Hlavní navigace

Android zatím alternativním webovým prohlížečům nesvědčí

19. 6. 2013
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Stále větší důležitost je přikládána a prorokována prohlížečům mobilních zařízení, kterým dominuje systém Android. Tvůrcům alternativních prohlížečů se však zatím nedaří oslovit uživatele tohoto systému. Které mobilní prohlížeče mají významnější postavení na trhu a co by mohlo rozložení sil změnit?

V seriálu Moderní webové prohlížeče jsme se dosud zaobírali prohlížeči pro osobní počítače, ovšem v posledních letech roste význam prohlížečů pro mobilní zařízení. Je to samozřejmě dáno neutuchající spotřebitelskou poptávkou po chytrých mobilech a tabletech s moderními operačními systémy v čele s open source platformou Android.

Na západních trzích se již prodává více chytrých mobilů než klasických mobilních telefonů. Růst chytrých mobilů dlouhodobě táhne celý tržní segment mobilních telefonů. Tablety jsou rovněž žhavým zbožím. Podle analytické agentury GfK jsou aktuálně nejprodávanějším artiklem z veškerého IT zboží v západoevropském regionu. Daří se jim samozřejmě i v jiných částech světa.

V dalších dílech seriálu Moderní webové prohlížeče se budeme věnovat právě prohlížečům pro mobilní zařízení, respektive konkrétně pro platformu Android, která se rychle ujala žezla na mobilní scéně. Podle analytické agentury IDC je open source systém z dílny Googlu aktuálně přítomen v průměru zhruba na třech ze čtyř prodaných chytrých mobilů a v každém druhém prodaném tabletu.

Dolphin Browser se těší pověsti jednoho z nejlepších prohlížečů pro Android nebo iOS, ale jeho tržní podíl je zanedbatelný.

Analytici předpokládají jeho další růst, zejména na poli tabletů. Ovšem nelze zapomínat i na další mobilní či přenosnou elektroniku, kde se Android objevuje. Jako příklad lze uvést multimediální přehrávače a čtečky elektronických knih. Android ovšem vystrčil svá zelená tykadélka i v segmentu digitálních fotoaparátů či herních zařízení.

Navíc není striktně mobilním systémem. Proniká na miniaturní osobní počítače a také do segmentu černé elektroniky díky různým multimediálním centrům a chytrým set-top-boxům. Android svou přítomností tato zařízení samozřejmě zatraktivňuje nejen vlastními funkcemi, ale především pestrou paletou aplikací, která je odrazem jeho úspěchu na poli mobilů a tabletů.

Mobilním systémům i prohlížečům vládnou Google a Apple

Android sice dnes na chytrých mobilech a tabletech hraje velkou roli, ale není jedinou platformou. Navíc nelze opomínat běžné mobilní telefony, které mají stále silnou uživatelskou základnu. Podívejme se tedy, jak si vedou jednotlivé mobilní prohlížeče nehledě na platformu. Stejně jako v případě prohlížečů pro osobní počítače se dostupná data rozcházejí.

Podívejte se na grafy níže s procentuálním zastoupením mobilních webových prohlížečů tak, jak jej za květen 2013 zachycují StatCounter a Net Applications. Rozdíly jsou značné. StatCounter udává jako jasnou jedničku původní prohlížeč systému Android s tržním podílem 30,46 %. Podle Net Applications je pozice tržní jedničky ještě silnější, ale tentokrát jí je mobilní Safari s tržním podílem 59,98 %.

Procentuální tržní zastoupení nejrozšířenějších mobilních webových prohlížečů v květnu 2013 (StatCounter)

Zjištění se rozcházejí kvůli různým vzorkům monitorovaných webů a rozdílné metodologii. Povšimněte si například, že StatCounter sčítá tržní podíl všech prohlížečů, které Opera Software nabízí pro mobilní zařízení, ovšem na druhou stranu separátně zohledňuje Safari v multimediálním přehrávači iPod Touch.

Procentuální tržní zastoupení nejrozšířenějších mobilních webových prohlížečů v květnu 2013 (Net Applications)

Oba zdroje statistických dat se však dlouhodobě shodují v tom, že trhu dominují systémové prohlížeče platforem Android a iOS. Z dlouhodobého pozorování rozdílu mezi tržním podílem těchto dvou systémů a tržním podílem jejich vlastních prohlížečů vyplývá, že alternativní prohlížeč preferuje méně než jedno procento uživatelů iOS a nanejvýš okolo pěti procent uživatelů systému Android.

Opera Mini slavila na mobilní scéně velký úspěch, ovšem její tržní podíl na platformách Android a iOS je zanedbatelný.

Na obou na trhu dominantních platformách alternativní prohlížeče skutečně jen paběrkují. Proto se mezi nejrozšířenější mobilní prohlížeče dostávající systémové browsery konkurenčních a aktuálně méně významných platforem (Windows Phone, BlackBerry) anebo prohlížeče pro zařízení se zástupci dřívější generace mobilních systémů (Symbian, Windows Mobile), popřípadě prohlížeče klasických mobilů.

Tvůrci prohlížečů musí nalézt cestu, jak dobýt Android

Zařízení s novými systémy se zatím prosazují jen obtížně (aktuálně např. Windows Phone) a uživatelská základna systémů, s nimiž už se nepočítá (Symbian, Windows Mobile) časem zcela zanikne. Déle pravděpodobně bude trvat vymizení klasických mobilů, ale zmenšování jejich tržního podílu i uživatelské základny mohou akcelerovat nové otevřené systémy jako je Firefox OS.  

Je zřejmé, že pokud má být prohlížeč v blízké době komerčně úspěšný, musí se prosadit na dominantních platformách iOS a Android. Větší důležitost lze přikládat hlavně té druhé zmíněné, protože Android na rozdíl od iOS není proprietární systém používaný jediným výrobcem s úzkým sortimentem a vysokými cenami, které šroubují nahoru především marže.

Zatím však systémové prohlížeče od Applu i Googlu z hlediska tržního zastoupení nějakého významného konkurenta nemají. Opravdu jsou browsery systémů iOS a Android natolik dobré, že uživatelé téměř nezajímají ty alternativní? V dalších dílech seriálu si blíže představíme několik zajímavých prohlížečů pro Android (některé i s verzí pro iOS), které za pozornost určitě stojí.

Apple si koleduje o pozornost tržních regulátorů

Proč se existujícím kvalitním prohlížečům nedostává větší uživatelské pozornosti? V první řadě je třeba odlišit iOS a Android. Uživatelé zařízení od Applu dlouhodobě prokazují věrnost značce i v softwarové oblasti. Viz jasná nadvláda předinstalovaného prohlížeče Safari na platformě OS X. V případě iOS ovšem tato věrnost je Applem do značné míry vynucována.

Apple vývojářům konkurenčních prohlížečů svazuje ruce pravidly pro jejich zařazení do nabídky AppStore, což je přitom jediný oficiální kanál, přes který lze šířit a získávat aplikace pro iOS. I pokud už si uživatelé nějaký alternativní prohlížeč najdou a vyberou, na chytré elektronice od Applu se s mobilním Safari zcela rozloučit nemohou.

Přestože si nainstalují jiný prohlížeč, tak systém pohánějící populární iPhone či iPad stále otevírá řadu odkazů ve svém Safari, což mimochodem statistiky zastoupení prohlížečů může značně zkreslovat. Apple zastával vždy izolacionistickou politiku. Plná kontrola nad aplikačním ekosystémem je jejím odrazem. Obchodně to Applu vychází více než dobře, pročež se třeba i Microsoft nechal inspirovat.

Je tedy nepravděpodobné, že Apple dobrovolně svůj systém více otevře pro konkurenční prohlížeče. Ledy by se hnuly zřejmě až po zásahu nějakého regulátora trhu. Těžko by se však Applu prokazovala významná tržní síla, protože je tu Android a jím vybavená zařízení, která Apple postupně tlačí do defenzivy. Nicméně ani na platformě od Googlu alternativním prohlížečům pšenka nekvete.

Alternativním prohlížečům se nedaří i bez umělých překážek

Android je po všech stránkách otevřenější systém než iOS. Alternativní prohlížeče mají značný manévrovací prostor, ale přesto se jim proti systémovému prohlížeči příliš dobře nevede. Hlavní důvod je zřejmě ten, že většina uživatelů necítí potřebu měnit systémový prohlížeč, případně nemá chuť nebo čas zkoumat dostupné alternativy. Uživatelská lenost či neochota je faktor, který nelze podceňovat.

Na Google Play lze najít řadu kvalitních prohlížečů, ovšem jejich tržní podíl na platformě Android je přesto marginální.

Vzpomeňme si na Internet Explorer, který svého času prakticky kopíroval tržní podíl MS Windows, kde je předinstalovaným systémovým prohlížečem. Přestože byl Internet Explorer dlouho sužován hojně medializovanými bezpečnostními problémy a jeho další rozvoj byl svého času ukončen, konkurentům dalo hodně práce získat z tržního koláče více než jen drobečky.

Ještě dnes přitom podle Net Applications je Internet Explorer stále nejrozšířenějším prohlížečem pro osobní počítače (55,99 % za květen 2013). StatCounter jej eviduje jako tržní dvojku (27,72 % za květen 2013). Přitom jsme se mohli v minulých dílech seriálu opakovaně přesvědčit, že za konkurenčními prohlížeči v jednotlivých disciplínách zaostává (snad s výjimkou výkonu).

Microsoft na počátku tohoto století otevřel konkurenci cestu k uživatelům sám, když usnul na vavřínech a hrubě podcenil význam webového prohlížeče pro budoucnost. Že by platformu Android a její systémový prohlížeč čekalo něco podobného, co na přelomu tisíciletí MS Windows. je dnes silně nepravděpodobné. Není to jen otázka jiné platformy, ale i jiné doby.

