Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia Tuesday TopDrive KupDnes Navrcholu Bomba NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Linus odmítl GNU GPL 3

Linus poslal do LKML zprávu, ve které oznámil, že jádro nepřejde na GPLv3. „Linuxové jádro je vydáno pod GPL verze 2. Pod ničím jiným. Některé soubory je sice možno licencovat pod verzí 3, ale rozhodně ne celé jádro.”

„Takže si nemyslím, že jádro přejde na novou verzi, protože já osobně pod ní svůj kód nevydám.”

Dále čtěte…         

Předchozí zprávička Následující zprávička        
Ondřej Tůma
Ondřej Tůma (neregistrovaný)
26. 1. 2006 11:52 Nový

Supr ! :)

celé vlákno
Gratuluju k evidentne rozumnemu rozhodnuti !! Ted by jeste mohlo prejit pod nejakou rozumnejsi like BSD licenci a bude to cool ;) Jeste kdyby to slo :S
fero
fero (neregistrovaný)
26. 1. 2006 12:06 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
to by stallman dostal infarkt ;)

btw neviete niekdo aky je rozdiel medzi gpl v3 a v2 ?
w0rm aura:100
26. 1. 2006 12:40 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
No gpl v3 este nebola schvalena. Existuje len navrh, ktory sa este moze zmenit. Takze je predcasne hovorit o rozdieloch, ale pokial viem tak v gpl v3 budu osetrovane aj vecicky ako napr DRM a patenty. Podrobnejsie info bolo v bolo v clanku ktory bol nedavno uverejneny tu na root(ovi/e?)
hibernatus aura:85
27. 1. 2006 9:35 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Jarda
Jarda (neregistrovaný)
26. 1. 2006 12:16 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Jo, a Micro$oft nakonec vyda stabilni Windows a je to v p......
uživatel si přál zůstat v anonymitě
26. 1. 2006 13:18 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
mily jardo, doporucuju ti vyhledat odbornou pomoc. zivot je boj, ale ten tvuj se uz trosku zvrhnul.
NaiL
NaiL (neregistrovaný)
26. 1. 2006 20:00 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
zjavne si to nepochopil, tak ti trochu nalejem do gebule, nech tam aspon nieco mas :D

ako vsetci vieme jedina podmienka BSD licencie ktora by zabranila pouzitiu daneho source v komercnom sw je ze nedas do src info o tom ze tato a tato cast su zo SW licencovaneho pod BSD. A pokial dobre uvazujem tak to nieje najeke hrozne, kedze source nezverejnit nemusis :) ze? a dalsia vec, vysledny produkt nemusi mat taku istu lic. cize by to kludne cele mohli pouzit a nemat strach, aj tak to uz pouzili, ale kedze m$ mali svoj "klon" ci derivat BSD tak to maju legalne.
www
www (neregistrovaný)
26. 1. 2006 22:19 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
at zije root.cz, pevna hraz proti spadum spolecnosti microsoft. hosi, dekujem! nebo spis: bratia, vdiaka? ;-) 'microsoft' je asi zaklinadlo, ze to tu nikdo (ze strachu?) poradne nenapise :)
Martin Hudec
27. 1. 2006 14:04 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
:) Davova psychoza.. niektore slova sa proste nehovoria, alebo sa zmrsuju..
Martin Hudec
27. 1. 2006 14:01 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Windows vedia byt stabilne.. pozor..
lyon
26. 1. 2006 14:31 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
BSD licence radeji ne.. jeste bychom se dozili situace, kdy Windows budou misto do BSOD padat na kernel panic :)
Vít Heřman
26. 1. 2006 15:20 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Pokud to melo znamenat ze by mrkvosoft Linuxove jadro vykradl - pokud by chtel, ma dost materialu v *BSD - a evidentne se na to moc nechysta :))
Izak
Izak (neregistrovaný)
28. 1. 2006 2:23 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
No to se teda nechysta, on uz to dela.
Celi TCP/IP stack je ve windows z BSD
hlasky ala /dev/ v debugu atd. atd.
Martin Hudec
27. 1. 2006 14:46 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Co ma BSD licencia s kernel panicom? Troska nevidim pointu tvojej reakcie.
Izak
Izak (neregistrovaný)
28. 1. 2006 2:19 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Protoze jsi "neinformovan" a mas dlouhe vedeni.
ja to pochopil hned.
Martin Hudec
28. 1. 2006 13:51 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Tak ma prosim informuj a podel sa so mnou, ako s debilom, ze o co ide, aby som nebol debil a teba nemal za kokota. Obaja tvojim vysvetlenim ziskame :). Stale nevidim ziaden suvis medzi BSD licenciou a kernel panicom.
JP
JP
26. 1. 2006 16:49 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Souhlasím, extremistům je třeba zatrhnout típec. Ikdyž ta BSD licence zrovna u linuxového jádra podle mě moc výhod nemá a přechod na ni je těžko představitelný, GPL v. 3 je cestou do pekla stejně jako přehnané spoléhání na kontroverzní projekty typu Gnome a Mono.

Pár podobných rozhodnutí, pár forků či přechodů na alternativy ala xorg a vývoj OSS nabere konečně pořádné obrátky.
x0nix
x0nix (neregistrovaný)
26. 1. 2006 21:15 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Muzu se zeptat, co je na Gnome kontroverzniho? Teda krome toho, ze jsou jeho vyvojari (user-interface) nacisti? :-)
Vít Heřman
26. 1. 2006 21:59 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
No, mam pocit ze vyvoj Gnome by do budoucna mel byt pomerne tesne spojen prave s Mono, nebo se mylim??? Jinak osobne jsem ke Gnome dost skepticky, stejne jako ke KDE - Gnome me nezaujalo nikdy, KDE jsem jednu dobu pouzival z lenosti nakonfigurovat si neco poradneho. Pak jsem zjistil ze jedine co ma KDE navic oproti XFCe je konqueror na prolejzani disku, ktery je stejnak nepouzitelny na jakoukoliv vaznejsi praci. Tak jsem zacal pouzivat XFCE. No a pak jsem si poridil notebook a jelikoz se mi nechtelo cekat na kompilaci nejakeho kolosu a binarni baliky v NetBSD nestoji za moc, tak jsem sahnul po WindowMakeru. Casem jsem ho zacal pouzivat i na desktopu a postupem casu jsem zjistil ze se opet lisi jen absenci nejakeho prolejzatka na disky. S rychlosti jsem spokojen, ovladani i vzhled mi vyhovuje... A kdybych potreboval nejake klikaci udelatko na praci se soubory, verim ze by se nejake naslo. A v nicem jinem se podle me ruzne window managery a desktopova prostredi nelisi.
BoodOk
BoodOk (neregistrovaný)
26. 1. 2006 22:15 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
Omyl. Lisi se v tom, ze na rozdil od WM mi DE poskytuje navic aplikace. Napr. kmail, konsole, kate, konqueror apod.
Martin Ždila aura:100
27. 1. 2006 9:35 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
tak tak! KDE je *SUPER*
Ondřej Tůma
Ondřej Tůma (neregistrovaný)
27. 1. 2006 10:50 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
IceWM+ROX+rxvt-unicode rullez ! :D
Izak
Izak (neregistrovaný)
28. 1. 2006 2:24 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
no misto RXVT gnome-multi-terminal
Izak
Izak (neregistrovaný)
28. 1. 2006 2:31 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
No tak to ani nahodou !
Ackoliv pouzivam IceWM, tak KDE ma toolkit (QT) a je to FRAMEWORK jako SAP nebo citrix.
Cele KDE od verze 2 je promakana sitova struktura, kde jednotlive obekty muzou behat i na ruznych pocitacich, client-server arch. ... a diky tomu je taky zravejsi na pamet a CPU oproti KDE-1
Zatimco IceWM je jen WM zavisli na GTK knihovnach.
Jinak je pravde ze vetsina uzivatelu KDE nevyuziva pokrokovosti tohoto rozhrani, ale KDE aplikace a pohodlny destop pro lidi kteri nepouzivaji v 90% terminal a X aplikace nepousti s terminalu.
ma to
30. 1. 2006 13:48 Nový

Re: Supr ! :)

celé vlákno
tak, tak.. suhlas.. a keby si potreboval to "klikaci udelatko na praci se soubory", siahni po ROX-Filer a "mas vystarano"... :)
MJ
MJ (neregistrovaný)
26. 1. 2006 12:49 Nový

Ma svou hlavu

celé vlákno
Je dobre, ze se rozhoduje vlastni hlavou a ze uvazuje.
dgx
dgx
26. 1. 2006 12:57 Nový

Re: Ma svou hlavu

celé vlákno
To je určitě bájo, ale víte o nějakých konkrétních vadách GPL3?
funík
funík (neregistrovaný)
27. 1. 2006 1:49 Nový

DRM

celé vlákno
Je ještě agrasivnější v ochraně svobod než GPLv3. Jestli je to chyba nebo ne, to je otázka.

Nevýhodou je, že přímo odmítá, aby kód programu obsahoval DRM, plus nějaký další omezení v tom, co se nesmí z kódu vymazat. DRM je hnus, ale omezovat v GPL, co smí autor do kódu programu přidat a co ne, to už jde GPLv3 sama proti sobě.

Co se týče budoucnosti, tak autoři GPL videopřehrávačů nadšeni nejsou. Buď dodržet GPLv3 a hackovat (a přehrávat DRM nelegálně) nebo porušit GPLv3 a DRM použít bez porušení zákona.
Jakub Chalupnik
27. 1. 2006 7:20 Nový

Re: DRM

celé vlákno
Vzhledem k tomu, ze dost vyrobcu GPL prehravacu stejne na GPL kasle bych to pro ne nevidel jako prekazku - ostatne, kdo je nuti, aby pouzivali GPL kod?
3pod
3pod (neregistrovaný)
26. 1. 2006 13:13 Nový

Re: Ma svou hlavu

celé vlákno
No hlavne si nie som isty ci ma vobec na vyber. Kernel je od zaciatku GPLv2-only a tym padom by sa relicencovanie vacsiny veci asi neobislo bez suhlasu drzitelov copyrightu (zopar ich uz ani nie je nazive). Myslim ze cela taka operacia by vyvolala viac chaosu ako by priniesla eventualneho uzitku. Takze otazkou nie je ani tak to ci je GPL3 lepsia ako ine ale ci je vobec v ludskych silach zmenit licenciu kernelu ako taku. Inak ta diskusia na LKML je bardzo poucna, vrelo odporucam.
Martin Hudec
27. 1. 2006 15:10 Nový

Re: Ma svou hlavu

celé vlákno
Ale ma na vyber. V pripade casti kodu kernelu, vyvinutej slovenskym autorom, a medzicasom autor zomrel, tak je situacia taka, ze je to mozne relicencovat. Ak vsak bolo licencovanie pod GPLv2 explicitne uvedene v casti kodu (a nie teda v COPYING v roote zdrojovych kodov kernelu), nesmie to nikto relicencovat pod GPLv3, ak by takato uprava (prepisanie textu ohladne licencovania v autorovom kode) znizila hodnotu diela. Takisto si nikto nemoze prisvojit autorstvo k danemu kodu, tu sa vsak riesi otazka licencie a nie autorstva. Tolko podla slovenskeho autorskeho prava. Akymi pravnymi normami by sa vsak riadila vzniknuta situacia pri kerneli, to sa priznam, ze netusim.
بطرس
بطرس (neregistrovaný)
26. 1. 2006 16:06 Nový

nic proti

celé vlákno
ale zacinam mit pocit, ze linus je peknej blb!
Arima-kun
Arima-kun (neregistrovaný)
26. 1. 2006 16:28 Nový

Re: nic proti

celé vlákno
A ty jsi odporny arabak a tetorista, rekl bych, ze jste si kvit :)
JP
JP
26. 1. 2006 16:42 Nový

Re: nic proti

celé vlákno
+1
Clock
Clock (neregistrovaný)
26. 1. 2006 22:58 Nový

Linux ma zavaznejsi vady

celé vlákno
Napriklad to ze k nemu neni ani poradna dokumentace. Proti
tomu jsou takove drobnosti jako jestli to je pod v2 nebo v3
zanedbatelne. Jestli plati "jaky pan, takovy kram", tak podle
stavu dokumentace musi byt Linus Torvalds asi pekny
autista.
Jarda
Jarda (neregistrovaný)
27. 1. 2006 10:19 Nový

Re: Linux ma zavaznejsi vady

celé vlákno
Hele, a jakou dokumentaci ze to maji Windows? Nejak jsem si nevsiml. Uz nekdy zkouseli Windows Ressource Kit? Ty utilitky casto nemaji ani help, natoz pak man pages. Je-li dokumentace, nelze hovorit o jednotnem formatu, ktery jde od .TXT pres MS Write az po MS Word. A kde je dokumentace od registry? Zastaraly help file z dob pocatku Win NT 4.0 je jedine, co se mi kdy u Microsoftu podarilo najit, kdyz jsem s W NT 4.0 delal. Byl nejen zastaraly, ale i neuplny. MS Tech Net (nebo jak se to) take za moc nestoji, o rade veci tam jsou jen zastarale, casto jiz neplatne informace z dob nejakeho pradavneho service packu. Ucelena dokumentace primo od MS nejak chybi, jsou k dispozici hlavne knihy od autoru mimo MS. Casto jsou to knihy od grafomanu, kteri polovinu stranek vyflomcaji na popis toho, jak zasunout disketu a kliknout tam ci onam, jako by psali pro cvicene opice, kteryzto popis opakuji u kazde konfiguracni procedury.
Martin Hudec
27. 1. 2006 14:48 Nový

Re: Linux ma zavaznejsi vady

celé vlákno
Ries prosim ta stav dokumentacie jadra, co s tym maju windows? Ci to je jak ked decko chce ukradnut sladkost a zisti, ze uz ju ukradla jeho sestra, tak sa ide vyzalovat rodicom, ze sestra ukradla sladkost, ktoru som chcelo ukradnut ja?
bady
bady (neregistrovaný)
26. 1. 2006 23:52 Nový

klice

celé vlákno
Na ./ se v komentarich objevilo neco v tom smyslu ze Linus si spatne vylozil text licence a v domneni ze vyvojar by mel za povinnost zverejnovat svuj privatni klic (jeho vyjadreni tomu nasvedcuje) licenci predem odmitl. To samozrejme neni pravda, licence nic takoveho nevyzaduje.
marx
marx (neregistrovaný)
27. 1. 2006 10:52 Nový

Re: klice

celé vlákno
ono tazko povedat ci si to zle vylozil linus. Je to tam napisane, tak ze musis dodat vsetko co viedlo k vytvorenie ne-zdrojovych suborov. Kedze sucastou kazdeho patchu je aj jeho podpis, tak taketo odvodenie zase nie je az mimo. Tento bod tam bol IMHO pridany prave z dovodu podpisovania aplikacii a moznosti zakazat spustenie/komunikaciu nepodpisanej aplikacie.
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přehled názorů

Supr ! :)
Ondřej Tůma 26. 1. 2006 11:52
├ 
Re: Supr ! :)
fero 26. 1. 2006 12:06
│
├ 
Re: Supr ! :)
w0rm 26. 1. 2006 12:40
│
└ 
Re: Supr ! :)
hibernatus 27. 1. 2006 09:35
├ 
Re: Supr ! :)
Jarda 26. 1. 2006 12:16
│
├ 
Re: Supr ! :)
anonymní uživatel 26. 1. 2006 13:18
│
│
└ 
Re: Supr ! :)
NaiL 26. 1. 2006 20:00
│
│
 
└ 
Re: Supr ! :)
www 26. 1. 2006 22:19
│
│
 
 
└ 
Re: Supr ! :)
Martin Hudec 27. 1. 2006 14:04
│
└ 
Re: Supr ! :)
Martin Hudec 27. 1. 2006 14:01
├ 
Re: Supr ! :)
lyon 26. 1. 2006 14:31
│
├ 
Re: Supr ! :)
Vít Heřman 26. 1. 2006 15:20
│
│
└ 
Re: Supr ! :)
Izak 28. 1. 2006 02:23
│
└ 
Re: Supr ! :)
Martin Hudec 27. 1. 2006 14:46
│
 
└ 
Re: Supr ! :)
Izak 28. 1. 2006 02:19
│
 
 
└ 
Re: Supr ! :)
Martin Hudec 28. 1. 2006 13:51
└ 
Re: Supr ! :)
JP 26. 1. 2006 16:49
 
└ 
Re: Supr ! :)
x0nix 26. 1. 2006 21:15
 
 
└ 
Re: Supr ! :)
Vít Heřman 26. 1. 2006 21:59
 
 
 
├ 
Re: Supr ! :)
BoodOk 26. 1. 2006 22:15
 
 
 
│
└ 
Re: Supr ! :)
Martin Ždila 27. 1. 2006 09:35
 
 
 
│
 
└ 
Re: Supr ! :)
Ondřej Tůma 27. 1. 2006 10:50
 
 
 
│
 
 
└ 
Re: Supr ! :)
Izak 28. 1. 2006 02:24
 
 
 
├ 
Re: Supr ! :)
Izak 28. 1. 2006 02:31
 
 
 
└ 
Re: Supr ! :)
ma to 30. 1. 2006 13:48
Ma svou hlavu
MJ 26. 1. 2006 12:49
├ 
Re: Ma svou hlavu
dgx 26. 1. 2006 12:57
│
└ 
DRM
funík 27. 1. 2006 01:49
│
 
└ 
Re: DRM
Jakub Chalupnik 27. 1. 2006 07:20
└ 
Re: Ma svou hlavu
3pod 26. 1. 2006 13:13
 
└ 
Re: Ma svou hlavu
Martin Hudec 27. 1. 2006 15:10
nic proti
بطرس 26. 1. 2006 16:06
└ 
Re: nic proti
Arima-kun 26. 1. 2006 16:28
 
└ 
Re: nic proti
JP 26. 1. 2006 16:42
Linux ma zavaznejsi vady
Clock 26. 1. 2006 22:58
└ 
Re: Linux ma zavaznejsi vady
Jarda 27. 1. 2006 10:19
 
└ 
Re: Linux ma zavaznejsi vady
Martin Hudec 27. 1. 2006 14:48
klice
bady 26. 1. 2006 23:52
└ 
Re: klice
marx 27. 1. 2006 10:52