstek výkonu postupně klesá.

rda
rda (neregistrovaný) ---.liwest.at
1. 10. 2010 13:44 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Jste si jist? Viz: http://www.copacobana.org/ .. lze na tom rozlouskat cokolov. Pokud neco chcete programovat, je lepsi to udelat jako FPGA, nez specializovane cipy, to se pak dostanete k topicim monstrum - viz graficke karty s jejich shaderama. Co inzeruji na webu:

"A new release of COPACOBANA is available now being equipped with 128 Virtex-4 SX 35 FPGAs. This version will provide even more logic resources as well as a total of 24,576 DSP blocks within the FPGAs for accelerating arithmetic-intensive applications. "

To je 24576 jednotek @ 500MHz = 12,288 T operaci/s. Neni to uz nahodou vykon srovnatelny s grafikama, jez maji treba 2T flop x 4ks na 1U rack? Nezavrhujte FPGA, jsou to univerzalni nastroj a specializovana architektura na reseni konkretnich problemu bude ve FPGA vzdy vykonnejsi, nez pouziti nevhodne architektury jednoucelovych cipu k reseni ukolu pro ktery nebyli vyvinuty.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
1. 10. 2010 16:22 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Jo, to je moc pěkná mašinka, obzvlášť se mi líbí ty napájecí kabely, které by stačily na nastartování auta :)

Field
Field (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
5. 10. 2010 0:23 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

Nevím, jak dimenzovali kabely, ale ve FAQ píšou o 600W zdroji...

Karel
Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---
1. 10. 2010 14:26 Nový

Re: Helmer3

celé vlákno

FPGA je krok k superpočítačům. Řada dnešních superpočítačů jako FPGA začínala. Jako funkční prototypy s ne až tak super výsledky. Jakmile se design osvědčí, tak se vytesá do křemíku a teprve z toho se staví počítač, který jde k zákazníkovi. Pak se ze "superpočítače" běžícího na 25MHz a majícího 8 jader stane superpočítač běžící na 2GHz, který má v sobě stovky pouzder a v každém 256 jader. Ale i ty prototypy často chodí k zákazníkům - ladí se na nich překladače, algoritmy atd.

drin
drin (neregistrovaný) ---.bsc-ideas.com
30. 9. 2010 11:19 Nový

pekne calounene

celé vlákno

dalo se na tom i sedet?

mata
mata (neregistrovaný) ---.math.ethz.ch
30. 9. 2010 12:04 Nový

Re: pekne calounene

celé vlákno

dalo, proto tam to calouneni je.

mata
mata (neregistrovaný) ---.math.ethz.ch
30. 9. 2010 12:04 Nový

Re: pekne calounene

celé vlákno

dalo, proto tam to calouneni je.

Pavel
Pavel (neregistrovaný) 62.168.56.---
30. 9. 2010 12:10 Nový

To mi vždy připomene

celé vlákno

Při čtení tohoto seriálu o Crayích se vždy vzpomenu na jeden článek v T-čku někdy kolem roku 85. Tehdy tam psali o novém formátu pro ukládání videí, MPEG. A že jeho praktická použitelnost je velkým otazníkem, protože ačkoliv pro přehrávání videí by bylo možné udělat speciální HW, který by to stihnul, kódováni jednoho celovečerního filmu by na superpočítači Cray trvalo asi dva týdny.

Dnes máme na stole krabčky, které to zvládnou v real-time, ale provnejme, k čemu se používaly Craye a k jakým blbostem dnes používáme počítače s výkonem o mnoho řádů vyšším.

fsadfsadf
fsadfsadf (neregistrovaný) 193.179.215.---
30. 9. 2010 13:06 Nový

Re: To mi vždy připomene

celé vlákno

clovek muze vzdycky dat k dispozici svuj vykon treba pro seti@home.

a nebo si na windows clovek muze nechat viry a pak jini vyuzijou jeho
vykon pro nejake virusove site :-)

Miroslav Prýmek aura:58
4. 10. 2010 9:24 Nový

Re: To mi vždy připomene

celé vlákno

To je takzvany projekt spambot@home - velmi populární! :)

llllllllllllllllll
llllllllllllllllll (neregistrovaný) ---.bb.online.no
30. 9. 2010 17:03 Nový

palec za sekundu?

celé vlákno

... Chladicí kapalina byla pod tlakem rozváděna rychlostí cca jeden palec za sekundu...

Nesedi mi ta jednotka. Nema tam byt misto rychlosti prutok a jednotka kubicky palec za sekundu? Nebylo by lepsi pouzit standardni jednotky (napr l/min) misto imperialnich jednotek?

Tinker
Tinker (neregistrovaný) 213.168.182.---
30. 9. 2010 21:43 Nový

Re: palec za sekundu?

celé vlákno

Já to chápu stylem, že v místě X se voda posunula o dráhu Y (1 palec) za dobu Z (1 sekunda)....otázka je, jestli je místem X nějaká malá hadice, nebo celej Cray - v tom případě luxusní výkon, tam by jistě nestačily ty náhrady ze zverimexu :D

Pavel Tišnovský aura:98
1. 10. 2010 10:15 Nový

Re: palec za sekundu?

celé vlákno

Pro jistotu (clanek vznikal na zaklade vetsiho mnozstvi zdroju) jsem dohledal presny popis od Cray Research:

"The coolant flows through the module circuit boards at a velocity of one inch per second and is in direct contact with the integrated circuit packages and power supplies."

Cerpadylka ze zverimexu by to IMHO skutecne nezvladly ;-)

Mard
Mard (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
1. 10. 2010 13:55 Nový

Re: palec za sekundu?

celé vlákno

Uchladit desítky kilowat? :-) Heheh, to určitě ne. To muselo být pořádné čerpadlo, aby prohnalo tolik média. To chladicí médium mohlo mít podobnou tepelnou kapacitu jako voda, takže to odpovídá zhruba čerpadlu, jaké je u cca 150 kW kotle na ohřev páry. To není žádný drobeček, co by šel zastrčit za knížku.

pe25tr
pe25tr (neregistrovaný) ---.vzlu.cz
1. 10. 2010 7:57 Nový

počet modulů

celé vlákno

kapitola 5:...každý ze 750 modulů, z nichž se superpočítač Cray-2 skládal...
kapitola 6:...Celý superpočítač Cray-2 se skládal z 320 takových modulů...

Pavel Tišnovský aura:98
1. 10. 2010 10:12 Nový

Re: počet modulů

celé vlákno

750 je spatne, omlouvam se. Je to 320 modulu, to cislo 750 je prumerny pocet cipu na jednom modulu, ktery typicky obsahoval cipy v matici 8x8x12 (nekde jich bylo trosku min, proto je prumer okolo tech 750).

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem