Gem Drop X je založena na obdobném systému jako puzzle či tetris. V dolní části se nachází ústřední postava hry. Jest jí malý panáček v zeleném trikotu, modrých kalhotech a vykutáleným obličejem. Naopak v horní části obrazovky se na něj neúprosně valí řady balvanů, které zlehka ubírají prostor pro život. Nechce-li být náš hrdina pohřben pod drahými kameny – což zas tak špatná představa není – musí je poskládat a přemístit do trojice, čímž se zničí. Za takovouto destrukci dostanete ovšem body na vaše konto Skóre. Čím bude vyšší, tím lepší jste. Takto budiž nastíněn váš úkol. V každém levelu máte předem dán počet řad, které musejí najít svou záhubu. Lze si ho přečíst v pravé dolní části obrazovky pod kolonkou Needs. Již zničené trojice jsou pod Lines. Po splnění limitu se dostáváte výše. Problém je v tom, že řady s postupujícími levely počínají níže a níže, zatímco rychlost, s jakou klesají, se samozřejmě zvyšuje.
Opět jednou nastává čas otevřít knihu Grafika a nakouknout do ní. Hra Gem Drop X si nevede zrovna špatně. Autor zvolil odlehčenější malbu. Panáček se po většinu hry drží nehybné tváře i gest, je to fakt kliďas. Jedinými výjimkami buďtež konec hry, kdy propuká v srdcervoucí pláč, a přestup do dalšího kola. Rovněž drahokamy, či spíš drahokameny, nabývají prostosti.
Popravdě řečeno, nebýt indicií, asi bych byl býval názoru, že jsou to prosté útvary nikoli honosné drahokamy. Nedomnívám se však, že je hra zpracováním méněcenná. Poměrně příjemná hudba zkrášluje nedostatky, jež oko zahlédne. Hratelnost je na vysokém stupni. Gem Drop X nám skýtá hned několik možností ovládání. Buď myší, joystickem, či klávesnicí. Poslední variantu bych rozepsal:
[CURSOR LEFT]; [K] – pohyb postavičkou doleva
[CURSOR RIGHT]; [L] – pohyb postavičkou doprava
[CURSOR UP]; [A] – odhození kamene
[CURSOR DOWN]; [Z] – přijetí kamene
[Enter] – posune řady o jednu dolů, čímž se vám naskytne možnost dalších kamenů ve hře
[SPACE] – pozastaví hru, opětovným stisknutím smíte pokračovat
[L] – v hlavním menu si můžete nastavit výši levelu. Hodnota je ovlivněna vaším dosáhnutým levelem. Nemáte-li rádi pomalý rozjezd, je tato volba právě pro vás
[S] – slouží k vypnutí či zapnutí zvukového doprovodu
[Esc]; [Q] – ukončí hru
Mezi vyskytujícími se prvky ve hře jsou na prvním místě neodmyslitelné drahé kameny. Jen mi vadí, že jsou všeho všudy třech typů. Tvůrce mohl domyslet a doplnit další, čímž by zavedl rovnou obtížnosti. Krom nich se ve hře nachází ještě:
Bomba – zničí kameny ve svém nejbližším okolí
Hodiny – zastaví čas, byť jen omezeně, a tím vám poskytnou možnost odstranit nebezpečné kameny, než dojde k poklesu
Otazník – neutrální bod, jež se transformuje do libovolné podoby
Gem Drop X jest hrou, která rozvíjí jednak logické myšlení, jednak také postřeh. Musíte zkrátka rychle vymyslet nejvhodnější postup a splnit jej. Ačkoli mi ve hře chybí pár věcí, jako jsou volba obtížnosti, úvodní trochu rozvitější menu či radikální změna, je Gem Drop X přesto hrou, která mě pobavila. Nevýhodou stejně jako u tetrisu a obdobných logických her je monotónost. Po čase hraní vyhlížíte chvíli, která vás pohltí a ukončí vaše trápení. Baví-li vás však takové hry, doporučuji ozkoušet také hru Gem Drop X, neměli byste být zklamáni.
Hra je náročná jen na přemýšlení, ke kompilaci potřebujete pouze knihovnu SDL 1.1.0 anebo vyšší a SDL_mixer, pokud tedy chcete slyšet zvuky a hudbu. Hrar nemá konfigurační soubor, takže pro samotnou kompilaci postačí příkazy
make
make install
Pro ty, kdo ohluchli během brigády v tovární hale, je připraven příkaz make nosound
, který vám hru zkompiluje bez zvukových efektů. Hru samotnou pak spustíte příkazem gemdropx
.