Hlavní navigace

Jump'n Bump: vstávat a skákat

6. 3. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Klidný zimní večer, za okny se z oblohy sype další příval sněhu... z ústředního topení sálá teplo. A vy s přáteli přemýšlíte, jak strávit večer. Pravý čas na to vytáhnout pověstného králíka z typického černého klobouku. A aby představení stálo opravdu za to, nebudeme sahat do klobouku jen jednou.

Pokud se vám zrychlil tep při představě vašich večerníčkových oblíbenců vyskakujících z čarodějné pomůcky kouzelníka Pokustóna, tento článek vás zklame. Tentokrát necháme Boba s Bobkem v klidu spát ve vyhřátém klobouku a zaměříme se na jiné ptáčky… tedy králíky. Nebudeme šetřit a pro maximum zábavy vytáhneme z klobouku hned králičí kvarteto. Nejprve na nás vystrčí své dlouhé uši Jiffy, druhý bude Fizz, následuje Dott a sestavu uzavírá Mijji.

JnB 1

Takže máme volný večer, po ruce několik přátel a k tomu partu chlupáčů. Říkáte si, co na tom může být zábavného? Hned vysvětlím. Sedněte k PC, všichni se nahrňte ke klávesnici a své prsty umístěte na klávesy. Velice rychle zjistíte, že ten, kdo ji navrhoval, nepočítal s tím, že ji budou používat čtyři lidé… a k tomu najednou. Sedíte? Stojíte? Tlačí vás roh skříně zabořený mezi žebry, nebo vás obtěžuje protihráč, který se snaží dosáhnout na své tři klávesy? Nevadí. za chvíli to přestanete vnímat, protože budete mít na práci mnohem důležitější věci.

Spusťte JUMP'n'BUMP a na pár vteřin se pokochejte pohledem na krásně zelený lesní palouk, na který dopadají sluneční paprsky procházející přes husté koruny okolních stromů. Na svěže zelené trávě poseté barevnými květy se prohání naše čtveřice. Pokusnými stisky kláves zjistěte, kterého z hrdinů řídíte. Ovládání je velice jednoduché – jedna klávesa pro běh doleva, druhá doprava a poslední pro výskok. Abych vás ušetřil hledání na klávesnici a dohadování, který králík je čí, zde máte rozložení kláves:
Dott – světle šedá barva kožichu a klávesy A, W, D
Jiffy – lehce nahnědlý kožíšek a používá šipky
Fizz – tmavě šedé chlupy a klávesy J, I, L
Mijji – nepopsatelná barva (pro webmastery – #d4d0c8) a klávesy 4, 8, 6

JnB 2

Jakmile se vydovádíte poskakováním a dováděním na louce, přeskočte se svými postavičkami přes padlý kmen uprostřed obrazovky. Je třeba se přes něj dostat se všemi chlupáči kteří budou hrát. Objeví se vám hrací plocha posetá spoustou plošinek a zákoutí. Z jedné dokonce teče voda, která o kus dále padá jako vodopád do malého jezírka. Atmosféru dokreslují barevní motýlci prohánějící se v horní polovině obrazovky. Vaše postavičky jsou náhodně rozestavěny po plošinkách a čekají jen na vaše pokyny. Nevíte co dělat? Velmi jednoduché – rozběhněte se k nejbližšímu soupeři, vyskočte a dopadněte mu na hlavu. Ozve se pleskavý zvuk, z toho krásného roztomilého ušáka je rázem placka a kolem gejzíry krve (pro citlivé povahy – gejzíry pixelů nesoucích barvy z červené části spektra světelného záření). Po tomto zásahu se na počítadle v pravé části stránek u vašeho jména změní hodnota z 00 na 01 a vámi slisovaný zajíc se objeví znovu živý někde jinde na obrazovce. Jednoduché? Primitivní? Zbytečně brutální? Určitě nudné? Tak tomuto omylu budete podléhat možná pár prvních vteřin, než se vám podaří poprvé dopadnout na hlavu některého z vašich nebohých protihráčů. Teprve pak se na obrazovce rozpoutá ta správná bitva – vaši králíci se snaží naplnit olympijské heslo „rychleji, výše, silněji“ a prohání se ze strany na stranu, skáčou stále výše a naprosto přesnými dopady dělají z ostatních chlupáčů chlupatou pizzu. Před monitorem je situace obdobná – hráči tlačí své hrdiny i očima, takže se u klávesnice strkají, tlačí, kroutí a vzájemně si překáží. To je korunováno výbuchy smíchu (v případě, že se vám podaří udělat žabičku přes tři králičí hlavy najednou), nebo přívalem peprnějších slov (v případě, že u té žabičky fungujete jako odrazový můstek).

