Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Zakladatel Ubuntu kritizuje komerční distribuce

Mark Shuttleworth kritizuje Red Hat a Novell za jejich postupy. Údajně se snaží dělat své komerční distribuce proprietární. Na free verze není certifikace, support, záplatování bezpečnostních chyb není systematické a navíc je Mark označuje za beta software. Manažer Greg DeKoenigsberg z Red Hat nesouhlasí. Rozdíl mezi RHEL a CentOS (free kopie RHEL odvozená ze zdrojových kódů RHEL) není žádný, poskytujeme zdrojové kódy. Proprietární je pouze značka Red Hat a kvalita servisu.

(Pozn. redaktora: To opravdu potřebujeme, aby se tvůrci distribucí mezi sebou hádali :-( Např. dohoda Novellu s Microsoftem může jen pomoci rozšíření Linuxu: SUSE Linux (openSUSE) nabídne lepší podporu běhu win32 aplikací a v důsledku to povede k oslabení monopolu Microsoftu a nastolení volné soutěže, která zatím existuje pouze ve světě open source)

Předchozí zprávička Následující zprávička        
hoboj
hoboj (neregistrovaný)
22. 1. 2007 17:34 Nový

autor pozn. redaktora

celé vlákno
muzu se zeptat jestli je ta poznamka redaktora vyplodem pana Krcmare nebo toho Chalupy?
Michal Breškovec aura:90
22. 1. 2007 17:36 Nový

Mark by mohl trošku ubrat...

celé vlákno
Kubuntu už používám nějaký ten pátek a nedám na něj dopustit, nicméně Mark v jeho veřejných vystoupeních by se mohl krotit. Naposled trošku přestřelil, když se snažil stáhnou vývojáře od OpenSUSE.

Co se týká poznámky redaktora, nemohu tak úplně souhlasit. Naopak si myslím, že dohoda Novellu s MS nemůže vést k ničemu dobrému. Nedělejme si iluze, MS jde jen o jejich vlastní monopol a pokud někomu náhodou podají ruku, tak buď musí, nebo se jim to musí pořádně vyplatit. Mimo to Novell a RedHat také nejsou charita.
loki
loki (neregistrovaný)
22. 1. 2007 17:36 Nový

Každý názor musí mít titulek.

celé vlákno
redaktor si svuj nazor mohl imho nechat pro sebe.
Ander
Ander (neregistrovaný)
23. 1. 2007 10:30 Nový

Re: Každý názor musí mít titulek.

celé vlákno
Presne tak. Zpravicky maji informovat, nazory si mohu precist v blogu.
Mikos
Mikos (neregistrovaný)
22. 1. 2007 17:43 Nový

To by snad stačilo, pane Chalupa

celé vlákno
Pane Chalupa, to "poznámku redaktora" jste si mohl odpustit, jste s ní akorát k smíchu. To že vy si myslíte, že dohoda Novellu s Microsoftem může jen pomoci rozšíření Linuxu, je sice hezké, ale je to jen a pouze váš subjektivní názor, nikoliv nějaká jasná pravda (je vtipné jak to prezentujete jakožto naprostou samozřejmost).

Dohoda mezi Novellem a Microsoftem může Novellu jakožto firmě zcela jistě dočasně pomoci, avšak Linuxu jako takovému může dlouhodobě naopak velmi silně uškodit. Přečtěte si něco od vývojářů Samby (jeden z hlavních byl zaměstnancem Novellu a kvůli této smlouvě podal výpověď), ty do toho vidí více než vy a vaše "fundované" poznámky.
Mikos
Mikos (neregistrovaný)
22. 1. 2007 17:46 Nový

Re: To by snad stačilo, pane Chalupa

celé vlákno
Nicméně jestli byla ta poznámka od pana Krčmáře, tak se vám hluboce omlouvám. Ale ať je autorem té poznámky kdokoliv, měl by se krotit, akorát si dělá nebetyčnou ostudu veřejným vystavováním své zabedněnosti.
Mikos
Mikos (neregistrovaný)
22. 1. 2007 18:02 Nový

Re: To by snad stačilo, pane Chalupa

celé vlákno
Belzebub
Belzebub (neregistrovaný)
22. 1. 2007 20:44 Nový

To by snad stačilo, pane Mikos

celé vlákno
jj, Chalupuv nazor je jen subjektivni protoze objektivni nazor je ten vas (a taky je to jasna pravda).
Co je horsi ze Chalupa to tu prezentuje jako naprostou samozrejmost nastesti se nasel jeden genialni clovek (vy), ktery ho odhalil a nas tupou masu vyvedl z temnoty. LOL.
Mikos
Mikos (neregistrovaný)
23. 1. 2007 0:18 Nový

Re: To by snad stačilo, pane Mikos

celé vlákno
Já narozdíl od pana Chalupy nepodávám svůj názor jako svatou pravdu, ale pouze jako možnost (všimněte si výskytu slovíčka "může"). A dále svůj názor podkládám i názory lidí, kteří do problému vidí mnohem více (nyní již bývalí zaměstnanec Novellu, vývojáři Samby... ale to samozřejmě nejsou jediní). Nejsou sice žádnou "autoritou", nicméně mají k věci mnohem blíže a jejich názor má u mě rozhodně větší váhu než poznámka nějakého Chalupy ;-)
faugusztin
faugusztin (neregistrovaný)
22. 1. 2007 17:53 Nový

RHEL a CentOS

celé vlákno
Manažer Greg DeKoenigsberg z Red Hat nesouhlasí. Rozdíl mezi RHEL a CentOS (free kopie RHEL odvozená ze zdrojových kódů RHEL) není žádný, poskytujeme zdrojové kódy.

To mi moze byt srdecne jedno, ked ma Oracle s CentOS na supporte odmietne (kedze uzivatel nepouziva jednu z certifikovanych distribucii).
Brundibár
Brundibár (neregistrovaný)
23. 1. 2007 10:03 Nový

Re: RHEL a CentOS

celé vlákno
A prosím, kde je problém? Můžete si zcela svobodně vybrat, jakou distribuci zvolíte. Buď si zvolíte CentOS, za kterou nezaplatíte ani korunu a svobodně se rozhodnete si kompletně dělat podporu sám (a Oracle vám dopředu říká, že vám nepomůže), nebo si koupíte Red Hat s podporou a můžete se s důvěrou obrátit na podporu Oracle.

CentOS prostě není pro Oracle zárukou, že se vždy bude chovat jako Red Hat - jste si jistý, jestli všechny balíčky byly zkompilovány stejně, jako u Red Hatu, že jsou ve všech verzích, atd.? Marná sláva, neexistuje na světě člověk, který by byl schopen rozumnět všem linuxovým distribucím a aby Oracle podporoval všechny distribuce, musel by mít armádu fundovaných lidí na hot-line - kolik by asi takový support stál?

Komerční firmy se prostě rozhodly, že bude podporovat pár komerčních distribucí přímo (a jednotliví distributoři jsou schopni technicky, obchodně i právně garantovat podobu distribuce). Že Oracle nepodporuje zrovna CentOS? Riziko soudního sporu, že "support Oracle blbě poradil, nám vznikla škoda x milionů dolarů a chceme ji nahradit" je ve Státech poměrně vysoké. A že by žalobce našel sponzora pro takový mediální spor, je myslím jasné (a je jedno, kdo by vyhrál - podívejte se na soudy SCO - IBM).

Až bude pro Oracle výhodné podporovat CentOS, nepochybně to udělá. Zatím si musí komunita u nepodporovaných distribucí poradit sama.
pedro
pedro (neregistrovaný)
23. 1. 2007 10:38 Nový

Re: RHEL a CentOS

celé vlákno
Mno, když jste zvolil příklad Oracle, dobrá, pojďme se ho na chvíli držet.

Od firmy Oracle neočekávám podporu své linuxové distribuce, ale očekávám od nich podporu jejich produktu - databáze. Může jim být zcela fuk, na čem Oracle provozuji. Jistě, každý soft vyžaduje nějaké prostředí. Např. Oracle bude vyžadovat ze systému pár knihoven a nějaká bloková zařízení (neznám Oracle). Dále už té firmě může být šumafuk co mám např. v /opt/kde nebo /usr/local, jakou mám distribuce a co na ní kromě DB ještě mám. Tenhle klikací přístup fakt nechápu - chápal bych to tak u her pro BFU, kde budou vyžadovat RedHat x.y.z s kernelem verze 2.6.18.19.redhat.patch.7-9-2.2006.version-4.17 a s ničím jiným to fungovat nebude. Ale u korporátní databáze ? Proboha proč ?

Pokud budu mít požadované knihovny, nechápu, proč musím mít RedHat. IMHO nejspíš proto, protože jsem též asi BFU a potřebuji klikací instalační program, o kterém nic nevím a který musím pustit pod rootem a pak se jen divit :-(

Moje zkušenost z praxe, případ, který zrovna řeším:

Pořídili jsme servery s Intel RAID SATA řadičem. Teď, před týdnem. Podpora samozřejmě jen pro RedHat a SuSE, jak jinak. Nabootoval jsem slackware 11 a OK, Megaraid se chytil a systém běžel. Pak jsem nabootoval x86_64 kernel. V okamžiku, kdy jsem sáhnul na disky, začal řadič pískat jako siréna, pole a všechny disky šly do offline. Strávil jsem den pokusy, abych zjistil, že firmware v řadiči je více než 3 roky starý a že je potřeba ho upgradnout. U právě koupeného řadiče. Prostě systém dodělej doma. Po upgrade firmware (utilita samozřejmě pro RedHat a SuSE, takže jsem musel nejprve analyzovat skript, co vlastně dělá, vytvořit mu podmínky pro funkci, které nejsou nidke uvedené - tedy kromě toho, že mám mít RedHat nebo SuSE) a upgradnout firmware. OK, 64bit kernel už na tom jel normálně. Tak a teď co dál - při poruše pole nechci rebootovat - proto jsme koupili hotswapové disky, že. Takže bych rád za provozu veděl, co se tam děje. Na to se dodává utilita zvaná WebConsole, což je web server, kde se dá s řadičem manipulovat - monitorovat ho, přidávat a ubírat disky atd. Web server je samozřejmě pro RedHat a SuSE. Instalační program je jen pro X-ka, takže namísto jednoduchého rozbalení z taru musím pustit javu a 5x odkliknout jako ve windows, že to opravdu chci nainstalovat. Instaluje se to do /opt/SVR, budiž. Části se instalují do /usr/bin, blbější místo už zvolit nemohli. Aby to bylo všechno snazší, je instalák Plug&Play a detekuje si, zda mám dotyčný řadič v počítači. Jak už to u PnP instaláků bývá, detekujeme, ale zdetekujeme prd. Takže se nenainstalovala jedna komponenta, protože PnP instalátor usoudil, že řadič v počítači není. Jak tu komponentu dostat ze změti binárek právě řeším. Doufám, že nebudu muset někam nainstalovat RedHat nebo SuSE, abych tu komponentu získal.

A teď moje varianta:
Tar archiv, požadavky:
vytvořit zařízení /dev /megadev0, c, 252, 0
JRE 1.3+
rozbalit archiv a je to.

Na uvedeném příkladu myslím dost jasně je demonstrováno, kam tato klikací politika vede. K bordelu stejnému jako ve windows - klikejte a když to nebude fungovat, vymýšlejte, jak přílišnou inteligenci naši PnP technologie očúráte. Fakticky budu trávit čas něčím jiným než tím, jak očúrat debilní přechytralý instalační program.

A poslední poznámka - Informix jsem rozchodil nakonec jen v chrootu. Protože varianta pro Linux neexistuje. Existuje totiž pro RedHat a SuSE. Divíte se, že když slyším o těchto 2 distribucích, že vidím rudě ?
festr
festr (neregistrovaný)
23. 1. 2007 11:00 Nový

Re: RHEL a CentOS

celé vlákno
Nedavno jsem instaloval server s intel raid radicem a potykal jsem se se stejnyma problemama. Nicmene na monitorovani tohoto radice (megaraid driver) existuje konzolovy program, ktery umi s radicem pracovat, tzn. menit vsechny parametry a cist z radice vse potrebne.
pedro
pedro (neregistrovaný)
23. 1. 2007 11:18 Nový

Re: RHEL a CentOS

celé vlákno
PROSÍM, kde ten konzolový program roste ? To je přesně to, co bych chtěl.
pedro
pedro (neregistrovaný)
23. 1. 2007 12:19 Nový

Re: RHEL a CentOS

celé vlákno
Našel jsem to, http://www.lsi.com/storage_home/products_home/internal_raid/megaraid_sata/megaraid_sata_3008x/index.html , tedy ne u Intelů :(. Moc děkuju, jsem šťastný a rm -rf /opt/SVR .
Pavel Chalupa aura:100
22. 1. 2007 19:01 Nový

Poznámka redaktora

celé vlákno
Tu poznámku jsem psal já i když trochu nešťastně. Pokusím se to vysvětlit na příkladu. Dejme tomu, že v budoucnu získá třeba 10% desktopu Novell se svým openSUSE. Nezíská ho ale tím, že bude dělat operační systém určený pro programátory, ale tím, že bude dělat systém pro běžného uživatele. Vy si klidně zůstaňte třeba u svého rychlého Slackware (dosaďte si svoji oblíbenou distribuci). Ale až toho Novell dosáhne, budou se všichni z linuxové komunity ohánět tržním podílem Linuxu 10% a říkat jak je jejich Slackware nejlepší distribuce (ale s minimálním rozšířením obecně). Pro normálního člověka je lepší klikací systém ke kterému směřuje openSUSE a jemu podobné distribuce. Z tohoto pohledu to vidím jako pozitivní. V budoucnu bude jednotný balíčkovací systém a můžete si pak používat libovolnou distribuci - budou kompatibilní. Jde tu tedy o prosazení Linuxu na desktopu obecně a to se podle mě nedá řešit jinak než "spoluprací s nepřítelem" na vzájemné kompatibilitě pro běh aplikací. (Zda je to součástí dohody není podstatné, tak jako tak to bude minimálně vedlejší produkt)
J.
J. (neregistrovaný)
22. 1. 2007 19:09 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
Uprimne doufam, ze k sjednoceni balickovacich distribuci nedojde. Nedovedu si predstavit, ze by to slo udelat bud bez unifikace ("kazda distribuce musi mit kompletni gtk2, gt, ...") nebo bez toho, aby to nadelalo takovej bordel jak delaji programy ve windows, nebo vyrazne strate vykonu, kdyz si kazdy balicek pritahne vlastni "sdilene" knihovny.
xds
xds (neregistrovaný)
22. 1. 2007 19:37 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
To je slaba predstavivost. Gtk nemusi byt nainstalovane, bude stacit, kdyz bude v repozitari, v repozitari spolecnem pro vsechny distribuce.
czz
czz (neregistrovaný)
22. 1. 2007 20:11 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
IMHO rozsirenie cohokolvek nonfree skor ci neskor prinasa len problemy..
HFechs
HFechs (neregistrovaný)
22. 1. 2007 20:48 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
Ano, i když s vaším úhlem pohledu ostře nesouhlasím, je teoretický možné, že může smlouva přinést lepší kompatibility ve formátech mezi systémy a rozšíření linuxu z důvodu menšího nebezpěcí žalob MS, ale snad mi nechcete tvrdit, že se zlepší podpora win32 aplikací na SuSE linuxu? Nepochopil jsem vás, myslíte snad že smlouva Microsoft Novell přitáhne firmy na linux s porty jejich aplikací? To je odvážné tvrzení. Nebo si snad myslíte že SuSe začne zázračně a bezproblému zpouštět exe programy? To je smlouva mezi Novellem a MS, ne mezi MS a wine...

