Hlavní navigace

Kde vzít peníze na kvalitní obsah? (reportáž z CIF 2013)

25. 10. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

I tento rok se konala největší mediální debata v Česku – Czech Internet Forum. Minule se tradiční média pohřbívala, nyní se hodnotil jejich kvalitní obsah. O otázce, co je to kvalitní obsah a zda jde vůbec zpeněžit, se často velmi bouřlivě bavili nejvýznamnější hráči na poli tuzemských médií.

„Staré recepty neplatí a nové ještě nebyly vynalezeny. Žijeme ve světě plném otázek a ty se tady pokusíme položit,“ zahájil konferenci Czech Internet Forum 2013 Ján Simkanič, výkonný ředitel Internet Info, s.r.o. Hlavní témata letošního ročníku byla stejně pochmurná jako ta minulá.

Čtěte: Konec světa se přiblížil, konec tradičních médií zřejmě taky

Tentokrát se bouřlivě diskutovalo o velikosti trhu a kolik mediálních domů je Česká republika schopna uživit. Další témata se týkala především obsahu a jeho kvality. Přednášející a diskutéři si lámali hlavu, jak „kvalitní“ obsah zpeněžit.

Ján Simkanič zdraví návštěvníky Czech Internet Forum 2013.

Po vystoupení Jána Simkaniče nastoupil první řečník. Byl jím Brit Richard Hunt a představil myšlenku, jak srovnáním cizích zemí pomáhá občanovi pochopit fungování té jeho vlastní. Dále se zabýval otevřeností měst a občanské publicistice. „Transparentnost a otevřenost měst z nich může udělat kreativní huby,“ představil Hunt zajímavou myšlenku a odkázal se na Amsterdam. „Brno někteří nazývají Silicon Valley Česka, ale je Brno skutečně tak otevřené a přístupné světu?“ polemizoval Hunt. Jako příklad uvedl malé letiště a špatnou dálnici. „Kde je rychlotrať pro vlak z Prahy do Brna?“ ptal se. Jen v otevřených a se světem propojených městech jsou podle Hunta lidé skutečně šťastní a kreativní, uzavřel svou přednášku. Otevřenost a přístupnost Brnu podle něj ale chybí.

Richard Hunt

Velká dvouhodinová debata

Následovala pak přestávka na kávu. Byla jakýmsi nadechnutím před skokem do vod ambiciózního experimentu ze strany pořadatelů konference. Následovala po ní totiž Velká mediální debata trvající přes dvě hodiny čistého času. Hlavním tématem byl směr české mediální scény v roce 2014. Třináct špičkových profesionálů z médií a PR agentur a dva moderátoři. Nechyběla zvučná jména jako Roman Latuske z Mafry, David Král z vydavatelství Mladá fronta a ředitel redakcí Ekonomie Vladimír Piskáček.

Velká mediální debata.

Seznam je predátor

Debata začala postupným zpovídáním jednotlivých hostů. „Jednou z noh, které drží Seznam, je Sklik. Chceme ale také konkurovat televizím,“ popisuje služby a začínající projekty výkonný ředitel Seznamu Michal Feix. Seznam totiž oproti ostatním mediálním domům v tržbách stoupal. Později byly ale vyhledávače v diskuzi označeny za predátory, které levně zprostředkovávají obsah, co vyrobí někdo jiný.

„Seznam svůj obsah nevytváří. Jsou na vrcholu potravinového řetězce,“ napadl firmu šéf nových médií CET 21 (televize Nova) Pavel Krbec. Feix mu ale bleskově odpověděl: „Nesouhlasím. Seznam obsah vytváří nebo si ho nakupuje. Jaku je to rozdíl od tiskových agentur?“ rýpnul do médií.

(Zleva) David Grunt, Michal Feix a Pavel Krbec.

Krbec ale neskončil: „Média se nesmějí nechat zahnat do té pasti, kdy budou dole a predátoři jako Google a Seznam z toho budou těžit.“ Podle něj se mediální firmy nesmějí vrhat ze skály, když uvidí zlaté pozlátko. S tím souhlasí i ostatní. Diskutující jako problém vidí, že se dřív mediální domy vrhnou na novou platformu dřív, než vymyslí skutečný byznys model. Když totiž daly zprávy lidem na internetu zdarma, těžko je teď naučí platit. Bohužel se něco podobného v současné době děje i u mobilních telefonů, posteskli si diskutující. Média expandují na mobilní zařízení, ale nemají skutečně promyšlené, jak na nich vydělat peníze a takové chyby se později jen těžce napravují, vyplynulo z debaty.

(Vlevo) Romant Latuske z Mafry

Zástupci velkých vydavatelských domů se dále shodli, že je nutné mít své příjmy rozprostřené do více divizí. „Mafra je pouze ze 40 % příjmů závislá na papírových novinách,“ ukazoval hrdě graf Latuske. Zbytek si rozdělil online obsah a ostatní služby. Za příjmy z online obsahu je z velké většiny zodpovědný server iDnes.cz. Mimo jiné Mafra v současné době vlastní i e-shop a mobilního operátora Mobil.cz.

Velká mediální debata se ukončila vzkazem inzerentům a potenciálním spolupracovníkům. Poté se vyčerpaní účinkující i diváci odebrali k obědu.

Magazín Dotyk vyhrává na iOS

Může mobilní obsah někoho uživit? To bylo téma diskuze v malém sále prostorů konference. Nejdříve tradičně proběhlo kolečko, kdy se všichni zúčastnění představili. O své vize se jako první podělil vydavatel prvního tabletového magazínu Dotyk – Michal Klíma. „Až 40 % stažení našeho magazínu probíhá přes systém Android,“ srovnal Klíma nepoměr mezi platformami. V diskuzi se ale všichni shodli, že Android je a v budoucnu bude na trhu dominantní. Velké překvapení byl způsob propagace Dotyku. Když se redakce pokoušela magazín propagovat na internetu, nemělo to prý žádný účinek. Nejvíc trochu nečekaně zabraly klasické billboardy u silnice.

David Lorenc ze Seznamu zas mluvil o nových formátech mobilní reklamy. Přiznal však, že problém je někdy s měřením. „Kliky často nejsou to nejpodstatnější.“ Přiznal však, že zadavatelé reklamy na ně bohužel stále koukají nejvíce. Co se týče obratu za mobilní reklamu. Lorenc naznačil, že u Seznamu to dělá desítky milionů korun. Když se ho moderátor Simkanič zeptal, zdali by to neupřesnil, Lorenc vychytrale odpověděl: „Je to někde mezi 10 a 90 miliony, ale spíš někde ve středu.“

Lidl válcuje Hospodářské noviny

Dále s debata nesla opět v duchu – jak poznat kvalitní obsah. Na toto téma zaglosoval Patrik Zandl: „I když Hospodářské noviny označíme za kvalitní, tak v množství stejně vyhrává Lidl se svými letáky.“ Oponovala mu ale zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Lucie Tvarůžková, která věří, že kvalitní obsah zvítězí a lidé za něj rádi zaplatí. „Věřím na dobré konce,“ uzavřela pozitivně debatu.

Od 14:20 za sebou ve velkém sále následovaly poněkud odlehčené debaty. První patřila Peteru Leloviči a jmenovala se Pár neuctivých slov k vynálezům trojúhelníkových kol. Rozebíral v ní tajemný starověk a jeho sociální sítě. „Sociální síť“ v Pompejích byla klasická zeď. „Uživatelé“ ve vzkazech používali, podobně jako my, zkratky. „Dokonce jsme narazil i na volební hesla,“ prezentoval objev Lelovič. Poté, co ukázal pompejské vzkazy vyryté na zdi, jen těžko byste mezi nimi našli rozdíl oproti „moderním“ statusům na Facebooku. Muži například často psali, kdy, kde a koho osouložili.

Na konferenci o internetu bez webové stránky

Aby všechny přednášky nebyly jen od internetových, mediálních a marketingových odborníků, byl pozván na rozhovor Roman Vaněk ze streamového pořadu Peklo na talíři. Jakmile ale přišla řeč na jeho webovou stránku, zeptal se udiveně: „Já mám webovou stránku?“ Později se vše vysvětlilo. Jistý student chtěl parazitovat na jeho jménu. Dále Vaněk popisoval počátek vzniku dokumentu Šmejdi a práci se svým štábem pro Stream. Rozhovor se nesl ale spíše v lidské rovině a Vaněk nabídl převážně zajímavé životní příběhy a postřehy.

