Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia Tuesday TopDrive KupDnes Navrcholu Bomba NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

Na serveru Pcpro.co.uk vyšlo srovnání třech systémů určených pro netbooky. Srovnávalo se Ubuntu 10.10 Netbook Edition, Windows XP Home, Windows 7 Starter a Home Premium. Testovala se rychlost startu a hibernace, otevírání aplikací, výkonu při zobrazování stránek, přehrávání flashe a přehrávání videa.

Start a hibernace
(Zdroj obrázku: Pcpro.co.uk)

Jako závěr doporučují vyzkoušet Ubuntu, protože má pěkné výsledky a je zdarma. A uživatelům Windows XP oznamují, že jim nestojí za to platit za licenci Windows 7, protože systém ve většině testů neuspěl.

Předchozí zprávička Následující zprávička        
babi
babi (neregistrovaný) ---.silesnet.net
19. 11. 2010 17:36 Nový

každému něco jiného..

celé vlákno

já jsem taky přemýšlel, co strčit do své t400. gnome v ubuntu se mě hodně líbilo, takže volba byla jasná. avšak po pár dnech muselo pryč,( přehřívání hdd spojené s parkováním hlaviček se mi nepodařilo eliminovat na snesitelnou mez. hdd topí jak divé a "bolí" z toho zápěstí. takže momentálně win7 a zatím drží.

Deafboy - aura:51
19. 11. 2010 18:37 Nový

Re: každému něco jiného..

celé vlákno

Na acer aspire one ubuntu tiez kuri ako sialene.. winxp tam sice je, no nikdy nebezalo tak dlho aby sa to dalo porovnat

Solitary aura:90
19. 11. 2010 19:16 Nový

Re: každému něco jiného..

celé vlákno

Ale to je spis uz problem onoho Aceru... Aspire One nepatri mezi ty nejkvalitnejsi netbooky a je znamy, ze dost topi. Kdezto vysse zminene Lenovo Thinkpad T400 by melo byt chladne a v podstate ani vetrak od CPU by se nemel mimo zatez vubec spoustet... to, ze se prehrival disk je mrzute. Ja mam 3,5roku stare Lenovo 3000 N100 a vsechno jede jak ma, zacal jsem na nem s XP a pak na plno prechod na Fedoru od 9 az po soucastnou 14. Jsem fakt rad, ze nemusim resit nejake problemy s problematickym hardware pod linuxem.

hafran
hafran (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
20. 11. 2010 12:54 Nový

Re: každému něco jiného..

celé vlákno

Mám také t400 a jsem spokojen s Fedorou 14 (dříve jsem měl F13) - zmíněné problémy jsem nepozorval ani nepozoruji.
Windows jsem na ntb neměl.

r4in aura:60
19. 11. 2010 20:01 Nový

Windows 7

celé vlákno

Osobně mi přijde velice tristní, že ani po kauze Vista nebyl MS schopný dodat nový použitelný OS pro netbooky; XP sice fungují poměrně dobře, ale nasazovat na čemkoli novém téměř deset let starý (byť stále podporovaný) OS je v mnoha ohledech problematické.

Vidím-li v současné době někde prostor pro výraznější růst Linuxu na desktop-like platformách, pak jsou to určitě netbooky.

Zdeno Sekerák aura:86
19. 11. 2010 20:34 Nový

Re: Windows 7

celé vlákno

: XP byť stále podporovaný OS
- na to by som sa nespoliehal, nem8m v tom prehľad ale myslím že MS už XP zarezali.

Petr Boháč aura:88
20. 11. 2010 14:30 Nový

Re: Windows 7

celé vlákno

XP SP3 maj podporu az nekdy do roku 2014. Schvalne jestli MS stihne vydat uzivatelsky akceptovatelny OS nebo se bude zase prodluzovat :)

JardaP . aura:23
20. 11. 2010 16:04 Nový

Re: Windows 7

celé vlákno

Skoro stihne, jako vzdycky. Pak s velkou slavou vyda alfu, ktera se bude pul roku horecne zaplatovat. Bude na to potreba sestnactijadrovy netbook na 500 GHz, se 64 GB pameti (doporucena hodnota 256, minimalni skutecne pouzitelna 512) a 20 TB disku.

