Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia Tuesday TopDrive KupDnes Navrcholu Bomba NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Flash místo disku?

Samsung začně letos prodávat čipy obsahující 16 GB paměťi flash. Během několika let předpovídá nástup flashe jako náhrady běžných mechanických disků. Masovému nasazení místo HDD nebo DVD prý chybí už jen dostatečné navýšení kapacity.

Cena nových čipů bude přibližně 90 USD, což je asi 2100 Kč. Flash disky by kromě menšího rizika mechanického poškození mohly nabídnout také nižší spotřebu a tím i vyšší výdrž notebooků a jiných mobilních zařízení.

Předchozí zprávička Následující zprávička        
tdc
tdc
13. 1. 2006 15:36 Nový

gigabit

celé vlákno
Priste lepe cist, Samsung vyrabi 16Gb chipy, ne 16GB (gigabit, ne gigabajt).
Pichi aura:75
13. 1. 2006 16:00 Nový

Re: gigabit

celé vlákno
OK. Čip je sice 16Gb, ale paměť z nich složená bude mít 16GB. Akorát 16GB storage za US $720 je trochu moc na to, aby to mohlo vytlačit HD.
Bilbo
Bilbo (neregistrovaný)
13. 1. 2006 16:37 Nový

Re: gigabit

celé vlákno
Pravda, ale nic nebrani do jednoho zarizeni dat tech cipu treba 8 nebo vic ... treba ramky jsou typicky myslim asi z 16 cipu ... a jinak se v originale pise "Gartner estimates that 16GB Flash drives will cost from about $90 (£52) in 2007" coz rozhodne neznamena ze nove cipy od samsungu budou stat 90 dolaru ... ale ze 16gb flashky obecne bude v roce 2007 stat 90 dolaru. No proste totalne pomotanej clanek.
samu
samu (neregistrovaný)
13. 1. 2006 15:54 Nový

a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
neviem ci nekecam, ale pokial to viem dobre, tak flashky maju obmedzenu zivotnost na pocet zapisov a mozno ze aj na citanie. alebo uz su take dobre, ze je to zanedbatelne?
Marv
Marv (neregistrovaný)
13. 1. 2006 18:56 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
Mají, ale zlepšuje se to. V současné době už to je tuším kolem 300 tis zápisů do jednoho paměťového místa.
Rainbow
Rainbow (neregistrovaný)
14. 1. 2006 0:09 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
Maju aj viac, ale swapovanie pohodlne zlikviduje kazdu flash. Dalsim problemom je rychlost, hlavne zapis je pomaly (treba zmazat cely sektor/blok a znovu naprogramovat). Takze ako nahrada lubovolneho disku to tak skoro nebude.
jd
jd (neregistrovaný)
15. 1. 2006 9:44 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
Zlocinem u soucasneho pouziti flash disku je pouzivani nevhodnych Filesystemu. Napr u JFFS2 ktery je urcen primarne pro flash neni vetsinou nutne mazat sektor pri kazdem zapisu.
Michal Kubeček
Michal Kubeček (neregistrovaný)
15. 1. 2006 13:46 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
hlavne zapis je pomaly (treba zmazat cely sektor/blok a znovu naprogramovat)

To je ovšem oproti hard disku obrovský rozdíl… :-)

Petr
Petr (neregistrovaný)
16. 1. 2006 10:23 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
Jenže sektorem se u flash myslí třeba 64KB. Zdání standardního 512B sektoru se dělá různými mapovacími ( a patentovanými) technikami.
Jakub Chalupnik
16. 1. 2006 10:32 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
Jak kde - NAND flash pameti mivaji sektor tak ctvrt kilobajtu az kilobajt - i kdyz ted to mozna bude o neco vic, ale je to zhruba srovnatelny s alokacnim blokem FAT :-)
uživatel si přál zůstat v anonymitě
15. 1. 2006 13:37 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
300tis je porad malo i v pripade ze neswapuju a pouzivam specialni fs. 300tis jsem schopen udelat za normalniho prozu za rok. Nakonec to dopadne jak u plazmovek nebo oled. Zakaznik bude masirovanej tim ze je to lepsi, ale zapomene se na to ze to ma omezenou zivotnost. A za 2 roky nazdar. Takze si bude muset koupit novou. Ackoliv treba u LCD by si mohl vymenit vybojku a kvalitni flaskova technologie CRT vydrzi taky 10-15 let.
Stanislav Brabec aura:91
16. 1. 2006 13:33 Nový

Re: a co tak pocet zapisov?

celé vlákno
Analýza z roku 2003:
http://www.sandisk.com/pdf/oem/WPaperWearLevelv1.0.pdf

přepsání celé flash: trvanlivost 2000000 zápisů

Jednou za 5s přepsání 4kB bloku na 1GB flash: trvanlivost 79 let pro nevhodné filesystémy, 317 let pro vhodné filesystémy

Jediný běžný způsob použití, kde životnost nepostačuje, je swap.
machr
machr (neregistrovaný)
13. 1. 2006 15:58 Nový

.

celé vlákno
> Masovému nasazení místo HDD nebo DVD prý chybí už jen dostatečné navýšení kapacity.

a to je prave ten duvod, proc se porad pouzivaj HDD. protoze zadny jiny medium jim, co se tyce kapacity nesaha ani po kolena....

navic cena 2100 za 16GB, to je vic nez 130 Kc/GB. HDD koupite vpohode za desetinu. A jestli je to jen 16 Gb, tak to uz no comment....
Marv
Marv (neregistrovaný)
13. 1. 2006 19:09 Nový

Re: .

celé vlákno
Záleží na co je disk určen. Např. na kancelářské stanici, která stejně data ukládá na server to stačí. Pokud si ale někdo stahuje doma na disk hromady filmů, tak ten zůstane u HD.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
13. 1. 2006 19:23 Nový

Re: .

celé vlákno
Jestli chces bezdiskovou prac stanici, super, nepotrebujes ani flash. Jinak si vypis soubory otevreny pro zapis na libovolny workstation za chodu, jedno jestli windoze nebo linux. vetsina z nich zbytecne, souhlas, ale kvuli omezeni na pocet zapisu nikdo prepisovat aplikace a implementovat lepsi sdilene filesystemy s offline cache implementovat nebude. A'propos mechanismus cache je typicky pripad, kdy je na disku neustaly zapis vicemene pro kocku. Pouzivaji jej temer vsechny aplikace od office po webovy browser. O docasnych souborech nemluve.
Sancho
Sancho (neregistrovaný)
14. 1. 2006 10:33 Nový

Re: .

celé vlákno
Nie, ze by som nesuhlasil, ale...
Pouzivam Slax a mam ho na pamatovom kluciku.
Uklada na disk data len pri vypnuti, inak ide z ramky.
A jeho sucastou je takmer vsetko, co potrebujem - kancelarsky balik, prehravac filmov a TV a perlovske freevo.
Takze, kedze to mam vacsinu casu pichnute v domacej stanici (v ktorej je mimochodom len jeden ventilator v zdroji), tak mam tichucky PC, urceny na multimedia, ktory bez problemu prehrava obsah zo serveru.
Nemyslim si, ze pocet zapisov na flash je nejake seriozne obmedzenie. Skor ide o to, ako sa s tym vysporiadaju developeri...
uživatel si přál zůstat v anonymitě
19. 1. 2006 14:24 Nový

Re: .

celé vlákno
Souhlasím, ta stanice byl jen takový jeden rychlý příklad. Ale co se týká počtu přepisů, tak to se daří stále zlepšovat, tak to v budoucnu asi taky problém nebude. Ono ani harddisk nevydrží věčně :-)
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přehled názorů

gigabit
tdc 13. 1. 2006 15:36
├ 
Re: gigabit
Pichi 13. 1. 2006 16:00
└ 
Re: gigabit
Bilbo 13. 1. 2006 16:37
a co tak pocet zapisov?
samu 13. 1. 2006 15:54
├ 
Re: a co tak pocet zapisov?
Marv 13. 1. 2006 18:56
│
├ 
Re: a co tak pocet zapisov?
Rainbow 14. 1. 2006 00:09
│
│
├ 
Re: a co tak pocet zapisov?
jd 15. 1. 2006 09:44
│
│
└ 
Re: a co tak pocet zapisov?
Michal Kubeček 15. 1. 2006 13:46
│
│
 
└ 
Re: a co tak pocet zapisov?
Petr 16. 1. 2006 10:23
│
│
 
 
└ 
Re: a co tak pocet zapisov?
Jakub Chalupnik 16. 1. 2006 10:32
│
└ 
Re: a co tak pocet zapisov?
anonymní uživatel 15. 1. 2006 13:37
└ 
Re: a co tak pocet zapisov?
Stanislav Brabec 16. 1. 2006 13:33
.
machr 13. 1. 2006 15:58
└ 
Re: .
Marv 13. 1. 2006 19:09
 
└ 
Re: .
anonymní uživatel 13. 1. 2006 19:23
 
 
├ 
Re: .
Sancho 14. 1. 2006 10:33
 
 
└ 
Re: .
anonymní uživatel 19. 1. 2006 14:24