Jednotný balíčkovací systém? Omlouvám se, ale udělalo se mi zle. To jako budu ve svém gentoo instalovat z rpm.src? Díky, nechci ;).
Petr Mach
Petr Mach (neregistrovaný)
22. 1. 2007 21:16 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
Vzhledem k tomu, že gentoo stoji na okraji zájmu obchodníků, tak nemusí, ale neplačte pak nad nedostatečnou podporou komerčního světa. Jinak jednotný balíčkovací systém se má vytvořit nový a imho by bylo lepší, kdyby se gentooisti zapojili s konstruktivní kritikou a pohlídali si vlastní zájmy před krátkozrakým odmítnutím a následným pláčem, že na ně a jejich potřeby při tvorbě nového systému nikdo nemyslel.
Pavel Chalupa aura:100
22. 1. 2007 21:27 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno

Nebo si snad myslíte že SuSe začne zázračně a bezproblému zpouštět exe programy?

V openSUSE 10.2 existuje jako součást systému kromě YaSTu pro instalaci programů něco, čemu jsem nechtěl věřit. Jmenuje se to "Instalace software" a spouští se /usr/bin/mono blabla.exe - je to sice .NET kompatibilní aplikace, ale co to způsobí za degradaci rychlosti při snaze přes to něco nainstalovat, to je docela síla :-) ...ano, instaluje se tím normální RPM balíček

Petr Mach
Petr Mach (neregistrovaný)
22. 1. 2007 22:13 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
díky za důrazné varování před suse :-)
glx
glx (neregistrovaný)
22. 1. 2007 23:06 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
A nuti vas snad nekdo to tam pouzivat ? Kuprikladu u me to letelo ven mezi prvnimi zbytecnymi baliky jeste pred prvnim rebootem po instalaci - proste jsem mel moznost se toho behem instalace jednim klikem (!!) zbavit.
Laskave neplacejte o necem o cem nic nevite.
miroušek
22. 1. 2007 20:49 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
Až na to, že Vaše poznámka přímo v článku byla trochu nešťastná (působí jak pěst na oko), tak s Vámi souhlasím. MS má "nějaké" vize. Možná díky tomu uspěje někde trošku jinde než na desktopech pro běžné uživatele (možná MSSQL, nebo nějakou "novinkou", určitě na desktopech Linux opravdu posílí (rozhodně to Linux jako takový neoslabí). Ale docela možné také je, že MS jednoduše přestřelí a jeho snaha (ať už o cokoliv) se obrátí proti němu. Nebude to zdaleka poprvé ;))
vredy
vredy (neregistrovaný)
22. 1. 2007 22:32 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
Jen drobnost, veta "V budoucnu bude jednotný balíčkovací systém...", by mohla byt lepe napsana "V budoucnu budou jednotné balíčkovací systém, ktere nahradi soucasne jednotne balickovaci systemy, a můžete si pak používat libovolnou distribuci, a vybrat si z nepreberneho mnozstvi jednotnych balickovacich systemu "
Peter Helcmanovsky aura:56
23. 1. 2007 1:46 Nový

Re: Poznámka redaktora

celé vlákno
nenechte se odradit lidmi co si mysli ze idealni diskuze je takove kde nikdo nerika svuj trapny nazor... :)

Nerikam ze s Vami souhlasim (osobne necekam od Novellu nic dobreho), ale bylo zajimave Vas nazor precist, a alespon ta sprava nebyla tak kratka a sucha.
.
. (neregistrovaný)
22. 1. 2007 19:09 Nový

.