...
... (neregistrovaný) ---.opera-mini.net
22. 11. 2010 17:32 Nový

Re: Windows 7

celé vlákno

Hele, ty tele, až bude linux na takový úrovni jako MS Windows 7, tak si můžeš dělat šoufky. Bohužel ten bastl (linux) je proti oknům něco jako babeta proti Porsche 911.
(Když zůstanu u hw nároků na OS, tak nároky na W7 jsou řádově menší než na nejnovější blbuntu. Rozumíme si, cukříku?)

jose
jose (neregistrovaný) 2001:718:2:----:----:----:----:----
6. 12. 2010 18:40 Nový

Re: Windows 7

celé vlákno

a teď tu o Karkulce ;-)

Human
Human (neregistrovaný) ---.army.cz
19. 11. 2010 20:14 Nový

Názory

celé vlákno

Je dobré si k tomu originálnímu článku pročíst také komentáře uživatelů - kromě jednoho PR pracovníka Microsoftu a velmi malého počtu uživatelů MS Office je to hodnocení výrazně odlišné od závěru článku a Ubuntu/Linux co se oblíbenosti i popisu fungování týká vítězí nad windows v poměru cca 20:1 a ten jeden má obvykle ještě dualboot a win používá na specifickou aplikaci co zatím v linuxu není dostupná :-). Takovou jednostranně nesouhlasnou diskuzi s recenzí skutečně velkého množství lidí bez trolů jsem už dlouho neviděl a začínám si myslet, že časy se někde už skutečně změnily a hřeje to.

if.then
if.then (neregistrovaný) ---.145.broadband3.iol.cz
19. 11. 2010 20:56 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Nebude to tím, že článek vidí spíše *nixoví uživatelé, než uživatelé MS Windows?

Psáno z Aspire One, Windows XP, přibližně jeden a půl roku starý. Nikdy jsem neprovedl reinstall Windows a nikdy jsem nezpozoroval špatný výkon. Samozřejmě vyjma počítačových her, na které se netbook prostě nehodí, a v několika příkladech Flashe, který je někdy i řádově pomalejší, než normální program. Tudíž já si na Win nemůžu stěžovat.

(několik Linuxových distribucí jsem zkoušel a neoslovily mě - ale každému dle jeho chuti, že...)

Human
Human (neregistrovaný) ---.army.cz
19. 11. 2010 21:52 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Ano, to mě také napadlo, asi to zrovna místní kompost typu zive.cz nebude. Na druhou stranu, když se to srovná s debatami např. zde na rootu tak je tam pořád vidět velikánský přesah v kultuře debaty... A také dost z dotyčných uživatelů používá jiný HW, ale dokonce i ví jaký mají a proč ho používají, což je jasně vyděluje nad masu "každej ten netbůk už má tak já musím taky" expertů.

Souhlasím, že každému dle jeho chuti, nejlépe ještě bez bariér při přechodu a může existovat klidně 10 Microsoftů :-).

Tomáš Kaluža aura:63
19. 11. 2010 22:51 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Psáno z Aspire One, UNE 10.04. Přibližně 3 měsíce starý. Nikdy jsem neprovedl reinstal Ubuntu a nikdy jsem nepozoroval špatný výkon. Samozřejmě vyjma počítačových her, na které se netbook prostě nehodí, a v několika příkladech Flashe, který je někdy i řádově pomalejší, než normální program. Tudíž já si na Ubuntu nemůžu stěžovat.

:-)

Mám dualboot s Win7, ale už ani nevím jak vypadají. Původně jsem jim chtěl dát šanci. Ale jsou pomalejší, sežerou mi víc místa na svoje omalovánky a mě zbývá míň na mojí práci. V Ubuntu běžně sleduju televizi co vysílá ve Flashi a není to horší než ve Win7 (na začátku jsem porovnával)

V létě netbook topil strašně (ale nutno uvážit, že žiju ve Španělsku a v létě je tu 50 stupňů ve stínu). Mě na netbook přijde lepší UNE 10.04 než Win7 a taky lepší UNE 10.04 než 10.10. Unity jsem zkoušel, zajímavé, ale jěště to bude potřeba vychytat.

JardaP . aura:23
20. 11. 2010 0:17 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Mam Esus s XP v dual bootu. Je tam par zajimavych ficur, ktere mi dost lezou na nervy a reseni neznam. 1) Klavesnice se obcas samovolne, treba v pulce vety prepne z ceske programatorske na standardni ceskou. 2) Nechodi mikrofon ve zdirce. Chodil, ale prestal. V eeebuntu chodi, i kdyz jsem musel vygooglovat nejake cachry na upravu nejakeho konfiguraku. 3) Kdyz pustim program pod jinym uzivatelem pres "Spustit jako...", kolikrat to trva i nekolik minut, nez se neco stane. Zatez CPU je blizka nule, disk nehrabe a nic. Pak najednou zacne hrabat disk a nabehne to. Zlate su, sudo, gksu a dalsi. Uz nevim, co by ty Widle tak mohly chtit. A to jsem jim pridal giga pameti, aby si nestezovaly, kdyz je pry Magorsoft naspecifikoval na 64MB pameti. 4) Mam nastaveno automaticke zasouvani taskbaru, protoze ten display neni moc vysoky. Obcas se sam vysune, prestoze jsem na nej mysi nesahl a nechce se zasunout. Obvykle to vyresi dvojklik na ikonu WiFi v systray. Zretelne wifi neco chce, i kdyz nevim co. Mozna, ze kdybych nemel zakazane bubliny, tak by to neco reklo. To bych ale uz byl v blazinci. Zejmena bublina s hlaskou, ze mam na desktopu nepouzivane ikony a kterou musim 3x (slovy trikrat) odkliknout snad pri kazdem loginu, mi lezla strasne na nervy.

Solitary aura:90
20. 11. 2010 3:00 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Takhle prece vypada user-friendly system :)

JardaP . aura:23
20. 11. 2010 8:13 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Ano, user friendly system zamestnava uzivatele pitomostmi, aby se uzivatel pri pouzivani nenudil.

Luboz
Luboz (neregistrovaný) 217.75.83.---
20. 11. 2010 22:26 Nový

Re: Názory

celé vlákno

Ja mam na EEEPC 1000H stale Win XP Home. aj ked som pridal aj Linux (OpenSUSE).
Len na okraj, hlasku o nevyuzivanych ikonach na ploche ide uspesne odstranit odznacenim "Obrazovka" -> "Pracovna plocha" -> "Prisposobit pracovnu plochu" -> "Vseobecne" -> "Spustit sprievodcu cistenim prac. plochy..."

petrvlk
petrvlk (neregistrovaný) 78.108.103.---
19. 11. 2010 22:14 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

boot na acer one je podstatně rychlejší v základní instalaci

nesro cz aura:49
20. 11. 2010 3:24 Nový

lubu

celé vlákno

na netbook - jedině lubuntu..

madrabbit
madrabbit (neregistrovaný) ---.gprs.tmcz.cz
20. 11. 2010 8:22 Nový

ubuntu moc ne

celé vlákno

9.04 a 9.10 ok, občas se neprobudil, ale to bylo výjimečné
10.04 - dobry, ale nahoře v liště se přehazovaly a mizely ikony, docela legrace, zamknout v panelu nepomáhalo
10.10 - super, ikony ok, ale vypínání wi-fi a klávesnice moc prima

myslím si, že ubuntu by se mělo soustředit na kvalitu a vychytat takovéhle mouchy a klidně přejít na roční vydání.

Ubuntu šlo pryč a nastoupil debian 6.0 - squeeze a naprostá spokojenost, hardware jede prima (ručně upravit se musela konfigurace pro NetworkManager a ručně doinstalovat firmware-ralink).

P.S. Netbook Asus 1000h

Martin Lipocký aura:59
20. 11. 2010 9:32 Nový

Re: ubuntu moc ne

celé vlákno

Prechádzať na ročné vydania nie je potrebné. K tomuto účelu sú LTS verzie.

no
no (neregistrovaný) 195.91.79.---
20. 11. 2010 18:34 Nový

Re: ubuntu moc ne

celé vlákno

Presne tak, z *buntu by sa malo prejst na cokolvek ine, co nikdy neprestanu podporovat (pordpora LTS je tiez casovo obmedzena). Bud teda Windows XP alebo ArchLinux.

madrabbit
madrabbit (neregistrovaný) ---.tmcz.cz
20. 11. 2010 21:55 Nový

Re: ubuntu moc ne

celé vlákno

LTS je pokud vím právě 10.04, a mixuje s ikonami případně nějakou schová. Vím, že to je docela blbost, ale dlouhodobě podporovanou verzi bych si představoval solidně odladěnou. Právě proto je IMHO lepší jednoroční cyklus.