Zásah některého z regulátorů trhů? Android má sice významnou tržní sílu, ale alternativním prohlížečům klacky pod nohy nehází. Jeho vlastní prohlížeč nedává tolik argumentů k silovému zásahu do svobodného trhu a jeho přirozeného vývoje jako v minulosti Internet Explorer. Připomeňme si, že na půdě Evropské komise měl svou významnou roli dříve velmi špatný přístup Microsoftu k webovým standardům.

Právě ten v kombinaci s dominantním postavením systému a jeho prohlížeče měl mít za následek deformování celého webového prostředí. Tak lze stručně shrnout stížnost společnosti Opera Software, které posléze Evropská komise, coby panevropský regulátor trhu, vyhověla. Android ovšem svým prohlížečem zatím nic zhoubného do webového prostředí nepřináší. Rozhodně ne nic opravdu markantního, palčivého, co by bilo do očí na první pohled. 

Samotná skutečnost, že se proti němu konkurence nedokáže prosadit, na zásah regulátora trhu nestačí. Nebo by stačit neměla. Zvlášť, když sám Google provozuje službu, přes kterou si uživatelé mohou do systému Android vedle jiných aplikací stáhnout prohlížeč dle vlastního gusta. Navíc tato služba, tedy Google Play (dříve Android Market), má v systému vzhledem ke své povaze klíčovou úlohu.

Pomohou výrobci zařízení nebo mobilní operátoři?

Tvůrci alternativních prohlížečů mají tři možnosti, jak uživatele efektivně oslovit. Tyto tři možnosti lze kombinovat. První je silný marketing ať už čistě komerčního nebo spíše komunitního charakteru. Ne každý má ovšem marketingovou sílu a možnosti například Googlu, který dostal svůj prohlížeč Google Chrome pro osobní počítače až na absolutní vrchol během několika málo let.

Na platformě iOS se mobilní verzi prohlížeče od Googlu zatím nedaří získat významnější tržní podíl, ovšem kvůli tomu není nutné hned lámat hůl nad sílou marketingu. Mobilní Google Chrome pro iOS oslaví teprve své první narozeniny. Navíc je tu ta výše zmíněná pověstná věrnost uživatelů Applu ke značce, která je v případě mobilního Safari do jisté míry vynucována.

Mobilní Google Chrome není k dispozici jen pro Android, ale i pro iOS. Na zařízeních značky Apple se mu však zatím nevede.

Vedle efektivního vlastního marketingu je další možností spojení sil s některým z výrobců zařízení, kteří nasazují Android. Není tajemstvím, že Samsung nechce vlastním úspěchem příliš pomáhat Googlu, proti kterému se stále více vymezuje. Zajímá se o experimentální prohlížečové jádro Servo, na kterém pracuje Mozilla. Projekt podpořil i finančně.

Proč si výrobci chytrých mobilů s Androidem přizpůsobují například uživatelské rozhraní? Ve snaze odlišit se od nespočtu konkurentů, kteří mají přístup ke stejnému zdrojovému kódu systému Android. Nabídnout exkluzivně kvalitní prohlížeč bez nutnosti investovat do jeho vývoje a podpory může být v budoucnu pro výrobce chytrých mobilů velmi lákavé. Zejména jakmile se trh nasytí a začnou rozhodovat maličkosti.

Třetí cesta vede přes mobilní operátory, kteří jsou stále významnými prodejci mobilních telefonů a prostředků na marketing mají evidentně dost. Jejich zájmem je snižovat datovou zátěž svých sítí, takže prohlížeče, které s tím pomohou, mají podporu operátorů takřka jistou. Na tuto kartu sázela a v ještě větší míře bude sázet společnost Opera Software.

root_podpora

Nová mobilní Opera pro chytré mobily a tablety opět slibuje úsporu přenesených dat, což vedle mobilních operátorů ocení i jejich zákazníky zejm. kvůli datovým limitům.

Mobilním operátorům se nelíbí, že s nástupem moderních mobilů přišly o dobrý byznys s prodejem vyzváněcích melodií či tapet na displej. Své portály sice pořád provozují, ale uživatelé jdou pro obsah raději na Google Play, kam je zavede systém. Prohlížeče, které by uživatele alespoň částečně přiváděly zpět na portály operátorů prodávající obsah s extrémně vysokými maržemi, se rovněž mohou těšit podpoře ze strany operátorů.

Každopádně nejdříve je třeba mít dobrý produkt, tedy v tomto případě mobilní webový prohlížeč. Po obecném úvodu do současného stavu na trhu se v příštích dílech seriálu zaměříme na ty prohlížeče pro Android, které si svými kvalitami určitě říkají o pozornost. Každý týden se budeme věnovat jednomu konkrétnímu prohlížeči. Dopředu lze prozradit, že všechny nabízejí pádné argumenty, proč alespoň začít přemýšlet o výměně prohlížeče v chytrém mobilu či tabletu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká, přičemž mezi open source projekty nachází atraktivní řešení pro své zákazníky. Pro Root.cz pravidelně píše od roku 2012.