Hlavní navigace

Tesla a Panasonic budou výrábět baterie v nové megatovárně

31. 7. 2014

Sdílet

Firmy Panasonic Corporation a Tesla Motors, Inc. podepsaly dohodu, podle které budou spolupracovat na obří továrně s názvem „Gigafactory“. Tesla bude řešit věci týkající se samotné stavby a Panasonic zakoupí výrobní stroje a bude vyrábět a dodávat bateriové bloky pro Teslu. Ta bude z těchto bloků sestavovat moduly pro svá vozidla.

Gigafactory si klade za cíl snížit náklady na výrobu baterií a umožnit větší expanzi Tesle. Do továrny Panasonic investuje 5 mld. USD a měla by přinést až 6500 nových pracovních míst.

(Zdroj: Reuters)

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 7. 2014 21:48

    vadimo (neregistrovaný)

    Nová továreň, staré technológie... Niekoľko krát do roka sa veľkými titulkami oznamuje ako vymysleli nový typ batérie. Už sme si na to zvykli, že sú to len "titulky" a skutek utek. Ale zaráža ma, že firma ako Tesla Motors, ktorá stavia a aj padá na batériach, bez čoho by Tesla Motors nebola tým čo je, tak ide stavať fabriku na staré typy batérii len z toho dôvou aby boli lacnejšie. Viem, že batéria nie je lacná záležitosť, ale keby dokázali spraviť 2x vačší dojazd, tak by to bolo pre nich ešte viac ziskovejšie aj ked možno drahšie pre kupuceho, ale viac ludí by už o tom uvažovalo. No možno to len nie je uvedené v článku, ale dúfam, že z toho závodu vyjdú von aj inovácie v tejto oblasti.

  • 1. 8. 2014 0:09

    Ano (neregistrovaný)

    A za co tu baterii s 2x delsi vydrzi vyvinou? Z kapesneho, ktere jim posles? ne, proste budou vyrabet stavajici baterky za levno a za utrzene penize si mohou dovolit pak neco vyvijet.

  • 1. 8. 2014 13:13

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    To že se podařilo někde v labu vyrobit prototyp akumulátoru s lepšími vlastnostmi je fajn, ale to "skutek utek" má svoje důvody. Z labu na trh je to ještě dlouhá cesta, na které se spousta technologií ztratí. Proč? Prostě navýšení kapacity je na nic, pokud se u toho například výrazně sníží počet nabíjecích cyklů, nebo se používají drahé exotické materiály, silně se zvýší samovybíjení, akumulátor nevydrží venkovní provozní teploty (články používané společností Tesla umí -10 - +40°C), více se zahřívá apod. Bohužel experimentální technologie většinou zlepší jeden parametr, ale některé jiné parametry neumožňují jejich nasazení. To vede k nutnosti dalšího výzkumu, který může a nemusí vést k úspěchu (ovšem neúspěchy se jaksi neobjevují na titulních stránkách). A i když tohle všechno vyjde, je ještě třeba otestovat bezpečnost článků. Vizte například samovznícení LiIon baterií, které jsme před pár lety mohli vidět u spousty spotřební elektroniky, Boeingu 787 atd. Pak je potřeba řešit recyklaci článků, vyvinout technologii sériové výroby atd.

    Jinými slovy to není tak, že někdo v labu sestaví nový článek s lepšími vlastnostmi, a zítra ho najdete v automobilech.

  • 1. 8. 2014 18:56

    Clock (neregistrovaný)

    To mi pripomina moje NiMH akumulatory na kolo. Papirove skvele, vydrzi milion cyklu a kapacitu maji tisic miliard megaamperhodin. Pak to ale skonci takhle:

    1) Na kole jsem delsi dobu nejel, vyjedu, padne tma, zapnu svetlo, ono sviti 5 sekund a pak pomalu zhasne
    2) Je zima a mrzne, vlozim nove akumulatory jeste cerstve rozpalene z nabijecky, ujedu kilometr, zhasnou.

  • 2. 8. 2014 11:39

    Přezdívka je poviná -do pici proc? (neregistrovaný)

    mesmis pouzivat tu kravinu z nazvem LED, kdyz tam bude normalni zarovka, takzvysenym odberem proudu bude dochazet k ohrevu akumulatoru a tim se zabrani snizeni kapacity vlivem chladu

Byl pro vás článek přínosný?

Autor zprávičky

Michal Strnad pracuje ve sdružení CESNET, provozující národní síť vědy a výzkumu, Akademii věd České republiky a jako redaktor na serveru Root.cz. Kromě počítačů rád běhá, kuchtí a čte vše, co se mu dostane pod ruku.