Raman Vaněk předává své zkušenosti s tvorbou pořadu na Stream. Ten byl nominován na cenu Křišťálová Lupa.

(Ne)veselá přednáška o (ne)profesionalitě médií

Kdo, co, od koho? Josef Šlerka, který zároveň učí nová média na Karlově univerzitě, představil výsledky výzkumu. Ten prováděl se svými žáky. Snažili se zjistit zastoupení zpráv z tiskových kanceláří v médiích a způsob, jakým novináři ověřují zdroje. Nebylo to úsměvné povídání, i když výsledné zprávy působily velmi humorně.

Josef Šlerka a jeho přednáška o (ne)profesionalitě médií.

Novináři podle výzkumu často ověřují informaci u původního zdroje. „Představte si, že tiskovou zprávu ověříte od člověka, co vám ji poslal,“ popsal Šlerka jádro problému. Co se týče počtu zpráv z tiskových kanceláří, z velkých serverů vede v zastoupení původních zprávách iDnes a Blesk. Bulvární noviny ale zajímá většinou jiný druh zpráv než seriózní média a tiskové kanceláře. Výsledek je tak logický.

Jak tedy poznám ten kvalitní obsah?

Závěr konference patřil debatě na téma, které se se linulo jako červená niť celým jejím obsahem – Co je kvalitní obsah a jak si za něj nechat zaplatit? Na tuto otázku se snažili najít odpověď nejvýznamnější osobnosti české mediální scény. Za Mafru byl do diskuse přizván Robert Čásenský (šéfredaktor MF DNES), Tomáš Bella (CEO Piano Media), Jan Majer (šéfredaktor Psychologie.cz), Jindřich Šídlo (komentátor Hospodářských novin), Miroslav Motejlek (majitel Motejlek.com) a Josef Bouška z Cook Communications.

Debata o rozpoznání kvality obsahu.

„Jak to uvidím, tak vím, jestli to je kvalitní nebo ne. Stejně jako u pornografie,“ jednoduše shrnul rozpoznávání kvalitního obsahu Bella. Většina přísedících souhlasila. Podle Čásenského může být i kvalitní bulvár, protože jeho čtenář v něm hledá pouze zábavu a tu dostane.

root_podpora

Čas se postavit na vlastní nohy

Miroslav Motejlek se rozpovídal o tom, jak získává peníze na svou obživu. Poté, co přišel o práci pod vydavatelstvím, musel najít jiný zdroj příjmů. Začal zamykat články na svém webu a po chvíli se mu začali ozývat lidé, kteří stáli o předplatné jeho obsahu. „Na začátku se mi za první týden ozvalo tak 10 lidí,“ prozradil Motejlek. „Nyní je mezi mými předplatiteli nad 60 advokátních kanceláří,“ pochlubil se. Když server motejlek.com rozjížděl, chtěl původně přizvat i další skvělé novináře, ale nikdo neměl odvahu odejít z pohodlného místa v redakci. „Dnes je nejlepší čas se postavit na vlastní nohy,“ tvrdí Motejlek. V budoucnu už to nemusí jít tak snadno.

(Zleva) Robert Čásenský a Jan Majer.

Trochu neplánovaně se zabrousilo i do tématu oligarchizace českých médií. Robert Čásenský se snažil na pravou míru uvést obavy, že Andrej Babiš přikazuje redaktorům, jak o něm a jeho okolí mají psát. „Člověk musí vše popisovat podle svého nejlepšího svědomí. Pokud to nejde, tak je lepší rezignovat a jít pracovat do jiného oboru,“ odpověděl upřímně Čásenský. Poslední dva týdny po převzetí Mladé fronty Babišem hodnotí Čásenský ale pozitivně: „Myslím, že redaktoři ty poslední dva týdny zvládli se ctí.“

Byl pro vás článek přínosný?