Hlavní navigace

Názor k článku Lutris: linuxové hry na jedné hromádce od D.A. Tiger - Duvodu muze byt mnoho. Jak sam pisete, instalace nekterych...

  • 31. 7. 2017 23:43

    D.A. Tiger

    Duvodu muze byt mnoho.

    Jak sam pisete, instalace nekterych her je opravdu porod. Staci vzpomenout na nativniho klienta pro RTCW. Osobne se mi tuhle hru nepovedlo rozjet ani s nim ani s wine. A kdyz jsme u toho: chcete-li nainstalovat hru, ktera neni urcena pro tuto platformu, muze to byt namet primo na horor. proto vznikly projekty jako treba PlayOnWine, nebo Q4Wine apod... aby nabydly nastroje a rozhrani, ktere to uzivatelum zjednodussi, ci popripadne zautomatizuji a udelaji za ne. Vetsinou tak, ze to nekdo vyzkousi a pomoci takoveho nastroje pak instalaci zprostredkuje ostatnim. Napr. takhle funguje PlayOnLinux.

    Dale vezmeme v potaz, ze i na Linuxu se dnes objevuji uzivatele, kteri si chteji hru zahrat, ale nechteji se (a ani nemohou) se vrtat v systemu a nastavenich, jen proto aby ji vubec rozjeli. Na Linux se dostavaji Widloidni uzivatele, po kterych budete tezko vyzdovat, aby si hru zkompilovali, nebo hledaly proc jim to wine nepsudti, hodiny prolezaly fora, a pak jeste hledaly nativni mrkwosoftacke knihovny a nutili wine aby pouzivalo tohle. A o psani vlastnich spoustecu vubec nemluve. konec koncu, ani me uz to nebavi, a to - nebudu prehanet - jesem "kovany" linuxar. Coz teprve treba myho tatu. Ten se na to z vysoka vy... vsak vite.

    Dalsim takovym duvodem je to, ze zrovna hry jsou trochu svebytna skupina aplikaci se specifickymi pozadavky a jsou na ne specificke pozadavky kladeny. Z hlediska systemu jde o podporu HW. Zrovna na Linuxu chybi pro hry nejaka komplexnejsi kontrola doporucenych parametru. Vse je dano na uzivateli a ten kolikrat nema sebemensi moznost zjistit, jak na tom je. Obvzvlaste frustrujici to je instaluje-li takovou hru pres instalacni rozhrani systemu (rpm, apt, pacman, atd..) hra pak bud jede, jede - ale blbe, a nebo nejede vubec. hotovo finito.

    Dalsi veci je organizace hernich dat. Archivementy, score, herni ucty, saves, screenshoty, "chlubeni" se na socialnich sitich, sdileni vysledku a podobne.

    Urcite neni k zahozeni organizece ruznych hernich nasteroju jako jsou treba leveleditory. Nebo jednotne rozhrani napr pro LAN hru

    A tak by se dalo pokracovat do nekonecna. A ted si vemte situaci v Linuxu. Myslite, ze tohle bude nekdo delat jako subsystemovou vrstvu, aby se to dalo pouzit kdekoliv a v kteremkoliv prostredi na Linuxu? Odpoved je vice nez jasne: NIKOLIV. Linuxari si za te vic jak dvacet let nedokazaly univerzalne poresit ani desktop layer, natoz tohle. Takze by to zbylo na samotnych prostredich, at si to zaridi jak chteji. A to se taky deje. Vemte si treba KGamesLib.

    ( k vasi poznamce o Windows: Widle jsou monolit. To muze byt jejich vyhoda. Ale i nevyhoda. )

    Proto jsou lide, kteri oceni jednotne rozhrani specialne pro hry. I kdyz uznavam, ze je to silne subjektivni pohled.