I když je hrací plocha plná plošinek a na první pohled dostatečně velká, zjistíte záhy, že hra je velice rychlá – králíci jsou dostatečně svižní a výška jejich skoků připomíná Javiera Sotomayora v roce 1983. Díky tomu se počítadla na pravé straně obrazovky téměř nezastaví. Princip je tedy velice jednoduchý, takže aby hra nezačala brzy nudit, přidali autoři tři zpestření – trampolíny a vodu v pevném a kapalném skupenství. Využití trampolíny je snad jasné i těm, kteří při hodinách tělesné výchovy tvořili DRUTĚVU (DRUžstvo TĚlesně Vadných) – po dopadnutí na její povrch je chlupáč katapultován do výšky, kam by s použitím vlastní muskulatury nikdy nevyskočil. Ve vzduchu můžete směr letu (nebo pádu) ovládat pomocí směrových šipek. V případě, že se u trampolíny sejdou tři hráči, můžete si začít broukat stařičký hit „Hráli jsme kličkovanou“, protože kromě loopingu budete ve vzduchu dělat asi vše. Dalším oživením je již zmíněná voda – ve formě kostek ledu vás trošku potrápí při ovládání vašeho skokana. Stejně jako na zimních stadionech tak i tady klouže. A vzhledem k tomu, že vaši králíci nemají zimní obutí, budete mít vážné problémy při brždění i při pokusu vystartovat z místa, kam se právě chystá dopadnout váš protihráč tlapkami napřed. Zbývá nám popsat již jen jezírko s vodou – chování králíka ponořeného do kapaliny je totiž mírně odlišné od králíka s kožichem v suchu. Dalo by se říci, že králík je dobrý plavec, ale nevydrží… Pokud totiž skočíte do vody z větší výšky, dojde na chvíli k ponoření, po kterém začnete pomalu stoupat k hladině. Tam už ale většinou čekají připravené zadní běhy vašeho protihráče a vynořování mívá většinou rychlý konec. Prostě: mokrý králík = mrtvý králík.

Myslím, že nyní víte vše potřebné, můžete se směle pustit do hraní a převést několik stovek roztomilých králíčků do trochu jiného tvaru a barevného podání…

JnB 3

Několik tipů a poznámek

Možná vás překvapí nízké rozlišení (případně malé okno s hrou) – to je bohužel důsledek stáří hry. Původní DOS verze je z roku 1998. Po uvolnění zdrojových kódů (1999) byla provedena portace na mnoho platforem (Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD, BeOS, PlayStation 2, XBOX,…), ale rozlišení zůstalo. Při spuštění proto můžete použít parametr -scaleup. Obraz je pak resamplován na větší rozlišení.

Pokud je vás u klávesnice málo, můžete nechat zbývající postavy ovládat počítačem. Stačí na začátku hry nechat nastartovat všechny postavy a pak při hře stisknout klávesy 1, 2, 3 nebo 4 podle toho kterou z postaviček chcete svěřit umělé inteligenci.

Pro zpestření můžete během hry zkusit napsat některý z tajných kódů: jetpack (létající batoh), bunniesinspace (nižší gravitace), lordoftheflies, bloodisthicker­thanwater nebo pogostick.

Pokud spustíte hru s parametrem -fireworks, získáte originální, roztomilý a trošku morbidní spořič obrazovky.

root_podpora

Jakmile vás omrzí tento level, můžete si z internetu stáhnout jiný (téměř 180 jich je ke stažení na adrese uvedené níže). Druhou možností je vytvořit si vlastní mapu – proces je jednoduchý a detailně popsaný na stránkách. Nové levely se spustí pomocí parametru -dat „ceska/k/soubo­ru/level.dat“. Druhou možností je použít spouštěč, který vám dovolí vybrat si level a nastavit všechny použitelné parametry. Pokud si mohu přihřát vlastní polívčičku, tak zkuste stáhnout level tm.dat – je to modifikace originální mapy, kde jsou odstraněna některá „hluchá“ místa a hra je svižnější.

Odkazy

www.brainchil­ddesign.com – autoři hry
gnu.ethz.ch/jum­pbump.mine.nu – stažení pro různé platformy
gnu.ethz.ch/jum­pbump.mine.nu/le­vel-making – tvorba vlastních levelů
felix.lostcha­racters.net/JNBlau­ncher – spouštěč pro Windows
gnu.ethz.ch/jum­pbump.mine.nu/le­vels.bz2/ – 178 levelů ke stažení

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku