Hlavní navigace

Názor k článku Go: minimalistický a překvapivě výkonný programovací jazyk od Michal Mühlpachr - SW i HW v leteckém průmyslu musí splnit...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 21. 11. 2018 13:34

    Michal Mühlpachr

    SW i HW v leteckém průmyslu musí splnit regulační podmínky, což prakticky znamená že nesmí překročit určitou poruchovost, což se před regulátorem prokazuje velmi různorodým a rozsáhlým testováním s měřením metrik např. MTBF. Neboli SW do letadla nemusí pracovat správně, stačí když pracuje správně do určité míry (obdobně jako HW). Důležitější je, aby SW byl použitelný.

    Použitelně pro "hodně" lidí nemusí znamenat "hodně instalací", může to znamenat hodně pasažérů, kteří létají na SW a HW co prošel kritérii regulátora (ten v případě leteckého průmyslu často SW ani nerozumí a není to zásadní problém, letecká doprava je nejspolehlivější).

    Není mi znám postup/technologie umožňující vyrobit 100% spolehlivý HW (fyzikální zákony - termodynamika, atd).
    U SW takové postupy existují a jsou matematicky prokazatelné (používají se např. pro důvěryhodné výpočetní báze).

    Existují výrobci leteckého HW (např. GE s motory pro malá letadla), kteří se v produktech vyhýbají zařazení SW do smyček řízení leteckého HW, protože dosažení potřebné spolehlivosti se zařazením SW je neekonomické (neúměrně nákladné).

    Kam až nás v zásadě jednoduchá úvaha odnesla ;-)