Hlavní navigace

Názor k článku Matematika se outsourcuje, musíme změnit vzdělávací systém od A. S. Pergill - Příklad: V mechanice (vyučované v 1. ročníku gymnázia...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 2. 2013 13:04

    A. S. Pergill (neregistrovaný)

    Příklad: V mechanice (vyučované v 1. ročníku gymnázia v rámci fyziky) jsme brali různé vztahy na kyvadle apod., ke kterým byly nějaké vzorečky. Místo aby se vyučovalo správné dosazování, jaké jednotky jsou spolu kompatibilní apod., tak jsme se učili "odvozování" těchto vzorců, k němuž jsou zapotřebí integrály a derivace, vyučované v matematice až ve 4. ročníku. Takže jsme každou hodinu opisovali nějakých 6-10 tabulí "čínského písma" a učili se to nazpaměť, a v důsledku jsme neuměli ani ty vzorečky a ani jejich použití v praxi (když se dohledají v tabulkách). Podobně jsme se v geometrii učili "důkaz platnosti Pythagorovy věty", opět s použitím integrálů a opět o rok dříve, než jsme je začali probírat. A takových vnitřních nekompatibilit v návaznosti zde bylo mnohem více, takže výsledkem bylo biflování se nazpaměť.
    A když se ve 4. ročníku ty integrály začaly probírat, tak se většině při pohledu na ně chtělo blejt.

    Naprosto stejně probíhala výuka matematiky a fyziky i u mých dětí, o generaci později a na jiném gymnáziu (byť jsou obě školy prestižní a na úrovni "top ten" v úspěšnosti absolventů při přijímání na VŠ). Takže problém bude zřejmě systémový. A označení matematiky za "paměťový předmět" odpovídající realitě.

    Nebo jiný příklad: Čas od času programuji v jazycích, kde jsou definovány jen přirozené logaritmy. Pokud pro nějaký program potřebuji logaritmus dekadický, musím provést přepočet. Faktem je, že vzorec toho přepočtu mám z manuálu pro nějaký 8bit (Spektrum?), ne z matematiky. Když jsem to uvedl na jednom diskusním fóru, tak jsem byl nějakým matematikem "poučen", že matematika má vyučovat pouze abstraktní vztahy (jaký mezi logaritmickými a exponenciálními funkcemi je), a je naopak dobře, že se nějakými v praxi použitelnými vzorci nezabývá.
    Na tom je vidět, že se myšlení matematiků a normálních lidí zcela míjí.

    Obávám se, že problémy s matematikou začaly už tehdy, když několik jedinců na podporu svéího ega procpalo výuku množinové matematiky do prvních tříd ZŠ, aniž by tam měla jakýkoli smysl, aniž by na ni cokoli navazovalo. A to proti protestům jak rodičů, tak i odborníků na pedagogiku a psychologii (dítě v tomto věku nemá dostatečně rozvinuté abstraktní myšlení) i učitelů. Rodiče, kteří chtěli, aby jejich děti uměly počítat, je to učili po večerech doma (zbylí absolventi této výuky počítat neumějí). Pak se to zrušilo, čímž se jen prokázalo, že to byla totální pitomost.