Hlavní navigace

Názor k článku Linux v internetové kavárně od Pavel Čejka - Ano je nás víc. Kavárnu na Linuxu jsem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 8. 2003 12:36

    Pavel Čejka (neregistrovaný)

    Ano je nás víc.

    Kavárnu na Linuxu jsem uvedl do provozu (za vydatné pomoci kamaráda) zhruba v dubnu letošního roku. Řešil jsem ji trochu jinak. Kavárna se nachází přímo na Václavském náměstí, tj. v turistické zóně a jeden ze základních požadavků byl, aby obsluha mohla volit libovolně jazyk, dále, aby účtování bylo průhledné, protože kavárnu ovládají číšníci, kteří mohou mít tendence šidit, takže vše musí být přesně a přehledně logováno a ovládání musí být blbuvzdorné i ze strany obsluhy.

    Takže v kavárně je několik PC, které startují ze sítě, nemají HDD ani CDROM. Na PC beží mírně upravený SuSE 8.2 a grafické prostředí KDE. V klidovém stavu se nemůže nikdo přihlásit a uživatelé nemají ani /home, pokud obsluha povolí přístup (specielně napsaný ovládací program), zaznamená se čas, zkopíruje /home a spustí grafické prostředí, takže uživatel odchází od obsluhy k PC, které právě dokončuje start a objevuje se na něm pracovní plocha (PC jsou vcelku výkonná 1,7GHz Celeron, 256MB DDR, integrovaná deska, vše ve velmi malém a tichém desktopu).

    Smazáním home po odchodu uživatele je zajištěno, že prakticky není potřeba jakákoliv údržba. Uživatel prostě může měnit co chce, překonfigurovat plochu, nastavit programy, ale po jeho odchodu (resp. příchodu dalšího zák. uživatele) se vše vrátí do výchozího stavu. Vlastně jsme šli ještě o krůček dál. /home se volí i podle jazyka, který zvolí obsluha v ovládacím programu dle přání uživatele.

    Po ukončení provozu kavárny, což obsluha provádí každý den je odeslán email majiteli kavárny s podrobným záznamem, ten obsahuje čas příchodu, délku sezení, odchod, zaplacenou cenu a celkový součet, který by měl být v pokladně. Vystavování dokladů se provádí na standartní registrační pokladně a účtuje se spolu s dalšími službami.

    Kavárnu jsme zamýšleli jako doplněk k restauraci, kam často chodí lidé z blízkých hotelů, nikoliv primárně jako internetovou kavárnu, která provozuje občerstvení coby službu navíc.

    Zatím vše funguje jak má. Měli jsme trochu problém s klávesnicema, protože majiteli kavárny se líbily takové ty Windowsoidní multimediální mrchy se spoustou zbytečných tlačítek, které dělají víc problémů než je z nich užitku, ale bylo to jeho přání.