celé vlákno
Co to tam je asi za blumy v tom MS, že uzavírají smlouvy, které je mohou "jedině oslabit", jak nám pan redaktor fundovaně ozřejmil :)
uživatel si přál zůstat v anonymitě
22. 1. 2007 20:00 Nový

n00b

celé vlákno
>volné soutěže, která zatím existuje pouze ve světě open source

Vážně? .p
Lol
Lol (neregistrovaný)
22. 1. 2007 23:48 Nový

Re: n00b

celé vlákno
Tak nějak to nechápu - kdy si zdejší uživatelé uvědoměj co je to monopol a proč za něj nelze považovat MS. Chtělo by to trochu ekonomického vzdělání.
Leoš Janáček
22. 1. 2007 20:10 Nový

názor jako součást zprávičky

celé vlákno
Považuji za vhodnější psát názory redaktorů nikoli do závorky jako poznámku redaktora, ale přidat jej do sekce názory -- tedy do diskuze pod zprávičkou.
Jinak s názorem souhlasím -- distribuce by měly vystupovat jednotně.
bibri
bibri (neregistrovaný)
23. 1. 2007 0:26 Nový

Mark Shuttleworth

celé vlákno
Mark Shuttleworth kritizuje Red Hat a Novell za jejich postupy. Údajně se snaží dělat své komerční distribuce proprietární. Na free verze není certifikace, support, záplatování bezpečnostních chyb není systematické a navíc je Mark označuje za beta software.

Milý pan Shuttleworth by si měl zopakovat základy free softwaru a snad by pochopil, co znamená proprietární. Chová se poslední dobou jak fanatik křízený s idiotem... Ale co, jen tak dál, za chvíli po něm neštěkne ani pes.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přehled názorů

autor pozn. redaktora
hoboj 22. 1. 2007 17:34
Mark by mohl trošku ubrat...
Michal Breškovec 22. 1. 2007 17:36
Každý názor musí mít titulek.
loki 22. 1. 2007 17:36
└ 
Re: Každý názor musí mít titulek.
Ander 23. 1. 2007 10:30
To by snad stačilo, pane Chalupa
Mikos 22. 1. 2007 17:43
├ 
Re: To by snad stačilo, pane Chalupa
Mikos 22. 1. 2007 17:46
├ 
Re: To by snad stačilo, pane Chalupa
Mikos 22. 1. 2007 18:02
└ 
To by snad stačilo, pane Mikos
Belzebub 22. 1. 2007 20:44
 
└ 
Re: To by snad stačilo, pane Mikos
Mikos 23. 1. 2007 00:18
RHEL a CentOS
faugusztin 22. 1. 2007 17:53
└ 
Re: RHEL a CentOS
Brundibár 23. 1. 2007 10:03
 
└ 
Re: RHEL a CentOS
pedro 23. 1. 2007 10:38
 
 
└ 
Re: RHEL a CentOS
festr 23. 1. 2007 11:00
 
 
 
├ 
Re: RHEL a CentOS
pedro 23. 1. 2007 11:18
 
 
 
└ 
Re: RHEL a CentOS
pedro 23. 1. 2007 12:19
Poznámka redaktora
Pavel Chalupa 22. 1. 2007 19:01
├ 
Re: Poznámka redaktora
J. 22. 1. 2007 19:09
│
└ 
Re: Poznámka redaktora
xds 22. 1. 2007 19:37
├ 
Re: Poznámka redaktora
czz 22. 1. 2007 20:11
├ 
Re: Poznámka redaktora
HFechs 22. 1. 2007 20:48
│
├ 
Re: Poznámka redaktora
Petr Mach 22. 1. 2007 21:16
│
└ 
Re: Poznámka redaktora
Pavel Chalupa 22. 1. 2007 21:27
│
 
├ 
Re: Poznámka redaktora
Petr Mach 22. 1. 2007 22:13
│
 
└ 
Re: Poznámka redaktora
glx 22. 1. 2007 23:06
├ 
Re: Poznámka redaktora
miroušek 22. 1. 2007 20:49
├ 
Re: Poznámka redaktora
vredy 22. 1. 2007 22:32
└ 
Re: Poznámka redaktora
Peter Helcmanovsky 23. 1. 2007 01:46
.
. 22. 1. 2007 19:09
n00b
anonymní uživatel 22. 1. 2007 20:00
└ 
Re: n00b
Lol 22. 1. 2007 23:48
názor jako součást zprávičky
Leoš Janáček 22. 1. 2007 20:10
Mark Shuttleworth
bibri 23. 1. 2007 00:26