Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (32.část - hry pro konzole Game Boy a Game Boy Color)

21. 6. 2012
Doba čtení: 28 minut

Sdílet

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se podruhé (a naposledy) budeme zabývat stručným popisem některých her, které vznikly pro osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy (GB) a Game Boy Color (GBC). Zmíníme se jak o klasických hrách s Mariem, tak i o hrách typu Lemmings, Metal Gear Solid či o herní sérii Legend of Zelda.

Obsah

1. Legenda zvaná Lemmings

2. Q*Bert aneb konverze slavné automatové hry

3. Metal Gear Solid

4. Skákačky s Mariem

5. Mario Golf: instalatér mezi společenskou smetánkou

6. Herní série Legend of Zelda na herní konzoli Game Boy Color

7. Legend of Zelda: Link's Awakening

8. Legend of Zelda: Oracle of Seasons

9. Legend of Zelda: Oracle of Ages

10. Odkazy na Internetu

1. Legenda zvaná Lemmings

Již v předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme si popsali osm her, které byly vytvořeny pro kapesní herní konzoli Game Boy. Dnes budeme v popisu těchto her pokračovat, ovšem kromě herních titulů určených pro originální Game Boy (GB) si popíšeme i několik her, jež byly vyvinuty pro následovníka tohoto zařízení, konkrétně pro herní konzoli Game Boy Color (GBC) vybavenou barevným displejem z tekutých krystalů, který dokázal zobrazit až 32768 barevných odstínů (což byl oproti Game Boyi velký krok kupředu). Ovšem první hra, kterou si dnes popíšeme, je určena pro originální Game Boy i když ji lze samozřejmě používat i na Game Boy Color. Jedná se o klon světoznámé hry Lemmings vydané původně společností DMA Design pro počítače Amiga, Atari ST a posléze i pro PC.

Obrázek 1: Lemmings pro herní konzoli Game Boy – úvodní obrazovka.

Hra Lemmings vznikla částečně i díky náhodě, protože společnost DMA Design najala nového grafika Scotta Johnsona, aby vytvořil postavičky pro herní titul The Walker. Scott nejprve navrhl několik postaviček – spritů – v bitmapě o velikosti 16×16 pixelů, ale posléze si uvědomil, že zvládne vytvořit i animovanou postavičku v bitmapě o rozlišení 8×8 pixelů, což mj. znamenalo, že takových postaviček mohlo být na obrazovce s tehdy typickým rozlišením 320×200 pixelů či 320×256 pixelů zobrazeno poměrně značné množství. Potom jako malý vtípek nakreslil několik zařízení zabíjejících jeho postavičky – a idea Lemmings byla na světě. Úkolem hráče je dovést alespoň několik lumíků (anglicky lemming(s)) přes různé překážky do domku nebo jeskyně, přičemž je v každé obtížnosti uvedeno, kolik procent z nich musí přežít. Každému lumíkovi je možné zadat různé úkoly – kopání díry, stavbu schodů, použití deštníku jako padáku atd. (na Game Boyi se menu s úkoly vyvolává druhým tlačítkem). V případě potřeby může jeden lumík či všichni zbývající lumíci spáchat sebevraždu. Jedná se o velmi zábavnou hru, která se i na Game Boyi dočkala dvou pokračování a na dalších platformách vzniklo pokračování či cover verzí ještě mnohem více (například Lemris aneb Tetris+Lemmings).

Obrázek 2: Informace o prvním levelu.

Odkazy na zajímavé stránky o hře Lemmings:

  1. Jeden z prvních návrhů, z nichž se vyvinuli Lemmings
    http://www.javalemmings.com/DMA/Lem.htm
  2. The Complete History of Lemmings
    http://www.javalemmings.com/DMA/Lem.htm
  3. Lemmings Review
    http://www.eurogamer.net/ar­ticles/r_lemmings_psp

Obrázek 3: Druhé tlačítko zapíná menu s výběrem akcí pro lumíky.

Obrázek 4: Stihne to do domku nebo nestihne?

Obrázek 5: Statistika o dokončeném levelu.

Obrázek 6: Informace o druhém levelu.

2. Q*Bert aneb konverze slavné automatové hry

Ani druhá hra, s níž se v dnešním článku seznámíme, nevznikla původně přímo pro herní konzoli Game Boy. Jedná se o hru nazvanou poněkud netypicky Q*Bert (vyslovováno přibližně jako Cubert), za jejímž vznikem stojí dvojice vývojářů Warren Davis a Jeff Lee. Ti navrhli již v roce 1982 hru s velmi zajímavým konceptem – hráč se totiž nepohyboval v nějakém dvourozměrném bludišti, jak bylo v roce 1982 zvykem, ale namísto toho pouze přeskakoval po jakési stupňovité pyramidě zobrazené v isometrické projekci. Do dnešní doby vzniklo zcela jistě již několik set her založených na isometrické projekci, ovšem na začátku osmdesátých let minulého století se jednalo o poměrně žhavou novinku a i díky tomu byla hra Q*Bert, zpočátku realizovaná ve formě video automatu, velmi oblíbená, takže prakticky ihned po vzniku tohoto video automatu (již zmíněný rok 1982) následovala konverze Q*Berta na herní konzoli Atari 2600 (1983) a Atari 5200 (taktéž 1983).

Obrázek 7: Q*Bert pro herní konzoli Game Boy Color – úvodní obrazovka.

V této kapitole jsou uvedeny screenshoty z konverze hry Q*Bert na osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy Color. Zajímavé je, že video automat z roku 1982 byl vybaven tehdy relativně ještě novým čipem Intel 8086, o zvuk se staral nesmrtelný mikroprocesor MOS 6502 a hra používala 19palcový monitor s rozlišením 256×240 pixelů. Konverze na Game Boy Color tedy vlastně ani nemusela být příliš složitá, protože grafické možnosti GBC byly lepší, než u originální hry (to neplatí zdaleka pro všechny konvertované hry!). Herní princip Q*Berta je v podstatě velmi jednoduchý – hráč musí přeskákat přes všechna políčka tvořící pyramidu takovým způsobem, aby se políčka přebarvila, a to buď jednou (první levely) nebo vícekrát. Aby to nebylo tak jednoduché, může Cubert spadnout, nebo se setkat s některým protivníkem, z nichž nejzajímavější je jakýsi had stočený do pružiny. Známým se stalo také „nadávání“ Cuberta ve chvíli, kdy narazil na protivníka – zvukový subsystém vygeneroval něco podobného skutečné nadávce a na obrazovce se zobrazil komiksový nápis „@!#?@!“ (viz též například jeden díl Futuramy).

Obrázek 8: Výběr typu hry.

Odkazy na zajímavé stránky o hře Q*Bert:

  1. Q*bert (automat)
    http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?ga­me_id=9182
  2. Strategy Wiki: Q*bert
    http://strategywiki.org/wiki/Q*Bert
  3. Wikipedia: Q*bert
    http://en.wikipedia.org/wiki/Q*bert

Obrázek 9: Cubert často a rád nadává.

Obrázek 10: Některé levely nemají tvar pyramidy.

3. Metal Gear Solid

Další hra, s níž se dnes seznámíme, se jmenuje Metal Gear Solid a o její vývoj se postarala známá společnost Konami. Jedná se sice o poměrně známý název, dnes ho ale znají spíše hráči z jiných herních konzolí (PlayStation) než je Game Boy nebo Game Boy Color. My se však budeme zabývat právě verzí naprogramovanou pro osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy Color. Hra Metal Gear Solid je akční hrou, v níž však není cílem bezhlavě postřílet všechny protivníky. To ostatně ani není možné, už jen kvůli relativně malému množství nábojů, které má hráč k dispozici. Princip hry spočívá v tom, že se hráč snaží procházet herním světem plným nepřátelských vojáků, a to tak, aby ho protivníci nespatřili. Může samozřejmě sbírat různé předměty, typicky náboje či lékárničky, jak je ostatně u akčních her zvykem. Způsob zobrazení herního světa vychází z možností herní konzole Game Boy Color a taktéž ze způsobu ovládání – prostředí je viděno šikmo shora a jak se přesvědčíte v dalších kapitolách, byl tento způsob zobrazení použit i u dalších her patřících do zcela odlišných žánrů.

Obrázek 11: Metal Gear Solid – úvodní obrazovka.

Obrázek 12: Metal Gear Solid – intro.

Obrázek 13: Metal Gear Solid – začátek hry.

Obrázek 14: Metal Gear Solid – briefing.

Obrázek 15: Metal Gear Solid – první úroveň.

Obrázek 16: Metal Gear Solid – první úroveň.

4. Skákačky s Mariem

S další herní sérií, jejímž hlavním protagonistou je instalatér Mario, jsme se již setkali při popisu her určených pro herní konzoli NES. Samozřejmě se jedná o herní sérii Super Mario Bros, jejíž vývoj pokračuje dodnes a asi není zapotřebí připomínat fakt, že Mario byl společně se svým bratrem Luigim ztvárněn ve stejnojmenném filmu. Původní hry v herní sérii Super Mario Bros byly klasickými dvourozměrnými plošinovkami se scrollujícím pozadím, tj. jednalo se o ten typ her, které byly relativně snadno implementovatelné právě na herní konzoli NES a samozřejmě též na Game Boy a posléze i na Game Boy Color. Na novějších herních konzolích proběhl poměrně úspěšný přechod do 3D prostoru, což se zdaleka všem plošinovkám nepodařilo. Hry s Mariem popř. s jeho ne-zcela-přítelem Wariem (jeho znakem je W, tj. obrácené M), byly z pochopitelných důvodů portovány i na Game Boye a Game Boye Color a jejich tvůrci se snažili jak o ztvárnění stejným způsobem, jako na NESu, tak i o použití stejného způsobu ovládání (což nebylo těžké).

Obrázek 17: Super Mario Land – úvodní obrazovka.

Tento typ her pravděpodobně nemá smysl zdlouhavě popisovat, proto se podívejte na screenshoty uvedené v této kapitole. Na screenshotech je patrné především postupné vylepšování technologie zobrazení, protože většina dalších herních prvků zůstala zachována. Zajímavé jsou hry, v nichž se namísto Maria hráč stává Wariem, protože se jedná o zápornou postavu (z tohoto seriálu však již víme, že i Mario byl jednou zápornou postavou, a to konkrétně ve hře Donkey Kong Junior).

Obrázek 18: Super Mario Land – první level.

Obrázek 19: Super Mario Land 2 – úvodní obrazovka.

Obrázek 20: Super Mario Land 2 – první level.

Obrázek 21: Super Mario Land 2 – game over.

Obrázek 22: Super Mario Bros Deluxe – úvodní obrazovka.

Obrázek 23: Super Mario Bros Deluxe – první level.

Obrázek 24: Super Mario Bros Deluxe – houbičky evidentně dělají Mariovi dobře, dokáže po nich vyrůst do dvojnásobné výšky.

Obrázek 25: Wario Land – úvodní obrazovka.

Obrázek 26: Wario Land – intro.

Obrázek 27: Wario Land – intro.

Obrázek 28: Wario Land – první úroveň.

Obrázek 29: Wario Land – první úroveň.

Obrázek 30: Wario Land – tak vlezu se sem nebo ne?

5. Mario Golf: instalatér mezi společenskou smetánkou

Vzhledem k tomu, že se instalatér Mario postupem času stal velmi známou herní postavičkou a současně i maskotem společnosti Nintendo, není divu, že se tato firma snažila „značku“ Maria co nejlépe využít; ostatně stejným způsobem se chovala i konkurenční společnost Sega se svým Sonicem, který kromě klasických skákaček vystupoval mj. i v pinballu a dalších se skákačkami zcela nesouvisejících herních titulech. Mario a jeho přátelé i nepřátelé se tak objevili i v populární a po grafické stránce docela propracované hře nazvané Mario Golf. Název této hry skutečně zcela přesně naznačuje, o jaký typ hry se jedná – Mario se dostal mezi horních deset tisíc :-) a může si zahrát skutečný golf (nejedná se tedy o sice geniální, ale naprosto úchylnou hru typu Ninja Golf určenou pro osmibitovou herní konzoli Atari 7800).

Obrázek 31: Mario Golf – úvodní obrazovka.

Každý úder je rozdělen na dvě části, které se liší způsobem zobrazení golfového hřiště. Nejprve se na hřiště hráč dívá z půdorysného pohledu, takže zde nejlépe vidí vzdálenost od vlajky/jamky i její směr. Posléze je pohled přepnut na skutečné 3D zobrazení, podobně jako je tomu i v dalších golfových hrách. 3D zobrazení se docela povedlo, samozřejmě pokud vezmeme v úvahu dosti omezené výpočetní možnosti herní konzole: tato hra sice byla původně určena pro relativně výkonnou konzoli Nintendo 64, ovšem posléze došlo i ke konverzi na méně výkonnou konzoli Game Boy Color (oboje hry vyšly shodně v roce 1999). Jako malou zajímavost lze uvést, že díky 3D zobrazení použitému v Mario Golfu se vlastně jedná o první hru, kde Mario vystupuje v dvourozměrném světě, na rozdíl od předchozích her, které byly veskrze 2D skákačkami.

Obrázek 32: Mario Golf – výběr postavy, za níž se bude hrát.

Odkazy na stránky, které se zabývají hrou Mario Golf:

  1. Super Mario Wiki: Mario Golf (Game Boy Color)
    http://www.mariowiki.com/Ma­rio_Golf_(Game_Boy_Color)
  2. Moby Games: Mario Golf
    http://www.mobygames.com/game/mario-golf
  3. GameFAQs: Mario Golf
    http://www.gamefaqs.com/n64/197859-mario-golf

Obrázek 33: Mario Golf – výběr hřiště.

Obrázek 34: Mario Golf – 3D pohled na hřiště.

Obrázek 35: Mario Golf – orientace v půdorysném pohledu.

Obrázek 36: Mario Golf – no +8 úderů je špatné skóre, ale screenshoty jsou nasnímány…

6. Herní série Legend of Zelda na herní konzoli Game Boy Color

Konečně se dostáváme k další slavné herní sérii, která stála za prodejním úspěchem jak původní herní konzole Game Boy, tak i jejího pokračovatele Game Boy Color – jde o sérii Legend of Zelda (v dalším textu si pro jednoduchost dovolím vynechat člen „the“). Abychom byli úplně přesní, jedná se o třetí zde popisovanou herní sérii, pokud tedy započítáme všechny hry s Mariem či Wariem do první série a všechny díly Castlevanie do série druhé. S herní sérií Legend of Zelda jsme se vlastně již setkali, a to při popisu osmibitové „televizní“ konzole Nintendo Entertainment System (NES). Připomeňme si, že tato herní série je postavená na návrzích Shigera Miyamota, který již v době, kdy Legend of Zelda vznikla (psal se rok 1986, nedávno se tedy oslavilo neuvěřitelné čtvrt století existence této herní série), pracoval přímo pro společnost Nintendo a podílel se mj. i na vzniku takových přelomových her, jakými bezesporu byly tituly Super Mario Bros (viz předchozí kapitoly) či Donkey Kong.

Obrázek 37: Legend of Zelda: Link's Awakening – úvodní obrazovka.

Vznik herní série Legend of Zelda byl pro osmibitovou herní konzoli NES a taktéž pro celou společnost Nintendo velmi důležitý – od vzniku první hry Legend of Zelda až do současnosti totiž bylo prodáno téměř 70 milionů her patřících do této série a zajímavé je, že už původní hra Legend of Zelda určená přímo pro NES se stala čtvrtou nejprodávanější hrou pro tuto herní konzoli (prvenství si drží Super Mario Bros.). My se však budeme zabývat touto herní sérií v souvislosti s herními konzolemi Game Boy a Game Boy Color, kde – zejména kvůli různým technologickým ale i obchodním omezením a rozhodnutím – vznikly pouze tři hry: Link's Awakening, Oracle of Seasons a Oracle of Ages.

Obrázek 38: Legend of Zelda: Link's Awakening – intro.

Seznam her ze série Legend of Zelda:

The Legend of Zelda
Zelda II: The Adventure of Link
The Legend of Zelda: A Link to the Past
The Legend of Zelda: Link's Awakening
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
The Legend of Zelda: Majora's Mask
The Legend of Zelda: Oracle of Seasons
The Legend of Zelda: Oracle of Ages
The Legend of Zelda: Four Swords
The Legend of Zelda: The Wind Waker
The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
The Legend of Zelda: The Minish Cap
The Legend of Zelda: Twilight Princess
The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
The Legend of Zelda: Spirit Tracks
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda (3DS)

Obrázek 39: Legend of Zelda: Link's Awakening – intro.

7. Legend of Zelda: Link's Awakening

První z těchto her – The Legend of Zelda: Link's Awakening byla určena ještě pro osmibitovou herní konzoli Game Boy s monochromatickým displejem z kapalných krystalů, což poněkud limitovalo možnosti grafiků, kteří mohli ukázat své nesporné kvality až v dalších dvou titulech. Ve hře Legend of Zelda: Link's Awakening se, na rozdíl od některých dalších her z této série, hlavní protagonista stará především sám o sebe namísto toho, aby stále dokola zachraňoval princezny :-). Jeho loď totiž ztroskotá a posléze se probudí na ostrově (Koholint Island) a jeho úkolem je z tohoto ostrova uniknout. Tento na první pohled snadný úkol však vyžaduje prozkoumat celý ostrov i osm relativně malých dungeonů a najít několik předmětů, které odplutí z ostrova zajistí. Podobně jako u dalších her celé série je použit pohled zešikma shora, celý svět je rozdělen na dlaždice (odpovídající architektuře grafického subsystému herní konzole) a komunikace s ostatními postavami probíhá formou jednoduchých dialogů. Objevují se zde taktéž celoobrazovkové „komiksové“ scény, které tvoří nedílnou součást i dalších dvou částí této herní série.

Obrázek 40: Legend of Zelda: Link's Awakening – hráčovo alter ego se probouzí v tomto domě.

Obrázek 41: Legend of Zelda: Link's Awakening – prostředí hry.

Obrázek 42: Legend of Zelda: Link's Awakening – výběr předmětu drženého v levé a v pravé ruce.

8. Legend of Zelda: Oracle of Seasons

Další hra ze série Legend of Zelda, kterou si v dnešním článku popíšeme, nese název The Legend of Zelda: Oracle of Seasons. Za vývojem této hry stála softwarová společnost Flagship, ovšem samotný vývoj nebyl v žádném případě zcela nezávislý, protože byl poměrně pečlivě kontrolován firmou Nintendo. V tomto kontextu není zcela bez zajímavosti, že v podobném stylu společnost Flagship vyvinula (stále částečně pod svou hlavičkou) celkem čtyři hry ze série Legend of Zelda, viz též následující tabulku:

Hra Rok vzniku Určeno pro konzoli
The Legend of Zelda: Oracle of Ages 2001 Game Boy Color + Game Boy Advance
The Legend of Zelda: Oracle of Seasons 2001 Game Boy Color + Game Boy Advance
The Legend of Zelda: Four Swords 2002 Game Boy Advance
The Legend of Zelda: The Minish Cap 2005 Game Boy Advance

Obrázek 43: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – úvodní obrazovka.

