Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia Tuesday TopDrive KupDnes Navrcholu Bomba NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Vlákno názorů ke zprávičce Zakladatel Ubuntu kritizuje komerční distribuce

Pavel Chalupa aura:100
22. 1. 2007 19:01

Poznámka redaktora

Tu poznámku jsem psal já i když trochu nešťastně. Pokusím se to vysvětlit na příkladu. Dejme tomu, že v budoucnu získá třeba 10% desktopu Novell se svým openSUSE. Nezíská ho ale tím, že bude dělat operační systém určený pro programátory, ale tím, že bude dělat systém pro běžného uživatele. Vy si klidně zůstaňte třeba u svého rychlého Slackware (dosaďte si svoji oblíbenou distribuci). Ale až toho Novell dosáhne, budou se všichni z linuxové komunity ohánět tržním podílem Linuxu 10% a říkat jak je jejich Slackware nejlepší distribuce (ale s minimálním rozšířením obecně). Pro normálního člověka je lepší klikací systém ke kterému směřuje openSUSE a jemu podobné distribuce. Z tohoto pohledu to vidím jako pozitivní. V budoucnu bude jednotný balíčkovací systém a můžete si pak používat libovolnou distribuci - budou kompatibilní. Jde tu tedy o prosazení Linuxu na desktopu obecně a to se podle mě nedá řešit jinak než "spoluprací s nepřítelem" na vzájemné kompatibilitě pro běh aplikací. (Zda je to součástí dohody není podstatné, tak jako tak to bude minimálně vedlejší produkt)
J.
J. (neregistrovaný)
22. 1. 2007 19:09

Re: Poznámka redaktora

Uprimne doufam, ze k sjednoceni balickovacich distribuci nedojde. Nedovedu si predstavit, ze by to slo udelat bud bez unifikace ("kazda distribuce musi mit kompletni gtk2, gt, ...") nebo bez toho, aby to nadelalo takovej bordel jak delaji programy ve windows, nebo vyrazne strate vykonu, kdyz si kazdy balicek pritahne vlastni "sdilene" knihovny.
xds
xds (neregistrovaný)
22. 1. 2007 19:37

Re: Poznámka redaktora

To je slaba predstavivost. Gtk nemusi byt nainstalovane, bude stacit, kdyz bude v repozitari, v repozitari spolecnem pro vsechny distribuce.
czz
czz (neregistrovaný)
22. 1. 2007 20:11

Re: Poznámka redaktora

IMHO rozsirenie cohokolvek nonfree skor ci neskor prinasa len problemy..
HFechs
HFechs (neregistrovaný)
22. 1. 2007 20:48

Re: Poznámka redaktora

Ano, i když s vaším úhlem pohledu ostře nesouhlasím, je teoretický možné, že může smlouva přinést lepší kompatibility ve formátech mezi systémy a rozšíření linuxu z důvodu menšího nebezpěcí žalob MS, ale snad mi nechcete tvrdit, že se zlepší podpora win32 aplikací na SuSE linuxu? Nepochopil jsem vás, myslíte snad že smlouva Microsoft Novell přitáhne firmy na linux s porty jejich aplikací? To je odvážné tvrzení. Nebo si snad myslíte že SuSe začne zázračně a bezproblému zpouštět exe programy? To je smlouva mezi Novellem a MS, ne mezi MS a wine...

Jednotný balíčkovací systém? Omlouvám se, ale udělalo se mi zle. To jako budu ve svém gentoo instalovat z rpm.src? Díky, nechci ;).
Petr Mach
Petr Mach (neregistrovaný)
22. 1. 2007 21:16

Re: Poznámka redaktora

Vzhledem k tomu, že gentoo stoji na okraji zájmu obchodníků, tak nemusí, ale neplačte pak nad nedostatečnou podporou komerčního světa. Jinak jednotný balíčkovací systém se má vytvořit nový a imho by bylo lepší, kdyby se gentooisti zapojili s konstruktivní kritikou a pohlídali si vlastní zájmy před krátkozrakým odmítnutím a následným pláčem, že na ně a jejich potřeby při tvorbě nového systému nikdo nemyslel.
Pavel Chalupa aura:100
22. 1. 2007 21:27

Re: Poznámka redaktora

Nebo si snad myslíte že SuSe začne zázračně a bezproblému zpouštět exe programy?

V openSUSE 10.2 existuje jako součást systému kromě YaSTu pro instalaci programů něco, čemu jsem nechtěl věřit. Jmenuje se to "Instalace software" a spouští se /usr/bin/mono blabla.exe - je to sice .NET kompatibilní aplikace, ale co to způsobí za degradaci rychlosti při snaze přes to něco nainstalovat, to je docela síla :-) ...ano, instaluje se tím normální RPM balíček

Petr Mach
Petr Mach (neregistrovaný)
22. 1. 2007 22:13

Re: Poznámka redaktora

díky za důrazné varování před suse :-)
glx
glx (neregistrovaný)
22. 1. 2007 23:06

Re: Poznámka redaktora

A nuti vas snad nekdo to tam pouzivat ? Kuprikladu u me to letelo ven mezi prvnimi zbytecnymi baliky jeste pred prvnim rebootem po instalaci - proste jsem mel moznost se toho behem instalace jednim klikem (!!) zbavit.
Laskave neplacejte o necem o cem nic nevite.
miroušek aura:100
22. 1. 2007 20:49

Re: Poznámka redaktora

Až na to, že Vaše poznámka přímo v článku byla trochu nešťastná (působí jak pěst na oko), tak s Vámi souhlasím. MS má "nějaké" vize. Možná díky tomu uspěje někde trošku jinde než na desktopech pro běžné uživatele (možná MSSQL, nebo nějakou "novinkou", určitě na desktopech Linux opravdu posílí (rozhodně to Linux jako takový neoslabí). Ale docela možné také je, že MS jednoduše přestřelí a jeho snaha (ať už o cokoliv) se obrátí proti němu. Nebude to zdaleka poprvé ;))
vredy
vredy (neregistrovaný)
22. 1. 2007 22:32

Re: Poznámka redaktora

Jen drobnost, veta "V budoucnu bude jednotný balíčkovací systém...", by mohla byt lepe napsana "V budoucnu budou jednotné balíčkovací systém, ktere nahradi soucasne jednotne balickovaci systemy, a můžete si pak používat libovolnou distribuci, a vybrat si z nepreberneho mnozstvi jednotnych balickovacich systemu "
Peter Helcmanovsky aura:64
23. 1. 2007 1:46

Re: Poznámka redaktora

nenechte se odradit lidmi co si mysli ze idealni diskuze je takove kde nikdo nerika svuj trapny nazor... :)

Nerikam ze s Vami souhlasim (osobne necekam od Novellu nic dobreho), ale bylo zajimave Vas nazor precist, a alespon ta sprava nebyla tak kratka a sucha.
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem