Hlavní navigace

Homeworld

29. 10. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Hluboko v nekonečném vesmíru... a i v tak nehostinném prostředí si jde užít zábavy - to nám plně dokazuje Homeworld, 3D real time strategie. Baví-li vás stavět obrovské armády, ovládat vesmírné flotily a nechat se unášet opojnou atmosférou epického vesmíru, bude vás bavit i Homeworld.

homeworld

Homeworld je komerční hra vyvinutá firmou Relic Entertainment Inc. Původně byla samozřejmě určena pouze pro Windows, ale pár lidí se chytlo portování, a tak si ji můžeme zahrát i na Linuxu.

Tady bych měl napsat něco o příběhu, ale nenapíšu a klidně si mě za to v komentářích kamenujte. Dějová linie hry je velice propracovaná a rozhodně zajímavější než spousta sci-fi filmů. Na výběr jsou sice dvě strany, ale pokaždé projíždíte příběhem ze stejného úhlu pohledu, což je škoda. Bohužel v linuxovém portu zatím nefungují videa ve hře, takže o příběh budete ochuzeni.

homeworld

Homeworld je samozřejmě kompletně 3D hra – kolem všeho můžete rotovat s kamerou, pohybovat se nahoru a dolů. A přitom je ovládání naprosto skvěle vytvořeno, přejde vám pod kůži velice rychle a stane se vaší druhou přirozeností. Systém je postaven na tom, že kamera je vždy zaměřena na nějaký objekt – např. na nějakou vaši loď. Levým tlačítkem si tedy označíte nějakou loď a klávesou „F“ se k ní jakoby přimknete – a odteď je ona „středem“ vesmíru a veškeré akce se dějí kolem ní. Kolečkem myši se od ní oddalujete, přibližujete se k ní, a jestliže držíte levé tlačítko a hýbete s myší do stran či nahoru a dolů, obíháte kolem lodi v dané vzdálenosti jako po povrchu koule. Snad je to popis dost zmatený a přinutí vás projet si tutoriál:) Což vřele doporučuji, sympatické děvče (alespoň podle hlasu) vám zde perfektně vysvětlí veškeré ovládání a základní principy hry.

homeworld

Technické zpracovaní je v každém detailu dokonalé, loďe ovšem nenabývají bizarních tvarů a barev, jsou spíše reálněji zpracované. Vše si můžete libovolně přibližovat a oddalovat naprosto plynule i na pomalejších počítačích (doporučeno je Pentium II 350 Mhz a 12 MB grafická karta.) Graficky tedy velice zdařilé, loďe za sebou zanechávají takové vlnící ocásky jako stíhačky ze zbytků paliva, a díky tomuhle malému detailu máte představu, kam a jak rychle míří. Celou samostatnou kapitolou je hudba – dokonale vtahující epický vesmírný hudební doprovod, který tvoří více než kvalitní kulisu ke hře, průhledy přes divukrásné mlhoviny se pak stávají až magickými… atmosféra tedy rozhodně nechybí.

homeworld

Homeworld je real-time strategie, těch je spousta druhů, některé kladou důraz na stavění, jiné upřednostňují boje. Homeworld patří k těm druhým – i když budování, tedy spíše vývoj, zde není nijak ochuzeno, pomocí vývojových lodí nebo stanic se dostáváte k lepším technologiím. Jako peníze zde slouží Resources Units – ty získáváte těžením surovin. V misích, kde je surovin nedostatek, jsou rovněž důležitým zdrojem peněz zajaté lodě či dokonce obětování vlastních jednotek. Hlavní ale stále zůstává boj, lodí můžete vyrábět mnoho druhů – od malých a rychlých až po těžké bojové pevnosti. K dispozici je spousta formací, chování, druhů lodí apod. Dost se mi osvědčilo vyrábět smíšené armády, aby se nevýhody jednotlivých jednotek kompenzovaly, doplněné o vhodný počet podpůrných jednotek… ale třeba přijdete na lepší.

Všechno vypadá skvěle, ale nic není dokonalé. Linuxový port je teprve ve verzi 0.3 alpha a nefunguje Multiplayer a videa ve hře (kvůli tomu, že je jejich formát uzavřený – což je obrovská škoda kvůli příběhu, ze kterého se takto moc nedozvíte… ale buďme rádi za to, že vůbec jako jedni z mála uvolnili zdrojový kód. A kdyby to někoho zajímalo, tak to bylo 26. září 2003, čili přesně na mé narozeniny;)

homeworld

k instalaci potřebujete data z originální hry. Homeworld je tedy nutné nejdříve nainstalovat, buď ve Windows, ale funguje to i pod Wine/X. Dále je nutné aplikovat nejnovější patch – v současné době 1.05 – ten najdete na www.relicnews­.com/. Dále je třeba stáhnout linuxový port hry ze stránek projektu. K dispozici jsou jak zdrojové kódy, tak předkompilovaná binárka. Zpočátku jsem si hrál se zdrojáky a s patchováním originálních, ale nepovedlo se, a tak jsem si stáhl binárku – a posloužila skvěle, doporučuji tedy ji. Archiv stáhněte a rozbalte, a do vzniklého adresáře zkopírujte následující soubory z originální hry:

Homeworld.big
devstats.dat
Update.big

V manuálu píšou, že v dalších fázích vývoje a rozvoje portu budou zřejmě potřeba i další soubory, ale prozatím si vystačíte s těmito.

Hra ke svému běhu vyžaduje Homeworld CD v mechanice, jestliže nepřipojujete CD jako /mnt/cdrom, musíte použít proměnou HW_CDROM. Používáte-li bash, učiníte to takto:

root_podpora

export HW_CDROM

a samotnou hru konečně spustíte pomocí ./homeworld. To je skoro vše, mělo by se před vámi zobrazit herní menu. Teď ještě vyberte „Options“, pak na pravé straně záložku „Video“, vyberte „(GL) Default OpenGL“ a nějaké vhodné rozlišení a stiskněte tlačítko „Accept“. To je proto, že port Homeworldu zatím nepodporuje Glide a softwarový rendering.

homeworld

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku