Hlavní navigace

Malé velké audio programy

11. 1. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Někdy budeme chtít sáhnout po odlehčenějším editoru či nahrávacím programu pro jednoduchý záznam zvuku, nebo nám hardwarová náročnost programů nedovolí použít ty složitější. Proč bychom také měli používat pro jednoduché úkoly zbytečně složité nástroje, když nám stejně dobře poslouží i mnohem jednodušší.

Již jsme mluvili o Ardouru, Hydrogenu, ZynAddSubFXu a Rosegardenu, avšak nejsou jen tyto nástroje. Máme k dispozici řadu menších, jednodušších a rozhodně ne jen jednoúčelových programů na zacházení s audiem. V dnešním díle se podíváme na pár programů z této kategorie. Dnes si stručně představíme pár dalších nástrojů pro nahrávání a také editaci audio souborů a jeden poněkud netradiční. Budou jimi Audacity, GNUSound, KWave, Rezound, Studio a timemachine.

Audacity

Audacity je jednoduchý snadno ovladatelný zvukový editor a rekordér. Funguje jak na Linuxu, tak na MacOS a dokonce i Windows. Je šířen pod licencí GPL. Může nám posloužit při přímém nahrávání zvuku, při převádění zvuku z pásek, desek či jiných médií, kdy vyžadujeme „pouze“ převod bez dalších realtime úprav, chceme-li editovat formáty Ogg Vorbis, mp3 nebo wav. U nahrávek dokáže provádět stříhání, rozdělování a míchání, změny rychlostí a ladění. Zachytává zvuk z libovolného vstupu a dokáže pracovat s vícestopými nahrávkami. Maximum je 16, to ale vyžaduje vícekanálový hardware. Monitoruje hlasitost při nahrávání a opětovném přehrávání. Importovat nám umožňuje všech souborových formátů, které podporuje knihovna libsndfile (stejně jako u Ardouru). V současnosti však nejsou podporovány proprietární či jinak omezené formáty (AAC, WMA).

Audacity

Editace stop je naprosto jednoduchá, k dispozici jsou základní nástroje pro střih, kopírování a vyjmutí. Můžeme pracovat na libovolném počtu stop najednou. Audacity umí zacházet s poměrně velkými soubory bez problémů. Máme k dispozici možnost Undo a Redo. Můžeme také použít funkce pro redukce šumu (hiss, white noise a další) a tím vylepšit kvalitu nahraného záznamu. K dispozici nám je i ekvalizér, FFT filtr a basové zvýraznění. Změny hlasitosti obstará kompresor, zesílení a normalizace (vyhlazení křivky).

Audacity podporuje floating point vzorkovací kvality pro 16, 24 a 32 bit audio při 96KHz. Ačkoli jsem Audacity zařadil do skupiny „jednodušších“ editorů, umí toho hodně, i když je méně náročný. Nesmíme zapomenout také na podporu LADSPA pluginů a nástroje pro analýzu: Režim spektrogramu pro zobrazení frekvencí a vykreslení spektra pro analýzu.

Audacity je velmi intuitivní a jeho schopnosti poměrně překvapí. Určitě se jedná o zajímavý projekt. Je mnoho situací, kdy se velmi hodí.

GNUSound

Jak již název napovídá, jedná se o aplikaci pod licencí GPL, která je součástí projektu GNU. Je to vícestopý audio editor pro GNOME 1 a 2. Jeho vzhled není zrovna nejpřívětivější, nicméně pro nahrávání postačí. Podporuje LADSPA pluginy a jack. Opět pracuje s knihovnou libsndfile, takže seznam podporovaných formátů pro import, zpracování a export je široký. Domovská stránka

GNUSound

GUI aplikace je poněkud nevzhledné, ale je plně funkční a komu tolik na vzhledu nezáleží, může si na něj zvyknout. Mně se nepodařilo ho vyzkoušet napoprvé. Vše se zdá, že funguje, ale při stisku tlačítka pro nahrávání vyvolá neoprávněný přístup do paměti (SIGSEGV). Chybu jsem nahlásil, používám větev testing, tudíž je možné, že ve stabilních verzích funguje. Vyzkoušel jsem debianí balíček z oficiální stránky, tato verze funguje bez problému. Osobně mě tento program však příliš nenadchl. Kdybych volil lightweight editor, volil bych spíše Audacity.

KWave

Opět je nám z názvu patrné zařazení tohoto programu. Jedná se o program pro nahrávání audia pod KDE. Domovská stránka. Jedná se o jednoduchý nahrávací nástroj, který má však možnost rozšíření pomocí pluginů, jedná se o vlastní formát a seznam pluginů zatím moc veliký není:

  • Amplify free
  • Fadein and out
  • Lowpass Filter
  • Notch Filter
  • Pitch Shift
  • Playback
  • Recording
  • Silence
  • Noise
  • Sonagram
  • Select Range
  • Volume
  • Import/Export do formátů podporovaných libaudiofile
  • Import MP3 skrze libmad a id3lib
  • Import/Export Ogg/Vorbis
  • Import/Export FLAC
  • ASCII export

některé pluginy mi připadají, že jsou spíše nezbytnou součástí pro funkcionalitu. Popis programu a jeho schopností na oficiální stránce také předpokládá, že jsou všechny nainstalované (v běžné instalaci tomu tak je). Podporuje 24bit audio, undo redo, drag and drop, podporuje více oken a nahrávání přímo na úrovni ALSA.

KWave je velmi pěkný editor, který je stabilní a poměrně rychlý. Kdo tedy preferuje prostředí KDE, může zvolit právě tento software.

Rezound

Jedná se opět o vícestopý audio editor. Dává nám možnost nahrávání a editaci více stop najednou. K práci se soubory používá zase libsndfile a podporuje zařízení /dev/midi pro přístup k midi zařízení. Podporuje audio systémy OSS, ALSA, jack a PortAudio. Překvapilo mě však, že jako default je navolen OSS místo ALSA systému. Kromě klasických položek pro zacházení se souborem umí navíc i přímo vypálit audio na CD (za pomoci cdrecord). Pracuje s 16ti či 32bitovým audiem. Kromě podpory LADSPA pluginů má v sobě vlastní filtry, které nám zjednoduší práci s audiem v řadě situací. Například má v sobě integrován vnitřní crossfade pro hladký přechod stop a pozvolné ztišení. Morphing FIR filtr, IIR Single Pole filtr (lowpass, highpass, bandpass, notch), Biquad Resonant Filtry (lowpass, highpass, bandpass) a řadu dalších. Oproti ostatním dnes zmiňovaným editorům má poměrně pokročilé schopnosti při přehrávání, vyhledávání a značení jednotlivých bodů a cue a utility pro smyčky a práci s nimi. Dále integruje nástroje pro mastering (Noise Gate, adaptivní normalizace, inverze fáze, balance a panning a další). Oficiální web.

ReZound

Rezound se mi ze všech zmiňovaných programů líbí nejvíce a nejlépe se mi s ním pracovalo. Nesetkal jsem se s nějakými problémy se stabilitou či technickými nedostatky. Dalo by se říci, že mě při práci s ním nic zbytečně nezpomalovalo. Jedná se o projekt, jehož cílem je dosáhnout poměrně pokročilého softwaru, a zatím se to autorům daří.

Studio

Tento program je poměrně zvláštní, a to tím, že je psán v Tcl/Tk. Ačkoli dokáže podobné věci jako ostatní editory, nějak jsem si na něj nezvykl. Nicméně za zmínku stojí. Jedná se o mailware (nebo jak se jmenuje ten ware, kdy autorovi uživatelé posílají pohledy). Na poměrně ošklivé domovské stránce je hned v první větě „musíte poslat pohled!“. Což ve většině Čechů asi vyvolá reakci, která nepatři rozhodně do spisovné češtiny.

Program v podstatě podporuje jen ty nejzákladnější funkce, po nahrání stopy umožňuje základní střih a práci se schránkou. Základní efekty jako je Echo, Fade out, tempo a vibrato jsou součástí programu. Program obsahuje i integrovaný mixáček, kterým můžeme řídit nastavení zvukové karty. Podporuje formáty aiff, au, hcom, raw, sf, voc, cdr, dat, smp, wav, což z něj, alespoň pro mne, dělá nástroj „pouze“ na úpravu těchto formátů, jež ostatní programy nepodporují.

root_podpora

Timemachine

Poslední program, o kterém se dnes zmíním, je „stroj času“. Zmínka už o jednom „časostroji“ byla i v Softwarové sklizni (22. 11. 2006), ale tento se netýká sítí. Jedná se o program, který umí vrátit čas poněkud jiný. Ne sice ten reálný, ale vrátí aspoň ten „počítačově-hudební“. Jedná se o plugin pro jack audio server, který zaznamenává určitý časový interval mezi některými událostmi, a proto se hodí k tomu, abychom si mohli vrátit část čehokoli. Když třeba hrajeme na nějaký nástroj a podaří se nám něco pěkného, tak se k tomu můžeme v čase vrátit a přehrát to znovu či použít. Je to rozhodně o mnoho praktičtější, než si každé hraní kompletně nahrávat.

Závěrem

Přiblížili jsme si některé užitečné audio programy, které určitě stojí za zmínku a nemělo by se na ně zapomínat. Příště se zaměříme více na nástroje strunné a na činnost s nimi spojenou – ladění.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku