Jádro Linux 6.16 s prioritami úloh v AMDGPU či podporou dlouhých blokových zápisů u NVMe

9. 5. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Podpora Block Write Streams pro NVMe Flexible Data Placement, vylepšení pro integrovaná grafická jádra v CPU Intel Haswell, až 2048 CPU jader pro čínský Loongson, aktualizace podpory Apple Silicon, Intel a Link-Off Between Frames.

Block Write Streams pro NVMe Flexible Data Placement „FDP“ už v jádru Linux 6.16

Správce blokového subsystému jádra, Jens Axboe, posílá do vývojové větve sadu patchů od několika vývojářů implementující podporu tzv. block write streams pro NVMe SSD, která vyhovují specifikaci NVMe Flexible Data Placement (FDP) – tato specifikace vzešlá z Googlu a Meta umožňuje systému využívat nápovědu směrem do SSD, kam ideálně zapsat data. 

Tyto datové proudy pak běží na bázi jednotlivých I/O operací skrze rozhraní IO_uring. Výsledkem by měly být efektivnější datové přenosy s SSD vyhovujícími této specifikaci. Na úrovni podpory blokových / NVMe zařízení se v Jensově větvi aktuálně dějí velké změny.

Podpora až 2048 CPU jader pro čínský Loongson

Aktuálně je linuxové jádro při sestavování pro CPU architekturu Loongson limitováno na maximálně 256 CPU jader. Nicméně i čínský výrobce míří k vyšším, mnohojádrovým metám (od současných maximálně 16jádrových CPU), a tak do jádra míří patch, který limit zvyšuje na 2 048 jader.

Poslední procesory, o kterých reálně víme, je řada Loongson 3A6000, nicméně se už nějakou dobu hovoří o přípravě, resp. výrobě až 128jádrových CPU tohoto výrobce, ač běžně dostupné takové modely nejsou. Nicméně už při dvou procesorech v systému by zde Loongson narážel na limit, a dochází k posuvu limitu Kconfig hodnoty NR_CPUS z 256 na 2048. Linuxové jádro obecně umí teoreticky až 8 192 CPU jader a posuv limitu pro Loongson samozřejmě neznamená, že by se tyto procesory hodlaly v nejbližších letech byť jen blížit novému limitu.

Vylepšení pro integrovaná grafická jádra v CPU Intel Haswell

Do jádra verze 6.16 míří patche dále vylepšující podporu stařičké CPU architektury Haswell, tedy přesněji integrovaného grafického procesoru v této generaci. 

V rámci ovladače i915 nově zavádí 20ms zpoždění v kódu pro engine reset, což by mělo vylepšit robustnost běhu, neb v minulosti se stávalo a stává, že reset selže, protože engine je nekorektně obnoven skrze RING_HEAD. Hodnota byla stanovena jako optimální na základě experimentů.

Několik aktualizací podpory Apple Silicon

Pro čipy rodiny Apple Silicon nejde o mnoho velkých novinek, přesto jádro Linux 6.16 nějaké přinese. Pro řadu M, tedy „počítačové“ procesory Applu jsou připraveny patche přidávající aktualizace v Device Tree, dále řadič SPMI a ovladače PMIC NVMEM, aby vše korektně fungovalo s patchi projektu Asahi Linux udržovanými mimo hlavní jádro (upstream).

Pro řadu čipů Apple pro smartphony je tu pak podpora reportování velikost CPU cache (instrukční i datové). Projekt Asahi Linux, primární síla za vývojem podpory Apple Silicon na Linuxu, prochází v posledních měsících složitější fází spojenou s odchodem zakladatele projektu Hectora Martina.

Intel nasazuje Link-Off Between Frames

Od verze Linuxu 6.16 budou grafická jádra Intelu (samozřejmě ta s podporou) schopna využívat novou techniku LOBF, neboli Link-Off Between Frames. Jde o novou funkcionalitu, která mění způsob grafického zobrazení na noteboocích s eDP připojením displeje způsobem vedoucím k úspoře energie. Umí totiž během delších merer mezi zobrazovanými snímky (v_blank) vypínat/zapínat spojení systému a displeje, aniž by k tomu využívala PSR (panel self refresh). 

K chodu je potřeba mít aktivní adaptivní synchronizaci a podporu Aggressive Link Power Management (ALPM), jde tedy o metodu využitelnou s ne úplně starými notebooky. Na reálná měření zlepšení energetické efektivity si počkejme.

zabbix_tip

Priority úloh pro AMDGPU a Mesa

Vedle obligátních hromad patchů, které v rámci vývoje jádra Linux 6.16 zamíří do AMDGPU je chystána i nová verze balíku Mesa 25.2, druhý kus celku. Uživatelé Radeonů se zde mohou těšit na podporu různých priorit úloh, kdy v AMDGPU jsou zavedeny priority od 0 (normální nízká, pro větišnu aplikací), přes 1 (nízká, pro úlohy na pozadí) a 2 (normální vysoká, pro aplikace vyžadující vyšší výkon) až po priorit 3 (vysoká, jen pro správu / kompozitory). 

Tyto priority úloh bude zohledňovat Micro Engine Scheduler v GPU AMD, de facto pak jde o údaj o prioritě úlohy pro scheduler. Vedle priorit pak AMD implementuje podporu chráněných úloh s AMD Trusted Memory Zone (TMZ). Více na GitLabu projektu Mesa.

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.