Ušetřete

Hlavní navigace

Články v rubrice Knihovny

Qt DeveloperDays 2014: berlínský medvěd mručí nad přicházející verzí Qt 5.4

C++ framework Qt expanduje do nových oblastí a snaží se tam zabydlet jako občan první kategorie. Pronikne více do mobilů? A co na paluby auto-mobilů? Internet of Things se také často objevoval v přednáškách dodavatelů embedded řešení – tlak na rychlé uvedení na trh a lepší hardware dává zelenou rychlejším přístupům než čisté C.

Heartbleed bug: vážná zranitelnost v OpenSSL

Tento týden zahýbala světem zpráva o zranitelnosti knihovny OpenSSL, umožňující vzdáleně vylákat ze serveru důvěrné informace včetně privátních klíčů nebo hesel uživatelů. V dnešní analýze se pokusíme odpovědět na otázky, kde se daná zranitelnost vzala a co dělat, pokud vaše systémy byly také postiženy.

Qt Developer Days: jak se daří Qt bez Nokie?

Druhý říjnový týden se v Berlíně konalo velké setkání vývojářů a uživatelů prostředí Qt. Tato setkání probíhají už desátým rokem a vždy se na nich dozvíte nejnovější informace nejen o Qt, ale i o celém ekosystému okolo něj. Jak se vede Qt knihovně rok poté, co ji Nokia prodala? O tom se mluví po celém Berlíně.

Co kuje Nokia s Qt knihovnami?

Společnost Nokia mění výrazně svou strategii na poli mobilních telefonů. Nechce nasazovat mainstreamový Android, ale chce se soustředit na Windows Phone a sblížit se s Microsoftem. Co ale firemní open-source projekty v čele s Qt a Symbianem? Nokia prozradila detaily na vývojářské konferenci v Mnichově.

Gtkmm a jeho spolupráce s Glade

V tomto díle našeho seriálu o knihovně Gtkmm budou popsány základy práce s programem Glade, návrhářem grafického rozhraní GTK+, od samotného návrhu rozhraní po propojení vygenerovaného XML souboru s konečným výtvorem v kódu C++. Ukázkovým programem je tentokrát opravdu malý a jednoduchý formulář.

Dokončujeme textový editor v Gtkmm

Tento díl seriálu o Gtkmm vylepšuje nás textový editor nutnými novými widgety. Většina z nich jsou prachobyčejné widgety, nicméně tři z nich ale tvoří hned několik widgetů najednou. Ano, jsou to standardizovaná dialogová okna. Pro rychlou úpravu textu se hodí schránka, která také nezůstane opomenuta.

Textový editor na 350 řádků v Gtkmm

Pokračování seriálu o gtkmm – dnes spolu začneme v C++ tvořit minimalistický, ale funkční textový editor. Tomu bude pro zajímavost předcházet malý průzkum kódu ostatních „konkurenčních“ editorů. Také si představíme další dva widgety a část XML kódu pocházejícího z knihovny Glade ve formě menu.

Napsat správně mezinárodní aplikaci v Qt nemusí být snadné

Dobře napsaná aplikace – to je kus umění. Přesvědčit vás o tom může i okamžik, kdy se vaše aplikace dostane mezinárodnímu publiku. Rázem je nám osmibitový char těsný a uživatelé si stěžují, že soubor používající německou diakritiku nebo norské znaky nejde otevřít a že je potřeba s tím něco dělat.

Signály a dialogy v Gtkmm

V minulém článku o knihovně Gtkmm jsme započali programovat kalkulačku a zadal jsem vám menší domácí úkol. Dnes si ukážeme řešení tohoto úkolu a poté si předvedeme práci se signály, opět změníme vzhled klávesnice, tentokrát s pomocí tabulky, a naučíme se, jak uživateli něco sdělit prostřednictví dialogů.

Základní widgety v Gtkmm

V tomto díle seriálu o gtkmm si popíšeme základní widgety. Budou to: Entry, Button, … Zkrátka všechny, které jsou potřeba k vytvoření jednoduché kalkulačky. Kalkulačka by také měla mít nějakou rozumnou klávesnici, ne takovou, která bude zabírat celý displej. Uživatelé Eclipse si také přijdou na své.

Gtkmm: pište GTK+ v jazyce C++

Toto je první článek našeho nového seriálu o knihovně gtkmm, která slouží k výrobě grafických programů v C++ při použití prostředí GTK, známého třeba z GNOME. Dnes si řekneme pár základních údajů a něco o její historii a ukážeme si, jak si ji nainstalovat a udělat s její pomocí jednoduchý program.

Konference IDF 2010: akce, kde by žádný webový vývojář neměl chybět (Komerční sdělení)

AJAX, Framework, Javascript, PHP, NOSQL, RIA, či Silverlight – výrazy pro běžného uživatele neznámé, ale pro vývojové pracovníky denně v praxi používané.

Qt na mobilních telefonech s operačním systémem S60

Společnost Qt Software v posledních měsících horlivě pracuje na portu Qt pro velmi rozšířenou platformu mobilních telefonů Symbian S60. Jeden z vývojářů bývalého Trolltechu se nyní na svém blogu pochlubil s funkční verzí balíčků a ukázek, které může vyzkoušet každý. V jakém stavu Qt pro S60 je?

Nokia vypustila mobilní platformu založenou na Linuxu a Qt

Nokia oznámila spuštění platformy Qt Extended 4.4, což je vývojová platforma pro mobilní a vestavěné aplikace založená na open-source Qt toolkitu. Součástí je modulární architektura, která poskytuje základní stavební kameny pro uplatnění linuxového softwaru. Má pokrývat širokou řadu produktů. Co nabízí?

Aby Qt aplikace zapadly do GNOME

V poslední době se vývojáři Qt snaží rozšířit svůj vliv i na konkurenční prostředí GNOME (GTK) a nabídnout jim možnost převléknout Qt aplikace, které časem snad plnohodnotně zapadnou a budou používány mezi standardními GTK programy. Jaký je stav projektu QGtkStyle, který se na tuto činnost zaměřuje?

Vztah PyGTK a GTK

Dnes nahlédneme hlouběji na samotné PyGTK a skrze něj i na GTK. Pokusíme se trochu pochopit, jak GTK vlastně funguje, což nám pak pomůže při psaní složitějších věcí. Poté si probereme ještě referenční příručku a tím kompletně dobereme základy.

PyGTK 4: Kalkulačka a prohlížeč

Čtvrtý díl seriálu o PyGTK. Dnešní díl bude zaměřen již více na praxi. Probereme pár nových prvků a natrénujeme si dosavadní poznatky na vytvoření jednoduché kalkulačky a na vytvoření ještě jednoduššího textového prohlížeče.

Vzhled aplikací v PyGTK

Již třetí díl seriálu, který vás učí používat PyGTK. Dnes si ukážeme, jak lze řadit prvky do struktur a tím vytvářet layout - vzhled našich aplikací. Konkrétně bude řeč o gtk.HBox(), gtk.VBox(), gtk.Table() a okrajově škrtneme i o gtk.Fixed(). Vše doplněno screenshoty a ukázkou kódu u gtk.Table().

Klasický Hello World v PyGTK

V dnešním druhém díle nového seriálu o vytváření aplikací pomocí PyGTK si ošetříme import knihoven, ukážeme si, jak správně zapisovat kód v PyGTK, co je to callback a vše si podrobně rozebereme. V závěru článku pak vylepšíme náš první program o nové vlastnosti a tak vytvoříme pořádný Hello World.

Vlastnosti a výhody toolkitu PyGTK

Dnešním článkem otevíráme nový seriál o vytváření GUI v Pythonu pomocí svobodného multiplatformního toolkitu GTK+ a jeho bindingu PyGTK. V prvním díle si představíme samotný toolkit a rozebereme jeho výhody. Dále vytvoříme a rozebereme nejmenší možný program s tlačítkem, který má pouhých sedm řádků.

Nokia má moc ovlivnit linuxový svět

Včera oběhla svět překvapivá zpráva: známá finská firma Nokia koupila majoritní podíl společnosti Trolltech. Taková transakce může mít zásadní vliv na celý linuxový svět, protože může ovlivnit podstatnou část aplikací a tím i distribucí. Proč Nokia loví v těchto vodách? Jsou pro nás rizika velká?

Hra Tanky v Open Inventoru

V předchozím článku jsme si v Open Inventoru vytvořili malé bludiště a jeden tank, se kterým se můžeme nyní v bludišti vesele prohánět. Tanky projíždějící zdmi nejsou ale to pravé pro opravdovou hru. Dnes si tedy přidáme detekci kolizí a rovněž trochu zábavných efektů v podobě střel a explozí.

Píšeme 3D střílečku v Open Inventoru

Po delší době přinášíme na přání čtenářů další dva díly tutoriálu o Open Inventoru, navazující na předchozí jedenáctidílnou sérii. Články ukáží, jak vytvořit jednoduchou tankovou 3D střílečku. V tomto díle vytvoříme bludiště a jeden tank, se kterým se v bludišti budeme moci prohánět.

Menu a stavový řádek v PyQt4

Pokračujeme v průzkumu možností multiplatformní knihovny PyQt4. V dnešním článku si budeme povídat o tom, jak do naší aplikace umístit tolik potřebné menu a užitečný stavový řádek. Zmíníme se také o tom, jak z menu udělat panel nástrojů.

Přepínače, zaškrtávací pole a seznamy v PyQt4

V dnešním článku ze série o knihovně PyQt4 si vylepšíme náš prohlížeč textu z minulého dílu o seznam otevřených souborů. V další části článku pak prohloubíme naše znalosti formulářových prvků dostupných v PyQt4 o užitečný přepínač a často používané zaškrtávací pole.

Práce s textem v PyQt4

V dnešním článku ze série o knihovně PyQt4 se naučíme editovat text s pomocí QTextEdit, používat ikony pomocí třídy QIcon a vytvářet roletová menu s QComboBox. Opět si vše předvedeme na praktických příkladech. Společně si vytvoříme například jednoduchý prohlížeč textových souborů.

Formuláře, popisky a obrázky v PyQt4

V dnešním článku o PyQt knihovně si představíme další užitečné prvky. Povíme si především o formulářových polích QLineEdit, textových popiscích QLabel a naučíme se načítat a zobrazovat obrázky pomocí QPixmap. V praktických částech si vytvoříme jednoduchý formulář a malý prohlížeč obrázků.

PyQt4: Layouty, signály a sloty

V dnešním, v pořadí druhém, díle seriálu o PyQt si povíme o layoutech, které nám pomůžou s rozmístěním widgetů v okně naší příkladové aplikace. Také si vysvětlíme používání signálů a slotů, které jsou jedním ze základních stavebních prvků PyQt4. Povíme si i o funkcích, které se při práci se signály a sloty nejvíce používají.

PyQt4 - Úvod a první okno

Tímto článkem začíná nový seriál, který se bude zabývat modulem pro Python umožňujícím vytvářet grafické aplikace s knihovnou QT4V. V dnešním úvodním dílu si řekneme, co vlastně PyQt4 je a proč je dobré jej používat. Naučíme se vytvořit jednoduchou aplikaci a přiřadit jí okno, do kterého umístíme tlačítko.

Knihovna Winpcap a její základní použití

Winpcap je knihovna, která umožňuje přistupovat k síti a síťovým zařízením. Standardní API sice umožňuje pracovat s transportní i IP vrstvou modelu TCP/IP, ovšem programátor mnohdy potřebuje nahlédnout i do nižší vrstvy, a to jde přes běžné API velice obtížně a kostrbatě (pokud vůbec). V tu chvíli je čas na winpcap.