Hra The Legend of Zelda: Oracle of Seasons je určena pro herní konzoli Game Boy Color (při použití na Gama Boy Advance se navíc objeví několik vylepšení) a její designéři dokázali z grafického systému této osmibitové herní konzole vytěžit skutečně maximum, což je patrné jak při pohledu na statické obrázky, tak i na způsob zobrazení herního světa. Tento svět byl vyobrazen z nadhledu a bez použití perspektivy, což je pro herní sérii Legend of Zelda (a pro mnoho dalších her pocházejících nejenom z Japonska) typické. Každá herní lokace – obrazovka – byla složena z množství dlaždic o konstantní velikosti; díky tomu bylo možné efektivně využívat způsob uložení grafických tvarů v paměti GBC. Hráč se pohyboval po světech nazvaných Holodrum a Subrosia. Při pohledu na mapy (viz též odkazy v závěru kapitoly) je patrné, že se jedná o relativně málo rozlehlé světy, alespoň při porovnání s herními světy dalších her ze série Legend of Zelda. To však příliš nevadilo, protože The Legend of Zelda: Oracle of Seasons je hrou orientovanou spíše na akci než na zkoumání okolního prostředí a řešení hádanek (to je spíše doménou hry popsané v následující kapitole).

Obrázek 44: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – intro.

Odkazy na další stránky o hře The Legend of Zelda: Oracle of Seasons:

  1. The Legend of Zelda: Oracle of Seasons
    http://zelda.wikia.com/wi­ki/The_Legend_of_Zelda:_O­racle_of_Seasons
  2. Zelda wikia: země Holodrum
    http://zelda.wikia.com/wiki/Holodrum
  3. Zelda wikia: země Subrosia
    http://zelda.wikia.com/wiki/Subrosia
  4. Mapa: Holodrum
    http://images.wikia.com/zel­da/images/b/b2/Holodrum_Co­ordinate_Map.png
  5. Mapa: Subrosia
    http://images.wikia.com/zel­da/images/2/25/Subrosia_Co­ordinate_Map.png

Obrázek 45: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – intro.

Obrázek 46: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – prostředí hry.

Obrázek 47: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – prostředí hry.

Obrázek 48: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – .

9. Legend of Zelda: Oracle of Ages

Druhou hrou patřící do série Legend of Zelda, za jejímž vývojem stála společnost Flagship je herní titul nesoucí název The Legend of Zelda: Oracle of Ages. Již při pohledu na screenshoty uvedené v této kapitole a kapitole předchozí je patrné, že se, alespoň po stránce designu, jedná o velmi podobné hry. Ve skutečnosti tyto hry vyšly ve stejný den, což není náhoda, protože je možné – samozřejmě pokud hráč vlastnil obě paměťová média – hry mezi sebou propojit a přenášet mezi nimi jak vlastnosti postavy, tak i různé předměty, což mohlo hráče dovést až k alternativnímu konci hry (poměrně zajímavá myšlenka, navíc podporující prodej jednoho i druhého herního titulu). Jak jsem se již zmínil v předchozí kapitole, byly oba zde popisované herní tituly určené pro kapesní herní konzoli Game Boy Color a při spuštění na Game Boy Advance (tuto konzoli si ještě musíme v tomto seriálu popsat) se objevily některé nové lokace, například obchod.

Obrázek 49: Legend of Zelda: Oracle of Ages – úvodní obrazovka.

Zajímavý je zde především koncept herního světa – zatímco v Oracle of Seasons se hráč pohyboval mezi dvěma samostatnými světy, u hry Oracle of Ages se rozvijí myšlenka cestování časem, takže se hráč může přesouvat sice mezi jedním světem, ale ve dvou časových obdobích. To se ostatně projevuje i na mapě tohoto světa, který má sice stejnou topologii, ale například úroveň hladiny řeky se změnila, takže některé části světa jsou v minulosti nedostupné – zatopené. Po hrách Oracle of Seasons a Oracle of Ages měla být ještě dokončena hra s pravděpodobným názvem Mystical Seed of Courage a měla tak vzniknout trilogie nazvaná Triforce Trilogy. Nakonec z tohoto plánu sešlo a některé dialogy obou již vyvíjených her musely být přepsány, aby se na název trilogie, popřípadě na postavy a předměty ze třetí nedokončené hry, nikde v textu nenaráželo (to se ne vždy povedlo).

Obrázek 50: Legend of Zelda: Oracle of Ages – intro.

Odkazy na další stránky o hře The Legend of Zelda: Oracle of Ages:

  1. The Legend of Zelda: Oracle of Ages
    http://zelda.wikia.com/wi­ki/The_Legend_of_Zelda:_O­racle_of_Ages
  2. Mapa: Labrynna (současnost)
    http://images.wikia.com/zel­da/images/7/72/Labrynna_Co­ordinate_Map_(Present).png
  3. Mapa: Labrynna (minulost)
    http://images.wikia.com/zel­da/images/3/3c/Labrynna_Co­ordinate_Map_(Past).png

Obrázek 51: Legend of Zelda: Oracle of Ages – intro.

Obrázek 52: Legend of Zelda: Oracle of Ages – prostředí hry.

root_podpora

Obrázek 53: Legend of Zelda: Oracle of Ages – prostředí hry.

Obrázek 54: Legend of Zelda: Oracle of Ages – ve hře se objevují i krátké obrázky i animované sekvence.

10. Odkazy na Internetu

  1. GameBoy : Using the GameBoy skeleton for serious business
    http://verhoeven272.nl/cgi-bin/FSgz?fruttenboel%2FGa­meboy&Fruttenboel+GameBoy&GBtop&pan­docs&GBcontent
  2. Epoch Game Pocket Computer Technical Document
    http://www.disgruntleddesig­ner.com/chrisc/GamePokekon/fi­les/Pokekon_Tech_Notes.txt
  3. 78c06 opcodes
    http://www.disgruntleddesig­ner.com/chrisc/GamePokekon/fi­les/uPD78c06_Opcode_Table­.html
  4. Handheld Games: Mattel
    http://www.handheldmuseum­.com/Mattel/index.html
  5. Mattel's Auto Race
    http://www.handheldmuseum­.com/Mattel/AutoRace.htm
  6. Mattel Auto Race
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Mattel_Auto_Race
  7. Mattel: Trivia and stories
    http://www.handheldmuseum­.com/Mattel/Trivia.htm
  8. Football
    http://www.handhelden.com/mat­tel/Football.html
  9. A History of Gaming Platforms: Mattel Intellivision
    http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18518
  10. Mighty Morphin' Battery-Powered Handheld Electronic Gaming Devices
    http://nickfromyorku.wordpres­s.com/2011/03/04/mighty-morphin'-battery-powered-handheld-electronic-gaming-devices/
  11. Liquid Crystal Display – LCD
    http://inventors.about.com/od/lstar­tinventions/a/LCD.htm
  12. James Fergason
    http://www.invent.org/hall_of_fa­me/57.html
  13. James Fergason invented an improved liquid crystal display
    http://invention.smithsoni­an.org/centerpieces/quartz/in­ventors/fergason.html
  14. James Fergason
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/James_Fergason
  15. History of display technology
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Display_examples
  16. Milton Bradley Microvision (U.S.) (1979, LCD, 9 Volt (1 or 2), Model# 4952)
    http://www.handheldmuseum­.com/MB/uVUS.htm
  17. The Microvision Simulation Project
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/Micro­SimProject.htm
  18. Microvision game: Blockbuster
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/Micro­BlockSim.htm
  19. Microvision game: Bowling
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/Micro­BowlSim.htm
  20. Microvision game: Pinball
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/Micro­PinSim.htm
  21. Microvision game: Vegas Slots
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/MicroS­lotsSim.htm
  22. Microvision game: Phaser Strike
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/MicroP­haserSim.htm
  23. Microvision game: Sea Duel
    http://home.comcast.net/~e­ichler2/microvision/Micro­SeaSim.htm
  24. The Atari 7800 Page
    http://www.atari7800.org/
  25. Schéma zapojení herní konzole Atari 7800
    http://www.atari7800.org/sche­matic.htm
  26. Emulátory Atari 7800 a dalších počítačů a konzolí firmy Atari
    http://www.atariportal.cz/sta­tic_emulace.php
  27. Atari 7800 (Wikipedia EN)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Atari_7800
  28. Atari 7800 ROMs
    http://www.atariage.com/sys­tem_items.html?SystemID=7800&I­temTypeID=ROM
  29. Sega Master System Hardware
    http://www.smspower.org/De­velopment/Documents
  30. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  31. Sega Master System Museum
    http://alexkidd.com/
  32. Jadeite's Sega Master System Museum
    http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html
  33. YM2414 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
    http://www.smspower.org/ma­xim/Documents/YM2413Appli­cationManual?sid=28c370e1fcac51d57­74319979bf96f4c
  34. Sega Master System (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Master_System
  35. Sega Card (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sega_Card
  36. Sega Master System VDP documentation
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  37. bee – The Multi-Console Emulator
    http://www.thebeehive.ws/
  38. Sega Retro: H.E.R.O.
    http://segaretro.org/H.E.R.O.
  39. Sega Retro: The Castle
    http://segaretro.org/The_Castle
  40. Sega Retro: Star Force
    http://segaretro.org/Star_Force
  41. Sega Retro: Girl's Garden
    http://segaretro.org/Girl's_Garden
  42. Sega Retro: The Black Onyx
    http://segaretro.org/The_Black_Onyx
  43. Catalog of non-gaming Vectrex demos
    http://vectrex.wikia.com/wi­ki/Catalog_of_non-gaming_Vectrex_demos
  44. Nebula Commander
    http://www.classicgamecre­ations.com/nebula.html
  45. ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
    http://www.vectrex.fr/ParaJVE/
  46. Vectrex System History – The Mini Arcade
    http://vectrexmuseum.com/vec­trexhistory.php
  47. GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
    http://lady-eklipse.livejournal.com/
  48. Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
    http://psp.novinky.org/vi­ew.php?cisloclanku=2008060010
  49. 3 Generations of Game Machine Architecture
    http://www.atariarchives.or­g/dev/CGEXPO99.html
  50. Atari 5200
    http://www.atariage.com/sof­tware_search.html?SystemID=5200
  51. Atari 5200 Hardware and Accessories
    http://www.atariage.com/5200/ar­chives/hardware.html
  52. Atari 5200 Screenshots
    http://www.atariage.com/sys­tem_items.html?SystemID=5200&I­temTypeID=SCREENSHOT
  53. History of video game consoles (second generation): Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_video_game_con­soles_(second_generation)