Martin Lipocký aura:59
20. 11. 2010 9:29 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

Aj keď z pracovných dôvodov som nútený používať Windows, jednoznačne vyhráva Ubuntu. To, čo stvára Canonical s Linuxom - klobúk dolu. Ak si mám nabudúce kupovať notebook alebo PC, tak iba holý.
A z bečnostných dôvodov by som v bankách, kde aj ja pracujem, zakázal používať Windows.

blizzboz
blizzboz (neregistrovaný) ---.95-102-178.t-com.sk
20. 11. 2010 20:55 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

čo stvára Canonical s linuxom? Vykráda Debian? Neviem kde je problém ale ubuntu fakt neni stabilná distribúcia. Skoro po každom reštarte má ubuntu nejaký problém, pritom do ňho neinštalujem žiadne nové aplikácie tak neviem ako tie chyby vlastne vznikajú 10x naštartuje normálne na 11ty krát vyhodí chybovú hlášku alebo občas zmyznú ikonky z hlavného panelu atď, proste stabilita jak hovado.

JardaP . aura:23
20. 11. 2010 21:30 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

Tak, sakra, prejdete na Debian (testing). Posledni, jakztakz stabilni Ubuntu, bylo Jauntu. Po nem aspon pulka uzivatelu nadava a odchazi jinam.

hawran diskuse aura:60
21. 11. 2010 11:07 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

Začínám nesnášet ta hloupá tvrzení "systém XYZ je nestabilní/špat­ný/blbý/...", protože u mne to nefunguje, jak má. (klíííd, byl jsem také takový)

Nic proti Tvým osobním zážitkům, ale nebude chyba jinde?
(a tím hned nemyslím ono okřídleně "... mezi klávesnicí a židlí")

Já třeba s ubuntu (9.10 - Karmic Koala) na "svém" notesu (Leninovo T61) Tebou popisování problémy nemám ...

JardaP . aura:23
21. 11. 2010 11:26 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

Tak schvalne zkuste upgradovat. Treba bude legrace.

Hombre
Hombre (neregistrovaný) ---.163.broadband9.iol.cz
21. 11. 2010 16:25 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

Já to zkusil. A žádný problém.

PC Dell vostro A860, Ubuntu 10.10. Používám ještě Archlinux na desktopu, ale na notes si raději dám Ubuntu co mi tu jede out of box a nemusím nic řešit.

hawran diskuse aura:60
22. 11. 2010 12:53 Nový

Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

A proč bych to dělal, když mi vše funguje? (tedy to, co potřebuji nutně)
Upgrade pro upgrade?

Ondra
Ondra (neregistrovaný) ---.jablonka.cz
20. 11. 2010 20:16 Nový

Závěr původního článku

celé vlákno

Hm, vtipné, jak ze závěru na čtyři odstavce udělali tady na Rootu "doporučujeme vyzkoušet Ubuntu a nedoporučujeme upgrade z WinXP na Win7".
Ve skutečnosti ten závěr nijak jasně pro Ubuntu nevyznívá, spíš ho staví zhruba do stejné roviny s WinXP a Win7 Starter, přičemž u těch Windows vyzdvihuje trochu lepší výkon, v Ubuntu zase lepší GUI (ach jo, kam nám to ten Linux dospěl?). Je tam toho samozřejmě víc, ale to jste si jistě přečetli sami, než jste se pustili do diskuse na téma "M$ Windoze sucks, Linux rulezzz" ;-)

janek
janek (neregistrovaný) 86.61.140.---
21. 11. 2010 15:37 Nový

Re: Závěr původního článku

celé vlákno

Podle mě je jediným rozumným výstupem toho článku, že se na notebooku dají rozumně používat všechny tři OS. 99% lidí si tam stejně nechá to co je předinstalované, 0,9% si tam dá co chce a 0,1% to bude porovnávat a vést o tom nekonečné flamy. Tahle zprávička je psaná pro tu třetí skupinu.

bhawk aura:69
22. 11. 2010 7:47 Nový

to je sice pekne ale...

celé vlákno

ukecajte skolu kde studuje moja manzelka aby im nedavali aplikacie ktore bezia len na windows a dokumenty, ktore zobrazite spravne len v MS Office... :(
O\Potom dam ubuntu aj jej na net/notebook (ano ma 2 PC)

ilja
ilja (neregistrovaný) ---.vslesy.cz
14. 12. 2010 22:03 Nový

Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?

celé vlákno

Na svém PC mám GNU/Linux Debian Lenny a jsem s ním spokojen. Pokud bych měl další PC, asi bych se rozhodoval mezi těmito OS:
Debian, Gentoo, Slackware.
Nebo distribuce BSD:
FreeBSD, PC-BSD.

Tony
Tony (neregistrovaný) 77.48.121.---
9. 2. 2011 15:37 Nový

Ubuntu 10.10. vs Win7Starter na Samsung N145

celé vlákno

Mám aktuální měsíční zkušenost s dualbootem Ubuntu 10.10 a Win7 Starter na novém netbooku Samsung N145. Doposud jsem všude měl jen WinXP a netbook s předinstal Win7 jsem zvolil, protože mají lepší podporu nového hardwaru. K nim jsem pak doinstalovat Ubuntu. Výsledek Ubuntu mají pěkný GUI i po instalaci mi vše fungovalo, až na ty dosud nevyřešené problémy se sleep a hibernací. Netbook sice usne, ale probudího až stisk tlačítka napájení a celý znova startuje, což trvá cca 40 sekund. Zatímco ve Win7 se kompletní probuzení děje v 3-4 sekundách po otevření displeje, což právě potřebuji, když potřebuji zákazníkům najednou velmi rychle něco ukázat. Jinak rychlostí jsou čerstvě nainstalové oba OS na tom subjektivně stejně, pouze Win7 se mi zdá trošku více zpomalují s rostoucím počtem nainstalovaného softwaru.Na druhou stranu Win7 potřebuji pro programování PLC automatů, pro které software pro Linux výrobci bohužel nedodávají. Aktuálně jsem spokojenější s Win7, protože v Ubuntu mě stale štve ten nefunkční sleep a ani celá sobota googlování můj problém nevyřešila...

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přehled názorů

každému něco jiného..
babi 19. 11. 2010 17:36
├ 
Re: každému něco jiného..
Deafboy - 19. 11. 2010 18:37
│
└ 
Re: každému něco jiného..
Solitary 19. 11. 2010 19:16
└ 
Re: každému něco jiného..
hafran 20. 11. 2010 12:54
Windows 7
r4in 19. 11. 2010 20:01
└ 
Re: Windows 7
Zdeno Sekerák 19. 11. 2010 20:34
 
└ 
Re: Windows 7
Petr Boháč 20. 11. 2010 14:30
 
 
└ 
Re: Windows 7
JardaP . 20. 11. 2010 16:04
 
 
 
└ 
Re: Windows 7
... 22. 11. 2010 17:32
 
 
 
 
└ 
Re: Windows 7
jose 6. 12. 2010 18:40
Názory
Human 19. 11. 2010 20:14
└ 
Re: Názory
if.then 19. 11. 2010 20:56
 
├ 
Re: Názory
Human 19. 11. 2010 21:52
 
├ 
Re: Názory
Tomáš Kaluža 19. 11. 2010 22:51
 
└ 
Re: Názory
JardaP . 20. 11. 2010 00:17
 
 
├ 
Re: Názory
Solitary 20. 11. 2010 03:00
 
 
│
└ 
Re: Názory
JardaP . 20. 11. 2010 08:13
 
 
└ 
Re: Názory
Luboz 20. 11. 2010 22:26
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
petrvlk 19. 11. 2010 22:14
lubu
nesro cz 20. 11. 2010 03:24
ubuntu moc ne
madrabbit 20. 11. 2010 08:22
└ 
Re: ubuntu moc ne
Martin Lipocký 20. 11. 2010 09:32
 
├ 
Re: ubuntu moc ne
no 20. 11. 2010 18:34
 
└ 
Re: ubuntu moc ne
madrabbit 20. 11. 2010 21:55
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
Martin Lipocký 20. 11. 2010 09:29
└ 
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
blizzboz 20. 11. 2010 20:55
 
├ 
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
JardaP . 20. 11. 2010 21:30
 
└ 
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
hawran diskuse 21. 11. 2010 11:07
 
 
└ 
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
JardaP . 21. 11. 2010 11:26
 
 
 
├ 
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
Hombre 21. 11. 2010 16:25
 
 
 
└ 
Re: Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
hawran diskuse 22. 11. 2010 12:53
Závěr původního článku
Ondra 20. 11. 2010 20:16
└ 
Re: Závěr původního článku
janek 21. 11. 2010 15:37
to je sice pekne ale...
bhawk 22. 11. 2010 07:47
Windows XP, Windows 7 nebo Ubuntu. Který je pro váš netbook ten nejlepší?
ilja 14. 12. 2010 22:03
Ubuntu 10.10. vs Win7Starter na Samsung N145
Tony 9. 2. 2011 15:37