Hlavní navigace

Google I/O: Android bude bojovat na všech frontách

27. 6. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Google na kyenote konference I/O ukázal řadu novinek – softwarových i hardwarových. Hlavně ale ukázal, že nechce, aby na něj lidé nahlíželi jako na jednotlivé služby či systémy, ale jeden velký komplex. Dopomohou tomu nový design společný pro všechny platformy, nebo třeba androidí aplikace v Chrome OS.

Material Design: jeden vzhled pro všechno

Google už poněkolikáté během posledních let mění design. Tentokrát se však zdá, že by mohl vydržet i déle, než dva roky. Tzv. Material Design totiž postupně bude nasazen na všechny platformy, které Google obhospodařuje. Zejména tedy web, zařízení s Androidem a Chrome OS. Cílem společnosti je mazat hranice mezi těmito platformami, aby uživateli mohlo být jedno, co vlastně běží uvnitř. Pokud se to Googlu podaří, během několika let nebudeme používat Chrome OS či Google Dokumenty, ale prostě komplexní ekosystém služeb, jeden velký Google.

Material Design následuje trend – je velmi jednoduchý a bere si od každého něco. Vidíme v něm základ současného designu Androidu Holo, pestré (nikoliv křiklavé) barvy a dlaždicové rozložení z Windows Phone, ale i tenké linie a responzivní rozhraní známé z poslední verze operačního systému iOS 7. Jak u Googlu bývá zvykem, nasazení nového designu bude probíhat postupně. První pozměněné aplikace či služby by se měly objevit během několika následujících týdnů.

Android L: nový Android až na podzim

Mnoho diváků se domnívalo, že spolu s keynote přijde také nová verze operačního systému Android. Ta sice byla představena, ale dočkáme se jí až na podzim. Nové vydání s pracovním názvem Android L by v první řadě mělo přinést právě Material Design. Zajímavou změnou bude například zobrazování notifikací již na uzamčené obrazovce. Samozřejmostí bude zlepšení grafického výkonu a výdrže na baterii, ale to dokážeme posoudit až v praxi.

Na západních trzích už jsou karty rozdány, všichni hráči v mobilním sektoru se nyní budou snažit získat stamilióny nových uživatelů z rozvojových zemí. Příležitost si samozřejmě nenechává ujít ani Google. Výrobcům zařízení pro rozvojové trhy nabízí značku Android One. Pro její získání však zařízení bude muset splňovat několik podmínek: především mít čistý Android a hardware, na kterém systém spolehlivě běhá. Systém však výrobci či operátoři budou moci částečně poupravit, zejména přidáním dalších aplikací.

Pro zákazníky by tak značka Android One měla znamenat jistou záruku kvality a zejména možnost mnohem rychlejší aktualizace na nejnovější verzi systému. Google také oznámil pokoření mety miliardy aktivních zařízení s Androidem. Pokud se plán na dobytí rozvojových trhů podaří, za rok by to mohlo být ještě podstatě víc. Na projekt Android Silver, který by měl nahradit řadu Nexus a fungovat jako obdoba One pro rozvinuté trhy, se v prezentaci nedostalo.

Chrome OS: podpora aplikací pro Android

Sblížení Androidu a Chrome OS se očekávalo již dlouho. Udržovat dva velké ekosystémy totiž není nejjednodušší ani nejvýhodnější. Google se do sbližování pouští, ale zatím pouze velmi opatrně. Vývojáři pracují na tom, aby v Chrome OS běhaly aplikace pro Android. To je však pouze jedna část problému. Neméně důležitá je i integrace do systému, která zatím vypadá úplně obyčejně. Aplikace se zkrátka otevře v okně buď v telefonním (na výšku) nebo tabletovém (na šířku) formátu.

Další problém spočívá v tom, že aplikace pro Android jsou designovány s ohledem na dotykové ovládání. Většina Chromebooků v současnosti nemá dotykový displej. A i pokud takové přijdou, mobilní zařízení a notebooky jsou stále uživateli chápány a užívány poměrně odlišně. Klávesnice a touchpad hrají prim. I z prezentace bylo zřejmé, že podpora androidích aplikací v Chrome OS je spíše experiment, který může, ale nemusí vyjít.

Android TV: do obýváku v plné polní

Experimentem do určité míry byla i platforma Google TV, která se do našich obýváků snaží proniknout už od roku 2010. Systém Google TV však nakonec obsahovalo pouze několik málo televizí a multimediálních zařízení, a to pouze ve Spojených státech. Zanedlouho Google do světa vypustí obdobný systém zvaný Android TV, se kterým už do toho plánuje jít naplno. Nic jiného mu ani nezbývá. Konkurence je vysoká a třeba takový systém webOS v televizích sklidil kladné ohlasy.

Zdá se, že webOS se designéři také inspirovali. Rozhraní je kvůli snadné orientaci členěno do několika pásů karet. Jeden zásadní rozdíl oproti Google TV nebo webOS tu přece jen najdeme. Android TV se totiž profiluje také jako herní platforma pro nenáročné hráče. Obchod Play je hrami nabitý a pro hraní na televizi bude stačit pár menších úprav, takže všechny důležité předpoklady jsou splněny. Podobná řešení tak zřejmě nahradí různé mikrokonzole jako Ouya a spol. Bohatě postačí jedna maličká a levná krabička, kterou podobně jako smartphone obměníme každých pár let.

Rozhraní Android TV připomíná nový webOS

Rozhraní Android TV připomíná nový webOS

Ani u Android TV nám Google nesdělil, kdy bude k dispozici. Opět lze očekávat, že Česká republika bude se zpožděním nejdříve ve druhé vlně. Přestože Google u nás nedávno spustil svůj obchod a půjčovnu s filmy, stále existuje řada velkých videoték, které Českou republiku zatím nepodporují. Vzhledem k tomu jsme pochopitelně stranou zájmu.

Android obsadí i automobily

Na počátku roku Google založil Open Automotive Alliance, jejímž cílem bylo přivést Android do automobilů. Výsledky snažení rovněž byly představeny na I/O. Android Auto se nijak zvlášť neliší od mobilního androidu a také bude používat nový Material Design. Dotykové ovládání bude omezeno na několik málo základních tlačítek, zde už se počítá s možností 100% ovládat systém hlasem.

Android Auto však nejde tak daleko, jak někteří čekali. Stále se v podstatě jedná o samostatnou jednotku, se samotným provozem automobilu nepropojenou. Asi jako kdybyste si na palubní desku přilepili tablet. Tak jako tak, Android Auto musí pořádně děsit producenty navigací a on-board systémů. Mezi členy Open Automotive Alliance patří již téměř všechny velké automobilky na světě. Samozřejmě to ještě neznamená, že jej všechny také nasadí, ale tlak Googlu bude obrovský.

Chytré hodinky a fitness platforma

Došlo i na první chytré hodinky s Androidem, které však nestrhly tolik pozornosti, jelikož už byla tato modifikace Androidu představena dříve. Momentálně už jsou k dispozici modely Samsung Gear Live a LG G Watch, nejočekávanější model Moto 360 s kruhovým displejem potom přijde v létě. Sundar Pichai je měl na ruce během prezentace a nutno říct, že na zařízení svého druhu vypadají opravdu elegantně. Kruhové tělo dělá své.

UX DAy - tip 2

Google následoval Apple a také představil vlastní řešení pro monitoring fyzické aktivity zvané Google Fit. Nejde o nic revolučního, nástroj zkrátka bude sbírat informace z nejrůznějších fitness služeb a aplikací a prezentovat je v ucelené formě. Platforma se otevře během několika týdnů, ale zatím jen pro vývojáře, aby mohli připravit patřičnou podporu. Tu už přislíbily snad všechny důležité fitness aplikace.

Kam se poděl Google+?

Téměř dvou a půl hodinová keynote Google I/O přinesla pořádnou várku novinek, které nastavují směr společnosti na víc než rok dopředu. Na jeden důležitý produkt se ale plně zapomnělo. Na mysli mám sociální síť Google+, která stále ne a ne prorazit. Zlí jazykové tvrdí, že už s ní firma nepočítá. Na druhou stranu potřebuje nějaký jednotící prvek, který by bez Google+ chyběl. A těžko si představit, že by Google sociálno úplně opustil a přenechal jej konkurenci. Pravděpodobnější je příchod nějakého nového konceptu sociální sítě.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Bývalý redaktor serveru Root.cz, dnes produktový manažer a konzultant se zaměřením na Bitcoin a kryptoměny.