  54. Atari 5200: Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Atari_5200
  55. 6502 – the first RISC µP
    http://ericclever.com/6500/
  56. The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
    http://www.videogameconso­lelibrary.com/pg70-fairchild.htm
  57. Jerry Lawson
    http://www.vintage.org/2006/ma­in/bio.php?id=1586
  58. Fairchild Semiconductor F8
    http://www.nyx.net/~lturner/pu­blic_html/F8_ins.html
  59. Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
    http://www.racketboy.com/re­tro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide
  60. Lowell O. Turner: This old microprocessor
    http://www.nyx.net/~lturner/pu­blic_html/OldCPU.html
  61. VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
    http://www.vintagecomputin­g.com/index.php/archives/545
  62. Fairchild Channel F
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Fairchild_Channel_F
  63. The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
    http://jbayko.sasktelwebsi­te.net/cpu2.html#Sec2Part2
  64. Fairchild F8
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Fairchild_F8
  65. 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
    http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/
  66. Channel F
    http://www.giantbomb.com/channel-f/60–66/
  67. MESS Wiki
    http://www.mess.org/
  68. O2 Homepage
    http://www.the-nextlevel.com/odyssey2/
  69. Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
    http://www.mess.org/sysinfo:odyssey2
  70. The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
    http://videogamecritic.net/odd.htm
  71. Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
    http://www.computercloset­.org/MagnavoxOdyssey2.htm
  72. PHILIPS Videopac C52
    http://old-computers.com/museum/compu­ter.asp?c=1060
  73. O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
    http://www.atarihq.com/dan­b/files/o2doc.pdf
  74. Magnavox Odyssey2
    http://www.game-machines.com/consoles/odyssey2.php
  75. Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Odyssey2
  76. Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_Videopac_games
  77. The FPGA Videopac Project
    http://www.fpgaarcade.com/vi­deopac.htm
  78. Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
    http://ploguechipsounds.blog­spot.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html
  79. Space Invaders (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?ga­me_id=9662
  80. Spy Hunter (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?ga­me_id=9742
  81. Spy Hunter (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Spy_Hunter
  82. DP Interviews … Bob Whitehead
    http://www.digitpress.com/li­brary/interviews/interview_bob_whi­tehead.html
  83. Atari Age: Video Chess
    http://www.atariage.com/sof­tware_page.html?SoftwareID=1429
  84. Moby Games: Video Chess
    http://www.mobygames.com/game/video-chess
  85. Wikipedia: Video Chess
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Video_Chess
  86. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videogamecritic.net/2600aa.htm
  87. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classicgaming.games­py.com/View.php?view=Game­Museum.Detail&id=13
  88. Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
    http://classicgaming.games­py.com/View.php?view=Game­Museum.Detail&id=290
  89. The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
    http://videogamecritic.net/i­con_ET.htm
  90. Atari 2600 ROMs
    http://www.atariage.com/sys­tem_items.html?SystemID=2600&I­temTypeID=ROM
  91. Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
    http://www.atariage.com/2600/e­mulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip
  92. Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
    http://www.atariage.com/2600/e­mulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip
  93. Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
    http://www.atariage.com/2600/e­mulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip
  94. Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
    http://www.atariage.com/2600/e­mulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip
  95. Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
    http://www.atariage.com/2600/e­mulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip
  96. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ign.com/arti­cles/903/903024p1.html
  97. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  98. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.atarimania.com/pge­mainsoft.awp?type=G&system=2
  99. Atari 2600 FAQ
    http://www.atariage.com/2600/faq/in­dex.html
  100. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/consoles.html
  101. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.atariage.com/2600/pro­gramming/index.html
  102. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/design_case.html?Sys­temID=2600
  103. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Atari_2600
  104. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/schematics_pal/index­.html
  105. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vintagegamingan­dmore.com/atari-2600-schematics
  106. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/index.html
  107. Mapa hry Adventure
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/adv-map1.gif
  108. Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
    http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm
  109. Magnavox and the Odyssey systems
    http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm
  110. Magnavox Odyssey First home video game console
    http://www.pong-story.com/odyssey.htm
  111. The Odyssey in France
    http://www.pong-story.com/odypubfr.htm
  112. Magnavox Odyssey at old-computers.org
    http://www.old-computers.com/museum/photos­.asp?t=1&c=883&st=2
  113. Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Magnavox_Odyssey_Series
  114. MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
    http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/mag­navox-odyssey-1971/
  115. Magnavox Odyssey FAQ
    http://www.pong-story.com/o1faq.txt
  116. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sinclairlair.co­.uk/level9.htm
  117. Level 9 Computing
    http://en.wikipedia.org/wiki/Level9
  118. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sinclairzxspectrum­.cz/software/recenze/worm_in_pa­radise.php
  119. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0011293
  120. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekpub.cgi?regex­p=^Level+9+Computing+Ltd$&lo­adpics=1
  121. Adventure International
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Adventure_International
  122. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd.uwo.ca/Infocom/
  123. atari.fandal.cz
    http://atari.fandal.cz/games.php
  124. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/
  125. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I
  126. Zork I Walkthrough
    http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs
  127. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd.uwo.ca/Info­com/zork1.html
  128. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  129. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II
  130. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd.uwo.ca/Info­com/zork2.html
  131. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master
  132. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III
  133. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msadams.com/index.htm
  134. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.thedoteaters.com/p4_sta­ge1.php
  135. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.textovky.cz/
  136. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Scott_Adams_(game_desig­ner)
  137. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.adventureclassic­gaming.com/index.php/site/in­terviews/129/
  138. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html
  139. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slunecnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  140. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariarchives.org/ba­sicgames/showpage.php?page=78
  141. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI
  142. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi
  143. Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
    http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php
  144. Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
    http://198.212.189.111/
  145. Empire Classic (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Empire_Classic_(computer_ga­me)
  146. Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
    http://www.wolfpackempire­.com/default.htm
  147. FOCAL (programming language, Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/FOCAL_(programming_lan­guage)
  148. Forty Years of Lunar Lander
    http://technologizer.com/2009/07/19/lu­nar-lander/
  149. Category: Timelines of video games (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Category:Timelines_of_vi­deo_games
  150. Dennis M. Ritchie – home page
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html
  151. Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html
  152. Yes, A video game contributed to Unix Development
    http://people.fas.harvard­.edu/~lib215/reference/his­tory/spacetravel.html
  153. Space Travel (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Space_Travel_(video_ga­me)
  154. Computer and Video Game History
    http://inventors.about.com/li­brary/inventors/blcomputer_vi­deogames.htm
  155. OXO (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/OXO
  156. Tennis for Two (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Tennis_for_Two
  157. Who really invented the video game?
    http://www.atarimagazines­.com/cva/v1n1/inventedgames­.php
  158. The Video Game Revolution
    http://www.pbs.org/kcts/vi­deogamerevolution/history/ti­meline.html
  159. The First Video Game?
    http://www.bnl.gov/bnlweb/his­tory/higinbotham.asp
  160. První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl.gov/bnlweb/his­tory/images/VideogameSche­matic1.jpg
  161. Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl.gov/bnlweb/his­tory/images/VideogameSche­matic2.jpg
  162. MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
    http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm
  163. MUD1 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1
  164. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game
  165. Text mode games
    http://www.textmodegames.com/
  166. Why Text-Mode Games are Cool
    http://www.textmodegames.com/ar­ticles/why-text-mode-games-are-cool.html
  167. The Dragon Ate My Homework
    http://www.wired.com/wired/ar­chive/1.03/muds.html
  168. Hunt the Wumpus
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Hunt_the_Wumpus
  169. A Brief History of „Rogue“
    http://www.wichman.org/ro­guehistory.html
  170. Rogue (video game) (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Rogue_(computer_game)
  171. Roguish Charm
    http://www.1up.com/features/essential-50-rogue
  172. Colossal Cave Adventure Map
    http://www.spitenet.com/cave/
  173. Colossal Cave Adventure
    http://www.rickadams.org/adventure/
  174. Here's where it all began…
    http://www.rickadams.org/ad­venture/a_history.html
  175. David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
    http://www.rickadams.org/ad­venture/e_downloads.html
  176. Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
    http://www.rickadams.org/ad­venture/c_xyzzy.html
  177. Colossal Cave Adventure jako Java Applet
    http://www.astrodragon.com/zplet/ad­vent.html
  178. Colossal Cave Adventure
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Colossal_Cave_Adventure
  179. iPod Adventure Game
    http://hamimiami.com/ipod/ad­venture/index.html

Byl pro vás článek přínosný?