Hlavní navigace

Auto vytištěné na 3D tiskárně bude brzy realitou

1. 3. 2013

Sdílet

O 3D tisku na Rootu občas píšeme a podle nás je to věc s velkým potenciálem. Jak velkým ukazuje designer Jim Kor, který pracuje na automobilu Urbee 2 vytištěném pomocí 3D tiskárny. Půjde o lehké vozidlo se třemi koly a s tvarem slzy, které bude vážit asi půl tuny. Motor, šasi a kola samozřejmě vytištěné nejsou, ale většina automobilu je vytvořena vrstvu po vrstvě z plastu ABS, ze kterého se vyrábí třeba lego a tisknou z něj obvykle i open-source 3D tiskárny.

Výroba všech komponent zabere asi 2500 hodin, tedy přes tři měsíce nepřetržitého tisku. Sestavení už je pak poměrně jednoduché, protože mnoho součástí je už po vytištění spojeno do několika velkých celků. Ve většině států bude Urbee 2 registrován jako motocykl, což je dáno jeho třemi koly i nízkou hmotností. Přesto by měla být konstrukce velmi pevná, prakticky jako obdobná konstrukce z plechu. Nevýhodou pak bude riziko, že se nešikovně poškodí větší část karoserie a bude třeba ji celou vytisknout znovu.

(Zdroj: Slashdot)

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 3. 2013 12:33

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    3D tisk je jistě velmi zajímavá technologie, a jako ukázka cesty vpřed je projekt takového vozu jistě podnětný. Nicméně tisknout non-stop tři měsíce, aby výsledkem byl půltunový(!) Velorex... To je zatím spíš vtip než reálná aplikace.
    Navíc u velkoobjemové výroby identických dílů je 3D tisk dost nesmyslný. Injection moulding je daleko ekonomičtější, a těžko v tom očekávat nějakou výraznou změnu. Dalším problémem je materiál. Jako se bude to ABS chovat při mrazech a na slunci, jak se bude zhoršovat pevnost pod dlouhodobým vlivem počasí?

  • 2. 3. 2013 13:38

    Blaazen

    Na fóru majitelů Mercedesů si taky lidi stěžovali, že to rezne už v záruční době od tý doby, co přesunuli výrobu někam do Maďarska.

    Když si koupíte helmu na motorku, tak vám taky prodavač řekne, že je to tak na dva roky, lepší na tři karbonová snad i na pět, už nevím přesně.

    Trvanlivost bych tedy moc neřešil.

    Jiná věc je cena. Vyrobit auto není tak drahý, dneska je nejdražší marketing, reklama a dealeři. V ceně auta platíte armádu lidí, kteří na tom neutáhli ani šroubek. Když to doma vytisknete (na samoreplikovací tiskárně), tak vás to vyjde levněji. Ráno spustíte tisk, půjdete do práce a až se večer vrátíte, bude hotovej blatník :D
    Po víkendech to dáte dohromady a frčíte :D

  • 2. 3. 2013 14:24

    Franta <xkucf03/> (neregistrovaný)

    Ad „Když to doma vytisknete (na samoreplikovací tiskárně), tak vás to vyjde levněji“

    3D tisku fandím, ale obávám se, že tady to levněji nevyjde – spočítej si kolik stojí půl tuny ABS… Možná je v té váze započítaný i motor a další kovové díly, takže za plast to bude méně, ale i tak to bude celkem drahá sranda.

  • 2. 3. 2013 14:28

    tdx (neregistrovaný)

    Naopak, do budoucna možná jediná cesta, jak vyrábět věci. Výroba čehokoliv je sama o šíleně neekologickou záležitostí a mrháním často neobnovitelných přírodních zdrojů. Nikdy nevíte přesně, kolik se toho vlastně prodá, musíte hradit velké náklady na distribuci (a spotřebovat při tom neadekvátní množství dalších zdrojů) atd. Až bude tato technologie dotažena, zcela jistě se zvýší i rychlost a sníží energetické nároky. Materiály pro tisk budou dost možná vyrobeny z recyklovaných plastů. A v době, kdy k tomu dojde, už se dost možná auta v podobě, jak je známe, nebudou vyrábět.

    Mimochodem, vůbec bych se nedivil, kdyby celková energetická náročnost od výroby vozu klasickou cestou až po jeho dodávku zákazníkům několikanásobně nepřevýšila onen tříměsíční tisk. Jen to nebude tak vidět, protože jsou náklady rozloženy na více subjektů.

  • 2. 3. 2013 14:54

    Blaazen

    @ Materiály pro tisk budou dost možná vyrobeny z recyklovaných plastů.

    Už jsou. Je to PLA, vyráběné z kukuřice. Zde ale použité není.

  • 2. 3. 2013 17:03

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Klíčová je ta rychlost. Vzít formu a vstříknout do ní plast je velmi rychlé. Nechat něco tisknout 3D tiskárnu je naopak *mimořádně* dlouhý proces. A protože musí každá vrstva vychladnout před aplikací té následující, vidím v tom trochu zádrhel.
    Energetická náročnost by se neměla řádově lišit, protože v obou případech potřebujete prostě přetavit spoustu plastu. Nicméně ohřívat plast elektrickou tryskou v hlavě tiskárny vs plynem v kotli :) nese dost odlišné náklady.
    Odhad prodaného množství opravdu není problém. Kolik automobilů dnes výrobci nakonec vůbec neudají? :)

    3D tisku se dočkáme minimálně zpočátku spíš tam kde je podstatnou výhodou možnost udělat každý kus jiný, a zároveň není omezením rychlost tisku a výše nákladů. Už dnes se vyrábějí "designové" protézy, kostní implantáty, a experimentálně dokonce žíly. Podle mě uvidíte dřív tištěná játra nebo ledviny, než masovou produkci automobilů.
    http://www.ted.com/talks/scott_summit_beautiful_artificial_limbs.html
    http://www.bbc.co.uk/news/technology-16907104

    Pak je tu samozřejmě prototypování, různé dekorační předměty apod.
    http://www.youtube.com/watch?v=qc9OtwDGZv4

  • 3. 3. 2013 9:34

    Jarda_P

    >Vzít formu a vstříknout do ní plast je velmi rychlé. Nechat něco tisknout 3D tiskárnu je naopak *mimořádně* dlouhý proces. A protože musí každá vrstva vychladnout před aplikací té následující, vidím v tom trochu zádrhel.

    On take asi bude rozdil v pevnosti kusu vyrobeneho injektazi a kusu lepeneho vrstvu po vrstve. Ostatne i u auta z dilu vyrobenych injektazi bych se bal, ze se mi rozlozi pod zadkem a radsi si ani prilis nepredstavuji chovani plastoveho auta pri nehode, zejmena pak treba za mrazu, kdy by trisky letaly az do vedlejsi ulice.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor zprávičky

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.